Smala bett!

A

anna210

Varför är alla bett så himla tjocka!? :confused:

Letar efter ett bett som är så pass smalt att hästen kan stänga munnen men det verkar svårt att få tag i.
Bridongbett har jag inte testat ännu...
Vet någon var man kan få tag i smala bett?
 
Jag använder tvådelade och tredelade bett och där har jag har hittat många smala varianter...
 
varför denna hysteri efter extremt smala bett....
och bridongbett kan ju inte vara så svårt att få tag på ändå, har du ingen ridsportaffär nära dig eller varför inte nätshoppa??
 
extremt smala var det ingen som sa något om.
Saken e bara den att hästar har inte mycket plats i sina munnar och d "vanliga gamla" betten är alldeles för tjocka.
Eftersom vi även avlar fram allt ädlare hästar så blir dom oxå mindre i munnen och då krävs ett smalare bett.. ;)
 
Bridongbett är INTE svåra att få tag på! Tredelade bett brukar inte vara speciellt tjocka heller.

Kolla några internetaffärer! :)
 
Hur tjockt är ett "lagom bett" då, för en häst med lågt gomtak? 14 mm? 18 mm? 20 mm??? Bridongbett är väl typ 14 mm eller?
 
Jag tycker också att tränsbetten är otrevligt tjocka.

Rider min häst på ett trdelat sedan ngr år tillbaka. Det är inte alls lika tjockt och det funkar väldigt bra! :)
 
Om hästen har lågt gomtak är det inte bara bettets tjocklek att tänka på, utan om man har tvådelat är det noga att det inte är för långt, så att det inte viker sig. Om det ändå går i gomtaket vid tygeltag så kan man prova ett svagt böjt eller tredelat bett.
Ingen av mina hästar trivs med bett som är över 13-14mm tjocka, särskilt fullblodet talar tydligt om när det blir för dålig plats i munnen, för då sticker hon helt enkelt ut tungan. Hästar med stor tunga brukar heller inte gilla tredelat, eftersom tungan hela tiden belastas.
 

Liknande trådar

Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
1 852
Senast: villhöver
·
Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
795
Senast: Linda_A
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 863
Utrustning Jag har efter mycket efterforskningar kommit fram till att en lippo fazzino skulle kunna passa på min häst men nu till problemet. Jag...
Svar
5
· Visningar
761
Senast: Litiabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp