Smala boxdörrar

Kara

Trådstartare
Håller på att göra iordning några boxar och har fått erbjudande om att köpa begagnade boxdörrar. Dessa är dock endast 100 cm breda. Rekommendationen är ju 120 cm, men är det någon som vet om det är ett krav? Någon som har smala boxdörrar, och upplevs de som väldigt smala isf? Tanken är att boxarna på sikt ska rymma upp till D-ponny.
 
Ja det finns krav ang minimimått .

Läs på jordbruksverkets sida så hittar du vad som gäller .
 
Har redan läst där, och så här står det på jordbruksverkets sida;
Mått för dörrar

Dörröppningar där hästar passerar ska vara utformade så att de kan passera på ett lugnt och säkert sätt. Som ett allmänt råd anges att boxdörrar och stalldörrar bör vara 1,2 x 2,2 meter.

Rekommendationen är alltså 120 cm, men jag tolkar det inte som ett krav.
 
Har redan läst där, och så här står det på jordbruksverkets sida;
Mått för dörrar

Dörröppningar där hästar passerar ska vara utformade så att de kan passera på ett lugnt och säkert sätt. Som ett allmänt råd anges att boxdörrar och stalldörrar bör vara 1,2 x 2,2 meter.

Rekommendationen är alltså 120 cm, men jag tolkar det inte som ett krav.
Nej men jordbruksverkets rekommendationer ska mer tas som minimimått än som standard mått. Visst kommer hästarna igenom 90-100cm men inte med människa i bredd och många kan bli stressade av trånga box/dörröppningar och lätt slå i höften eller klämma människan som leder (råkat ut för både ock)
 
Ok, vad bra! Vad är då kravet för mått på boxdörr? Jag hittade inget mer än det generella rådet i föreskrifterna heller.

Det finns inget krav. Man avgör vid inspektion om de är tillräckliga för att häst säkert ska kunna passera där. Man utgick iaf tidigare vid tänkt storlek oftast från hur stor häst som får stå i boxen utifrån måtten och inte storleken på hästen som bodde där. Vet inte om det är ändrat.

Är de minst 120 brukar de anses godkända utan närmare diskussion.
 
Håller på att göra iordning några boxar och har fått erbjudande om att köpa begagnade boxdörrar. Dessa är dock endast 100 cm breda. Rekommendationen är ju 120 cm, men är det någon som vet om det är ett krav? Någon som har smala boxdörrar, och upplevs de som väldigt smala isf? Tanken är att boxarna på sikt ska rymma upp till D-ponny.

Vi fick göra om bredden på boxdörren till vår shettis. så enligt inspektionen av djurskyddsinpektören som var ute hos oss är 120 mini mått på bredden.
 
Det finns inget krav. Man avgör vid inspektion om de är tillräckliga för att häst säkert ska kunna passera där. Man utgick iaf tidigare vid tänkt storlek oftast från hur stor häst som får stå i boxen utifrån måtten och inte storleken på hästen som bodde där. Vet inte om det är ändrat.

Är de minst 120 brukar de anses godkända utan närmare diskussion.

Så fattade jag också, men tolkade inte alls @mackan första post så.

Måtten som JB redovisar är minimimåtten . Det gäller alla mått .

Då är ju ”generellt råd” en helt felaktig formulering.
 
Så fattade jag också, men tolkade inte alls @mackan första post så.



Då är ju ”generellt råd” en helt felaktig formulering.

Fast jordbruksverkets lagar och stadgar formuleras så oavsett vad det gäller.

Jag tycker inte det är konstigt alls . Vem ska kunna i text ange exakt utöver det som myndighet ?
 
Fast jordbruksverkets lagar och stadgar formuleras så oavsett vad det gäller.

Jag tycker inte det är konstigt alls . Vem ska kunna i text ange exakt utöver det som myndighet ?

Jag fattar inte riktigt din fråga, den är konstigt formulerad. Men givetvis kan myndigheter ange exaktheter, något annat skulle ju vara mycket märkligt? Föreskrifterna kring hästhållning innehåller mängder med ”ska” och exakta mått.
 
Jag fattar inte riktigt din fråga, den är konstigt formulerad. Men givetvis kan myndigheter ange exaktheter, något annat skulle ju vara mycket märkligt? Föreskrifterna kring hästhållning innehåller mängder med ”ska” och exakta mått.


Jag förstår nog inte riktigt vad du tycker är konstigt formulerat eller vad du tycker är otydligt ang Jordbruksverkets direktiv och hur dessa direktiv funkar ?
 
Jag förstår nog inte riktigt vad du tycker är konstigt formulerat eller vad du tycker är otydligt ang Jordbruksverkets direktiv och hur dessa direktiv funkar ?

Fast jordbruksverkets lagar och stadgar formuleras så oavsett vad det gäller.

Jag tycker inte det är konstigt alls . Vem ska kunna i text ange exakt utöver det som myndighet ?

Som jag skrev var det din fråga jag inte förstod, har fetat den.

Det är opedagogiskt att använda formuleringen ”generella råd” när det handlar om ska. Råd är normalt sett inget som SKA följas
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 970
Senast: nullo-modo
·
Gnägg Om dotterns intresse för ridning håller i sig skulle jag vilja köpa en ponny. Men går det att kombinera mor/dotter i önskemål kring...
2
Svar
28
· Visningar
3 323
Senast: Jadzia
·
Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 171
Senast: skogaliten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 976
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp