Smala boxdörrar

Som jag skrev var det din fråga jag inte förstod, har fetat den.

Det är opedagogiskt att använda formuleringen ”generella råd” när det handlar om ska. Råd är normalt sett inget som SKA följas


Då får du nog påtala den åsikten till Jordbruksverket och övriga myndigheter att du tycker att deras vägledande minimiriktlinjer är otydliga /det inte är tydligt att det är utifrån minimi direktiv ang lagar.

Opedagogiskt ? 😳
 
Från och med den 1 mars gäller nya föreskrifter för häst. I de föreskrifterna finns inga exakta (eller rekommenderade) mått för dörröppningar. file:///C:/Users/bo431/Downloads/F%C3%B6reskrifter%20om%20h%C3%A4sth%C3%A5llning%20L%20101.pdf
 
Någon tycks inte tänkt till hela vägen igen, landet är avlångt och i norr går solen inte upp på vintern.

2Kap

14 § Hästar ska ha tillgång till tillräckligt med dagsljus för att kunna upprätthålla en
normal dygnsrytm och sina fysiologiska årstidsmässiga variationer.

Och fortfarande finns ridhus som alternativ till att gå i hage om stallet saknar mark och byggt innan 1/1 2019:cry:
 
Någon tycks inte tänkt till hela vägen igen, landet är avlångt och i norr går solen inte upp på vintern.

2Kap

14 § Hästar ska ha tillgång till tillräckligt med dagsljus för att kunna upprätthålla en
normal dygnsrytm och sina fysiologiska årstidsmässiga variationer.

Och fortfarande finns ridhus som alternativ till att gå i hage om stallet saknar mark och byggt innan 1/1 2019:cry:

Förutom märkligheten som du påpekar kommer två andra frågor från mig.
Om man på sommaren väljer att ha hästarna inne dagtid och ute nattetid krockar det med den bestämmelsen? :confused:
Vad är fysiologiska årstidsmässiga variationer och normal dygnsrytm för hästar?
 
Någon tycks inte tänkt till hela vägen igen, landet är avlångt och i norr går solen inte upp på vintern.

2Kap

14 § Hästar ska ha tillgång till tillräckligt med dagsljus för att kunna upprätthålla en
normal dygnsrytm och sina fysiologiska årstidsmässiga variationer.

Och fortfarande finns ridhus som alternativ till att gå i hage om stallet saknar mark och byggt innan 1/1 2019:cry:
Den paragrafen behandlar att det ska finnas dagsljusinsläpp i stallet så att hästarna kan följa dagsljuset (även om det är mörkt dygnet runt i norr så ändrar sig ljuset under dygnet) och har inte någon koppling till utevistelse.
 
Förutom märkligheten som du påpekar kommer två andra frågor från mig.
Om man på sommaren väljer att ha hästarna inne dagtid och ute nattetid krockar det med den bestämmelsen? :confused:
Vad är fysiologiska årstidsmässiga variationer och normal dygnsrytm för hästar?
Nej, det krockar inte eftersom paragrafen syftar till dagsljusinsläpp i stallet och inte till utevistelse.

"Fysiologiska årstidsmässiga variationer" syftar till ljusets påverkan på dygnsrytm, hormonbalans och pälssättning/ fällning etc.

En tydligare beskrivning av föreskrifternas syfte finns här: http://www.regelradet.se/wp-content/files_mf/1504875433RR_2017_196.pdf
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 999
Senast: nullo-modo
·
Gnägg Om dotterns intresse för ridning håller i sig skulle jag vilja köpa en ponny. Men går det att kombinera mor/dotter i önskemål kring...
2
Svar
28
· Visningar
3 326
Senast: Jadzia
·
Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 171
Senast: skogaliten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 105
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp