Smalhetsidealet och dess historia (utbruten från Viktstabilitet - kostar det?)

Det är inte ens så enkelt. Rökning påverkar oftast hälsan väldigt lite om man röker väldigt lite. Helt irrelevant är det i alla fall.

Det håller jag med om. Jag feströkte under en period (inte bara jazztobak :angel: ) och jag tvivlar att det gjorde vare sig till eller från gällande min hälsa långsiktigt.

Att jag sedan inte skulle göra det idag är en annan femma. Skulle jag det vore det absolut ohälsosamt för mig även om det bara var litegrann eftersom jag numera har astma.
 
Det beror på hur du definierar hälsosam.

Angående BMI är lär det ha negativa effekter på hälsan redan vid 24,9. Gränsen är i sig ointressant. Ju mer överviktig en person är i förhållande till sin idealvikt blir desto större negativa hälsoeffekter.

BMI är ju ett extremt trubbigt begrepp. Många män är överviktiga fast de inte har något kroppsfett att tala om utan mest muskler.
 
Om hälsa är så viktigt, glöm då inte bort hur negativt det kan påverka människors psykiska hälsa att de fatshamas. Konstigt att när det kommer till fetas hälsa, så inkluderas inte deras psykiska hälsa när det ämnet kommer på tapeten. Det får det att kännas så falsk när hälsokortet dras upp för att legimitera fatphobia.
Det känns som om det för många anses att är okej att driva folk till att må dåligt psykiskt, bara om det hjälper dem att gå ned i vikt. Jag blir så arg!
 
Om hälsa är så viktigt, glöm då inte bort hur negativt det kan påverka människors psykiska hälsa att de fatshamas. Konstigt att när det kommer till fetas hälsa, så inkluderas inte deras psykiska hälsa när det ämnet kommer på tapeten. Det får det att kännas så falsk när hälsokortet dras upp för att legimitera fatphobia.
Det känns som om det för många anses att är okej att driva folk till att må dåligt psykiskt, bara om det hjälper dem att gå ned i vikt. Jag blir så arg!

Och att många som gjort jättejobbet att gå ner i vikt och bli hyfsat stabila för att sedan inse att inte allt blev bra (som man lätt kan tro).
 
Främsta anledningen att jag håller mig i form. För att jag vill bibehålla mitt psykiska välbefinnande.
Fysisk hälsa och psykiskt välbefinnande är sammankopplat. Det är inget man kan välja bort utan gäller alla. Vad är det du menar egentligen?
Utifrån det du skriver här så undrar jag vad du menar med fysisk hälsa?
Anser du att det är att hålla sig i form? Isåfall, vad är i form för dig?
 
Jag förstår inte hur man orkar bry sig/irritera sig så mycket på andra människors eventuella övervikt? Vad spelar det för roll öht för en själv om andra är tjocka/feta/knubbiga/överviktiga (vilket ord man nu väljer att använda)? Att de på något sätt belastar samhället så man själv kommer får betala för det, är det det man är rädd för?

För att det skulle vara av omtanke för någon annan (och då oftast människor som man absolut inte känner personligen) att man berättar för dem att de är överviktiga och därmed givetvis ohälsosamma, det är ju rent skitsnack. Eller kan verkligen vara så världsfrånvänd att man på riktigt tror att det är omtänksamt att säga sånt till andra människor?

Utan att ha vetenskapliga belägg för det skulle jag ju gissa att 99% av svenska folkets överviktiga människor ALDRIG kommer ligga någon annan (eller ”samhället”) till last, då största delen aldrig kommer ha svårare besvär än att man har ett gäng ”övervikts” kilon som kanske gör att man behöver köpa några storlekar större kläder än vad man gjorde när man var tonåring/än vad samhällsnormen säger är ”normalviktiga” storlekar. Den lilla lilla del som ”belastar” vården (och då ”belastar skattebetalarna”) pga övervikt/fetma är så försvinnande liten att det verkligen inte borde vara grund för någon att få behovet att predika för främmande människor hur ohälsosamma de är bara för att de inte passar in i den predikande personens inbillning om vad som är normalviktigt/hälsosamt och inte.

Allt det här löjeväckande snacket att detta är av ”omtänksamhet” att berätta för överviktiga/feta människor att de är OHÄLSOSAMMA är inget annat än fatshaming. Hur kan det vara annat än rent hat när man gnäller på en människa man (oftast) inte känner enbart på kroppsform? Hur kan det vara ”omtänksamhet” när man säger att en viss kroppsform är ohälsosam oavsett hur personen lever? Och nu pratar vi ju inte ens de som är med på tv-program som ”My 600 lb life”, där fetma uppenbarligen blivit ett fysiskt problem och fara för de som är med, utan nu är ju ”ÖVERVIKTIG” ett skällsord och används oftast ihop med OHÄLSOSAM oavsett hur mycket/lite övervikt (jag hatar det ordet övervikt eg, det är ju så beroende på kroppsform/kroppsbyggnad/längd osv vad övervikt är, finns ju inte en generell vikt för alla som är ÖVERVIKT) nån har.

Jag fattar liksom inte ticset att behöva säga till okända människor att de är OHÄLSOSAMMA, folks kroppar och kroppsform kan (i stort sett) aldrig vara någon annans problem.

(och för att jag vet hur vissa bara kan se ytterligheter, självklart finns det fall där både undervikt och övervikt kan ge tillfällen då man som NÄRSTÅENDE (inte total främling) kan känna oro och behöva ta upp det med sin närstående)
 
Jag tycker egentligen tvärtom, att man i gemen borde bry sig mer om varandra, även främmande man inte känner.
 
Jag är övertygad om att det mest hälsosamma rent fysiskt generellt sett är att ha lagom mycket hull och vara någorlunda fysiskt aktiv. Att skönhetsidealet då ligger inom den mer svåruppnåeliga delen av "lagom-spektrat" är varken konstigt eller problematisk för mig.
Vad som däremot är ett stort problem är att (kvinnors förmåga att leva upp till) skönhetsidealet verkar vara så jäkla VIKTIGT för många. Ingen borde behöva bemötas sämre för att hen inte är bra på att se snygg ut. För att komma till tals i media borde den avgörande frågan vara huruvida en har något intressant att säga, inte hur ens kropp ser ut. Och som alltid verkar det främst vara kvinnor som drabbas. Män respekteras även om de är gråhåriga, rynkiga och överviktiga, medan kvinnor måste vara normsnygga för annars drunknar det de försöker säga i kritik mot deras utseende. :meh:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp