Smalhetsidealet och dess historia (utbruten från Viktstabilitet - kostar det?)

"År 2018 uppgav 51 procent av befolkningen 16–84 år ett vikt-/längdförhållande som anger övervikt eller fetma."
https://www.folkhalsomyndigheten.se...utveckling/resultat/halsa/overvikt-och-fetma/

Men vi talar om normen som i idealet och där kan jag inte se att övervikt är önskvärt. Snarast att fat shaming är mer regel än undantag, se tex när Lady Gaga höll pausunderhållningen under Super Bowl 2017 och fick kritik för att hon var fet... för att hon hade ett hudveck ovanför shortsen. Det är alltså en vansinnigt vältränad kvinna som inte är fet.

Dagens stillasittade hos många är naturligtvis inte bra men vi ska inte förväxla folkhälsa med utseende enligt idealet (idealet som fortfarande är att vara smal på en nivå få av oss klarar).
 
Men vi talar om normen som i idealet och där kan jag inte se att övervikt är önskvärt. Snarast att fat shaming är mer regel än undantag, se tex när Lady Gaga höll pausunderhållningen under Super Bowl 2017 och fick kritik för att hon var fet... för att hon hade ett hudveck ovanför shortsen. Det är alltså en vansinnigt vältränad kvinna som inte är fet.

Dagens stillasittade hos många är naturligtvis inte bra men vi ska inte förväxla folkhälsa med utseende enligt idealet (idealet som fortfarande är att vara smal på en nivå få av oss klarar).

Jag tycker inte man ska göra arga användare på sociala medier, oftast bestående av ensamma porrfixerade män, vara domare för var idealet ligger. I deras ögon kommer alltid kvinnor som inte har stor byst och smal midja att betraktas som mindervärdiga.

Jag pratar om idealet kring fikabordet. Där ser jag snarare att man tittar snett på de med smal midja som väljer bort bullen vid 15-fikat.

Att det är så svårt att hålla vikten tror jag dessutom hör samman med att normen för att äta och röra sig leder till övervikt. Jag har många gånger förundrats över att man har 15-fika med sockriga och feta bakverk över huvud taget.
 
Jag tycker inte man ska göra arga användare på sociala medier, oftast bestående av ensamma porrfixerade män, vara domare för var idealet ligger. I deras ögon kommer alltid kvinnor som inte har stor byst och smal midja att betraktas som mindervärdiga.

Jag pratar om idealet kring fikabordet. Där ser jag snarare att man tittar snett på de med smal midja som väljer bort bullen vid 15-fikat.

Att det är så svårt att hålla vikten tror jag dessutom hör samman med att normen för att äta och röra sig leder till övervikt. Jag har många gånger förundrats över att man har 15-fika med sockriga och feta bakverk över huvud taget.

Nej, de är inte domare för hur normen ser ut. Läs gärna hela tråden.
 
Jag tycker inte man ska göra arga användare på sociala medier, oftast bestående av ensamma porrfixerade män, vara domare för var idealet ligger. I deras ögon kommer alltid kvinnor som inte har stor byst och smal midja att betraktas som mindervärdiga.

Jag pratar om idealet kring fikabordet. Där ser jag snarare att man tittar snett på de med smal midja som väljer bort bullen vid 15-fikat.

Att det är så svårt att hålla vikten tror jag dessutom hör samman med att normen för att äta och röra sig leder till övervikt. Jag har många gånger förundrats över att man har 15-fika med sockriga och feta bakverk över huvud taget.

Du uttrycker dig enormt nära fat shaming och dessutom på ett triggande sätt för ätstörningar. Det säger mig att du har enormt dålig kunskap och insikt i ämnet.
 
Du uttrycker dig enormt nära fat shaming och dessutom på ett triggande sätt för ätstörningar. Det säger mig att du har enormt dålig kunskap och insikt i ämnet.

Ja, jag är inte insatt i ätstörningar och har dålig kunskap om det. Du får gärna säga vad det är som skulle vara nära fat shaming i mitt inlägg för det är absolut inte min avsikt. Jag vill bara att vi ska tänka mer hälsosamt i samhället.
 
Nej, de är inte domare för hur normen ser ut. Läs gärna hela tråden.

Det är väl samma diskussion i tråden mellan bland annat dig och @Tonto? Där ni diskuterar idealet som uppkommit för att trigga manlig attraktion och idealet socialt utifrån andra människor. Där @Tonto upplever att hon nedvärderas för att hon gått ner i vikt.
 
Ja, jag är inte insatt i ätstörningar och har dålig kunskap om det. Du får gärna säga vad det är som skulle vara nära fat shaming i mitt inlägg för det är absolut inte min avsikt. Jag vill bara att vi ska tänka mer hälsosamt i samhället.

Dina kommentarer om fika. Det ger bilden av att askes är önskvärt och de som inte gör så får skylla sig själva att de är feta.

Jag är själv ätstörd... och har varit fet. Tyvärr vet jag alltför väl hur triggande vissa kommentarer kan vara och att de som inte har kunskap eller erfarenhet i ämnet har svårt att se varför det de säger är triggande. Numera är jag en högfungerande anorektiker som har sjukdomen under någorlunda kontroll men jag är absolut inte frisk... så här en 30 år senare.
 
Det är väl samma diskussion i tråden mellan bland annat dig och @Tonto? Där ni diskuterar idealet som uppkommit för att trigga manlig attraktion och idealet socialt utifrån andra människor. Där @Tonto upplever att hon nedvärderas för att hon gått ner i vikt.

Nej, det handlar inte om en struktur endast avsedd att trigga "manlig attraktion". Smalhetsnormen är betydligt mer komplex än så.
 
@Matt Jag ser att du är helt ny här, och du får förlåta mig, men fatshaming, smalhetsnormen etcetera är något vi återkommande diskuterar på detta forum (gissningsvis för att vi är en stor majoritet kvinnor på forumet som därmed också drabbas av just de strukturerna återkommande) och, vill jag påstå, faktiskt är redigt duktiga på vad gäller dess faktorer, makt och symtom. Det gör dock att jag inte har någon jättelust till att diskutera grundprinciperna med någon som inte kan se varför hens inlägg gränsar till fatshaming.
 
@Matt Jag ser att du är helt ny här, och du får förlåta mig, men fatshaming, smalhetsnormen etcetera är något vi återkommande diskuterar på detta forum (gissningsvis för att vi är en stor majoritet kvinnor på forumet som därmed också drabbas av just de strukturerna återkommande) och, vill jag påstå, faktiskt är redigt duktiga på vad gäller dess faktorer, makt och symtom. Det gör dock att jag inte har någon jättelust till att diskutera grundprinciperna med någon som inte kan se varför hens inlägg gränsar till fatshaming.

Antyder du att vi gjort det ett par, tre miljoner gånger redan? :angel: :heart
 
Men vi talar om normen som i idealet och där kan jag inte se att övervikt är önskvärt. Snarast att fat shaming är mer regel än undantag, se tex när Lady Gaga höll pausunderhållningen under Super Bowl 2017 och fick kritik för att hon var fet... för att hon hade ett hudveck ovanför shortsen. Det är alltså en vansinnigt vältränad kvinna som inte är fet.

Dagens stillasittade hos många är naturligtvis inte bra men vi ska inte förväxla folkhälsa med utseende enligt idealet (idealet som fortfarande är att vara smal på en nivå få av oss klarar).
Eller den här
French tennis star who won Wimbledon faces Twitter backlash from vile online trolls calling her 'fat' and 'too ugly to win' | Daily Mail Online

Om man vinner Wimbledon så är man ju i alla fall inte i dålig form eller ohälsosam rimligen.
 
Eller den här
French tennis star who won Wimbledon faces Twitter backlash from vile online trolls calling her 'fat' and 'too ugly to win' | Daily Mail Online

Om man vinner Wimbledon så är man ju i alla fall inte i dålig form eller ohälsosam rimligen.

Tja, att utöva sport på elitnivå kan väl inte alltid anses hälsosamt för kroppen (mycket av träningen ligger ju på gränsen för nerbrytning av kroppen, speciellt inom konditionssporter) men dålig form är hon verkligen inte i!
 
Jag tycker inte man ska göra arga användare på sociala medier, oftast bestående av ensamma porrfixerade män, vara domare för var idealet ligger. I deras ögon kommer alltid kvinnor som inte har stor byst och smal midja att betraktas som mindervärdiga.

Jag pratar om idealet kring fikabordet. Där ser jag snarare att man tittar snett på de med smal midja som väljer bort bullen vid 15-fikat.

Att det är så svårt att hålla vikten tror jag dessutom hör samman med att normen för att äta och röra sig leder till övervikt. Jag har många gånger förundrats över att man har 15-fika med sockriga och feta bakverk över huvud taget.
Fast även etablerade kanaler är ganska hemska. Här är ett citat från artikeln om tjejen som vann Wimbleton. Det är ju alltså inte bara trollen som säger att hon inte är vacker nog utan även BBC.

Radio commentator John Inverdale also caused outrage when he asked BBC Radio 5 Live listeners: 'Do you think Bartoli’s dad told her when she was little "You’re never going to be a looker? You’ll never be a Sharapova, so you have to be scrappy and fight."'

The BBC was forced to apologise after the remarks that were made live on air.

Inverdale later said: 'We poked fun, in a nice way, about how she looks ... but Marion Bartoli is an incredible role model.'
Eller instakontot Henrikwahlstroem har ju högar med fatshaming från tjejtidningar för 11-15 årsflickor från 80-00 talen. Det är ju journalister anställda för att skriva material för småflickor. De låter ju rakt av som de där internettrollen, nästan som om trollen prenumererar på VeckoRevyn.
 
Ja, jag är inte insatt i ätstörningar och har dålig kunskap om det. Du får gärna säga vad det är som skulle vara nära fat shaming i mitt inlägg för det är absolut inte min avsikt. Jag vill bara att vi ska tänka mer hälsosamt i samhället.

För att du fixerar smalhetsnormen som något hälsosamt och att vara smal är det enda som pekar på att vara hälsosamt.

Jag är vältränad men överviktig, jag är hälsosam men överviktig. Men med ditt resonemang så är jag inte hälsosam
 
Tja, att utöva sport på elitnivå kan väl inte alltid anses hälsosamt för kroppen (mycket av träningen ligger ju på gränsen för nerbrytning av kroppen, speciellt inom konditionssporter) men dålig form är hon verkligen inte i!
Ok verkligen helt sant iofs! Brukar ju själv använda den jämförelsen när folk kommer och gafflar om att man inte ska få sjukhusvård om man röker. -man bara och slalomåkarna då? ska dom få sjukvård? Alla gör vi ju något dumt, tex gå ut när det är isigt.
 
Ja, jag är inte insatt i ätstörningar och har dålig kunskap om det. Du får gärna säga vad det är som skulle vara nära fat shaming i mitt inlägg för det är absolut inte min avsikt. Jag vill bara att vi ska tänka mer hälsosamt i samhället.

Fettförakt döljs väldigt ofta bakom prat om hälsa som en fejkad omtanke.

Min sambo lever på energidryck och snacks men han är smal, atletisk och väktränad, alltså hälsosam enligt dig 🙄
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp