Smalhetsidealet och dess historia (utbruten från Viktstabilitet - kostar det?)

Ok verkligen helt sant iofs! Brukar ju själv använda den jämförelsen när folk kommer och gafflar om att man inte ska få sjukhusvård om man röker. -man bara och slalomåkarna då? ska dom få sjukvård? Alla gör vi ju något dumt, tex gå ut när det är isigt.

Plus att väldigt många på det här forumet är ryttare eller har varit det... kanske inte den säkraste sporten/hobbyn :D
 
Jo 😒
Är så sjukt tröttsamt, finns hur många ohälsosamma vanor som helst som bara flyger över huvudet på hälso-riddarna men synligt fett 😱😱😱
Ve och fasa, undergången är nära 🥶

Det är väldigt tråkigt. För det skulle kunna vara en intressant diskussion om varför just vissa ideal uppstått och när. Och så kommer man in här igen och så har även denna tråd blivit som hundra trådar innan.
Dessutom stämmer det inte heller att människor i överhull är de som ”slarvar med sin hälsa” mest. Finns massor att läsa om det ämnet om man är intresserad och gör man det så märker man att så inte är fallet.
 
Synen på ideal borde ha sin grund i hälsa och inte i skönhet. Tyvärr så har majoriteten av befolkningen för mycket vikt i förhållande till vad som vore hälsomässigt bäst för dem.

Jag ser ett problem i att normen håller på att bli övervikt och därmed en vikt som bäddar för framtida sjukdomar och för tidig bortgång.
Detta är ju bara ett bevis på hur sjukt det är, hur folk ens tror att övervikt/tjocka personer är på väg att bli norm.
:banghead:
 
Hur menar du då?
Majoriteten av svenskarna är överviktiga.

Nja beror på om vi kollar på befolkningen som helhet (stämmer då inte) bara vuxna 16-64år (då har strax över 50% bmi över 25), vissa åldersgrupper eller visst kön.

Framförallt är det män och då män 30+ som är överviktiga.
Kvinnor och speciellt unga vuxna (16-30år) sådana är generellt inte överviktiga.
ACBCAC62-90F2-4735-8E46-24DA6DD9DF52.png
 
"Norm" vs "Ideal" är väl inte alltid samma sak? Normen är aningen vidare, medan idealet är ganska specifikt. Och idealet är väl ofta rätt ouppnåeligt och orealistiskt. Jag tänker på det nya (?) idealet med getingsmal midja, enorma utåtpekande bröst och jättestor klotrund rumpa. Ett ideal som många tjejer reser iväg för att operera sig till, eftersom det är omöjligt på naturlig väg. Jag tänker på Joselyn Carno, med 13 miljoner följare på instagram, som nyss dog på operationsbordet när hon försökte förstora sin rumpa ännu mer. Tittar man in på hennes instagram ser man en helt orimlig kropp som omöjligtvis kan vara en norm. Ett slags bisarrt ideal, däremot, trots sin absurditet. Det är så tragiskt. Hennes kropp är knappast en norm men en extrem variant av idealet.
 
Norm är det som visas i media det som representerar människor i olika typer av media kan man säga eller i varje fall är det så det används i den här diskussionen. Dvs det är inte samma sak som medelsvensson (fast numera borde det heta medelandersson), snarare handlar det om vad du ser när du slår upp en tidning eller tittar på din tv. Vilken typ av kroppar och människor du ser där.
 
Jag tänker på det nya (?) idealet med getingsmal midja, enorma utåtpekande bröst och jättestor klotrund rumpa. Ett ideal som många tjejer reser iväg för att operera sig till, eftersom det är omöjligt på naturlig väg.
Men är det ett "nytt" ideal? Hela grejen med stora tuttar, läppar och arslen kommer det verkligen hålla i sig?
 
Norm är det som visas i media det som representerar människor i olika typer av media kan man säga eller i varje fall är det så det används i den här diskussionen. Dvs det är inte samma sak som medelsvensson (fast numera borde det heta medelandersson), snarare handlar det om vad du ser när du slår upp en tidning eller tittar på din tv. Vilken typ av kroppar och människor du ser där.

Jag håller inte med om att norm är det som visas upp i media. Det är snarare en subkultur med sina normer.

En kvinna kan gå med förstorade läppar, bröst och rumpa och få uppmärksamhet i medierna eller av män på stan men på en normal arbetsplats eller i ett normalt umgänge betraktas hon snarare som ett freak. Hon är varken ideal eller norm hos vanligt folk. Däremot ett avskräckande exempel.
 
Jag håller inte med om att norm är det som visas upp i media. Det är snarare en subkultur med sina normer.

En kvinna kan gå med förstorade läppar, bröst och rumpa och få uppmärksamhet i medierna eller av män på stan men på en normal arbetsplats eller i ett normalt umgänge betraktas hon snarare som ett freak. Hon är varken ideal eller norm hos vanligt folk. Däremot ett avskräckande exempel.

Med media tänker jag inte Kardashian, utan snarare typ TV4 Tilde de Paula och Jenny Strömstedt. Smala, sminkade, snygga men fullt normala kvinnor. Alltså, människor som ofta blir representerade i media. Normalviktiga, snygga Svenssons skulle nog vara min sammanfattning av just norm/norm i media.
 
Med media tänker jag inte Kardashian, utan snarare typ TV4 Tilde de Paula och Jenny Strömstedt. Smala, sminkade, snygga men fullt normala kvinnor. Alltså, människor som ofta blir representerade i media. Normalviktiga, snygga Svenssons skulle nog vara min sammanfattning av just norm/norm i media.


Om det nu är Strömstedt och De Paula som är normen för en grupp så har jag väldigt svårt att se problemet med det. Det är så människor ska se ut för att optimera sin hälsa.

Det jag ser och uppfattar som ett problem är att i många sammanhang numera är normen att vara överviktig. Även i media märks denna trend. Kraftigt överviktiga programledare som Babben Larsson, Dawn Finer m.fl. ges plats på ett sätt som aldrig skulle ske för 40-50 år sedan.

Liknande utveckling med överviktiga syns i marknadsföring. Där man tillgodoser en allt större marknad av överviktiga med modeller som även de är överviktiga och därmed passar bättre in med normerna för denna grupp.
 
Om det nu är Strömstedt och De Paula som är normen för en grupp så har jag väldigt svårt att se problemet med det. Det är så människor ska se ut för att optimera sin hälsa.

Det jag ser och uppfattar som ett problem är att i många sammanhang numera är normen att vara överviktig. Även i media märks denna trend. Kraftigt överviktiga programledare som Babben Larsson, Dawn Finer m.fl. ges plats på ett sätt som aldrig skulle ske för 40-50 år sedan.

Liknande utveckling med överviktiga syns i marknadsföring. Där man tillgodoser en allt större marknad av överviktiga med modeller som även de är överviktiga och därmed passar bättre in med normerna för denna grupp.

Ja men fy sjutton för att folk i alla storlekar ska få ha förebilder.

"Optimera sin hälsa"?
 
Om det nu är Strömstedt och De Paula som är normen för en grupp så har jag väldigt svårt att se problemet med det. Det är så människor ska se ut för att optimera sin hälsa.

Det jag ser och uppfattar som ett problem är att i många sammanhang numera är normen att vara överviktig. Även i media märks denna trend. Kraftigt överviktiga programledare som Babben Larsson, Dawn Finer m.fl. ges plats på ett sätt som aldrig skulle ske för 40-50 år sedan.

Liknande utveckling med överviktiga syns i marknadsföring. Där man tillgodoser en allt större marknad av överviktiga med modeller som även de är överviktiga och därmed passar bättre in med normerna för denna grupp.
Nu kanske Babben Larsson är betydligt mer hälsosam än någon annan programledare. Det har ju du ingen som helst aning om ✌️
 
Om det nu är Strömstedt och De Paula som är normen för en grupp så har jag väldigt svårt att se problemet med det. Det är så människor ska se ut för att optimera sin hälsa.

Det jag ser och uppfattar som ett problem är att i många sammanhang numera är normen att vara överviktig. Även i media märks denna trend. Kraftigt överviktiga programledare som Babben Larsson, Dawn Finer m.fl. ges plats på ett sätt som aldrig skulle ske för 40-50 år sedan.

Liknande utveckling med överviktiga syns i marknadsföring. Där man tillgodoser en allt större marknad av överviktiga med modeller som även de är överviktiga och därmed passar bättre in med normerna för denna grupp.

Heeeeej och håååå så var det igång.
 
Det verkar som du är trött på den här diskussionen men jag har missat de tidigare så för mig är det nytt.

Ja, jag är jättetrött på att nya användare kommer in och drar myten smal = hälsosam. Det skulle hjälpa dig i diskussionen om du var lite uppdaterad kring nya rön om vikt och hälsa.

Jag rekommenderar dig att läsa tidigare trådar i ämnet så slipper vi dra detta en runda till.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Överproduktion av hud?
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

Tillbaka
Upp