Bukefalos 28 år!

P

pannkakssmet

I senaste hästfynd läste jag om olika foder som hade hjälpt vid bantning av hästar, typ.
Det som nämdes var ex. Basiblock, Alger, st Hippolyt.
Är det någon som har vana av dom här fodermedlen och hur dom fungerar.

Jag förstår förstås att man inte bara kan ge det fodret och tro att hästen ska bli smal, motion krävs ju också. (Så slipper vi onödiga kommertarer.)
 
Sv: Smalmat?

Själv är jag mycket skeptisk till bantningsfoder (då de har samma tendens att lura folk på pengar som dieter för människor har), och jag har själv varit med vid olika bantningsprojekt.
Det enda raka är (precis som på människor): Ställ hästen på en bra grund-foderstat (ett bra hö är ovärderligt!) och ut och galoppera i skogen. Sedan kan du gradvis börja ge hästen kraftfoder när du ser att det börjar ge resultat.
Men var vaksam! Alla hästar är olika känsliga för förändringar.....
 
Sv: Smalmat?

Basiblock är ett MINERALfoder? Sök på det eller Vitablock som det hette tidigare så hittar du många trådar.

F ö så håller jag med Nautilus. Analys så du VET vad hästen får, sen foderstat utifrån detta.
 
Sv: Smalmat?

Jag är väldigt skeptisk till att man ska ge hästarna viss mat för att det ska gå ner i vikt. Vad händer med den gamla hedliga motionen ?

Vad vad som var så bra i dessa preparat som gjorde att de "tjocka" hästarna gick ner i vikt ?
 
Sv: Smalmat?

Jag svarar alla här.
Jag är också skeptisk till många bantningspiller och skit som folk brukar stoppa i sig, men fodermedlen jag nämde består till stor del av mineraler och örter. Inga konstgjorda medel.
Och just alger är ju rena ALGER inga tillsatser.
Det är mycket för att "avgifta" kroppen och hjälpa utrensningsprocessen.

Och för att citera mig själv:
Jag förstår förstås att man inte bara kan ge det fodret och tro att hästen ska bli smal, motion krävs ju också. (Så slipper vi onödiga kommertarer.)
 
Sv: Smalmat?

pannkakssmet skrev:
Och just alger är ju rena ALGER inga tillsatser.
Det är mycket för att "avgifta" kroppen och hjälpa utrensningsprocessen.

Men är alger naturlig mat för hästen att äta - och exakt VAD är det för gifter som behöver rensas ut?
På nåt sätt känns uttrycket mera som en reklamtext än som ett citat ur en gediget faktabaserad text.

Å andra sidan, ifall artikelförfattaren ersätter kraftfoder (normalt sett ett komplement till grovfodrets brister) med mineralfoder så händer det säkert nåt med hästens kroppsform ... :angel:
 
Sv: Smalmat?

Och sen så finns det även fossilalger som man kan ge till häst.
Undrar om det finns nån/några som ger detta till sina hästar?Vet inte om jag skrev rätt...fossilalger...men det är ett fodertillskott...havsalger ursprungligen från Island...
 
Sv: Smalmat?

Är det någon som vet om man kan ge Basiblock till dräktiga ston. har någonstans läst att man inte ska ge alger till dräktiga ston.
 
Sv: Smalmat?

Basiblock innehåller massor med melass och vitlök, örter osv. Hemsidan:
www.basiblock.com

Lite märkligt om hästen blir smal av att äta massor med melass. Dessutom sägs den ha en avmaskande effekt. Nja, hur sant det här är undrar jag.....

Det finns en annan typ av "basiblock" som innehåller ung samma saker men där påstår de inte att hästen blir smal osv. Minns nu inte vad det heter.
 
Sv: Smalmat?

ang skrev:
Men är alger naturlig mat för hästen att äta - och exakt VAD är det för gifter som behöver rensas ut?
På nåt sätt känns uttrycket mera som en reklamtext än som ett citat ur en gediget faktabaserad text.

Å andra sidan, ifall artikelförfattaren ersätter kraftfoder (normalt sett ett komplement till grovfodrets brister) med mineralfoder så händer det säkert nåt med hästens kroppsform ... :angel:

Är då müsli och liknande naturligt för hästar att äta, och bara en sån sak som hö med så lågt TS?
Nu för tiden finns det gifter runt omkring oss, i luften vi andas och i maten vi äter. Det gäller ju även hästarna.

Artikelförfattaren har (vad jag förstod) inte ersatt kraftfodret med mineralfoder, och om så skulle vara fallet så finns det ju inget som säger att jag skulle göra samma (idiotiska) sak, inte sant?


Nu vill jag inte veta mer av den här diskussionen, utan jag vill ha tips från folk som har testat domhär fodermedlen.
 
Sv: Smalmat?

Carolrita skrev:
Och sen så finns det även fossilalger som man kan ge till häst.
Undrar om det finns nån/några som ger detta till sina hästar?Vet inte om jag skrev rätt...fossilalger...men det är ett fodertillskott...havsalger ursprungligen från Island...

Jag är dåligt insatt på detdär med biologi, men fossilalger låter som ett animaliskt fodermedel. Eller är det växtfossil men menar?
 
Sv: Smalmat?

pannkakssmet skrev:
Nu vill jag inte veta mer av den här diskussionen, utan jag vill ha tips från folk som har testat domhär fodermedlen.
Eftersom detta är ett diskussionforum och jag läser dina inlägg så svarar jag utifrån mina värderingar och kunskaper. Vare sig mera eller mindre. Och då blir det följdfrågor om man inte förstår, och kanske också felaktigt dragna slutsatser. Detta är nåt vi alla ansvarar för - att uttrycka oss så att det vi skriver går att förstå. Både vi som startar tråden och försöker göra inlägg senare.

Klart står dock att uttrycket "Det är mycket för att "avgifta" kroppen och hjälpa utrensningsprocessen". inte verkar ha en saklig grund då det inte kan förklaras bättre. Samt att som du uttryckte från början; lagomt med näring och motion är A och O.
 
Sv: Smalmat?

pannkakssmet skrev:
Jag är dåligt insatt på detdär med biologi, men fossilalger låter som ett animaliskt fodermedel. Eller är det växtfossil men menar?

Det är växter...nu såg jag fel. Läste i broschyren här nu, och det står att fodertillskottet består av makroalgen knöltången i mjölform som skördas utanför island.
Ska visst innehålla alla kända former av mineraler och spårämnen samt ett tjugotal olika aminosyror samt alla vitaminer.
Det är Alg-Börjes AB som har dem, och man kan även kolla in på deras hemsida.
Jag själv ger mina katter alger som fodertillskottet, men man behöver inte strö på fodret varje dag utan lite ibland.

Jag har aldrig gett några alger till mina hästar, men är lite nyfiken om det är någon här som gett sin/sina hästar med fodertillskottet.
 
Sv: Smalmat?

ang skrev:
Eftersom detta är ett diskussionforum och jag läser dina inlägg så svarar jag utifrån mina värderingar och kunskaper. Vare sig mera eller mindre..
Inte riktat mot just dig, men vare sig mer eller mindre tycker jag stämmer ganska dåligt in på forum i allmänhet. Folk har en tendens att blanda in okunskap och fördomar lika ofta.

ang skrev:
Och då blir det följdfrågor om man inte förstår, och kanske också felaktigt dragna slutsatser. Detta är nåt vi alla ansvarar för - att uttrycka oss så att det vi skriver går att förstå. Både vi som startar tråden och försöker göra inlägg senare. .
Jag visste att det skulle sluta med en sån här diskussion. Just att alla ska ta ansvar för vad dom skriver och säger inte bara här, utan i resten av samhället med, anser jag låter som en utopi.
Men jag tar ansvar för vad jag skriver här, men jag ångrar dock:
pannkakssmet skrev:
Nu vill jag inte veta mer av den här diskussionen, utan jag vill ha tips från folk som har testat domhär fodermedlen..
Jag borde ha vetat av erfarenhet att folk har en tendens att reagera på dom här uttalandena.

ang skrev:
Klart står dock att uttrycket "Det är mycket för att "avgifta" kroppen och hjälpa utrensningsprocessen". inte verkar ha en saklig grund då det inte kan förklaras bättre. Samt att som du uttryckte från början; lagomt med näring och motion är A och O.
Självklart har inte vad jag sa saklig grund då jag har snubblat över den här artikeln och ämnet. Det var ett försök att svara på din fråga, som du tydligen tidigare ansåg att jag borde göra. Eller?

Sedan skulle jag vilja be dig att förenkla ditt språk i det svar jag antar att jag kommer få. Jag är bara 16 år och långa svåra ord är inte min grej.
 
Sv: Smalmat?

Okey, tack. Jag blev lite förvirrad ett tag.

Vad har algerna för effekt på dina katter? Och varför får dom det?
 
Sv: Smalmat?

Balderum Norr skrev:
Dessutom sägs den ha en avmaskande effekt. Nja, hur sant det här är undrar jag.....

Jag köper det inte riktigt, men jag har funderat lite på det.

Det finns en frukt (mango?) som gör att människor blir mindre mottagliga för mask, kan det inte finnas en alg som gör så på hästar också?

Jag har verkligen ingen aning, men vem vet? Om ni har läst artikeln så har de gjort en studie på 250 hästar och det är ju ändå några. Samtidigt vet man ju inte var sanningshalten ligger, och SLU är noga med att poängtera att de vill göra en studie själva.

Men intressant? Ja, det tycker då jag.
 
Sv: Smalmat?

Måste be om ursäkt, skyller på värmen ;)

Detta fodertillskott med havsalger för husdjur + häst/kor och andra djur ska tydligen vara bra mot sjukdomar såsom klåda, eksem, håravfall med stora, kala fläckar, mag-tarmproblem, dålig pigmentering, hältor, lungor och luftvägsproblem, mm...
Enligt tillverkarna ska detta ha just goda effekter för våra djur.

Jag har som sagt aldrig gett fodertillskottet till mina hästar, men däremot katterna ;) Dom har börjat äta detta i 1 vecka ungefär än sålänge har det inte visat några tecken riktigt än.
Men jag har träffat min återförsäljares hund, som är en leonberger-tik på 1år. Hon har väldigt fin päls!

Och så har dom även fossil kalkalg...Fodret är mycket kalkrikt och djuren kan tillgodogöra sig den till fullo, sägs det.

Har funderat lite på detta fodertillskott till mina hästar, men jag vet inte riktigt hur det funkar. Men däremot tror jag nog att min shettis behöver detta fodertillskottet pga sitt eksem.
 
Sv: Smalmat?

Jag läste artikeln själv häromdagen, men jag såg ingenstans att det stod om bantning av häst i det sammanhanget. Det stod om olika tillskott och vilken verkan de ska ha och vad olika uppfödare, försäljare tycker om dem. Har du missuppfattat artikeln tror du?
 
Sv: Smalmat?

Man bör inte ge alger till dräktiga eller digivande ston eftersom de inehåller mycket jod. Man riskerar då att få ett överskott av jod och det kan orsaka struma hos fölet.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 174
Senast: Irival
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 452
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Är det någon som har erfarenhet av Mustang foder? Vi har idag lympos havrefria och det fungerar bra, jag behöver dock ge mitt halvblod 3...
Svar
9
· Visningar
1 608
Senast: Moonchild
·
Katthälsa Jag behöver skriva av mig känner jag. Har under några dagars tid haft en gnagande oroskänsla över att flytta och inte kunna ta med mina...
Svar
8
· Visningar
1 332
Senast: fiao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp