Smart förvaring i sadelkammaren?

MiniLi

Trådstartare
Jag ska byta stall efter årsskiftet och kommer få betydligt mindre plats för att ha mina saker.. Har googlat och läst många gamla trådar men hoppas på lite nya tips!
I nya stallet har man ett låsbart skåp var som innehåller två sadelhängare, tränshängare på dörren och några hyllplan. Jag minns inte exakt hur det såg ut, måste fota när jag ska dit nästa gång..
Lånad bild från google i försök att visa något liknande (men då med dörrar):
1607005734876.png


Smarta tips som kan funka för det eller liknande upplägg? Hoppas på bilder! 👍
 
Har du möjlighet till annan förvaring på loge eller liknande? Har du någon förvaring för ex täcken på boxen?
 
Har du möjlighet till annan förvaring på loge eller liknande? Har du någon förvaring för ex täcken på boxen?
Ja det finns någon plats för annan förvaring, men jag minns inte riktigt hur mkt det handlade om.. Tror det räcker för att förvara tex täcken som inte används, men inte så mkt mer.. På boxen finns täckeshängare, men eftersom man även hänger höpåsar på boxdörren så får det nog inte plats så mkt där.

I skåpet i sadelkammaren behöver jag kunna klämma in två sadlar, alla träns, tömkörningsgjord, linor, tömmar, inspänningar, schabrak, benskydd, benlindor, 2 par ridstövlar, ridhjälm, sjukvårdslåda och så allt övrigt krimskrams och reservgrejer som man har..

Idag har jag 3 sadelhängare, 4 tränshängare, motsvarande skåp (men inte där sadel måste få plats), hyllplan på logen + en egen garderob på logen. Tycker ändå inte att jag har så mycket saker :laugh:
 
Ibland funkar det att att sätta hängare på insidan eller utsidan av dörren. Ev. en sådan man hängare man har överlämning över dörren, den tar ju en del linor o.s.v. Den har även gjort att jag i tidigare stall hade stadiga kassar till benskydd o diverse för att göra mer plats.
 
Jag hade mina schabrak + ländtäcken i en påse liknande den som tiny länkade ovanpå skåpet, sparade jätte mycket plats. Sen gör en ordentligt rensning, jag gick från ett dubbelskåp + plats ute i sadelkammaren till ett enkel skåp på 60cm brett.
Var inte jätte roligt men jag har fått rensa ut och bara använder det jag har i skåpet. Har tex klippmaskin hemma och tar med den dagen hästen ska klippas tex.
 
Jag köpte Ikeas skolådor när jag stod inackorderad och bara hade ett litet skåp. I det skåpet passade de exakt på bredden och jag kunde stapla dem på höjden, eftersom det inte fanns hyllplan. Blev platseffektiv förvaring för sjukvårdslåda, benlindor, extraträns osv..
 
Backar med lock i lagom storlek för det du använder dagligen. En ryktpåse istället för ryktlåda. Tränspåsar för vardagstränsen liggandes i backarna sparar kanske plats?
Ett innetäcke ock ett regntäcke på boxdörren. Resten hemma eller på någon loge.
 
Börja med att rensa!
Behöver du verkligen ha daglig tillgång till 2 par ridstövlar tex? Kan du ha extra utrustning till dig i bilen i bagaget?

Hur stor är den extra täckesförvaringen? Kan du ha andra reservgrejor där? Tänker att du då har tillgång till dem i stallet men de tar inte plats i skåpet. Min kompis köpte en dynlåda (för dynor till utemöbler) i plast att ha på logen med extra täckena och det gick ner rätt mycket annat också i den.
 
Börja med att rensa!
Behöver du verkligen ha daglig tillgång till 2 par ridstövlar tex? Kan du ha extra utrustning till dig i bilen i bagaget?

Hur stor är den extra täckesförvaringen? Kan du ha andra reservgrejor där? Tänker att du då har tillgång till dem i stallet men de tar inte plats i skåpet. Min kompis köpte en dynlåda (för dynor till utemöbler) i plast att ha på logen med extra täckena och det gick ner rätt mycket annat också i den.
Rensa är ett bra tips, men det är svårt! Jag använder i princip bara ryktkorgen, sadel, träns och ett par schabrak. Benskydd, sadelsåpan och schampo. Insåg nyligen att mina skåp mest är för magasinering, det är sällan jag ens öppnar dörren in dit 😬
Jag tycker inte jag har så mkt onödiga saker.. Allt är inköpt senaste 1,5 åren eftersom jag tidigare haft hästpaus och då sålt eller slängt alla mina gamla saker.

Men ja jag har helt klart fler saker ån jag använder varje dag, men jag har inte plats för resten hemma heller..

Jag minns inte hur stort det extra förvaringsutrymmet var, måste kolla upp det!
 
Om hyllorna är tillräckligt breda så vill jag tipsa om de här https://www.rusta.com/se/sv/forvaringspase-p956015370201.aspx Finns i två storlekar https://www.rusta.com/se/sv/forvaringspase-p956015370101.aspx
Jag köpte sådana förra året efter en vattenläcka i sadelkammaren då jag äntligen fick en orsak till att slänga ut garderoberna som var där förut (de blev vattenskadade) och är mycket nöjd.
Jag har förvaringspåsar från ikea till täcken nu. Är jättebra!
 
Jag tycker inte jag har så mkt onödiga saker.. Allt är inköpt senaste 1,5 åren eftersom jag tidigare haft hästpaus och då sålt eller slängt alla mina gamla saker.

Men ja jag har helt klart fler saker ån jag använder varje dag, men jag har inte plats för resten hemma heller..

Jag minns inte hur stort det extra förvaringsutrymmet var, måste kolla upp det!
Jag har rensat mer eller mindre ofrivilligt eftersom vi flyttat hästarna till ett nytt stall.
På nya stallet har vi ett skåp för båda hästarna, tidigare hade vi två lagerhyllor, två större hyllor för täcken osv. En sadelhängare per häst har vi nu som då.

Vi har fyra sadlar. Bara där måste ju hälften av sadlarna förvaras någon annanstans.

Detta har gjort att jag gjort en liten "sadelkammare" i garaget, och i och med flytten så har jag fått fundera på vad som måste vara i stallet för varje dag, respektive vad som kan förvaras hemma.

I vårt stall har vi en uppvärmd sadelkammare och skåpen står i ett annat utrymme.

I stallets skåp hyser jag numera bara det dagligen nödvändiga:

En ryktlåda, som är till båda hästarna. En första-hjälpen-låda och rulle med bomull samt bandage för omläggning.
Senskydd och strykkappor ligger längst ned i skåpet, mina stövlar hänger under en sadelhängare och tar därmed inte plats i skåpet. Barnens shortchaps och stövlar har vi dock i skåpet.

Skåpet har en klädstång och på den pinnen hänger en ikea-skohylla. I den förvaras hjälmar/sporrar i ett fack, smågrejer i de övriga.

Ovan klädstången finns en hylla och där förvaras en korg med reflexer och flaskor med schampoo, hovolja, liniment etc.

Bredvid skohyllan står lådor, dvs första-hjälpen-lådan, ryktlådan etc.

Uppe på skåpet har jag förvaringsplats för täcken. De ligger och väntar på att tvättas för att läggas prydligt i Ikeas förvaringspåse. Just nu är de bara ihopvikta och tar egentligen hela utrymmet.

Benlindor och schabrak har jag hemma, men ett par benlindor och schabrak under sadlarna finns på plats.

Hade någon frågat om jag löst förvaring med bara ett skåp förr, så hade jag sagt no way! Men nu funkar det så bra, jag vill inte ha det annorlunda.🙂

Det är lättare att hålla ordning numera faktiskt, och skall jag byta schabrak så tar hem det smutsiga och tvättar det, medan det andra är igång.

Skydd för transporter har jag hemma, då jag tycker de tar för stor plats i stallet. Likaså extra träns och bett.

Vi har tur som har några krokar på utsidan på ena sidan på skåpet. Där hänger longerlina, en hjälm (vi är tre som rider, så den tredje fick inte utrymme i skåpet), och några grimskaft.

Hemma har jag lagerhyllor i garaget som fått bli förvaringsplats för stallgrejer. Där verkar jag dock breda ut mig mer... :angel:
 
Senast ändrad:
Jag har rensat mer eller mindre ofrivilligt eftersom vi flyttat hästarna till ett nytt stall.
På nya stallet har vi ett skåp för båda hästarna, tidigare hade vi två lagerhyllor, två större hyllor för täcken osv. En sadelhängare per häst har vi nu som då.

Vi har fyra sadlar. Bara där måste ju hälften av sadlarna förvaras någon annanstans.

Detta har gjort att jag gjort en liten "sadelkammare" i garaget, och i och med flytten så har jag fått fundera på vad som måste vara i stallet för varje dag, respektive vad som kan förvaras hemma.

I vårt stall har vi en uppvärmd sadelkammare och skåpen står i ett annat utrymme.

I stallets skåp hyser jag numera bara det dagligen nödvändiga:

En ryktlåda, som är till båda hästarna. En första-hjälpen-låda och rulle med bomull samt bandage för omläggning.
Senskydd och strykkappor ligger längst ned i skåpet, mina stövlar hänger under en sadelhängare och tar därmed inte plats i skåpet. Barnens shortchaps och stövlar har vi dock i skåpet.

Skåpet har en klädstång och på den pinnen hänger en ikea-skohylla. I den förvaras hjälmar/sporrar i ett fack, smågrejer i de övriga.

Ovan klädstången finns en hylla och där förvaras en korg med reflexer och flaskor med schampoo, hovolja, liniment etc.

Bredvid skohyllan står lådor, dvs första-hjälpen-lådan, ryktlådan etc.

Uppe på skåpet har jag förvaringsplats för täcken. De ligger och väntar på att tvättas för att läggas prydligt i Ikeas förvaringspåse. Just nu är de bara ihopvikta och tar egentligen hela utrymmet.

Benlindor och schabrak har jag hemma, men ett par benlindor och schabrak under sadlarna finns på plats.

Hade någon frågat om jag löst förvaring med bara ett skåp förr, så hade jag sagt no way! Men nu funkar det så bra, jag vill inte ha det annorlunda.🙂

Det är lättare att hålla ordning numera faktiskt, och skall jag byta schabrak så tar hem det smutsiga och tvättar det, medan det andra är igång.

Skydd för transporter har jag hemma, då jag tycker de tar för stor plats i stallet. Likaså extra träns och bett.

Vi har tur som har några krokar på utsidan på ena sidan på skåpet. Där hänger longerlina, en hjälm (vi är tre som rider, så den tredje fick inte utrymme i skåpet), och några grimskaft.

Hemma har jag lagerhyllor i garaget som fått bli förvaringsplats för stallgrejer. Där verkar jag dock breda ut mig mer... :angel:
Jag har tyvärr inget garage, bara ett redan knökfullt litet lägenhetsförråd 😉
 
Kom annat ivägen men nu är jag igång igen och funderar på förvaringen.

Här är en bild på skåpet:
974027E8-28F7-4720-A7AA-01EE846149A9.jpeg

Tänker att jag ska köpa en hängare till tömkörningsgjorden och sätta över sadelhängarna, och krokar på sidorna för tömmar, inspänningstyglar, linor osv om det får plats.

På golvet behöver jag ha två par stövlar, ryktväskan. Undrar om man kan ha någon låda för benskydd där också?

Alla tips på hur man kan få rum med så mkt som möjligt tas tacksamt emot 😊
 
Tack för alla tips hittills!
Ska defintivt förvara vissa saker hemma, tex klippmaskinen. Kanske även kan få in någon plastlåda i förrådet om det blir panik.
Kommer förvara täcken, transportskydd osv i ett annat förrådsutrymme.

Jag vill inte ha en massa påsar och grejer i det här skåpet, måste kunna komma åt sakerna smidigt. Vill tex inte behöva gräva och rota för att nå putsgrejerna 😊
 
Tack för alla tips hittills!
Ska defintivt förvara vissa saker hemma, tex klippmaskinen. Kanske även kan få in någon plastlåda i förrådet om det blir panik.
Kommer förvara täcken, transportskydd osv i ett annat förrådsutrymme.

Jag vill inte ha en massa påsar och grejer i det här skåpet, måste kunna komma åt sakerna smidigt. Vill tex inte behöva gräva och rota för att nå putsgrejerna 😊
När jag hade liknande skåp skruvade jag upp Krokar och små metallkorgar på sidorna inuti i skåpet. Fick plats grimmor, linor och reflexväst mm. I en liten korg förvarade jag en uppsättning benskydd. I en annan benreflexer till hästen och en pannlampa. Det går rätt bra bara man hittar rätt sorts förvaringskorgar.
Man får ju dock inse att en rensning är nödvändig när man går från stort till smått. Jag lånade tex en hörna i min brors garage när jag bodde i lägenhet som saknade förrådsutrymme.
 
När jag hade liknande skåp skruvade jag upp Krokar och små metallkorgar på sidorna inuti i skåpet. Fick plats grimmor, linor och reflexväst mm. I en liten korg förvarade jag en uppsättning benskydd. I en annan benreflexer till hästen och en pannlampa. Det går rätt bra bara man hittar rätt sorts förvaringskorgar.
Man får ju dock inse att en rensning är nödvändig när man går från stort till smått. Jag lånade tex en hörna i min brors garage när jag bodde i lägenhet som saknade förrådsutrymme.
Har funderat på ngt liknande! Måste bara se hur mkt plats som finns kvar på sidorna när sadlarna hänger där.. krokar bör gå, korgar var smart om det får plats!

vad hade du för korgar?
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 331
Senast: Ajda
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 357
Hemmet Imorgon kommer nya badkaret (spännande :nailbiting: :D ) !! Ska bli underbart att kunna sträcka ut sig i ett lite längre badkar, MEN då...
Svar
13
· Visningar
1 404
Anläggning Håller på att göra om i stallet och behöver lite inspiration. Hur förvarar ni era täcken? Gärna andra smarta tips på bra förvaring som...
2
Svar
20
· Visningar
5 922
Senast: Nenne45
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp