Smart förvaring i sadelkammaren?

Jag har ingen jättestor sadelkammare till mina grejer.
Men har skaffat en dynbox i plast som jag har på logen där jag förvarar sådant som inte används dagligen.
Om du nu har något extra utrymme!😃
 
Vi har liknade skåp i stallet där jag står. Allt utom täcken, hjälmar, västar och sporrar förvaras där🙂 Jag har två hästar och därför också två skåp.

Skåp 1:
Schabrak på översta hyllan.
Fyra korgar/lådor på den andra hyllan, en med senskydd, en med fluffskydd, en med putssaker och en med lite sjukvårdsgrejer.
Sadlar på sadelhängarna
Lite hinkar och svampar staplade i varandra under sadelhängarna.
På ena väggen har jag en spöhållare och två krokar där jag hänger pannband.
På andra väggen har jag en krok för reflexvästar och en annan krok där jag har alla nummerlappar. På insidan av dörren har jag sex stycken tränshängare (fyra träns, en grimma och en tom krok för tillfället)

Skåp 2:
Ländtäcken och ”fintäcken” på hyllan högst upp.
Två lådor med senskydd resp fluffskydd på andra hyllan. Bredvid lådorna har jag alla flaskor och burkar och sånt...
Sadlar på sadelhängarna
På ena väggen har jag fyra stycken krokar där jag förvarar lite extra grimskaft, longerlinor, och någon luva. På andra väggen har jag krokar där jag hänger extra bett som inte sitter på något träns för tillfället.
Under sadelhängarna står ryktlådan.
På insidan av dörren har jag fem stycken tränshängare - tre för träns, en för fingrimman och en för förbygeln.

Ovanpå skåpen har jag stora lådor där jag förvarar lite fleecetäcken och sånt som jag inte använder så ofta. Alla utetäcken och stalltäcken förvaras i två mindre skåp, och även hjälmar och stövlar och sånt är i ett annat litet skåp☺️
 
Jag har ingen jättestor sadelkammare till mina grejer.
Men har skaffat en dynbox i plast som jag har på logen där jag förvarar sådant som inte används dagligen.
Om du nu har något extra utrymme!😃
Dynbox passar inte riktigt i extrautrymmet som finns, kommer köra plastbackar och rejäla ”påsar” som man kan stapla 😊
 
Det finns ju vakuumpåsar som kanske skulle kunna fungera för att förvara täcken och schabrak och liknande? Verkar inte ta så stor plats, tänker jag. Det meckiga med tanke på stallmiljö är väl att man vad jag förstår måste blåsa ur luften med dammsugare, men är det typ säsongsgrejer kanske det kan vara värt det om man inte kommer behöva använda utan bara förvara grejerna, under en viss tid. Spontan tanke bara. :)
 
Kom annat ivägen men nu är jag igång igen och funderar på förvaringen.

Här är en bild på skåpet:
Tänker att jag ska köpa en hängare till tömkörningsgjorden och sätta över sadelhängarna, och krokar på sidorna för tömmar, inspänningstyglar, linor osv om det får plats.

På golvet behöver jag ha två par stövlar, ryktväskan. Undrar om man kan ha någon låda för benskydd där också?

Alla tips på hur man kan få rum med så mkt som möjligt tas tacksamt emot 😊

Tänk vad billigt det kommer bli, ingen mer shopping som inte får plats i förvaringsskåpet ;)
Jag skulle ha satt krokar på ena sidan som du skriver, men små korgar (jättesmå trådbacks-korgar) på andra sidan, där man kan ha småsaker, lindor, benskydd, flughuva mm.
 
Tänk vad billigt det kommer bli, ingen mer shopping som inte får plats i förvaringsskåpet ;)
Jag skulle ha satt krokar på ena sidan som du skriver, men små korgar (jättesmå trådbacks-korgar) på andra sidan, där man kan ha småsaker, lindor, benskydd, flughuva mm.
Haha🤑🤑🤑

Har flyttat in en del grejer, det är väldigt trångt på bredden på sidorna om sadlarna. Har satt upp lite krokar men tror att jag kommer störa mig på att sakerna är ivägen när sadeln ska in/ut, får se. Korgar får definitivt inte plats där..

Just nu funderar jag över om jag ska prioritera lådan med benlindor eller sjukvårdslådan i skåpet, något av dem behöver nog förvaras på annat ställe..
 
Haha🤑🤑🤑

Har flyttat in en del grejer, det är väldigt trångt på bredden på sidorna om sadlarna. Har satt upp lite krokar men tror att jag kommer störa mig på att sakerna är ivägen när sadeln ska in/ut, får se. Korgar får definitivt inte plats där..

Just nu funderar jag över om jag ska prioritera lådan med benlindor eller sjukvårdslådan i skåpet, något av dem behöver nog förvaras på annat ställe..
Hur blev det? 😊

Är på G att göra i ordning min nya (lilla) sadelkammare och suger åt mig idéer och lösningar
 
Jag har mina ryktsaker i en organiseringsväska på boxen. Sparar massa plats i mitt skåp och ryktsakerna är alltid tillgängliga.
1627910307399.png
 
@DarkInNight
6ADF0AC4-9E04-4DF6-B106-61458B5335D5.jpeg


Har en plastback på golvet mer benskydd, på sidan står 2 par stövlar. Sporrar hänger längst in på nedersta sadelhängarens undersida.

Flyttade upp sadelhängarna för att få mer plats under vilket istället gjorde att pannbanden tar i ena sadeln när man stänger skåpen, mindre lyckat men fick bli så.
Har en krok över dressyrsadeln där tömkörningsgjorden hänger längst in. Är väldigt trångt att ta ut/in den dock. Krokar på sidan av sadeln men går inte att ha för mkt där, blir trångt.
På mittenhyllan putsgrejer, hjälm, handskar och lite annat.
 
@DarkInNight

Har även denna på utsidan som sväljer väldigt mycket flaskor och diverse pryttlar!
E507A866-0105-4B8E-A885-D99871BCC7C9.jpeg


Har ett annat förrådsutrymme för täcken, sjuklåda, benlindor och en stor plastlåda med saker jag sällan använder.
 
@DarkInNight
Visa bifogad fil 74728

Har en plastback på golvet mer benskydd, på sidan står 2 par stövlar. Sporrar hänger längst in på nedersta sadelhängarens undersida.

Flyttade upp sadelhängarna för att få mer plats under vilket istället gjorde att pannbanden tar i ena sadeln när man stänger skåpen, mindre lyckat men fick bli så.
Har en krok över dressyrsadeln där tömkörningsgjorden hänger längst in. Är väldigt trångt att ta ut/in den dock. Krokar på sidan av sadeln men går inte att ha för mkt där, blir trångt.
På mittenhyllan putsgrejer, hjälm, handskar och lite annat.
:eek: helt galet vad mycket du fick in

Är garderoben 60 cm bred?
 
Jag är lite av en tetrismästare när det gäller att packa smart. Och jag har mycket grejer som jag tycker är helt nödvändiga att ha enkel tillgång till😆
Men det är jäkligt trångt..

Ja jag tror den är typ 60! Lite mindre kanske.
Jag gillar också att tetrispacka! Men inte varje dag.

Så jag funderar över om jag ska ha 3*60 cm garderober, eller 2*60 och en 75 cm för att ha lite extra utrymme i storhästens garderob där jag kommer vara oftast i :)
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 331
Senast: Ajda
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 357
Hemmet Imorgon kommer nya badkaret (spännande :nailbiting: :D ) !! Ska bli underbart att kunna sträcka ut sig i ett lite längre badkar, MEN då...
Svar
13
· Visningar
1 404
Anläggning Håller på att göra om i stallet och behöver lite inspiration. Hur förvarar ni era täcken? Gärna andra smarta tips på bra förvaring som...
2
Svar
20
· Visningar
5 922
Senast: Nenne45
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp