Bukefalos 28 år!

Smart i stallet!(Bildtråd)

Hannapirat

Trådstartare
Jag har en dröm om att bygga det ultimata stallet!
Jag skulle vilja ha tips på smarta saker/lösningar som ni har i era stall,eller sånt som ni borde ha:)
BILDER!!!!!
Tacksam för all inspiration jag kan få,litet som stort.
 
Sv: Smart i stallet!(Bildtråd)

Här kommer mitt stall.

Klicka på bilden för att se den större.

29105974.jpg
 
Sv: Smart i stallet!(Bildtråd)

Snyggt!

Mera,mera!

Har ni kommit på saker efteråt som ni borde ha tänkt på från början?
 
Sv: Smart i stallet!(Bildtråd)

Något jag tycker många saknar i stallet är en/flera Skötsel spilta/or där man kan stå och ta hand om hästen eller ha den när den skos så man inte behöver flyta på sig när andra skall ut och in i stallet.

Kram
 
Sv: Smart i stallet!(Bildtråd)

kul tråd:)
Ang skötselspilta, det verkar ju rätt smart.
Fast jag pysslar alltid med mina hästar i deras box och när hovslagaren kommer så värkar hon deras hovar inne i boxen. Vi kan självklart binda upp hästarna i stallgången men funkar lika bra att vara inne i boxen:) (fast kanske beror på vad man har för häst)
 
Sv: Smart i stallet!(Bildtråd)

om det finns möjlighet, ett separat rum med någon fläkt eller något för täckestorkning
 
Sv: Smart i stallet!(Bildtråd)

Jag har en dröm om att bygga det ultimata stallet!
Jag skulle vilja ha tips på smarta saker/lösningar som ni har i era stall,eller sånt som ni borde ha:)
BILDER!!!!!
Tacksam för all inspiration jag kan få,litet som stort.

Om du skissar på "det perfekta" stallet tänk både på stallmiljön för hästen. Frisk luft, ej drag, öppna fönster & dörrar. Men också hur du får det så lätt arbetat som möjligt. Ska det vara någon ekonomiskt fördel att bygga smart ska arbetsinsatsen vara så liten som möjligt för så bra resultat som möjligt. Tex foder system, mockningssystem. Sopsystem, in & utsläpp m.m.
 
Sv: Smart i stallet!(Bildtråd)

Tvättmaskin och torkmöjligheter är min stora dröm. Väl uttänkt förvaring för täcken, schabrak, extra kläder/skor saknas nästan alltid.
 
Sv: Smart i stallet!(Bildtråd)

Tack! :D Spolspilta med varmvatten, diskho i sadelkammaren och tvättmaskin har vi med.
 
Sv: Smart i stallet!(Bildtråd)

Jag är mest van vid ganska stora ridskolor och där finns det ofta mycket prylar. Det jag ofta saknar är ett ordentligt stort rum/sadelkammare där man kan ha prylarna organiserade snyggt så man lätt hittar det man behöver.
Varmvatten,spolspilta och tvättrum är guds gåva till stallarbetaren!

Ingen som har bilder? Om det så bara är en bra vattenkopp eller en rolig leksak till hästarna i hagen...
 
Sv: Smart i stallet!(Bildtråd)

När vi bygde vårat stall så funderade vi mest över att vi ville ha allt så praktiskt och lättskött som möjligt, samt bra miljö för hästarna förstås. Jag har hästarna på lösdrift:

http://www.pixbox.se/pic_show_id25339427.html

Men från lösdriften leder en dörr direkt till stallgången, så det går snabbt och enkelt att både ta in och släppa ut hästarna den vägen. Samt att man kan förvara grepar mm som används för mockning i lösdriften, på bra plats i stallet.

Infällda fack i väggen:

http://www.pixbox.se/pic_show_id24909660.html

Där har jag de borstar jag använder dagligen (byter efter säsong). Inga korgar, hyllor etc som sticker ut från väggen och stjäl plats och riskerar att rivas ner.

Jag som har litet stall, bara två hästar, som dessutom inte använder täcken mer än vid riktigt skrutt väder, har satt utsugs fläkt i sadelkammaren. Då fungerar det fint att torka täcken där utan att det blir för fuktigt för lädret.

Fläkten syns upptill i mitten på bilden:

http://www.pixbox.se/pic_show_id25339428.html

Krokar i taket framför elementet, så torkar täcket ännu bättre:

http://www.pixbox.se/pic_show_id25339430.html

Är ju inte inuti stallet, men att grusa upp rejält utanför stalldörr, samt vid grindar och i mitt fall utanför lösdriften är värt vartenda öre!

http://www.pixbox.se/pic_show_id24344734.html

Har tyvär inte bild på, men har lucka till skullen direkt ovanför höförrådet, alltså bara att öppna och putta ner höt.

Indraget vatten och rejäl diskbänk är guld värt!

http://www.pixbox.se/pic_show_id25339429.html

Sen har vi elagregatet i ett låst elskåp, men kontakten sitter utanför. Så agregetet är skyddat, mem går lätt att dra ur strömmen. Ses till vänster om skottkärran på följande bild:

http://www.pixbox.se/pic_show_id27269719.html

Det är några av de lösningar vi gjort!

Ang hästarnas miljö så är ju våra inne i stallet max några timmar åt gången, men vi har ca 6 meter upp till nock, och har bara satt innerpanel till 2,4 meter. Resten är öppet uppåt. Ordentlig luftväxling genom ytterpanelen en bit upp, men dragfritt där hästarna är.

Syns lite dåligt, men på följande bild ovanför ytterdörren syns det att det bara är ytterpanel högst upp:

http://www.pixbox.se/pic_show_id24909676.html

Har ingen bild på det, men gödselhögen har vi precis bredvid en liten kulle, så där har vi grusat upp en väg så det går enkelt att köra upp med kärran, och så tippar man uppifrån. Så slipper man stå och baxa med kärror som ska knuffas uppför högen...
 
Senast ändrad:
Sv: Smart i stallet!(Bildtråd)

Vi har också krokar i taket i vår uppvärmda sadelkammare, vilket verkligen är guld värt och nyttjas mycket vintertid i blöta Skåne :D
 
Sv: Smart i stallet!(Bildtråd)

Det finns en bok som heter "Att bygga häststall - En idéhandbok" som säljs via SLU (googla så hittar du). Den innehåller väldigt mycket bra tips och idéer; både rent byggnadstekniskt, samt vilka krav som finns ur djurskyddssynpunkt. Plus massor med praktiska tips som kommer göra stallvardagen lättare om man har tänkt till redan innan man bygger.

Fick hem mitt exemplar förra veckan och kan intyga att den är värd varenda krona. Nu kanske det här inlägget klassas som reklam, men jag ser det snarare som viktig samhällsinformation :angel:
 
Sv: Smart i stallet!(Bildtråd)

Det finns en bok som heter "Att bygga häststall - En idéhandbok" som säljs via SLU (googla så hittar du). Den innehåller väldigt mycket bra tips och idéer; både rent byggnadstekniskt, samt vilka krav som finns ur djurskyddssynpunkt. Plus massor med praktiska tips som kommer göra stallvardagen lättare om man har tänkt till redan innan man bygger.

Fick hem mitt exemplar förra veckan och kan intyga att den är värd varenda krona. Nu kanske det här inlägget klassas som reklam, men jag ser det snarare som viktig samhällsinformation :angel:

Jag skulle tom vilja säga att den ska finnas i varje hästägares bokhylla. Riktigt bra!
 
Sv: Smart i stallet!(Bildtråd)

Jag har precis byggt stall och försökte tänka igenom det mesta innan.

Jag har ett stort förråd med stora djupa fack som passar för vintertäcken transportskydd och schabrak m.m, och jag har ett torkrum med tvättmaskin i anslutning till sadelkammaren. Totalt sett är sadelkammaren på över 50 kvadrat och nu sätter vi in en köksbänk också.

Stallet är stort med en stallgång på 4m och alla dörrar är extra breda med möjlighet att öppna upp mer. Otroligt smidigt med sto och föl.

Stallväggarna murade vi för att minska på bitskador och slitage.

Duschspiltan är extra stor och har varmvatten även på vintern, beredaren står i sadelkammaren så det kan inte frysa. Stallet är ca 6 m högt i takhöjd och öppet till nock så det ska vara bra luft. Varje box har öppningsbart fönster på 1*1m, både tippbart och öppningsbart utåt.

Jag trivs fantastiskt bra, och det var tur jag hann tänka igenom det länge innan vi byggde, för nu är jag nöjd!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 123
Senast: Oknytt
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 238
Senast: Inte_Ung
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 495
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Hund Har någon byggt ett litet hundkrypin i sitt stall? Jag tänkte göra det och även få till någon värmekälla. Blir i ett hörn och så blir...
Svar
5
· Visningar
942
Senast: Pooh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp