Smart Tails/Effileringssax/MANJÄVEL!

the_connemara

Trådstartare
Så, nu fick jag ut min frustration inför den stundande tränings/tävlingssäsongen. Min häst ser totalt hemsk ut i manen. Jag har testat allt men inget fungerar, om man vill ha en man som är tunn nog att fläta "hela tiden". Han är en rätt fin "ponny" (hästig modell av connemara på 156 cm) men hans man+lugg förvandlar honom till en ovårdad liten lus :p I flätor ser han mer ut som en tävlingshäst, han byter utseende totalt ;)

Låter man den växa till travarmanlängd och sedan rycker ur hela manen till kort flätlängd är den alldeles lagom! Dvs man har i ett svep ryckt den 1-2 dm kortare. Hur tror ni det ser ut när alla de stråna vuxit ut.....

Rycker man lite hela tiden blir den aldrig tunn, även om den hålls kort. Den är toktjock!

Mitt senaste påhitt var att klippa ur den med en effileringssax. Samma resultat som att rycka av en bra bit. Nu har det vuxit och det är ca 1 dm "stubb" med lite glesa strån i. Och att hålla efter de stråna (som jag hade hoppats på skulle räcka för att hålla tjockleken nere) funkar INTE.

Hästen går att rycka men är inte jätteglad i det, spec inte uppe vid nacken, där klipper jag alltid ur med effileringssax/trimkniv och jämnar bara till sista med något ryck (under protest). Så jag hade velat kunna tunna ur och sedan toppa med ryckning. HELA säsongen. Och ha en flätbar man. I andra hand även gärna en som ser ok ut oflätad men det är inte alls lika viktigt.

Kort sagt, ha en man som ser hyfsat välvårdad ut alltid.

Mitt snåla jag köpte ingen Smart Tail på Falsterbo. Nu är jag dock så less att jag funderar på att ge den ett försök. Kan det fungera på ovan nämda man tror ni? Om man liksom håller efter regelbundet några gånger/månad och jämnar till med lite ryckning? Funderar på om den kan lättare hålla nere tjockleken om använd regelbundet utan att det blir samma "hack" som med effileringssaxen (jag klippte MÅNGA små klipp i hela manen men med så mycket man blir det en hel del bortklippt - många på "samma" längd i botten tyvärr)?

Och i sådana fall, vilken storlek ska man välja? Jag funderar på Medium. Min hästs man är väldigt grov, tjocka och styva hårstrån. Och jag vill inte dra väck "alltihopa". För ju finare desto mer tar den väl?


Nästa problem - pannluggen. Den går inte att rycka. Den flätas på tävling (passar inte alls i en stor fet afrofluff...). Den är om möjligt ännu tjockare än manen och har både massa fina fjun och grova strån. Alla försök att försöka klippa (rakt av har oxå testats, ingen förutom jag tyckte det var gulligt :D) med olika typer av saxar ger massa korta strån som spretar järnet vid flätning. Verkligen mycket alltså. Man hade behövt klippa av halva luggen fast "mitt i" och flätat om "hålet". Men det är ju inte så fint när man sedan har luggen utsläppt, flint liksom ;)

Det är dock inte jätteakut än, jag typ låter den bara växa och låtsas inte om att den än :angel:

Alla tips är välkomna! Som innebär urtunning alltså, klippa manen rakt av funkar säkert om man vill ha flätor som äpplen....
 
Sv: Smart Tails/Effileringssax/MANJÄVEL!

Jag köpte denna för några år sedan, tror det är en Smart Tails? :o
img_1195_127885393.jpg


Manen blir supertunn och jämn väldigt snabbt och smidigt, men den blir spretig. Och när den efter hand växer ut blir den överjävligt spretig vilket på min häst ledde till att manen inte gick att knoppa öht, blev jättetjock upptill och supertunn nertill (tänk dig hur de flätorna såg ut :crazy:) och dessutom reste sig ganska mycket pga spretet. Inte så snyggt :grin:
Lösningen på denna hästen, som verkligen hatar att bli ryckt (och hon är typen som går med på allt annat, så hon slipper) blev halstäcke (:bow:) och lite längre man = går att fläta även om den är tjock.

Nu har jag än värre problem med hennes son, hans man är nog dubbelt så tjock som hennes :crazy: Han tycker inte lika illa om att bli ryckt som sin mamma men uppskattar det inte heller precis. Han är hittills bara knoppad en gång (nybliven 3-åring) och då blev det kanelbullar, en halv flaska flätgele och inte så snyggt... Så jag hoppas på tips!
 
Sv: Smart Tails/Effileringssax/MANJÄVEL!

Har också hästar med tjock man som vägrar blir ryckta.
Min lösning är att låta manen bli lite längre så det går att fläta fast den blir tjock, klippa den lagom längd när det behövs och sen när den har vuxit för tjock bremsa och och rycka tills den blir lagom. Eller passa på om de fått lugnande någon gång...
Gör man rullknoppar med ett gummiband är det mycket lättare att fläta en tjock man.

Mansaxar och annat som man ska tunna ut med är det värsta jag vet. Det blir katastrof när det växer ut, tjockt och spretigt längst in, jätte tunnt längst ut och totalt omöjligt att fläta. Enda som funkar om man ska fläta är nog att rycka tyvärr...

Pannluggen tycker jag inte gör något om den är tjock, det är fint med en stor knopp :laugh:
 
Sv: Smart Tails/Effileringssax/MANJÄVEL!

Det är nog precis en sådan jag funderar på! Ser till och med ut som Standard Medium!

Dock lät ju inte erfarenheten något vidare :( Du tror inte man kan få det åtm jämnare än med effileringssax då om man lägger en del tid på att, eh, "kamma jämnt" eller vad man ska säga? Tid lägger jag nämligen gärna, bara det fungerar. Jag menar typ att kamma igenom den en gång/vecka kanske vinkelrät mot mankammen cm för cm eller något, så den inte enbart drar av de undre håren (om man gör enligt deras beskrivning).

Halstäcke är tyvärr inte något jag vill använda i onödan, och min häst är dessutom varmblodigt som en liten kamin och har massa skydd i hagen. Och varken vanlig skärning/wug verkar påverka man det minsta, inte ett hår som är av :mad:
 
Sv: Smart Tails/Effileringssax/MANJÄVEL!

Har också hästar med tjock man som vägrar blir ryckta.
Min lösning är att låta manen bli lite längre så det går att fläta fast den blir tjock, klippa den lagom längd när det behövs och sen när den har vuxit för tjock bremsa och och rycka tills den blir lagom. Eller passa på om de fått lugnande någon gång...
Gör man rullknoppar med ett gummiband är det mycket lättare att fläta en tjock man.

Mansaxar och annat som man ska tunna ut med är det värsta jag vet. Det blir katastrof när det växer ut, tjockt och spretigt längst in, jätte tunnt längst ut och totalt omöjligt att fläta. Enda som funkar om man ska fläta är nog att rycka tyvärr...

Pannluggen tycker jag inte gör något om den är tjock, det är fint med en stor knopp :laugh:

Jag gör Flyingeknoppar med ett band ja, så de är ju klart tacksammast att ha för tjock man till iofs.

Ang pannluggen, du har väl ingen ponny heller :mad: ;) Den blir ju så stor att den lägger sig som ett köttstycke på pannbandet :D Snyggast hade nog varit att bara göra en lång fläta, men han passar riktigt bra i knopp den lille filuren. Tycker matte iaf :D
 
Sv: Smart Tails/Effileringssax/MANJÄVEL!

Här är den lagom tjock, dvs precis nerryckt:
PICT2035.jpg


Kass bild på pannluggsknopen:
PICT2039.jpg
 
Sv: Smart Tails/Effileringssax/MANJÄVEL!

Nu är luggen i den här längden typ:
SNC00500.jpg



Hittade ingen på manen. Ser iaf för jävligt ut i verkligheten.
 
Sv: Smart Tails/Effileringssax/MANJÄVEL!

Problemet är ju spretet som blir efterhand som det växer ut.

Nej, halstäcke verkar inte ha någon funktion på min lille heller :mad:

Wow, för att få små knoppar skulle jag behöva minska tjockleken med minst 2/3! :eek: Jag hade gladeligen nöjt mig med mindre :D
 
Sv: Smart Tails/Effileringssax/MANJÄVEL!

Ja, det är ju det jag gör när den får växa ut och sedan rycks 2 dm av i ett svep - asfint :D Sen är det ju värre :mad:

Men spretet får man ju när man rycker oxå, enda sättet att undvika är ju att klippa rakt av, då får man ju bara spret av de stråna som lossnat av sig själva/vid borstning. Och om man rycker för mycket på en gång växer det ju ut som en tjock massa som vill stå upp (det kanske är det du menar med spret iofs? Isf glöm min första mening :)). Enda som ger hyfsat bra, jämn man är ju att rycka lite hela tiden - men det räcker inte för att hålla nere tjockleken. Min tanke var då att om man göra likadant med en Smart Tail så kanske den tunnar ur lite mer än ryckningen?

Fast egentligen är det nog önsketänkande, men det känns liksom som sista halmstrået :angel: Så jag kommer nog testa ändå :o Men vill jättejättegärna ha mer tips oxå såklart!


Så om diskuterar lite om storleken oxå: Låter Medium bra?
 
Sv: Smart Tails/Effileringssax/MANJÄVEL!

Jag har en tanke om att ta lite hela tiden med ST, kanske slipper spret då? Men jag tänker inte testa innan 3-års! :D Sedan ska han väl inte knoppas förrän nästa år igen så skulle kanske prova över sommaren...?

Du kan få låna min om du vill, bor du i Lund så är den int elångt bort :)
 
Sv: Smart Tails/Effileringssax/MANJÄVEL!

Nej, var rädd om manen till 3-års :D Jag brukar köra mina tester över vintern (nu när pålle är gammal nog att vistas på träningar under resten av året), därav hans tokfula man nu :o

Väldigt snällt :) Men jag tror jag köper en och försöker med ett sådant där långdraget race över någon månad minst. Så länge ska jag inte slita på din :p Och du kanske tvingas göra en nödlösning till 3-års, det vet man aldrig om den kanske behövs då :D
 
Sv: Smart Tails/Effileringssax/MANJÄVEL!

Haha, det är lugnt om du vill ha den ett tag, den är använd en eller två gånger och det är flera år sedan... Fast de är kanske inte så dyra? Jag menar, du behöver ju inte också kasta pengarna i sjön :D
 
Sv: Smart Tails/Effileringssax/MANJÄVEL!

Hur rycker ni- med kam eller utan? Nu vet jag inte om TS häst gillade det men hur gör du om du rycker den kort?
Jag rycker bara tjockleken och klipper av den sen....
Svårt att förklara hur men jag tuperar och drar av hela vägen. Det blir ju säkert också lite spretigt men det bör ju inte vara mer än av naturlig utväxt...
Sen kan man fuska och ta lite av den undre manen med urtunningssax. Men absolut inte mycket och inte för jämnt heller.

Min 2åring har grymt lagom mycket man ser det ut som.... På en sida i taget ;)
Tråkigt. Min förra häst hade såndär superman som man bara klippte av en cm eller två...
Han på lösdriften har fått sin fint avgnuggad av sina vänner..... :eek: Men innan var den VÄLDIGT tjock...
 
Sv: Smart Tails/Effileringssax/MANJÄVEL!

Jag rycker med fingrarna, tar tag om de längsta stråna med första handen, för upp de kortare med andra handen (genom att dra fingrarna upp på strået jag håller sträckt med den första handen) som när den kommit upp mot mankammen rycker loss de långa stråna med roten. Kammar igenom när det behövs och går igenom hela manen på det viset.

Hur menar du att du gör? Fattade inte riktigt :o
 
Sv: Smart Tails/Effileringssax/MANJÄVEL!

Med kam, håller i de längsta stråna, kammar uppåt, snurrar runt kammen så långt in mot mankammen som det går och rycker. Små tussar i taget men det hjälper inte på S, hon blir spasmisk flera dagar efteråt bara jag rycker en tuss :(
Justerar längden med sax efteråt :)
 
Sv: Smart Tails/Effileringssax/MANJÄVEL!

Ja precis- det var så jag menade... TS- förstår du Equilinas förklaring?

E: Men jag menade mer på lilleman. Eller han är lika känslig?
 
Sv: Smart Tails/Effileringssax/MANJÄVEL!

Likadant. Han är inte riktigt lika känslig men har å andra sidan dubbelt så mycket man...
 
Sv: Smart Tails/Effileringssax/MANJÄVEL!

Ja precis- det var så jag menade... TS- förstår du Equilinas förklaring?

E: Men jag menade mer på lilleman. Eller han är lika känslig?

Yes, men då gör vi ju likadant :) Förutom att jag använder fingrarna bara, resultatet blir ju det samma när man tar de längsta stråna - kort men inte tillräcklgit tunt (på min alltså!). Jag har tom försökt att rycka andra strån än de längsta, just för att inte få den så nedkortad utan mer urtunnad men det är snudd på omöjligt för mig, skitsvårt att få fatt i liksom :(
 
Sv: Smart Tails/Effileringssax/MANJÄVEL!

Min gamla ponny (you know?) hade överjävlig man. Den gick inte heller att rycka för hon hade man som svanstagel och blödde som en gris när man ryckte. Den var så tjock så det stod rakt upp, även när den var lång.

Jag flätade den som när man gör knoppar fast bara 4-5 tag och sedan en lång tofs. Lät flätorna sitta i en vecka- tio dagar. Gjorde det någon gång i månaden, alternativt lät flätorna vara kvar när hon vart knoppad. Efter ett år hade hon jättefin tunn man. I alla fall om man jämför hur den blev med trimkniv/klippa.

Risken är att det lossnar hår väldigt ojämnt. Men det kanske är värt att prova?
 

Liknande trådar

Hästvård Eftersom hästen skavde av sig en del man i somras (nej det har inte vuxit ut, om någon minns min gamla tråd) så tog jag saxen och...
Svar
1
· Visningar
812
Senast: Gimlan
·
Övr. Hund Jag har aldrig använt en sådan sax men nu har jag en hund som behöver få pälsen på öronen urtunnat och jag ser ut så här: :confused...
Svar
9
· Visningar
7 293
Hästvård Ni som har hästar ponnys med tjock man och har den kort, hur gör ni med dessa inför tävling? Hur sjutton får man till knoppar som håller...
Svar
9
· Visningar
2 465
Senast: orion_x
·
Anläggning Hur sköter man en hage på bästa sätt? Och när bör man göra åtgärderna? Vad tycker ni att jag ska göra med vår beteshage som hästarna...
Svar
2
· Visningar
1 106
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp