Smart Tails/Effileringssax/MANJÄVEL!

Sv: Smart Tails/Effileringssax/MANJÄVEL!

Min gamla ponny (you know?) hade överjävlig man. Den gick inte heller att rycka för hon hade man som svanstagel och blödde som en gris när man ryckte. Den var så tjock så det stod rakt upp, även när den var lång.

Jag flätade den som när man gör knoppar fast bara 4-5 tag och sedan en lång tofs. Lät flätorna sitta i en vecka- tio dagar. Gjorde det någon gång i månaden, alternativt lät flätorna vara kvar när hon vart knoppad. Efter ett år hade hon jättefin tunn man. I alla fall om man jämför hur den blev med trimkniv/klippa.

Risken är att det lossnar hår väldigt ojämnt. Men det kanske är värt att prova?

I know. Hmm, du menar att flätorna/flätningen slet så på manen? Jag brukar fläta percis så och låta dem sitta i några dagar, göra nya osv när jag vill få manen att ligga ner. Kanske borde fortsätta med det bara?
 
Sv: Smart Tails/Effileringssax/MANJÄVEL!

Ja, flätar man hårt och låter dem sitta tillräckligt länge så sliter det. Men inte lika mycket på samma gång som vid ryckning. Det fungerade på min i alla fall :)
 
Sv: Smart Tails/Effileringssax/MANJÄVEL!

Men då rycker du ju längden samtidigt som du rycker tjockleken... Jag tar bara bort dem - inte kortar alls...
FAst jag tycker absolut inte att du har för stora knoppar på din häst på bilden. Du kan upplever den tjockare än vad den faktiskt är :)
 
Sv: Smart Tails/Effileringssax/MANJÄVEL!

Vadå bara tar bort dem? Är det inte de längsta stråna du virar runt kammen och rycker upp med roten? Jag fattar inte :p

Nej på bilden är de helt lagom! Lite störe funkar oxå. Men bilden är alltså tagen efter att jag låtit travarmanen växa ut och sedan ryckt av hälften/mer än hälften i ett svep och flätat efter det. Några veckor längre fram har alla uppryckta hår vuxit ut igen så att där är en tjock "stubb" i botten som gör att hela manen vill stå upp och att den är två-tre gånger så tjock i botten som i topparna - skitful utsläppt och flätorna blir jättetjocka första tagen invid mankammen och tunna i slutet. Blä!

Men på bilden håller jag helt med - jättefina om jag får säga det själv :angel: Problemet är ju att jag vill ha dem så hela säsongen, nu när det inte enbart är ett unghästtest/år att vara snygg till :D
 
Sv: Smart Tails/Effileringssax/MANJÄVEL!

JAg har aldrig haft problem med att det spretar om man vattnar på manen innan... Vissa hästar har haft en grymt tjock man... Men det förutsätter ju att de gillar att bli ryckta...
Men ta lite varje vecka så blir ju inte utväxten lika tydlig :)
 
Sv: Smart Tails/Effileringssax/MANJÄVEL!

Men lite varje vecka är ju inte nog för den jäkla mastodontmanen Tiger har :eek:
 
Sv: Smart Tails/Effileringssax/MANJÄVEL!

Hmm... En liten tanke ifrån frisören...
Om man gör som när man klipper ur ett människohår som inte ska klippas ur ifrån botten då? Alltså man klipper nedåt, börjar vid roten och klipper en slinga ner mot toppen. Herregud vad svårt det här var att förklara, ska se om jag hittar en bild eller nått istället...

Men iallafall. Det gör ju att man inte får alla småhår lika korta som om man tar en effilersax eller om man rycker man får en mer jämn urklippning i hela manen :)

Har inte provat det här på häst, min häst har alldeles lagomtjock, perfekt man som bara behöver klippas lite på längden emellanåt :D
 
Sv: Smart Tails/Effileringssax/MANJÄVEL!

Men hos frissan vill man ju ha ett mer uppklippt hår, hos hästen leder ju uppklippt just till tjock fläta o botten och tunn i toppen :D

Men jag förstår helt din poäng! Lite bättre borde det bli (om man ser till "stubben" som växer ut iaf), även om mankammen ju bara är någon cm bred.
 
Sv: Smart Tails/Effileringssax/MANJÄVEL!

Man får se till att inte klippa i det översta lagret hår utan mer underifrån, då blir det inte uppklippt utan mer urklippt ;) Sen att man tar riktigt tunna slingor också och gör det ganska ofta och håller efter :) Eftersom manen inte ska vara så jätte lång borde det funka bra.
 
Sv: Smart Tails/Effileringssax/MANJÄVEL!

Okej då, jag menade ju att det var uppklippt fast under, inte så bra på frisörgrejer :D

Fast jag vill ju fortfarande ha manen tunnare, även i basen. Annars ställer sig ju skiten upp :mad:
 
Sv: Smart Tails/Effileringssax/MANJÄVEL!

Jaja men man ska ju ta ifrån roten och ut i toppen så det tas ifrån basen också ;) Sen blir det ju så att oavsett hur man klipper ur så kommer det ju tyvärr växa ut ifrån botten så att botten blir tjockare än toppen.
Hur gör du med effilersaxen? Funkar nog bättre med den också om du vinklar den med spetsen neråt så att inte allt hår klipps av vid samma längd, då får du också en bättre känsla av att det inte går ifrån toktjockt till jätte tunnt utan att det går ihop mer och du får inte alla småhår som växer ut på samma längd :)
 
Sv: Smart Tails/Effileringssax/MANJÄVEL!

Än så länge har jag bara testat den en gång - jättefint i början! Nu börjar resultatet efter ett tag synas och jag funderade på att köra saxen igen eller inte - därav denna tråden :)

Då klippte jag så nära mankammen jag kunde, typ 5 cm breda tussar i taget. Stack liksom in den och klippte, drog ut flyttade lite neråt, stack in och klippte igen osv. Jag funderar på att upprepa i helgen och sedan fläta, hmm...
 
Sv: Smart Tails/Effileringssax/MANJÄVEL!

Höll du saxen helt mot mankammen när du klippte av? prova isåfall att vinkla den diagonalt nästa gång om du provar igen så ska det nog bli lite bättre iallafall när det växer ut :)
 
Sv: Smart Tails/Effileringssax/MANJÄVEL!

Yes, jag ville ju få det så likt ryckt som möjligt. Men jag ska testa det nästa gång jag använder den!
 
Sv: Smart Tails/Effileringssax/MANJÄVEL!

Hästen är sedan förra helgen flätad (så gott det går, manen är så tjock basen att det knappts gick :p) och i helgen ska jag testa Equilinas smart tail. Nu jäklar :devil: Dessutom undrar jag om man inte med lite pill kan modifiera sin smart tail till andra storlekar. Denna är medium och det sitter ett blad i varannan springa i handtaget. Hmm!

Equilina: Jag lovar att inte exprimentera med din dock :D
 
Sv: Smart Tails/Effileringssax/MANJÄVEL!

Ta bara ett par-tre tag åt gången, borsta ut manen och ta ett steg tillbaka, den är mer effektiv än man kan tro! Sen blir det väl snyggare om man kammar över manen på fel sida och smart tail-ar (:angel:) undersidan så man slipper se spretet, å andra sida är det spretet som får skiten att resa sig när det växer ut igen. Äsch, du får prova dig fram! :D
 
Sv: Smart Tails/Effileringssax/MANJÄVEL!

Jag funderade på det, manen ska vara helt utkammad när man börjar väl? Jag ska testa :D I bästa fall fota om min kamera vill känna av laddaren först ;)
 
Sv: Smart Tails/Effileringssax/MANJÄVEL!

Letade efter en gammal tråd och hittade denna, haha!

STen var sjukt effektiv! Men sen växte ju botten ut igen och då blev det samma effekt, manen ville bara stå upp.

Så jag sket i manh*lvetet och lät den växa, jättelång blev den pga avsaknad av tävlingar :o Sedan tog jag effileringssaxen och klippte RAKT av. Och nu jäklar ligger manen på en sida för första gången på 5 år! Har klippt ett par gånger nu och manen är ju såklart sjukt tjock (tunnar inte ut den alls utan klipper ett rakt snitt fast i en massa tuggor då pga effileringssaxen) men den ligger så fint så. Har som sagt inte tävlat så jag gar inte testat att fläta ännu. Klipper den relativt kort också så jag undrar om det ens går att fläta utan att låta den växa ut....
 

Liknande trådar

Hästvård Eftersom hästen skavde av sig en del man i somras (nej det har inte vuxit ut, om någon minns min gamla tråd) så tog jag saxen och...
Svar
1
· Visningar
812
Senast: Gimlan
·
Övr. Hund Jag har aldrig använt en sådan sax men nu har jag en hund som behöver få pälsen på öronen urtunnat och jag ser ut så här: :confused...
Svar
9
· Visningar
7 293
Hästvård Ni som har hästar ponnys med tjock man och har den kort, hur gör ni med dessa inför tävling? Hur sjutton får man till knoppar som håller...
Svar
9
· Visningar
2 465
Senast: orion_x
·
Anläggning Hur sköter man en hage på bästa sätt? Och när bör man göra åtgärderna? Vad tycker ni att jag ska göra med vår beteshage som hästarna...
Svar
2
· Visningar
1 106
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp