Bukefalos 28 år!

Smart vs. klok

Swat

Trådstartare
En liten stilla fundering ang diskussionen tidigare ang. de "smartaste" och de "dummaste" hundarna.
Jag tycker att det finns en STOR skillnad mellan "smarta" hundar och "kloka" hundar!

Smarta hundar är de som snabbt lär sej ALLT - på gott och ont :) - och som är "snabba i tanken" och lika snabba i sina handlingen.
Dessa hundar är ofta JÄTTE roliga att jobba med och lär sej lydnadsmoment lika snabbt som de lär sej cirkuskonster och "hyss". Det är hundar som det bara blixtrar om och som ständigt ser ut att gå omkring och "flina". :)

Sedan finns det de kloka hundarna! De som kanske inte är så snabba när det gäller att lära sej nya saker, men när de väl lärt in något så sitter det som berget! Hundar som kan klura ut komplicerade - i alla fall i min hund-värd - serier av aktiviteter för att nå ett visst mål!
Dessa hundar kräver lite mer finess när man tränar, har ofta ett lite större ego men är ofta coola och "enkla"/raka att ha och göra med.

Jag har en smart hund och en klok hund :) De är varandras motsatser i mycket, men ack så charmiga var och en på sitt vis!

Exempel:
Den smarta hunden lärde sej på 2 ggr att distansbelöning = ryggsäck. Vilket gjorde att alla ryggsäckar låg risigt till några dagar tills vi lärt oss att endast VISSA ryggsäckar = belöning INTE alla!

Den kloka hunden älskar ben... När familjens hundar fått var sitt ben och hon inser att hon också bara fått ETT händer följande...
Alla hundar ligger i godan ro och myser och tuggar på ben, då smyger hon lugnt ut i hallen och börjar TVÄRT tokskälla på dörren. Alla de övriga släpper sina ben och rusar till dörren...samtidigt som hon går tillbaka och stjäl ALLA ben!

Så visst kan man testa intelligensen hos hundar...men det säger ju inget om hur smart eller klok hunden ifråga är!!

/Swat
 
Sv: Smart vs. klok

Jag skulle säga "smart hund" om båda, men tja, att det finns olika sorters intelligens är det ju ingen tvekan om ;)
 
Sv: Smart vs. klok

Ja visst finns det olika typer av hundar helt klart. :)

Härligt beskrivet. Känner igen mig i mycket. :)
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 608
Senast: Snurrfian
·
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
20 671
Senast: Zewz
·
Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 272
Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
38 395
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp