Smarta hem

honung

Trådstartare
Jag fick en Google Nest förra julen och var väl först lite tveksam, tyckte det var ännu 'en sån där onödig grej' och 'bli avlyssnad jämt?', men resignerade och kopplade in den. Har några rumslampor kopplade på den och använder den mest som en radio/spotify-spelare och som timer vid matlagning. Har väl inte engagerat mig så mycket i den men har börjat att använda den mer och mer. Ser att jag har mer och mer nytta av den, behöver tex inte sätta mig vid datorn för att lägga varor i varukorgen för min matvarubeställning, tänder inte onödiga lampor, släcker alltid lampor när jag går ut ur rummet, får påminnelser och div tidsstyrda händelser. Är jag uttråkad kan denna googelsambo roa mig hysteriskt ibland vid samtal med den, och den säger alltid godmorgon eller godnatt glatt & trevligt oavsett hur otrevlig jag är mot den :D
Har börjat snegla på smarta gardiner eller rullisar, finns ju på ikea såg jag...nån som använder såna?

Jag vill ha tips om fler sätt att få ett smart hem. Jag använder inte kaffebryggare, jag använder inte tv. :angel:
Hur ser ditt smarta hem ut?
 
Jag fick en Google Nest förra julen och var väl först lite tveksam, tyckte det var ännu 'en sån där onödig grej' och 'bli avlyssnad jämt?', men resignerade och kopplade in den. Har några rumslampor kopplade på den och använder den mest som en radio/spotify-spelare och som timer vid matlagning. Har väl inte engagerat mig så mycket i den men har börjat att använda den mer och mer. Ser att jag har mer och mer nytta av den, behöver tex inte sätta mig vid datorn för att lägga varor i varukorgen för min matvarubeställning, tänder inte onödiga lampor, släcker alltid lampor när jag går ut ur rummet, får påminnelser och div tidsstyrda händelser. Är jag uttråkad kan denna googelsambo roa mig hysteriskt ibland vid samtal med den, och den säger alltid godmorgon eller godnatt glatt & trevligt oavsett hur otrevlig jag är mot den :D
Har börjat snegla på smarta gardiner eller rullisar, finns ju på ikea såg jag...nån som använder såna?

Jag vill ha tips om fler sätt att få ett smart hem. Jag använder inte kaffebryggare, jag använder inte tv. :angel:
Hur ser ditt smarta hem ut?
Jag säger bara en sak; nej tack.
 
Jag fick en Google Nest förra julen och var väl först lite tveksam, tyckte det var ännu 'en sån där onödig grej' och 'bli avlyssnad jämt?', men resignerade och kopplade in den. Har några rumslampor kopplade på den och använder den mest som en radio/spotify-spelare och som timer vid matlagning. Har väl inte engagerat mig så mycket i den men har börjat att använda den mer och mer. Ser att jag har mer och mer nytta av den, behöver tex inte sätta mig vid datorn för att lägga varor i varukorgen för min matvarubeställning, tänder inte onödiga lampor, släcker alltid lampor när jag går ut ur rummet, får påminnelser och div tidsstyrda händelser. Är jag uttråkad kan denna googelsambo roa mig hysteriskt ibland vid samtal med den, och den säger alltid godmorgon eller godnatt glatt & trevligt oavsett hur otrevlig jag är mot den :D
Har börjat snegla på smarta gardiner eller rullisar, finns ju på ikea såg jag...nån som använder såna?

Jag vill ha tips om fler sätt att få ett smart hem. Jag använder inte kaffebryggare, jag använder inte tv. :angel:
Hur ser ditt smarta hem ut?

Jag funderar på att skaffa kodlås till ytterdörren. Tycker det verkar smidigt främst för barnens skull så de slipper hålla reda på (läs: tappa bort) nycklar.

Flyttar snart till en lägenhet med smart hem som tillval men jag som är så oteknisk skippade det, såg bara framför mig en massa tekniska struligheter som jag inte lyckas lösa. Men det verkar ju funka smidigt för dig?
 
Vårt förra hem hade massa tekniska funktioner. Jag är inte oteknisk på något vis men vill välja själv, så jag fick tillslut spunk på skiten. Därtill var det ju helt hopplöst att behöva skriva en hel handbok om hur det funkade varje gång någon annan skulle vara husvakt.

Nuvarande hem är helt osmart utöver en lampa i källaren med inbyggd timer. Om jag får spunk på den? Jajemän.
 
Har några lampor med wifi som vi styr med mobilen. Smidigaste är att de har inbyggd timer, perfekt i fönstren!
Annars är mitt hem rätt osmart.
 
Jag funderar på att skaffa kodlås till ytterdörren. Tycker det verkar smidigt främst för barnens skull så de slipper hålla reda på (läs: tappa bort) nycklar.

Flyttar snart till en lägenhet med smart hem som tillval men jag som är så oteknisk skippade det, såg bara framför mig en massa tekniska struligheter som jag inte lyckas lösa. Men det verkar ju funka smidigt för dig?
Jag tycker det är ganska hjälpsamt och ser en hel fördelar med att använda assistenten i min vardag. Har inget smartlås men använder såna på ett par platser i jobbet, och skulle jag vara i behov av sån i mitt eget hem skulle jag absout skaffa mig sån.
 
Har några lampor med wifi som vi styr med mobilen. Smidigaste är att de har inbyggd timer, perfekt i fönstren!
Annars är mitt hem rätt osmart.
Mina lampor styrs via antingen röstkommando eller via appen i mobilen, men har ingen användning av mobilfunktionen, kan ju säga 'sänk ljusstyrkan 30%' bara, går snabbare än leta upp mobilappen...
 
Vårt förra hem hade massa tekniska funktioner. Jag är inte oteknisk på något vis men vill välja själv, så jag fick tillslut spunk på skiten. Därtill var det ju helt hopplöst att behöva skriva en hel handbok om hur det funkade varje gång någon annan skulle vara husvakt.

Nuvarande hem är helt osmart utöver en lampa i källaren med inbyggd timer. Om jag får spunk på den? Jajemän.
Då är inte källarlampan kopplad till wifi eller så, bara en timerfunktion i själva lampan?
 
Vårt förra hem hade massa tekniska funktioner. Jag är inte oteknisk på något vis men vill välja själv, så jag fick tillslut spunk på skiten. Därtill var det ju helt hopplöst att behöva skriva en hel handbok om hur det funkade varje gång någon annan skulle vara husvakt.

Nuvarande hem är helt osmart utöver en lampa i källaren med inbyggd timer. Om jag får spunk på den? Jajemän.
Lägger till svar på detta. Jag vet inte riktigt hur du menar med 'vill välja själv'? Menar du att du plötsligt bodde i ett hem som var ett smart hem utan att du själv hade valt att det skulle vara ett smart hem, eller hur menar du? Mitt hem gör inget utan mitt aktiva medgivande eller instruktioner liksom. Och komplicerat? Näh, den nivån jag har på smarta enheter skulle en tvååring kunna hantera. Och installera 🤔 Är någon 'husvakt' i mitt hem så drar jag bara ur en kontakt så funkar allt manuellt igen.
 
Röststyrning ligger rätt långt bort/fram för min del, inte minst av integritetsskäl.
Smartheten i övrigt är begränsad till ett tjugotal IKEA Trådfri ljuskällor utspritt över huset. I praktiken är de dock inte riktigt lika bekymmerslösa som i teorin, eftersom det i befintliga bostäder som regel finns befintliga strömbrytare som så att säga ingår i ekvationen. För att få ett Trådfri-hem riktigt bra skulle man behöva anpassa elinstallationen från början. Men jag gillar funktionaliteten även om sambon helst hade sett ett enklare och mer intuitivt upplägg.
 
Jag har typ alla bords-, fönster- och dekorationslampor inkopplade med smarta ljuskällor eller smarta uttag som är kopplade till en app. En del har timer inlagt, andra är bara för att det är smidigt att inte behöva gå fram till lampan för att tända eller släcka den.
 
Vi har en Google assistent ståendes i köket uppe på ett skåp. Hon syns inte. Ber henne lägga till saker på inköpslista, sätta på timer, spela musik, tända och släcka lampor, stänga av och sätta på tv:n i vardagsrummet, byta så att tv:n spelar musik istället för att visa program.

Vi har kodlås på ytterdörren. Går att öppna med app, lägga in tillfälliga koder, ge varje familjemedlem egen kod så man vet vem som kom hem, kan dela ut taggar med eller utan kod, tidsstyra koder och taggar så att de bara går att nyttja en viss dag en viss tid (perfekt för städfirman).

Kopplade lampor och andra saker via Nexa. Tänder och släcker lampor med app, kopplar smart timer som tänder och släcker valda delar av huset i samband med att solen går upp och ner, drar ner och upp rullgardiner enligt inlagda tider eller smart timer.

Vi har även digitala fysiska lampknappar. Just nu testar vi flera olika modeller för att se vilka vi tycker bäst om. De är kopplade både till Nexa och Google.

Vi kopplar fler och fler saker hela tiden. Tänker på möjligheten till kopplingar och vårt digitala ekosystem när vi köper nytt.

Mvh Miks
 
Har en stor del lampor kopplade till app, med vissa inställda på svagare belysning nattetid (guld i badrummet så man slipper bli bländad om man behöver på toa på natten!) och ringklocka kopplad till app. Röststyrning har vi bara på Sonos-systemet, då de håller lite hårdare på den personliga integriteten än många andra.
 
Svärmor har alla lampor kopplade till nån kontroll hon har i sovrummet. Verkar sjukt smart att slippa gå och släcka ner hela huset, utan bara krypa ner i sängen och klicka på "släck allt". För mig som är lite mörkrädd verkar det dessutom rätt skönt att ha tillgång till alla lampor i handen, om man måste upp och kissa, eller vaknar av att man hör nåt som man vill kolla upp. Så kan man tända hela huset vid behov från sovrummet!
 
Vi har smart hem och nyttjar det.
Har larm med kod och app. Kameror som slår på om larmet går.
Belysning styrs av app och röst. Kan ändra färgsättning och ljusnivå samt skifta armaturer.
Ljudsystem till de flesta rum. Styrs också via app.
Vi kan styra AC/värmepump via app och jag kan styra laddningen till min bil via telefonen.
Sambon har lite fler grejer kopplat till sitt hemmakontor. Exakt vad har jag aldrig brytt mig om att sätta mig in i.
 
Röststyrning ligger rätt långt bort/fram för min del, inte minst av integritetsskäl.
Smartheten i övrigt är begränsad till ett tjugotal IKEA Trådfri ljuskällor utspritt över huset. I praktiken är de dock inte riktigt lika bekymmerslösa som i teorin, eftersom det i befintliga bostäder som regel finns befintliga strömbrytare som så att säga ingår i ekvationen. För att få ett Trådfri-hem riktigt bra skulle man behöva anpassa elinstallationen från början. Men jag gillar funktionaliteten även om sambon helst hade sett ett enklare och mer intuitivt upplägg.
Som jag ser det är användandet av en smartphone som man har i fickan/handen var man än går mer invasivt än vad en hub i ett smart hem är. Och då har jag inte ens gått in på användandet av facebook i kombination med aktiva platstjänster...

För mig innebär röstkommandot att jag verkligen släcker i de rum jag lämnar. Att det finns strömbrytare på väggen är mer en irriterande ful plastgrej på väggen numer. Jag håller nog inte med om att man behöver göra om elinstallationer för att få ett bra smart hem, det är ju anpassat för att det ska vara enkelt för alla.
 
Svärmor har alla lampor kopplade till nån kontroll hon har i sovrummet. Verkar sjukt smart att slippa gå och släcka ner hela huset, utan bara krypa ner i sängen och klicka på "släck allt". För mig som är lite mörkrädd verkar det dessutom rätt skönt att ha tillgång till alla lampor i handen, om man måste upp och kissa, eller vaknar av att man hör nåt som man vill kolla upp. Så kan man tända hela huset vid behov från sovrummet!
Ja, jag har lampan inne på toaletten kopplad på röststyrningen och på låg ljusstyrka, så jag hittar in utan att vakna. Så smidigt!
 
Bor i lägenhet, så har mest bara lampor inkopplade, som just nu tänds en halvtimme innan solens nedgång (och släcks när jag går och lägger mig, eller som senast vid midnatt), samt att vissa lampor får sänkt ljusstyrka på natten. Sedan det där med att styra musik, timers med mera genom röstkommandon.
 
Mitt hem är inte "smart" men jag önskar att det var det. Skulle älska att kunna styra belysning, dörrlås osv på ett smart sätt, speciellt när min sambo älskar att lämna lampor tända i hela huset. Hela bottenvåningen kan vara tänd och sen går han och lägger sig, så är det tänt hela natten, eller lämnar hela huset tänt när han är sist att åka till jobbet på morgonen. Det enda som är digitalt styrt för närvarande är vårt hemlarm och våra övervakningskameror. Musik lyssnar vi aldrig på högt i huset och TVn i sovrummet ser vi bara film på, så behov av smart musik/TV-styrning har vi inte.

Jag kan tycka att smart elektronik är bekvämt, men att ha smarta kylskåp, smarta tvättmaskiner och annat förstår jag inte vitsen med om jag ska vara ärlig. Det skulle väl kanske vara om man åker hemifrån långa perioder och får ett meddelande i telefonen att kyl/frys har pajat på något sätt men annars inte. Jag har inte tillräckligt stort teknikintresse för att smartifiera hela huset in i minsta detalj bara för att jag kan.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp