Smarta lösningar UTEBOX

Meme

Trådstartare
Hej!

Skulle vilja ha tips på smarta lösningar från er med utebox, som har underlättat den dagliga skötseln för er.

Vi har två uteboxar som ligger och väntar på att sättas upp. Vi kommer gjuta en platta med 3 m extra bredd utanför dörrarna. Uteboxarna kommer stå i vinterhagen,som är på ca 0,5ha. Ca 10x25m närmst boxarna ska dräneras o grusas upp för att slippa lervälling. Hästarna kommer stå inne på natten, främst för att spara på marken.

Sambon hade tänkt bygga någon slags behållare som min pappa kommer ta med traktorn o fylla på med halm o hösilage ca 1g/vecka. Funderar på om man kan bygga ett fack till en soptunna o mocka direkt i den. Någon som gör det? Jag kommer mocka boxar o den grusade delen av hagen. Den borde inte hinna bli helt full på en vecka?

Boxarna kommer ha el, men jag får vattna med hink.

Har tillgång till ett uppvärmt, stort garage för förvaring samt hovslagare. Men ska bygga ett litet förråd på sidan av boxarna där man kan förvara sånt man vill ha nära till.

Någon som har tips på hur det skulle kunna göras annorlunda för att bli mer rationellt eller vill dela med sig av egna erfarenheter som underlättat (eller försvårat) för er som haft utebox.

Tack på förhand!
 
Skaffa uppvärmda vattenbaljor. Hink är ett helvete i utebox.
Angående att mocka en gång i veckan så blir det lika grisigt i en utebox som inne i ett stall så det förespråkar jag inte.
 
  • Gilla
Reactions: Ace
Skaffa uppvärmda vattenbaljor. Hink är ett helvete i utebox.
Angående att mocka en gång i veckan så blir det lika grisigt i en utebox som inne i ett stall så det förespråkar jag inte.

Mocka tänkte jag göra varje dag Men behållaren för gödseln kommer tömmas en gång per vecka.

Har tänkt på värmebaljor, men bestämt mig för att vänta. Bor i Skåne nära havet o de senaste åren har man nog kunna räknat antalet dagar med minusgrader på fingrarna. Men det är ju lätt att bara köpa ifall det skulle bli en kall vinter.
 
Ett tips för plattan är att göra så att golvet i boxarna sluttar utåt så att vatten osv rinner bort från boxen om det är mycket regn som tränger in eller om hästarna välter vattenhinken.
Och överväg att dra ut vatten till stallet när ni ändå gräver ner el, det är mer än guld värt att slippa gå med hinkar 2ggr om dagen året runt i ur och skur.
 
Jag har utskjutande tak framför mina boxar, det har verkligen varit värt pengarna. Dels kan jag stå under det och göra i ordning hästarna, och dels kommer det ingen snö mot dörrarna. I och för sig kanske inget problem om du bor i Skåne.
 
Jag har utskjutande tak framför mina boxar, det har verkligen varit värt pengarna. Dels kan jag stå under det och göra i ordning hästarna, och dels kommer det ingen snö mot dörrarna. I och för sig kanske inget problem om du bor i Skåne.

Nej, det snöar ju inte så ofta. Men när det väl gör det så snöar det från sidan :meh:
 
Nej, det snöar ju inte så ofta. Men när det väl gör det så snöar det från sidan :meh:
Har du utskjutande tak och ett plank +vindnät mitt emot boxarna så regnar/snöar det inte in lika mycket :), att komma ut till stallet med en 2m hög driva utanför boxdörrarna kan inte vara så roligt (för ja även om det är 1mm snö överallt annars så är det alltid skitstora drivor mitt utanför dörren och i gindöppningarna ;)).
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Jag och min mamma är relativt nya på en lösdrift. För närvarande är det fyra lättfödda hästar som går i lösdriften. Dessa har...
Svar
4
· Visningar
1 369
Senast: MiniLi
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 151
Senast: Angel
·
Övr. Hund Planerar att bygga hundstall i framtiden. Tanken är att det kommer vara 8st boxar på 9m2, med varsin hundgård där 5st kommer att vara...
Svar
1
· Visningar
807
Senast: Fetaost
·
Anläggning Jag går i tankarna på att köpa häst igen och undersöker möjligheten att ha dem hemma på gården. Vi har en väldigt stor gammal...
Svar
3
· Visningar
2 618
Senast: Fideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vi som letar hus
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Sommarföräldrar 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp