Smarta tips i stallet!

T

Tusen

Hoppas tråden hamnade rätt..

Har ni något smart tips när det gäller stallbygge eller bara en praktisk eller snygg liten detalj i stallet?

T.ex såg jag någon som lagt flytande gummigolv i boxarna och transporten, det tyckte jag verkade väldigt praktiskt ;)
 
Var i ett stall där dom lagt reflat gummi på gilvet i duschen, (reflat för att halkrisken skulle bli mindre)
Så kunde dom snabbt och enkalt skrapa loss is från duschen om det skulle frysa på vintern.
 
Hmm för ordningens skull kan man ju sätta upp en hel del hängare, krokar o korgar lite överallt. Täckeshängare på boxdörren är väldigt praktiskt, kanske även en korg på varje box där du kan lägga ev nattlindor eller annat som tillhör hästen o som man vill ha nära till hands.
En förvaringshylla m krokar är bra att ha i duschspiltan o vid vattenkranen, med shampo, tvål, handdukar, diskborste o såna grejer.
Annars vet jag inte.... jo såna lampor som tänds när man kommer är väldigt bra, sätt upp såna både på framsidan o baksidan av stallet. Väldigt smidigt om du har gödselstacken på baksidan av stallet o det är mörkt ute när du ska tömma kärran, skönt med en lampa som tänds så man ser ngt!
Om du förvarar hö/halm ovanför stallet, smidigt att kunna slänga ner balarna i ngt särskilt rum eller ner på logen, så det inte dammar på hästarna (om de står inne)
Själv skulle jag gääärna vilja ha öppningsbara fönster i boxarna utåt så hästarna får frisk luft o kan titta ut då de står inne. Bra för känsliga luftvägar o stimulansen.
Breda stallgångar är ett plus
Se till att ha en bestämd plats för kniv, ficklampa o annat nödvändigt i stallet om det skulle behövas i ngn (akut) situation.
Telefonlista till alla möjliga "bra att ha-personer", såsom veterinärer, grannar osv osv.
Balsnören i uppbindningsgrimskaften el panikhakar

Ja det va väl lite, kanske inget "nytt"
 
Istället för tvättlinor kors och tvärs i torkrummet så har vi en rad krokar högt upp på två motsatta väggar, och så hänger man upp täckena i spännena istället. Skitsmart och smidigt!

Vi har också anordningar med linor och små block vid varje box så att man kan hissa upp kvällshöet i taket. Då behöver den som har kvällsfodring bara hissa ned höt till varje häst, färdigvägt redan på morgonen och ändå helt ur vägen!

Tre hyllor på en vägg vid dörren ut till den oisolerade foderkammaren ger bra plats för foderhinkarna. Översta hyllan är morgon, mellanhyllan intag och nedersta är för kvällsmaten. Varje hästs hinkar har sin plats, och där sitter även foderstaterna så att någon annan lätt kan blanda till om man är sjuk någon dag. Enkelt och bra.

TELEFON saknar vi nu, och det vore SÅ bra att ha en sådan i stallet!

En liten mini-white board på varje boxdörr gör att man lätt kan lämna små meddelanden. En smart och billigare lösning är att laminera vita pappersark och sätta upp - funkar nästan lika bra som riktig white board.

Minst två sadelhängare och tränshängare till varje häst. Gärna fler krokar lite överallt! Krokar kan man aldrig få nog av... tror jag. :smirk:
 
Många bra tips redan! Jag bidrar med ett till:

en repstump ilka lång som sadeln samt en ca 15 cm lång trästav blir en bra sadelhängare utaför boxen. Repet hänger rakt ner när det inte används = ingen riska att hästar som går förbi fastnar. Sen händer man lätt sadeln på repet med framvalvet mot boxväggen och träpinnen som "stopp" vid bakvalvet. Säkert och praktiskt!
 
Hur mycket pengar har du och hur stort stall... ;)
Fodervagn som hänger i taket, underlättare utfodring till max. Personligen gillar jag öppningsbara boxgaller, beroende på stall... Tegelboxar ser väldigt trevligt ut, vet ej hur det fungerar i praktiken. Golvvärme i dusch, golvet torkar på nolltid=ingen halkrisk på vintern. Öppningsbara/borttagbara fönster i boxar. Rejäl selkammare med bra lås till dörren. En bra tvättmaskin.
Jag kan komma på ännu mera saker... ;)
 
Jag har en "nattlampa" i stallet. När jag har gjort kväller
så lyser lampan i 2 timmar till medan hästarna står och mumsar.
Har satt in tre garderober och köpt såna där tygfack på
Ikea och hängt in, suvveränt till både borstar och
hjälmar. Sen har jag tänkt på att sätta krubborna litet
lägre så att pållarna får en naturlig ät-ställning.
Hela stallet målade jag vitt i varje box målade jag ett
äppelträd från golv till tak med grenar som går ut
på väggarna med äpplen och blad på. Pållarna fick olika färg på äpplena. Röd resp grön. En ekorre målade jag dit och en näktergal som sitter på en gren, men det är inte
riktigt färdigt än.
Det ser gulligt ut när de står "under" äppelträden och mumsar. :)
 
Har du ingen digitalkamera eller så...vore kul att se dina äppelträdsboxar :)
Fast man måste väl vara lite konstnärlig om man ska få till det någorlunda ??
 
Stora stalldörrar med tröskelkilar så man kan köra in hela pallar med foder el spån om man använder det! Det finns inget värren än att bära "hundratals" säckar till olika ställen.

Att man har foder och strö lätttillgängligt och nära.

Hänga duschslangen i ett svängbart stag från taket med spiral för att slippa massa slang på golvet.

Uppsatt "torkyrulle" och papperskorg inne i stallet.

Jag har ringar uppsatta i taket inne i torkrummet. Ena raden sitter ca 1 dec från väggen och den andra raden ca 40 cm från väggen. Genom 2 ringar går en flagglina med en karbinhake fastsatt. På väggen har jag en flagglinehållare. När jag ska torka ett täcke lossar jag flagglinan på väggen och hissar ner karbinhaken, fäster täcket vid bogspännena och sen hissar jag upp täcket till taket. Hoppas ni förstår vad jag menar :D Detta tycker jag sparar plats och man slipper en massa torkstänger. Man behöver heller aldrig "hänga" sig över ett skitigt täcke när man ska få det på plats.

Flera uppställnings platser

Placera foderkrubborna så man inte behöver gå in till hästen vid fodring utan bara öppna en lucka eller dörren. Sparar mycket tid omd et är många hästar.

Här är några saker som jag tycker funkar i mitt stall och min hästhållning.

Lill / Stall Nöbbeled
 
Ha, ha ja det går ju bra att skryta om
äppelträden så länge man slipper visa dem på buke
då kan ni ju tro att det är jättefint ho, ho.
Jag har inte läst manualen till min digitalkamera
den var litet för avancerad.
Ska göra det snart :angel:
så vem vet ni kanske får se mina berömda äppelträd. :smirk:
 
säkerheten måste man juh tänka på och krokar, tränshängare och sadelhängare kan man gärna ha på boxdörren MEN då tycker jag att man sätter en täckeshängare över så att hästarna inte kan fastna även om de skule gå emot dörren..

Ska du bygga ett stort stall så gräv ur en del längs ena långsidan utanför stallet och lägg ordentlig grund på huset och kanske tegelvägg där, tippar du sedan gödseln där utanför så får du massa gratisvärme..

Köp inte småkrubbor utan köp stora foderbaljor på 90 liter eller nått.. när du fodrar så dumpar man i höet och sedan kraftfodret ovanpå.. då får hästen en naturlig ätställning och kan inte kasta i sig kraftfodret först.. för när man är i ett privatstall så har de flesta inte tid att först fodra hö och en halvtimme senare kraftfoder..

har du loft över stallet så gör höluckor över varje hästs box, på loftet målar man ut 4 rutor på var sida om hålet, där lägger man de olika högivorna och när man ska fodre hö så går man upp, ringer i en klocka eller nått som hästarna hö och sedan sopar man ner det höet som ska fodras just då.. det går garanterat mycket snabbare än höpåsar och när man sopar 4 ggr om dagen så blir det ganska rent.. dessa hål fungerar även som ventilation om du har en utsugsfläkt nere i stallet (luft in på loftet, ner i boxarna och ut genom fläkten)

och några tips jag hört från andra:

köp en köldridå till dörren om du har lösdrift eller till dörren till görselstacken om det är mycket spring in och ut där..

em bit cykelslang mellan dörren och en vägg (som står i 90 grader mot stängd dörr) detta gör att dörren är självstängande och aldrig glider upp. behöver man ha dörren öppen kan man köa en sån där dörr stoppare som sitter på dörren och fälls ner i backen när man vill ha dörrn öppen..

Lugna Hörnor, bygg helvägg längst in i boxarna 70-80 cm där hästarna kan få vara ifred för boxgrannen..


nej nu blir det inte fler tips för nu e de matdags :smirk:
 
Säger bara whiteboardtavlor :bow: :bow:

Ja, laminerade pappersark som ngn skrev funkar också. Se till att ha ett "lager"
av pennor, kanske en extraförpackning eller ngt som alla vet var dom finns.
Pennorna brukar ha en förmåga att ta slut när man behöver dom :smirk:

Lycka till!

Kram /Ylva
 
Ja whiteboardtavlor är :love:
Vi har en stooor där vi skriver meddelanden till varandra o andra "viktiga" o oviktiga saker.
Sen har jag en liten på min hästs boxdörr oxå

Likaså är det jättebra att ha en kalender/almanacka i stallet, där man kan skriva upp skoningar osv osv eller kolla efter datum

Står man i ett större kollektivstall är nog bästa lösningen att ha krokar på ngn vägg där varje häst har sin "rad" med sitt hö (ikeapåsar...) för resp fodring o att varje ägare fyller sin hästs höpåsar varje dag.
Kraftfodret kan man ju ha i småhinkar, på ex 3 olika hyllor (en för varje fodertillfälle) o att varje häst har sina hinkar, varje ägare gör iordning kraftfodret i hinkarna.
 
jag har ju köldridå som "överdörrar" till uteboxarna...sen har jag ju denna cykelslangen på ytterdörrarna, och främsta fördelen med det är ju när man skottar på vintern, att dörrarna går igen av sig självt när man gått ut med dyngkärran och man slipper släppa taget och stänga själv(bra iallafall när man har många boxar att skotta)
 
det fanns ju en tråd för ett par månader sen, är det nån som har lust att leta upp den :angel:..där fanns en del bra tips oxå..kommer inte ihåg alla men gottfrid hade en annorlunda boxmellanvägg iaf
 
Kom på en till superbra sak!!!

Krubbor och vattenkoppar med "plopp" i botten för att kunna ha i vatten och "tömma" ur allt vatten igen. Superbra!! :banana:
 
Superbra blir det när den gulliga lilla hästen lyckas pilla upp den lilla proppen i vattenkoppen :rofl: :rofl:
Näää, ingen bra ide...men på krubban är det bra :)
 
Jag har inga automatiska vattenkoppar ännu, men en slangvinda till att fylla alla hinkar. Det funkar jättebra och är aldrig i vägen.

En av mina hästar är en sölig dam. Hon tar vatten från hinken och drägglar över sitt hö. Minst en halva kärra blöt spån blev det varje dag.... Jag lägger nu höet i en stor vattenhink (90 liters - eller är den kanske ännu större...) och ställer under vattenhinken. Simsalabim, torrt o fint! :idea:

Nu ska jag bygga ut med ytterligare 7 boxar (totalt blir det då 15 boxar). Jag ska då även bygga ett "torkrum" till täcken. Jag har tänkt mig ett ganska stort rum med bra ventilation och fläkt, men vad är bästa sättet att hänga upp alla täcken? Läste ett tips tidigare, men fattade inte riktigt hur det fungerade.... Några förslag? :confused:

Idag har vi foderhinkar som man hänger in hos varje häst, men funderar på sådana där som sitter fast i väggen och man öppnar från utsidan. Kan man verkligen göra rent dom ordentligt? Nu är det lätt att ta bort, diska och fylla på. Blir det inte krångligt med dessa fasta krubbor? :crazy:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
612
Senast: valy
·
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
1 761
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 104
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 132
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp