Smarta val vid lång transport

W

Willyroo

Hej buke,
åter igen tittar jag förbi för att få tips från de lite mer erfarna.

Jag kommer förmodligen ta över min häst till Tyskland i sommar och har redan nu börjat kolla lite alternativ och så (ja, är man ivrig så är man :D). Jag bor i Kalmarområdet - ett område som inte verkar särskillt poppis bland transportörerna. Har tagit kontakt med lite transportfirmor efter att fått rekommendationer. Ville såklart försöka åka med det som de flesta talade varmt om och med dessa kunde jag komma direkt till stället i Tyskland men får åka från Malmö. Helt ok.

För att ta sig från Kalmar till Malmö har jag eventuellt tre alternativ.

1. ta mig till Kalmartravet (bor några mil ifrån), där ifrån åka med transportfirma till Malmö. Ta in på bed and box några dagar tills mötande transportfirma kommer som tar hästen till Tyskland.

2. Hyra transport och låta min plastpappa köra (som är en duktig och van chaufför körde henne till småland från skåne när vi köpte henne) och försöka bara vara timmar innan transporten till Tyskland går

3. Hyra transport, plastpappan kör och sedan ta en natt på bed and box och låta henne vila.

Så vad jag tycker ni. Bör man satsa på att låta proffesionell köra? Eller är det smart att försöka själv ta ner hästen i en mer van miljö? Bör hästen bara vila när den kommer fram och sedan åka vidare direkt eller ska den få övernatta eller som vid transportfirman behöva stå i flera nätter?

Kanske finns det fler alternativ, jag är öppen för alla förslag!

Elin
 
Sv: Smarta val vid lång transport

Varför göra det mer omständigt än vad det är?
Är hästen lätt att lasta och köra så välj det alternativ bäst passar plånboken Vet ju inte hur långt ni ska ner i Tyskland men med lite vila i Malmö så är det ju egentligen inga avstånd som det handlar om.
Kalmar till Malmö är bara några timmars resa och sedan hänger det ju mer på vart ni ska i Tyskland och vilken färdväg det blir. Om det blir med direkt färja till Tyskland eller via Danmark och hur långt ner. För den biten kan ju också vara avklarad på några timmarbästa fall.
 
Sv: Smarta val vid lång transport

Tack så mycket för svaret.

Vi ska bara hålla oss i norra Tyskland, några mil sydöst om Kiel. Är inte hundra på hur företaget tar sig till dit, men det är ju inte långt in i Tyskland vilket fall som helst.

Hon är ju inte så van att åka transport även om de gånger hon åker klarar hon det bra. Det är kanske bättre att hålla hela resan så kort som möjligt. Istället för att dra ut det under flera dagar. Jag kanske lurar mig själv med att hästen tar resan bättre med att sova över. För hästen skulle kanske det bekvämaste alternativet vara att åka med oss ner gå av och sträcka lite på benen och sedan åka de sista timmarna. Resan blir ju betydligt kortare och avklaras på en dag. :idea:

Elin
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Smarta val vid lång transport

Ja det är ju som du själv skriver inte så lång transport det handlar om. Hästar som åker genom hela Sverige (har haft två nu i vår) de åker på två dygn. Först lastas de och åker antingen från Norrland till Stockholm eller från Skåne till Stockholm. Får en natt i box och reser resten av vägen dagen efter. Bägge mina varav den ena inte varken var resven eller speciellt lätt att transportera var ändå i bra skick när de kom fram. Hungriga men pigga. Så om din häst inte är van att reda och byta stall så kan några dagar i ett nytt stall vara lika jobbigt/stressigt som själva resan.

Var noga med att hon dricker det är det viktigaste.
 
Sv: Smarta val vid lång transport

Det du säger låter väldigt klokt :bow:. Intryck är alltid bra - men kanske inte alla på en gång. Efter att ha hört detta tror jag det allra bästa för Wilma är att försöka hålla en så låg och snabb profil som möjligt.


Angånde det här med mycket vatten.
Jag är inte så säker att hon kommer vara så pigg på att dricka om jag håller fram en hink. Har försökt innan när vi varit ut och ridit och så men hon håller sig helst till vattenkoppen eller badkaren ute i hagen. Läste då att man kan försöka med betforvatten (som hon älskar), är det viktigt att man får bort själva betforen ut det? Läste nämligen också att kraftfoder kunde ge kolik vid resor.

Stod också att man kunde lägga lite salt i maten dagarna innan. Ungefär hur mycket? Tänkte nämligen på om det kan påverka organen. (lite paranoid :angel:)
 
Sv: Smarta val vid lång transport

Du ska bulka upp vatten i henne under dagarna innan. Det gör du genom att ge extra salt och betforvatten så att hon dricker mer än vad hon brukar göra i vanliga fall. Sedan under transporten så stanna till då och då och erbjud henne vatten om ni kör själv. I många lastbilar finns vatten så att hästarna kan dricka hela tiden. Då är det ju inga problem. Men det är viktigare med vatten än med foder under transporten
 
Sv: Smarta val vid lång transport

Hade jag varit i ditt fall hade jag valt att köra till Malmö så jag va där nån timme innan transporten går. Lastat ur och gått/longerat så hästen får röra på sig och få igång blodcirkulationen. (Det brukar finnas nån gräsplätt lite avsides). Försökt få i hästen vatten/betforvatten och lite grovfoder, dock inget krafftfoder. Även försöka få hästen att kissa.

Jag tror den tar resan bra, det är inte så långt. Sen får ju hästen lite vila under tiden på färjan när den slipper parera rörelserna.

En annan sak att tänka lite på innan avresa är transportsjuka. Kan förebyggas genom att bland annat minska på krafftfodergivan några dagar innan resan.
Och inte glömma hälsokontroll av hästen innan avfärd.

Lycka till! :D
 
Sv: Smarta val vid lång transport

Hade jag varit i ditt fall hade jag valt att köra till Malmö så jag va där nån timme innan transporten går. Lastat ur och gått/longerat så hästen får röra på sig och få igång blodcirkulationen. (Det brukar finnas nån gräsplätt lite avsides). Försökt få i hästen vatten/betforvatten och lite grovfoder, dock inget krafftfoder. Även försöka få hästen att kissa.

Jag tror den tar resan bra, det är inte så långt. Sen får ju hästen lite vila under tiden på färjan när den slipper parera rörelserna.

En annan sak att tänka lite på innan avresa är transportsjuka. Kan förebyggas genom att bland annat minska på krafftfodergivan några dagar innan resan.
Och inte glömma hälsokontroll av hästen innan avfärd.

Lycka till! :D


Många bra tips! Jo, transportsjukan är min största skräck. Har redan börjat skriva upp allt som kan motverka!
Longerlinan hade jag inte ens tänkt på, ska jag komma ihåg. Bara att börja skanna staden på bra och lediga gräsfläckar! Som tur är har jag andra halvan av familjen i Malmö så jag kan ju invadera dera deras trädgård i värsta fall. :rofl:




Som en liten instickare. Är det någon som vet vad hästen behöver för papper och vaccinationer? Jag ska kontakta jordbruksverket, men med erfarenhet brukar buke vara snabbare. :D

Hon har för tillfället
Chipp
Pass
influensa och stelkramps vaccin
avmaskad
sedan hälskontroll då


Funderade nämligen på det här med rabiesvaccin, ett måste? Tyskland är väl inte fri från det :crazy:. Vet inte riktigt men tror att transportfirman kör genom Danmark. Så är det ytterligare något annat som behövs i Tyskland och Danmark?

Elin
 
Sv: Smarta val vid lång transport

Du måste ha ett veterinärintyg som är högst 24 timmar gammalt med dig när du passerar gränsen, tror jag. I alla fall gällde det min häst som åkte från Belgien.
 
Sv: Smarta val vid lång transport

Du måste ha ett veterinärintyg som är högst 24 timmar gammalt med dig när du passerar gränsen, tror jag. I alla fall gällde det min häst som åkte från Belgien.

48 timmar är det, om jag inte är helt ute och cyklar :D
Men finns massa bra info på jordbruksverkets hemsida om vad som gäller för transport av häst! Vad för papper det är som gäller mm..
 
Sv: Smarta val vid lång transport

För en så pass kort resa tror jag inte du behöver vara så jätte orolig för transportsjuka och att ge den extra salt osv. Visst skadar det nog inte att dra ner lite extra på kraftfodret för säkerhets skull:) Våra hästar åker ofta väldigt många timmar till och från tävlingar. Har aldrig haft problem med någon av dem. Enda gången vi var lite oroliga var när vi skulle över till Finland o de skulle stå stilla så pass många timmar (12 om jag inte mins fel) Man kan ju inte göra så mkt när man väl är ombord på båten... Som sagts tidigare, om du bara ser till att den får i sig vatten så går det säkert bra! Tycker också att det låter bra att köra till malmö låta den vila en natt tex sen åka vidare. Lycka till!
 
Sv: Smarta val vid lång transport

Veterinärintyg ej äldre än 48 timmar från det att den påbörjar resan (inte passerar gränsen).

Färdplan (skall skrivas under av besiktigande veterinär). Fås av transportören. Eftersom delar av resan går innan transportören tar över i malmö så måste du se till att den sträcker sig från start till slut. Det räcker ofta att skriva start stad, gränsövergångar (namnen på platserna, inte bara ländernas namn) och slutmål. Vi dlängre resor kan det vara bra att ha in några fler städer.

Pass.

Tror inte det finns vaccinationskrav. Bra om hästen är vaccinerad oavsett.
 
Sv: Smarta val vid lång transport

För en så pass kort resa tror jag inte du behöver vara så jätte orolig för transportsjuka och att ge den extra salt osv.

Ska vi slå vad?

Resvan tävlingshäst. Västerås-varberg-grenå-och ner en pyttebit i danmark efter grenå. Gissa var på resan hästen blev dålig?

På färjan, självklart.
 
Sv: Smarta val vid lång transport

Ja vi bor på gotland så våra stackars pållar åker ju båt så gott som varje helg:angel: + 30 mil fram till tävlingsplatsen... har aldrig haft någon som blivit dålig o då har det funnits många hästar och ännu fler resor genom åren... Men som sagt för säkerhetsskull kan man ju dra ner på kraftfodret:idea: En del hästar har ju också svårt att slappna av på färjorna om de inte är vana det är mkt ljud och annorlunda "rörelser" än på vägen så att säga... Jag vet också ett tillfälle då ett gäng motorcyklar startade strax bakom transporten då färjan var på väg att lägga till:devil: Behöver man säga att den stackars hästen fick panik:cry:
 
Sv: Smarta val vid lång transport

Motorcyklisterna var väldigt behjälpliga när jag stod i receptionen och argumenterade med tanten som vägrade lyssna på mig när jag sa att fläktarna på bildäck var avstängda och hästen i lastbilen mådde dåligt. Så när ett 20-tal skäggiga västprydda knuttar stampar till och bestämt förklarar för tanten att hon skall lyssna på mig och att det handlar om djur så fick hon fart och ringde maskin och fläktarna slogs på.

Sedan höll de själva på att strypa sin kompis när vi skulle köra av. Hela gänget väntade på att jag rullade ut med den lilla hästbussen innan de drog igång hojarna (de stod bredvid mig). En startade och blev genast begravd av de övriga medans en slängde sig på hojen och stängde av den. Var kul att se.

Hästen gick redan svår klass dressyr. Har senare framgångsrikt tävlats av Andreas Helgstrands fru.
 
Sv: Smarta val vid lång transport

shlubberdubb: Nej du har alldeles rätt. Ringde Jordbruksverket idag och det är inga krav på vaccinationer inom eu. Kraven kommer först är man ska tävla inom FEI. Ganska dåligt tycker jag med tanke på hur många hästar som ändå är i rörelse med all import och export. Så det gäller att själv vaccinera så gott det går.



Annars tackar jag för alla svar, det har varit till stor hjälp! Ni får gärna forsätta diskutera om vad som är bra att tänka på i och med transporten. Båtresan bör ju bli intressant då hon aldrig gjort det förut. Jag har pennan vässad och anteckningsblocket framme. :bump:
 
Sv: Smarta val vid lång transport

Du ska ta båten Rödby-Putgarden? Den går ju ganska snabbt 45 min typ... Våra brukar alltid åka med en rutinerad kompis första gångerna på båten, ett tips kan vara att stanna kvar nere på bildäck tills alla bilar kört på och folk har gått upp så att du ser att h*n är helt lugn:idea: Kan bli lite stökigt när folk springer runt. Försök att gå ner tidigt också av samma orsak, blir lite rörigt när alla ska ner till bilarna. Det kommer säker att gå bra!:banana:

Fast du skulle ha henne på lastbil såg jag nu... men kan ju vara bra för framtiden om inte annat:)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 326
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 740
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 912
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Hej alla som är vana vid unghästar - jag skulle behöva lite råd och tankar om hur bäst förbereda att transportera en unghäst en lång...
2
Svar
27
· Visningar
2 177

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp