Cilva

Trådstartare
Nån som har nån el känner till nån avkomma efter Smasher? Har en kompis som har ett fyra årigt sto efter honom. Det är först i år som hon kommit igång sas, brukar de vara sena? Liten är hon oxå.

Nån som vet hur det över lag gått för hans avkommor, är han fortfarande i avel?

Stoet är väldigt fin men med lite humör. Och som sagt har det inte lossnar förän i år.
 
Hej min syster och hennes sambo har ett sto efter Smasher, hon har också varit sen i utvecklingen.
Hon är en stor tjej på 171cm.
Han är fortfarande i avel och har 538 avkommor i Sverige.
 
Jag har haft massor av smasher avkommor(konvalecenter) det jag tycker mig ha märkt är att (generalisering)
dom flesta är små,lite bordercolliestuk över dom dvs mycket samrbetsvilliga, jag vill nog mer säga att dom är tidiga MEN har ofta dåliga framknän och mycket problem med halsarna, därmed kan debuten försenas för många(lätt att köra för fort för tidigt)
Jag gillar dom som individer men skulle aldrig använda honom själv i aveln då jag haft alldeles för många avkommor efter honom här hos mig(inte bra att dom är här ;))
 
Ja syrrans häst hade problem med halsen förut, men det försvann efter behandling och sen har det varit lugnt.
Hon har växt väldigt fort är nu 5år och 171 tror att hon kan växa lite till.
Så hon har fått ta det lugnt eftersom hon har haft växtvärk och har varit trött pga det.
I psyket är hon världens underbaraste står gärna och myser inte rädd för något.
Kan upplevas som slö, hon gillar att slappa hehe.

Vad menar ni med små hästar, vad är det för mankhöjder då?
 
mellan 52-55 har inte varit ovanligt..men jag har även haft de större sorterna(inte lika stora som din då ;))
det kan även vara så att dom växer länge(dom som är små) och kanske inte är klara i mankhöjden förrän 4-5 års åldern..."mina" har ju varit ganska så unga de flesta....(2-4 år)
 
Min kompis häst har snarare haft problem i bakdelen, alltid finns det ju nåt undantag :) Skulle hon vara lite mer uppfostrad så skulle hon nog vara väldigt snäll och trevlig.

Nu när vi ändå har en tråd om travhingstar så passar jag på att fråga om Giant Force oxå. Nämnda kompis har en valack efter honom, stor som ett hus.
 
hehe...vad matar ni hästarna med :rofl: :rofl:
Giant Force är väl ingen direkt hit i aveln, men dom har väl visat lite mer nu på sistone...samma där...de flesta jag har haft/sett har varit ganska så små....har en tendens att vara lite vrånga och bakrädda(GF själv var ju en vrångskalle som hade åsikter om det mesta)Tar man dom på rätt sätt så blir dom nog trevliga, men jag tycker att dom svarar dåligt på stress...men det är mina generella åsikter och inte nån "lag" :)
 
Jag har hört att stora travare som är över 170 får ofta problem med ryggen för dom växer för foooort...
Stämmer det? En proffstravtränare på Örebrotravet sa till mej förut att såna jättar är "ingenting att ha". Dom är sena i utvecklingen, blir oftast tömkörda och inridna innan dom kan börja tränas på allvar.
Själv har jag en liten märr 1,54 helt underbar. Små hästar är ngt mer hållbara än bjässar.
Tjejen som haft min märr på betet i somras sa samma sak (hon håller på med western o har en godkänd avelshingst -en paint-) sa att "små" hästar är mer hållbara.
;)
---------------
http://hem.passagen.se/aspbarkfoder/
 
det är väl en sanning med modifikation....små hästar kan ju också vara sköra :(
klart att stora hästar kräver mer förberedelser rent anatomiskt, men det finn ju en del stora t ex moni maker som är över 170 och har över 40 miljoner insprunget.....emile på sin tid var ju en bra häst...det föds ju inte så många såna stora hästar(som tur är)...men man önskar ju inte så stora travare.....som jag sagt så har smasher mycket problem med hållbarheten på sina avkommor...
 
Jag har haft tre stoooora åbäken (172-1,74) och de höll inte. Den största av dem fick inte heller plats i en vanlig sulky, utan fick köras i stor sulkett... :eek:
Hon gick egentligen inte sönder i träning iofs, utan krossade senan med sin egen sko. :(

/// Ghost
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 887
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 230
Senast: Fiorano
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 967
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Jag fick hem min unghingst i nov 21, hyrde in honom 2 mil bort hos en kompis som också hade unghingst. Han stod där till i höstas då han...
Svar
1
· Visningar
947
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Påsk pepp
  • Vilka poddar lyssnar du på?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp