Småstadsmentalitet

piggelin

Trådstartare
Finns det en sådan? Hur skulle ni beskriva den?
Vilka för-och nackdelar finns det med att bo i en typisk småstad?
 
Klart det finns.
Jag bor i en småstad, dock inflyttad.
Alla känner alla och vet allt om alla. Jag känner typ fem stycken här, håller mig för mig själv och pratar sällan med någon. Ändå vet typ alla vem jag är, vart jag bor och vad jag jobbar med.
Förändringar är av ondo, stans fb-grupp är väldigt underhållande att läsa i där folk förfasas och gnäller över det mesta :D

Men jag trivs bra, det är lugnt och nära till allt jag behöver.
 
Finns det en sådan? Hur skulle ni beskriva den?
Vilka för-och nackdelar finns det med att bo i en typisk småstad?

Jag tycker nog att det finns.
Jag bor nu i en småstad med väldigt speciell mentalitet hos många här. Det verkar vara väldigt dåligt om folk som studerat vidare eller är mycket allmänbildade. Det verkar också vara otroligt mkt snålhet här.
Men folk är trevligare och mindre stressade än i Stockholm tex. Och folk är mer prestigelösa och mindre ängsliga. Det är inte lika ytligt.

I Arvidsjaur där min pappa är ifrån upplever jag en småstadsmentalitet som är lite annorlunda än här. Det där trevliga, att man hjälper varann etc är starkt. Men snålheten som är här och oviljan till utveckling som jag upplever här upplever jag inte där på samma vis.
 
Finns det en sådan? Hur skulle ni beskriva den?
Vilka för-och nackdelar finns det med att bo i en typisk småstad?

Byt ut "småstad" mot "håla" (aka. Stockholmsförort).
Det finns absolut!
Min "håla" har det definitivt, trots att det ändå är typ 18 000 invånare (eller något sånt, har faktiskt inte riktig koll. :o).

Här är de flesta som inte bor i de nybyggda stadsdelarna, infödda. Många har bott här i flera generationer. I hålans 6-9 skola, som funnits i evigheter, är läraren som började där HT -02 fortfarande ansedd som "nykomling" och den lärare som jobbat där längst, började HT -70. Hen har förövrigt både egen parkeringsplats på första parkett, och (bokstavligen!) en plats på inventarielistan. Hen är född på 30-talet, men vägrar gå i pension. Hen har haft 3-4 generationer håle-bor som elever.
Det är också samma människor som jobbar på närlivs, biblioteket, frisör m.m. sedan 10-tals år tillbaka.
Alla känner naturligtvis alla, åtminstone bland de infödda. Mina föräldrar, som flyttade hit våren våren -97, anses fortfarande som "relativt nya" i våran stadsdel, som f.ö. inte tillhör någon av de nybyggda.

Fördelar:
Well, tryggheten, kort och gott. Att väldigt många känner väldigt många, skapar en trygghet.

Nackdelar:
Det mesta tänkbara andra. Det är lite som att hålan är en enda "bubbla" där tiden stannade typ gud-vet-när. Den inskränkta attityden som råder är inte heller särskilt välkomnande alla gånger. (Tillägg/förtydligande: Trots att jag är infödd här, skulle jag inte säga att jag förmedlar den inskränkta attityden. Däremot har jag i allra högsta grad blivit utsatt för den själv.)
 
En dialog med en främmande person i ett litet samhälle som skedde häromdagen.
”Vi köpte ett hus längst upp på Repslagarvägen”
”Är det ett av dem gula?”
”Ja, Timos hus”
”Ja juste, det på vänster sida”
:angel:
I ett mindre samhälle känner man alla till namnet typ.
Man vet vart kompisens killes mamma bor. Man vet vart ens gamla lärare bor.

Jag trivs dock! Jag bryr mig inte så mycket om hur eller om vad folk pratar om, sånt får man skaka av sig. :)
 
Byt ut "småstad" mot "håla" (aka. Stockholmsförort).
Det finns absolut!
Min "håla" har det definitivt, trots att det ändå är typ 18 000 invånare (eller något sånt, har faktiskt inte riktig koll. :o).

Här är de flesta som inte bor i de nybyggda stadsdelarna, infödda. Många har bott här i flera generationer. I hålans 6-9 skola, som funnits i evigheter, är läraren som började där HT -02 fortfarande ansedd som "nykomling" och den lärare som jobbat där längst, började HT -70. Hen har förövrigt både egen parkeringsplats på första parkett, och (bokstavligen!) en plats på inventarielistan. Hen är född på 30-talet, men vägrar gå i pension. Hen har haft 3-4 generationer håle-bor som elever.
Det är också samma människor som jobbar på närlivs, biblioteket, frisör m.m. sedan 10-tals år tillbaka.
Alla känner naturligtvis alla, åtminstone bland de infödda. Mina föräldrar, som flyttade hit våren våren -97, anses fortfarande som "relativt nya" i våran stadsdel, som f.ö. inte tillhör någon av de nybyggda.

Fördelar:
Well, tryggheten, kort och gott. Att väldigt många känner väldigt många, skapar en trygghet.

Nackdelar:
Det mesta tänkbara andra. Det är lite som att hålan är en enda "bubbla" där tiden stannade typ gud-vet-när. Den inskränkta attityden som råder är inte heller särskilt välkomnande alla gånger. (Tillägg/förtydligande: Trots att jag är infödd här, skulle jag inte säga att jag förmedlar den inskränkta attityden. Däremot har jag i allra högsta grad blivit utsatt för den själv.)
Det skulle jag inte kalla håla. :p Där jag bor finns det 9000 personer.
 
Jisses vad litet! Bor du i en by då? :p
Nä, men "Sthlms förort" är väl en mer korrekt och objektiv benämning egentligen, det är bara att det är som en håla...I jätteformat...
Ett lagom stort samhälle! :D Till samhället finns fem ”förorter” som de här 9000 personerna är inräknade i.
Vi har dock ett outlet som lockar folk från hela landet!
Nära Stockholm, Örebro, Norrköping - liggeri mitten typ. ;)
 
Jag vet inte om jag kan säga att det finns någon generell mentalitet för olika stora orter?

Snarare är det väl hur länge folk bott där? Det finns storstadskvarter där man känner till var folk bor och vem som jobbar med vad. Det handlar om att en viss mängd människor bildar en krets, en form av sammanhang. Är orten mindre blir hela orten ett sammanhand där man känner, eller känner till varann.

Ungefär som t.ex. hästvärlden som är skapligt liten.När jag födde upp kände jag större delen av de mer aktiva uppfödarna. När jag var aktiv i ASVH var jag bekant med domare, veterinärer och annat folk runt om i landet. Sålde en unghäst till Göteborg och köparens veterinär bad henom hälsa till mig. Inte för att jag var speciellt märkvärdig utan för att vi kände till varann - alla vi som höll på.

Jag bor i en liten mellansvensk kommun. Det finns absolut alla typer av människor är och det finns olika kretsar av folk. Man väljer var man vill vara. För egen del föredrar jag att vistas i en hel drös olika sammanhang.
 
Byt ut "småstad" mot "håla" (aka. Stockholmsförort).
Det finns absolut!
Min "håla" har det definitivt, trots att det ändå är typ 18 000 invånare (eller något sånt, har faktiskt inte riktig koll. :o).

Här är de flesta som inte bor i de nybyggda stadsdelarna, infödda. Många har bott här i flera generationer. I hålans 6-9 skola, som funnits i evigheter, är läraren som började där HT -02 fortfarande ansedd som "nykomling" och den lärare som jobbat där längst, började HT -70. Hen har förövrigt både egen parkeringsplats på första parkett, och (bokstavligen!) en plats på inventarielistan. Hen är född på 30-talet, men vägrar gå i pension. Hen har haft 3-4 generationer håle-bor som elever.
Det är också samma människor som jobbar på närlivs, biblioteket, frisör m.m. sedan 10-tals år tillbaka.
Alla känner naturligtvis alla, åtminstone bland de infödda. Mina föräldrar, som flyttade hit våren våren -97, anses fortfarande som "relativt nya" i våran stadsdel, som f.ö. inte tillhör någon av de nybyggda.

Fördelar:
Well, tryggheten, kort och gott. Att väldigt många känner väldigt många, skapar en trygghet.

Nackdelar:
Det mesta tänkbara andra. Det är lite som att hålan är en enda "bubbla" där tiden stannade typ gud-vet-när. Den inskränkta attityden som råder är inte heller särskilt välkomnande alla gånger. (Tillägg/förtydligande: Trots att jag är infödd här, skulle jag inte säga att jag förmedlar den inskränkta attityden. Däremot har jag i allra högsta grad blivit utsatt för den själv.)
Du är den första jag någonsin hört beskriva den förorten på det viset.
 
Men hjälp.
Det finns kommunner med 9000 innevånare - och kan ha flera tätorter. En by är en samling fastigheter med samma adress. I de byar jag bott har det väl varit runt 20-50 personer.

Men hjälp - åt andra hållet! :eek:
En kommun med 9 000 invånare?!
Min håla på 18 000 ish-invånare hade en folkomröstning om att få bli egen kommun (vilket dock blev nedröstat för att det inte fanns majoritet i kommunen, bara 2/3 majoritet i hålan, men det är en annan femma!), men då skulle vi inte blivit en särskilt stor kommun till invånarantalet sett, som jag förstod det. Hela kommunen här har typ 90 000 invånare. :eek:
 
Men hjälp - åt andra hållet! :eek:
En kommun med 9 000 invånare?!
Min håla på 18 000 ish-invånare hade en folkomröstning om att få bli egen kommun (vilket dock blev nedröstat för att det inte fanns majoritet i kommunen, bara 2/3 majoritet i hålan, men det är en annan femma!), men då skulle vi inte blivit en särskilt stor kommun till invånarantalet sett, som jag förstod det. Hela kommunen här har typ 90 000 invånare. :eek:
Välkommen ut ur din bubbla. Så ser Sverige ut.

Prova att läsa lite geografi och befolkningsstatistik. Testa att bara gå igenom kommuner A-B.
http://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/kommuner-i-siffror/#?region1=2403&region2=
 
Men hjälp - åt andra hållet! :eek:
En kommun med 9 000 invånare?!
Min håla på 18 000 ish-invånare hade en folkomröstning om att få bli egen kommun (vilket dock blev nedröstat för att det inte fanns majoritet i kommunen, bara 2/3 majoritet i hålan, men det är en annan femma!), men då skulle vi inte blivit en särskilt stor kommun till invånarantalet sett, som jag förstod det. Hela kommunen här har typ 90 000 invånare. :eek:
Men snälla. Lägg ner chocksymbolerna, läs en bok eller bara sluta spela korkad. Jag har extremt svårt att tro att du är så obildad som du får dig själv att framstå. Varför klankar du ner på dig själv såhär hela tiden?
 
Jag tänkte mig småstad som en liten stad. Där alla känner alla. Lite som i filmen Änglagård.
Jo det existerar absolut. Själv bor jag mer på landet i anslutning till större stad. Men har tidigare bott i mer typisk småstad.
 
Men hjälp - åt andra hållet! :eek:
En kommun med 9 000 invånare?!
Min håla på 18 000 ish-invånare hade en folkomröstning om att få bli egen kommun (vilket dock blev nedröstat för att det inte fanns majoritet i kommunen, bara 2/3 majoritet i hålan, men det är en annan femma!), men då skulle vi inte blivit en särskilt stor kommun till invånarantalet sett, som jag förstod det. Hela kommunen här har typ 90 000 invånare. :eek:

Men du bor inte i en håla.
Du kan inte vara så obildad, det är inte rimligt.
Sverige är mer än Stockholm. I min stad bor drygt 3000 och ja, det är en stad även om det inte är en egen kommun.
 
Men hjälp - åt andra hållet! :eek:
En kommun med 9 000 invånare?!
Min håla på 18 000 ish-invånare hade en folkomröstning om att få bli egen kommun (vilket dock blev nedröstat för att det inte fanns majoritet i kommunen, bara 2/3 majoritet i hålan, men det är en annan femma!), men då skulle vi inte blivit en särskilt stor kommun till invånarantalet sett, som jag förstod det. Hela kommunen här har typ 90 000 invånare. :eek:
Täby kommun?
 
Jisses vad litet! Bor du i en by då? :p
Nä, men "Sthlms förort" är väl en mer korrekt och objektiv benämning egentligen, det är bara att det är som en håla...I jätteformat...
Jag bor i en kommun med under 5000 invånare. I huvudorten är det färre än 4000. Att kalla en stockhplmsförort med 18000 invånare för håla tyder på extremt dålig koll på hur landet i övrigt ser ut.
 
Det är kanske några hundra pers som bor på min ort, så det är knappt att det räknas som något mer än en by. Jag håller mig för mig själv, så jag märker inte av så mycket av någon speciell småstads-stämning. Det skulle möjligen vara att de gånger jag träffar andra som bor här så brukar det bli tydligt att alla känner alla och även de av oss som inte är "insvurna" i gemenskapen hålls koll på av de mest inbitna skvallerbyttorna.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har fått inse att jag inte kommer ha råd att köpa lägenhet i Lund 🫠 Så funderar nu på att flytta tillbaka till Malmö, där jag är...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 088
Senast: Araminta
·
Skola & Jobb Jag går i tankarna på att söka nytt jobb. Hur tas det emot om man anonymiserar nuvarande arbetsgivare på sitt CV? Det är lite känsligt...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 196
Senast: sjoberga
·
Kropp & Själ Om man bara vill ha EN av dessa hemma och man vill ha skonsamt för höfter men maximal träning för kondition. Vilken skall man välja då...
Svar
12
· Visningar
703
Senast: enough
·
Hemmet Finns intresse av en sån tråd? Vi kanske kan ge varandra tips, idéer och pepp? Jag har fått tips om ett hus som jag ska titta på om 2...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
5 255

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp