Småstadsmentalitet

Men hjälp - åt andra hållet! :eek:
En kommun med 9 000 invånare?!
Min håla på 18 000 ish-invånare hade en folkomröstning om att få bli egen kommun (vilket dock blev nedröstat för att det inte fanns majoritet i kommunen, bara 2/3 majoritet i hålan, men det är en annan femma!), men då skulle vi inte blivit en särskilt stor kommun till invånarantalet sett, som jag förstod det. Hela kommunen här har typ 90 000 invånare. :eek:

Har du aldrig varit utanför Stockholms län? Vet du inte hur övriga Sverige ser ut? I Norrland finns ju många kommuner som är till ytan jättestora men med typ 5000 invånare.
 
Men hjälp - åt andra hållet! :eek:
En kommun med 9 000 invånare?!
Min håla på 18 000 ish-invånare hade en folkomröstning om att få bli egen kommun (vilket dock blev nedröstat för att det inte fanns majoritet i kommunen, bara 2/3 majoritet i hålan, men det är en annan femma!), men då skulle vi inte blivit en särskilt stor kommun till invånarantalet sett, som jag förstod det. Hela kommunen här har typ 90 000 invånare. :eek:

Då vet jag var Du bor och varför du upplever det som en håla. Hade en fd kollega och hon sade samma sak. Det var verkligen att alla i hennes villaområde hade gått på samma skola och gift sig med killar från kommunen. Få verkade flytta för högre utbildning. Lät som min forna lilla kommun i Norrland...
 
Då vet jag var Du bor och varför du upplever det som en håla. Hade en fd kollega och hon sade samma sak. Det var verkligen att alla i hennes villaområde hade gått på samma skola och gift sig med killar från kommunen. Få verkade flytta för högre utbildning. Lät som min forna lilla kommun i Norrland...
Men alltså så kan det ju bli i ett visst område, men håla? Jag var rätt mycket i den "hålan" och däromkring när jag var yngre och har haft kompisar som bott där och ingen har beskrivit det som håla och det hade inte jag heller gjort.
 
Har du aldrig varit utanför Stockholms län? Vet du inte hur övriga Sverige ser ut? I Norrland finns ju många kommuner som är till ytan jättestora men med typ 5000 invånare.

Norrland representing. :cool: Jag upphör aldrig att förundras över vad många söderöver definierar som småorter och byhålor, här är det liksom rena metropolen om det bor några tusen pers någonstans. :rofl:
 
Men alltså så kan det ju bli i ett visst område, men håla? Jag var rätt mycket i den "hålan" och däromkring när jag var yngre och har haft kompisar som bott där och ingen har beskrivit det som håla och det hade inte jag heller gjort.

Ja, jag vet inte utan jag går bara på min kollegas ord, som dessutom även hävdade att de utgjorde en egen klimatzon. Det var alltid extra kallt och j-vligt där... :D
 
Men alltså så kan det ju bli i ett visst område, men håla? Jag var rätt mycket i den "hålan" och däromkring när jag var yngre och har haft kompisar som bott där och ingen har beskrivit det som håla och det hade inte jag heller gjort.
Jag har överhuvudtaget aldrig hört någon beskriva någon enda ort, oavsett storlek, inom pendlingsavstånd från Stockholm som håla. Tvärtom, just det stockholmska brukar betonas.
 
Men hjälp - åt andra hållet! :eek:
En kommun med 9 000 invånare?!
Min håla på 18 000 ish-invånare hade en folkomröstning om att få bli egen kommun (vilket dock blev nedröstat för att det inte fanns majoritet i kommunen, bara 2/3 majoritet i hålan, men det är en annan femma!), men då skulle vi inte blivit en särskilt stor kommun till invånarantalet sett, som jag förstod det. Hela kommunen här har typ 90 000 invånare. :eek:

Du behöver liksom inte åka så långt för att komma till den verkligheten. Vaxholms kommun har ca 12 000 invånare.

Men hur många invånare en sådan kommun, eller din hemort har är rätt oväsentligt när man delar arbets- bostads- och servicemarknad med drygt 2 miljoner andra.

Jag bor för övrigt på ett ställe som har väldigt många likheter med din så kallade "håla", (som jag mycket väl vet vilken det är och har kopplingar till). Visst finns det lite små slängar av den där småstadsmentaliteten. Ur ett relativt storstadsperspektiv. Det är inte ens nästan nära "riktig" småstadsmentalitet eller för den sakens skull en håla.

Man kan kalla Stockholm för håla också. Där bor ju minimalt med människor jämfört med typ Karachi och du kan knappt ta en tur på stan utan att se någon du känner. Det gör det inte ett dugg relevant i sammanhanget.
 
Men alltså så kan det ju bli i ett visst område, men håla? Jag var rätt mycket i den "hålan" och däromkring när jag var yngre och har haft kompisar som bott där och ingen har beskrivit det som håla och det hade inte jag heller gjort.
Jag har uppfattat orten ifråga som väldigt privilegierad och på många vis överbeskyddad och i den meningen ganska trångsynt. Men håla är ett illa valt ord.
 
Jodå det har förekommit men de brukar vara snabba med att flytta till STADEN
Ja, det gör de ju rätt i om det är så det känns.

Själv är jag mer van vid att personer som växer upp i orter långt utanför varje rimligt pendlingsavstånd till varje rimlig STAD, redan som tolvåringar börjar planera sin flykt till STORSTADEN, även om det kan vara lite olika städer som är STORSTADEN. Jag var själv en av dem, tex.
 
Ja, det gör de ju rätt i om det är så det känns.

Själv är jag mer van vid att personer som växer upp i orter långt utanför varje rimligt pendlingsavstånd till varje rimlig STAD, redan som tolvåringar börjar planera sin flykt till STORSTADEN, även om det kan vara lite olika städer som är STORSTADEN. Jag var själv en av dem, tex.
Själv gjorde jag precis tvärtom :D uppvuxen på söder och bitvis i förorter till Stockholm.
 
Jag har uppfattat orten ifråga som väldigt privilegierad och på många vis överbeskyddad och i den meningen ganska trångsynt. Men håla är ett illa valt ord.

Jag hängde mest i slitna lägenheter där det bodde för många människor på för liten yta, så min bild är inte riktigt den. Men det stämmer nog sett till hela orten.
 
Ett demokratiskt föredöme!

(Fast skulle inte lika gärna alla myndiga bara kunna träffas då och då och bestämma vad som nu måste bestämmas?)

Lär väl ungefär vara det kommunfullmäktige gör :D

Det där med håla tycker jag för övrigt beskrivs rätt väl på Sottungas hemsida under "Förvaltning"

Behöver du kopiera, tvättstugan, nyckel till islageret eller vill du veta mer om Sottunganytt? Kika in hos Kennet på kansliet och han hjälper dig.
Kommunkansliet på Sottunga ligger mitt i "centrum" där alla byvägar möts. Kansliet är kontorslokalen bredvid Almas Galleri och vägg i vägg med Sottunga rådgivning. Här inryms många funktioner på få kvadratmeter eftersom kansliet fungerar som socialkontor, byggnadskontor, miljötekniskt kontor samt turistinformation med mera!
 
Lär väl ungefär vara det kommunfullmäktige gör :D

Det där med håla tycker jag för övrigt beskrivs rätt väl på Sottungas hemsida under "Förvaltning"

Behöver du kopiera, tvättstugan, nyckel till islageret eller vill du veta mer om Sottunganytt? Kika in hos Kennet på kansliet och han hjälper dig.
Kommunkansliet på Sottunga ligger mitt i "centrum" där alla byvägar möts. Kansliet är kontorslokalen bredvid Almas Galleri och vägg i vägg med Sottunga rådgivning. Här inryms många funktioner på få kvadratmeter eftersom kansliet fungerar som socialkontor, byggnadskontor, miljötekniskt kontor samt turistinformation med mera!
Fascinerande! Tänker på när jag skulle åka till ett företagscenter (står med stora bokstäver) och det är hela två företag där :D
Mitt i landsbygden men någon tyckte väl antagligen att just center passade
 
Alltså, jag skulle väl nog vilka påstå att det är ganska stor skillnad i mentalitet på där jag bor nu (ca 9000 invånare på orten), min sambos dalsländska hemort (mellan 2000-3000 invånare u kommunen) och delen av Göteborg där jag växte upp.

Det var och är mycket lättare att vara anonym både i Göteborg och där vi bor nu, jämfört med kommunen i Dalsland. Där verkar typ alla veta allt om varandra, vilket definitivt har sina nackdelar, men också otroligt stora fördelar. Tex så blir ju vården i kommunen/allmänna servicen till invånarna mer personlig eftersom folk generellt har bättre koll (sambons morfar får tex specialleveranser varje måndag från biblioteket eftersom personalen har koll på honom - både väldigt värdefullt eftersom han är rätt isolerad men också för att då finns det också någon som ser honom varje vecka och uppmärksammar om han inte skulle vara på rätt ställe så att säga). Många stannar kvar också kvar på orten och jobbar inom familjeföretaget och att vidareutbilda sig är långt ifrån en självklarhet. Många verkar även vara ovilliga att röra på sig eftersom dom alltid bott där, vilket för mig känns lite småstads-aktigt eftersom det inte är möjligt på samma sätt i ex Göteborg att bo på samma ställe hela livet (det går ju såklart men ja). Och det blir ju såklart positivt i form av trygghet men kan ju även vara negativt om arbetsmarknaden blir tuffare osv.

Och i min ort upplever jag att många, vilket är märkligt eftersom kommunen expanderar och många flyttar in, är extremt konservativa och inte alls vill att nya invånare ska tillkomma. Dock är orten såpass stor att alla inte har koll på alla (vilket är skönt) även om många såklart har koll på många och det finns nästan alltid gemensamma kommplingar som en väns vän eller så - vilket ofta är blir viktigt att kartlägga. Och avviker en från det ”normala” så vet typ alla om det, för kulturen hur en ska vara är rätt stark både på orten och i kommunen.

Så jag tycker nog att den största skillnaden är att fler vet vem en är ju mindre stället en bor på är och att det är enklare att vara avvikande/anonym i större städer - i övrigt beror mycket av mentaliteten på invånarna snarare än antalet invånare.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har fått inse att jag inte kommer ha råd att köpa lägenhet i Lund 🫠 Så funderar nu på att flytta tillbaka till Malmö, där jag är...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 564
Senast: kolblakkur
·
Skola & Jobb Jag går i tankarna på att söka nytt jobb. Hur tas det emot om man anonymiserar nuvarande arbetsgivare på sitt CV? Det är lite känsligt...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 273
Senast: sjoberga
·
Skola & Jobb Jag har fått nytt jobb. Något helt annat än innan och byter verkligen riktning i livet. Blev nästan head-huntad till tjänsten (som...
2
Svar
28
· Visningar
1 888
Senast: fio
·
Mat Jag är sugen på att köpa en maskin som tillverkar växtmjölk, men undrar om det är värt det. Är det någon som har en sån och vad tycker...
Svar
3
· Visningar
242
Senast: Tassa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp