Småstadsmentalitet

Just att gnälla på stockholmare är kärnan i småstadsmentalitet....
Var jag än bott (alltid lite på vischan) gnäller man på stockholmare. Det skapar gemenskap på nåt vis....
Lite komplex så där.

Så länge jag betraktar saker och ting lite på distans och inte blir direkt berörd kan jag se det som charmigt. Lite gulligt när lokalradion akut bryter för trafikinformation om Olyckan som har inträffat på den ensliga vägen i skogen. Nästan som i Stockholm. Alla som tänkte ta den vägen nästa vecka fick tänka om. :D

Det finns klara fördelar resp nackdelar var en än bor. Det gäller bara att hitta det som överväger positivt och där en kan hantera nackdelarna. Tycker mig ha funnit det.
 
Ja men precis, tråkigt liksom :angel:

Självklart skulle vi Stockholmare inte överleva på att fiska i Stockholms ström och det tror och hoppas jag inte att det är någon här som är dum nog att tro heller.
Däremot skulle ju alla utanför stan LÄTT klara sig på jakt, fiske och svampplockning! Och raps! Det finns ju hur mycket raps som helst på åkrarna, bara att proppa i sig.
 
Just att gnälla på stockholmare är kärnan i småstadsmentalitet....
Var jag än bott (alltid lite på vischan) gnäller man på stockholmare. Det skapar gemenskap på nåt vis....
Jag är ju en utflyttad stockholmare, mamma uppväxt på söder och jag söder om söder. Det är väldigt roligt när folk klagar på stockholmare här och jag sitter där och kan säga jahaja, men jag är ju tredje generationen så jag måste ju vara belsebub. Dessutom är jag odöpt och utomäktenskaplig här mitt i frikyrkomeckat. Fast det är verkligen ingen som bryr sig. Inget missionerande heller. En gammal chef till mig gick en gång och beklagade sig för mig om hur stockholmare var och så liksom stötte han mig i sidan och sa men du och jag vet ju bättre vi har ju koll. Så jag fick liksom säga att jag är urstockholmare, typ den enda i arbetslaget alla andra var inflyttade :D. Söderbönan var den enda med traktorkörkort ;). Det är kul att slå hål på folks fördomar.
 
Ja men precis, tråkigt liksom :angel:

Självklart skulle vi Stockholmare inte överleva på att fiska i Stockholms ström och det tror och hoppas jag inte att det är någon här som är dum nog att tro heller.
Ni får äta kajor och duvor, sedan sitter ni nog på det största förrådet av mediciner i storstäderna. Vi kanske kan bytas lite ;). Eller så får vi alla dra till skåne och äta hjort.
 
Jag tycker att det är så himla trist, faktiskt. Folk tänker säkert att vi hårdhudade och kyliga Stockholmare inte tar åt oss men jag gör faktiskt det ibland.

Jag tycker det är som med andra fördomar, bygger på en okunskap. Säger mer om dem än om andra. Maken som är inflyttad tycker om att det är mer öppet i Stockholm, här kan folk vara som de vill. Har en del homosexuella vänner som kände sig tvungna att flytta för att slippa vara den enda. Tycker vi kan vara stolta över vår stad. Att bo här har dessutom gynnat både mig och makens karriärer, vi har tillgång till arbeten som vi inte kan konkurrera om på andra platser.
 
@Singoalla mf förolämpade stockholmare.
Det handlar ju om att alla som bor utanför Stockholm ofta känner sig helt överkörda av politiker och övrigt som har Stockholm i fokus.
Det är ju lite som att små barn slår stora och stora får acceptera och inte slå tillbaka... Bor man i Norrlands inlands glesbygd är man så liten och obetydlig att om man någonsin ska få prata om sin egen hembygd får man göra det själv. Och man är så trött på att höra vad som händer i Stockholm- för det ser man ju på varje nyhetssändning typ.
För att citera en släkting så är till och med vägverkets skyltar gjorda för Stockholm- när det står "välj annan väg" och alla vet att det bara finns en väg...

Och det är så många som bor i Stockholm eller kommer därifrån att ni kan stötta varandra om ni.känner er stötta.

Med glimten i ögat. Känner många som varit med om det du beskriver och det är nog bara att härda ut...
 
@Singoalla mf förolämpade stockholmare.
Det handlar ju om att alla som bor utanför Stockholm ofta känner sig helt överkörda av politiker och övrigt som har Stockholm i fokus.
Det är ju lite som att små barn slår stora och stora får acceptera och inte slå tillbaka... Bor man i Norrlands inlands glesbygd är man så liten och obetydlig att om man någonsin ska få prata om sin egen hembygd får man göra det själv. Och man är så trött på att höra vad som händer i Stockholm- för det ser man ju på varje nyhetssändning typ.
För att citera en släkting så är till och med vägverkets skyltar gjorda för Stockholm- när det står "välj annan väg" och alla vet att det bara finns en väg...

Och det är så många som bor i Stockholm eller kommer därifrån att ni kan stötta varandra om ni.känner er stötta.

Med glimten i ögat. Känner många som varit med om det du beskriver och det är nog bara att härda ut...

Jag förstår problematiken, jag förstår bara inte vad det har med mig som person att göra :D Jag är liksom inte politiker. Eller reporter.
 
@Singoalla mf förolämpade stockholmare.
Det handlar ju om att alla som bor utanför Stockholm ofta känner sig helt överkörda av politiker och övrigt som har Stockholm i fokus.
Det är ju lite som att små barn slår stora och stora får acceptera och inte slå tillbaka... Bor man i Norrlands inlands glesbygd är man så liten och obetydlig att om man någonsin ska få prata om sin egen hembygd får man göra det själv. Och man är så trött på att höra vad som händer i Stockholm- för det ser man ju på varje nyhetssändning typ.
För att citera en släkting så är till och med vägverkets skyltar gjorda för Stockholm- när det står "välj annan väg" och alla vet att det bara finns en väg...

Och det är så många som bor i Stockholm eller kommer därifrån att ni kan stötta varandra om ni.känner er stötta.

Med glimten i ögat. Känner många som varit med om det du beskriver och det är nog bara att härda ut...
För alternativet att låta bli att småmobba de stockholmare som kommer i din/er väg, är inte aktuellt, förstår jag? Trots att alla borde begripa att den enskilda stockholmare man just nu har framför sig, troligen har mycket litet inflytande över det problem du beskriver (och som finns, jag förstår det problemet, och jag bor inte i Stockholm).
 
@Singoalla mf förolämpade stockholmare.
Det handlar ju om att alla som bor utanför Stockholm ofta känner sig helt överkörda av politiker och övrigt som har Stockholm i fokus.
Det är ju lite som att små barn slår stora och stora får acceptera och inte slå tillbaka... Bor man i Norrlands inlands glesbygd är man så liten och obetydlig att om man någonsin ska få prata om sin egen hembygd får man göra det själv. Och man är så trött på att höra vad som händer i Stockholm- för det ser man ju på varje nyhetssändning typ.
För att citera en släkting så är till och med vägverkets skyltar gjorda för Stockholm- när det står "välj annan väg" och alla vet att det bara finns en väg...

Och det är så många som bor i Stockholm eller kommer därifrån att ni kan stötta varandra om ni.känner er stötta.

Med glimten i ögat. Känner många som varit med om det du beskriver och det är nog bara att härda ut...

Det faller ju lite på att Stockholm röstade blått i valet sist om inte jag läser fel. Med andra ord är det ju alla de som klagar idag, de som ville ha just de partierna vid makten. Skyll er själva är väl ett passande ord.
 
@Singoalla du får ju inte ta det personligt ;)
För alternativet att låta bli att småmobba de stockholmare som kommer i din/er väg, är inte aktuellt, förstår jag? Trots att alla borde begripa att den enskilda stockholmare man just nu har framför sig, troligen har mycket litet inflytande över det problem du beskriver (och som finns, jag förstår det problemet, och jag bor inte i Stockholm).
Jag brukar nog känna mig för ändå. Men jag har blivit småmobbad hela livet för att jag är från där jag är från. Det händer nog i princip någon gång i veckan fast det är 30 år sedan jag flyttade snart...
Och jo- folk gillar att prata isbjörnar. Fast de vet att de inte finns. Flera Stockholmare dessutom.
 
Det faller ju lite på att Stockholm röstade blått i valet sist om inte jag läser fel. Med andra ord är det ju alla de som klagar idag, de som ville ha just de partierna vid makten. Skyll er själva är väl ett passande ord.
Är blått bättre?
Har väl aldrig varit någon som bryr sig om glesbygden?
 
Åter slås jag av hur många som refererar till dåliga erfarenheter av mindre platser baserat på vad man upplevde för ganska länge sedan. Och man själv flyttat därifrån. Tycker att hela tråden visar en massa exempel på grova fördomar. tyvärr.

Om man flyttar beror det på att man lockas av annat. Då kanske man inte är rätt person att bedöma det man lämnat? Och som dessutom ligger x antal år tillbaka i tiden?

För att citera en tidigare isländsk president - någon liten utveckling har det väl ändå varit. :)
På samma sätt som större städer har utvecklats och förändrats de senaste 10, 20, 30 åren så har resten av landet också gjort det.
Det är ju liksom inte så att storstäder sjuder av utveckling och resten av landet stampar på samma ställe.

Kanske HSSLs hemsida kan bidra md lite motvikt? https://www.helasverige.se/

/lantisen
Varför antar du att det bara är gamla erfarenheter?
Och vadå, man måste alltså bo i småstad och dessutom uppskatta småstad för att få bidra med erfarenheter?
 
De småstäder jag har mer erfarenhet av är rätt stela små bruksorter. Typ Sandviken. Alla familjer har minst en medlem som jobbar på Sandvik. Valbo köpcentrum är ett familjenöje och snabbmat konsumeras massor. Så även på söder, men vi köper piffiga veganlådor, ekorekolådor och hämtar sushi på Ljunggrens. Inte lika mycket mc Donalds.
Lekland är småstad för mig. McDonalds och lekland. Och vem som är släkt med vem, eller vad vårt lilla hus heter och vilka grannar vi umgås med är ytterst spännande.
 
Åh, och ett enormt engagemang för flyktingar bland våra bekanta, röda korset, klädinsamlingar mm. Det blir ju mycket personligare när vi känner dem som gör allt.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har fått inse att jag inte kommer ha råd att köpa lägenhet i Lund 🫠 Så funderar nu på att flytta tillbaka till Malmö, där jag är...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 086
Senast: Araminta
·
Skola & Jobb Jag går i tankarna på att söka nytt jobb. Hur tas det emot om man anonymiserar nuvarande arbetsgivare på sitt CV? Det är lite känsligt...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 196
Senast: sjoberga
·
Kropp & Själ Om man bara vill ha EN av dessa hemma och man vill ha skonsamt för höfter men maximal träning för kondition. Vilken skall man välja då...
Svar
12
· Visningar
703
Senast: enough
·
Hemmet Finns intresse av en sån tråd? Vi kanske kan ge varandra tips, idéer och pepp? Jag har fått tips om ett hus som jag ska titta på om 2...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
5 217

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp