Småstadsmentalitet

Men det funkar ju inte. Det finns väl ingen Stockholmare som är från Stockholm. Tihi.
Ursäkta:confused: När min sons farmor växte upp i Stockholm fanns det bondgårdar på Kungsholmen, där de köpte mjölk. När min farfar var kring året så flyttade till en etta 4 trappor över gården utan vatten o avlopp Torrtoaa på gården. Jag bodde i Gamla stan när jag var i 30årsåldern, fanns fortfarande latrintömmning från torrdass på gården i en del fastigheter.
 
Finns det en sådan? Hur skulle ni beskriva den?
Vilka för-och nackdelar finns det med att bo i en typisk småstad?
Från att ha bott på olika ställen, i Sverige och utomlands, i småstad och storstad, bor jag nu på landet. Det är helt okej, fast det kanske beror på att jag inte umgås med folket här :) Jag har fortsatt kontakt med mina storstadsvänner och det är de som jag räknar som mina riktiga vänner.

Det som är jobbigt är att jag arbetar i en småstad. Jag skäms att säga det, men jag kan inte ta en stor del av människorna på allvar. (Hukar mig.) De är så gammalmodiga. Det är kärnfamiljen som gäller, det är traditionella könsroller, det är småreligiöst, det är instängt, det är jantelag, det är skvaller, det är självgodhet och världsfrånvänt.

Fördelen är att hus- och markpriserna är förhållandevis billiga.
 
Ursäkta:confused: När min sons farmor växte upp i Stockholm fanns det bondgårdar på Kungsholmen, där de köpte mjölk. När min farfar var kring året så flyttade till en etta 4 trappor över gården utan vatten o avlopp Torrtoaa på gården. Jag bodde i Gamla stan när jag var i 30årsåldern, fanns fortfarande latrintömmning från torrdass på gården i en del fastigheter.
Jag sov över i en lägenhet på Baggensgatan 1972 och det fanns ingen toalett inne, minns inte var vi kunde gå men jag kan ju inte ha hållit mig hur länge som helst? :confused:
 
Jag sov över i en lägenhet på Baggensgatan 1972 och det fanns ingen toalett inne, minns inte var vi kunde gå men jag kan ju inte ha hållit mig hur länge som helst? :confused:
Det var på Baggensgatan jag bodde, bottengatan vid den ingången o 3e våningen från Österlångatan. Såg vatten från sovrummet, vardagsrummet samt TV rummet som låg i fil. Sonens rum o köket hade fönster mot innergården. 3 fungerande kakelugnar o 12 säckar ved ingick eftersom den vattenburna värmen bildades av drevs med kommunalt gas.
Har aldrig bott så billigt som då, det enda jag saknade var utsikt över träd. Svårt att bedöma vädret när man inte se träd eller växtlighet.
 
Jag bor i en region med några hundratusen invånare. Nog fasen träffar jag på kusiner o kusinbarn oavsett var jag än korsar kommungränser - jag är yngst av 33 kusiner och har nog sisådär 80-90 kusinbarn. Och sen ska vi inte prata om att gymnasiekompisarna är från hela Skaraborg då jag gick på lantbruksgymnasie.
Jag tror mentaliteten har mer att göra med område än med antal invånare.
Upptäckte för bara några månader sedan att en tjej jag haft som timanställd för 15 år sedan är mitt kusinbarn. Vi tyckte det var supercoolt.

Skaraborg är så bonnigt! :D

/inflyttad smålänning
 
Det var på Baggensgatan jag bodde, bottengatan vid den ingången o 3e våningen från Österlångatan. Såg vatten från sovrummet, vardagsrummet samt TV rummet som låg i fil. Sonens rum o köket hade fönster mot innergården. 3 fungerande kakelugnar o 12 säckar ved ingick eftersom den vattenburna värmen bildades av drevs med kommunalt gas.
Har aldrig bott så billigt som då, det enda jag saknade var utsikt över träd. Svårt att bedöma vädret när man inte se träd eller växtlighet.
Jag bodde på Bastugatan, supertrevligt och med lite "lantis" känsla och utsikt över Stadshuset och Söder Mälarstrand.
 
Hahahahaha, vilka fördomar! :p

Vi som bor i småstad lever ju liksom inte bortom all civilisation och behöver vänta på mjölkbudet eller posten för att få mänsklig kontakt. Ica och Coop är öppet till kl 23 och Statoil till midnatt. Vill man ha snabbmat från kända kedjor stänger de typ kl 1 eller 2. I kommunen 3 mil bort finns det nattöppet så behöver man åker man dit.

Dessutom känner vi alltid någon som varit i Tyskland och fyllt på förrådet så det är bara att åka dit och fylla på sitt eget förråd. ;)

haha, nej vad jag menade strackte sig nog bortom shopping av mat o dryck, utan all sorters av inkop.
Mina foraldrar kan liksom planera "Lordag innan loning aker vi till IKEA, (for da ar det inte sa fullt) och koper X och Y mobler och inredningsgrejer", medan mina jamnariga bestaller saker relativt impulsivt pa natet och vill ha flexible och snabb hemleverans, ofta i sma tidsintervall.
Men det tillkommer nog en aldersaspekt ocksa, dar jag inbillar mig att yngre ar mer impulsiva?
Alltsa svaigheten med sant har ar ju att man bara har sin egna smala subjektiva erfarenhet att ga pa, och mina foraldrar ar nog bara fodda planeringsmanniskor, och det ar jag nog med innerst inne, nar jag inte sveps med i den valdigt starka "pay as you go" kulturen i staden!
 
Från att ha bott på olika ställen, i Sverige och utomlands, i småstad och storstad, bor jag nu på landet. Det är helt okej, fast det kanske beror på att jag inte umgås med folket här :) Jag har fortsatt kontakt med mina storstadsvänner och det är de som jag räknar som mina riktiga vänner.

Det som är jobbigt är att jag arbetar i en småstad. Jag skäms att säga det, men jag kan inte ta en stor del av människorna på allvar. (Hukar mig.) De är så gammalmodiga. Det är kärnfamiljen som gäller, det är traditionella könsroller, det är småreligiöst, det är instängt, det är jantelag, det är skvaller, det är självgodhet och världsfrånvänt.

Fördelen är att hus- och markpriserna är förhållandevis billiga.

Det har paminnde mig - nar jag extrajobbade pa kommunen under gymnasiet sa sag jag till o titta pa Let's Dance och Sa Ska det Lata sa jag kunde hanga med i fikarummsnacket.
Jamnariga kollegor jag jobbade med planerade lagenhetskop, sjalv delar jag fortfarande hyrd lagenhet, 10 ar senare, sa fragan ar val vem som gjorde bast beslut i livet...
 
I en liten stad i norrlands inland behövde jag bara säga vem min bror var så fick jag låna en smoking på kredit. Jasså han , jamen då gå ne bra!

Låter lite som när vi ville stycka av mark till sommarstugan. Den låg på ofri grund och de nya skogsägarna hade inte ens märkt att det fanns en stuga där (Låg precis på gränsen så den syntes ej för gränslinjen på kartan...). Jag ringer dem och hör ju direkt att de är tveksamma till den här nollåttan som hört av sig, ända till jag upprepar efternamnet och nämner vem min pappa var. Sedan var det inga problem...
 
Jag ser lampor, vindrutetorkare osv som delar till bilen ;-)
Tyvärr kunde inte Google Maps hjälpa mig då. Fanns inget på vanliga Google heller i norra sthlm. Sen när jag vill handla mat på kvällarna är det stängt. Inte rimligt att åka tunnelbana en bra bit för att sedan släpa hem tunga kassar. Nä fy.

Norra Stockholm Shell Täby har öppet dygnet runt
 
Mina foraldrar kan liksom planera "Lordag innan loning aker vi till IKEA, (for da ar det inte sa fullt) och koper X och Y mobler och inredningsgrejer", medan mina jamnariga bestaller saker relativt impulsivt pa natet och vill ha flexible och snabb hemleverans, ofta i sma tidsintervall.
Men det tillkommer nog en aldersaspekt ocksa, dar jag inbillar mig att yngre ar mer impulsiva?
Det där har ju ingenting med landet eller stan att göra, mer dina föräldrars attityd.
 
Jag ser lampor, vindrutetorkare osv som delar till bilen ;-)
Tyvärr kunde inte Google Maps hjälpa mig då. Fanns inget på vanliga Google heller i norra sthlm. Sen när jag vill handla mat på kvällarna är det stängt. Inte rimligt att åka tunnelbana en bra bit för att sedan släpa hem tunga kassar. Nä fy.
Men bor du i Stockholms stad då?
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har fått inse att jag inte kommer ha råd att köpa lägenhet i Lund 🫠 Så funderar nu på att flytta tillbaka till Malmö, där jag är...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 572
Senast: kolblakkur
·
Skola & Jobb Jag går i tankarna på att söka nytt jobb. Hur tas det emot om man anonymiserar nuvarande arbetsgivare på sitt CV? Det är lite känsligt...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 277
Senast: sjoberga
·
Skola & Jobb Jag har fått nytt jobb. Något helt annat än innan och byter verkligen riktning i livet. Blev nästan head-huntad till tjänsten (som...
2
Svar
31
· Visningar
2 164
Senast: Rugge
·
Mat Jag är sugen på att köpa en maskin som tillverkar växtmjölk, men undrar om det är värt det. Är det någon som har en sån och vad tycker...
Svar
3
· Visningar
244
Senast: Tassa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp