Småtjejer och ridning

Raqven

Trådstartare
Mina småtjejer, 7 och 9 år har nu ridit lite mer än ett halvår. De rider lektion en gång i veckan och är medryttare på två shettisar en gång i veckan, då jag är med.
De kan inte än rida självständigt utan jag måste ha lektion för dem och tala om vad de ska göra.
Min fråga är nu vad vi ska träna på, vad som kommer härnäst i deras utveckling inom ridningen.
De kan styra hästen i skritt och trav, de rider lätt och sitter kvar på hästen i galopp, men klarar bara att galoppera nåt varv på fyrkantsspåret. 9åringen är rädd av sig och vill inte galoppera så mycket, så det är inget vi stressar med heller.
Så: Vad ska vi fortsätta träna på? Jag tycker att de gör samma saker på ridlektionerna nu som när de började i april förra året så min tanke är att vi ska komma vidare under våran medryttarridning.
 
Sv: Småtjejer och ridning

Träna ridvägar, slalom, serpentiner, olika mönster osv. Kanonbra träning för kontroll och balans. När det känns säkert i skritt provar man i trav.

Tempoväxlingar är också bra, och svårt när man är så pass grön. Prova skritta superlångsamt, utan att vrålhålla i tyglarna. Och sedan gasa i så snabb skritt som möjligt utan att börja trava. Det gjorde vi på ridskolan när jag var liten, supernyttigt!

Att rida utan stigbyglar är bra träning för balansen, alltid nyttigt oavsett vilken nivå man är på. Prova rida utan att hålla i tyglarna?
 
Sv: Småtjejer och ridning

Tack, det är lite det vi sysslar med, utom tempoväxlingar i samma gångart, det har jag inte tänkt på! Det kanske är så att vi ska fortsätta som vi gör då! Jag har gjort olika caprillibanor åt dem, så de ska tycka att det är lite roligt och inte bara harva på runt, runt i ridhuset!
 
Sv: Småtjejer och ridning

Med medryttarponnyerna kommer ni väl ut i skogen också kan jag gissa, där finns det massor med övningar att göra :) Träna lätt sits i uppförsbacke eller över rötter, rida runt träd (glest med träd så de inte råkar skrapa knäna).

Håll det på lite leknivå, lagom till våren och sommaren kan ni göra massor med härliga aktiviteter som de inte får göra på ridskolan - långa uteritter med fikapaus, ni kanske har en sjö att rida och bada i, ja, helt enkelt massa roliga saker :) Rida barbacka kan de få prova att göra också! Superbra för balansen.

Balansövningar, stillastående och du håller i ponnyn.

De får tillräckligt med lektioner och ridhusridning på ridskolan, så jag tycker gott att ni kan rida ut med shettisarna!
 
Sv: Småtjejer och ridning

Man behöver massor med rutin för att bli en bättre ryttare, så all tid på hästryggen är bra tid :)
Håller helt med hier, passa på att leka lite!
Kika lite mot bruksridningen, där brukar det finnas många roliga utmaningar för både häst och ryttare. En av mina personliga favoriter är att flytta föremål, det går att variera i oändlighet.
 
Sv: Småtjejer och ridning

Jodå, vi ska rida ut med, men för tillfället så är det isgata och mörkt :D Barbackaridning kör vi med, speciellt 7åring älskar det, 9åringen törs bara i skritt inne i ridhuset.
Balansövningar, jag kommer på händerna på huvudet, jorden runt, klappa hästens svans, nudda tårna. Fler förslag?
Jag har dålig fantasi när det gäller uteritter, så dina förslag var jättebra!
 
Sv: Småtjejer och ridning

Man behöver massor med rutin för att bli en bättre ryttare, så all tid på hästryggen är bra tid :)
Håller helt med hier, passa på att leka lite!
Kika lite mot bruksridningen, där brukar det finnas många roliga utmaningar för både häst och ryttare. En av mina personliga favoriter är att flytta föremål, det går att variera i oändlighet.

Bruksridning? Flytta föremål? Det är nytt för mig, måste googlas på! Tack för tips!
 
Sv: Småtjejer och ridning

En till bra grej är att låta dem släppa tyglar och stigbyglar och blunda! Då får man en helt annan känsla och lär sig att sitta rakt över hästen och följa med i rörelserna. Det brukar jag själv fortfarande göra då och då när jag rider för att känna kontakt med hästen. Det kan ni med fördel göra i ridhus så du får leda runt hästen.

Nudda öronen kan ni också göra :) En annan övning är att släppa ut benen och bara sitta på rumpan/sitsbenen. När de har lite bättre balans kan de få öva på att slå ihop klackarna över hästen, både framåt och bakåt. Rida damsadel kanske?
 
Senast ändrad:
Sv: Småtjejer och ridning

En till bra grej är att låta dem släppa tyglar och stigbyglar och blunda! Då får man en helt annan känsla och lär sig att sitta rakt över hästen och följa med i rörelserna. Det brukar jag själv fortfarande göra då och då när jag rider för att känna kontakt med hästen. Det kan ni med fördel göra i ridhus så du får leda runt hästen.

Nudda öronen kan ni också göra :) En annan övning är att släppa ut benen och bara sitta på rumpan/sitsbenen. När de har lite bättre balans kan de få öva på att slå ihop klackarna över hästen, både framåt och bakåt. Rida damsadel kanske?

Tack för tips, jag skriver upp alla :) Det är så himla skönt att hästarna är supersnälla så man kan hålla på!
 
Sv: Småtjejer och ridning

lite bruksridning/WE/trail osv är alltid roligt, blir bra träning på lydnad och precision, typ öppna stänga grind, gå över "bro" dvs förstärkt last pall, genom vatten/ över vattenmatta, backa ngt steg mellan ett par koner/bommar, slalom, trava och göra halt på ett exakt ställe osv.

sen kan du ju alltid ge dem ett dressyr program som de ska komma ihåg och då träna på hemma och sen försöka göra det så bra som möjligt på medis ponnyn(utan hjälp med väg osv), då får de lite att tänka på själva och känna efter vad och hur dom ska göra för att få hästen dit dom vill(annars brukar det vara att ridläraren säger till och tillrättavisar innan ryttaren ens märkt att hästen börjat sakta av eller gena genom hörn passeringarna).
så dom får lite smak på att rida själv :D.
 
Sv: Småtjejer och ridning

lite bruksridning/WE/trail osv är alltid roligt, blir bra träning på lydnad och precision, typ öppna stänga grind, gå över "bro" dvs förstärkt last pall, genom vatten/ över vattenmatta, backa ngt steg mellan ett par koner/bommar, slalom, trava och göra halt på ett exakt ställe osv.

sen kan du ju alltid ge dem ett dressyr program som de ska komma ihåg och då träna på hemma och sen försöka göra det så bra som möjligt på medis ponnyn(utan hjälp med väg osv), då får de lite att tänka på själva och känna efter vad och hur dom ska göra för att få hästen dit dom vill(annars brukar det vara att ridläraren säger till och tillrättavisar innan ryttaren ens märkt att hästen börjat sakta av eller gena genom hörn passeringarna).
så dom får lite smak på att rida själv :D.

Det där med dressyrprogram var ju bra, man kan ju korta av det så det inte blir så mycket för dem att komma ihåg! Slalom, halt mellan koner och sånt kör vi med. Ska leta fler sådana övningar! Tackar :)
 
Sv: Småtjejer och ridning

Balansövningar? Med armar och ben i olika positioner, typ armarna rakt ut och sånt? Trav direkt från halt?Galoppera en långsida och sen tar ner till trav, eller vad det råkar bli? Trava över bommar?
 
Sv: Småtjejer och ridning

Balansövningar? Med armar och ben i olika positioner, typ armarna rakt ut och sånt? Trav direkt från halt?Galoppera en långsida och sen tar ner till trav, eller vad det råkar bli? Trava över bommar?

Tack för ideer!

När är det dags för dem att lära sig sitta ner i arbetstrav? Det bästa är väl att köra utan stigbyglar då?
 
Sv: Småtjejer och ridning

Sitta i arbetstrav kan de nog prova nu!
Jag minns när jag lärde mig rida. Då tog det evigheter innan man fick ordning på att rida lätt, och när man precis hade fattat det så var det dags att sitta i sadeln istället. Och då var DET jättesvårt! :eek:
Jag tror det är lättare om man lär sig både och ganska så samtidigt istället, så inte det ena blir allt för "befäst".
 
Sv: Småtjejer och ridning

Jag hade börjat i skritt och sen möjligtvis sprungit brevid i traven i början. Vi gorde ganska många olika balansövningar på ridskolan, men jag minns inte exkat vilka. Kanske går att googla fram eller om nån bukemänniska minns flera :)
 
Sv: Småtjejer och ridning

Våra tjejer har hunnit gå en termin på ridskola (7 år gamla). Där har de ännu inte fått använda sadel utan har skrittat, travat och galopperat barbacka på lina (med en gjord att hålla i sig i).
Jag tycker att det är toppen att de först får jobba på balansen barbacka.
Förra gången var första gången som de red själv, i skritt barbacka och gjorde halter och tränade svängar.

Jag hade nog passat på att köra sitsträning på lina och använt mig av balansövningar för att göra den stora tjejen mer säker. Caprillibanor brukar vara uppskattat, olika övningar för att svänga och träna övergångar utöver start och stopp tror jag också skulle passa bra.
 
Sv: Småtjejer och ridning

Kanske kan du börja lägga in lite travbommar?
Lära ut alla ridvägar?
Balans/sits övningar när du har i lina? (kanske gör att 9åringen vågar galoppera mer också?)
Rider de lätt på rätt diagonal? -annars kan du lära ut det
Börja rida ut? och att du promenerar alt. lånar någon annan häst
Sitta ned i trav?
Lättare tempoväxlingar?
 
Sv: Småtjejer och ridning

Låt dom rida barbacka, passar ju bra nu på vintern eftersom det blir mycket varmare!

Man lär sig rida snabbare om man lär sig rida barbacka från början, det ger mer känsla och framför allt takt och balans!

Av med sadlarna och låt barnen ha kul och leka ibland när de rider!:laugh:
 
Sv: Småtjejer och ridning

det har du en poäng i, jag flängde runt utan sadel hela tiden när jag var liten, hade super balans och de gånger jag ramlade av var i typ skritt när man hade tankarna på annat håll eller när hela hästen gick omkull.

nu är jag inte lika pigg på barbackaridning och känner att balansen är otroligt dålig även med sadel. så får nog ta av sadeln snart igen och även rida barbacka utan alla bekväma lager av paddar så man får bättre balans igen :p
 
Sv: Småtjejer och ridning

Tänkte just skriva caprilli när jag läste att ni gör det - men du kan ju lägga in lite fler moment. Håller med Buck om trail. Kul med rekvisita och det behöver inte vara tunga saker att släpa omkring på. Man kan också göra en "bana" när man rider ut om man har en runda man känner till. Typ "vid enen gör man en volt" :-) Att göra saker "på tid" kan också vara roligt om de är hyfsat jämspelta.

Passa på att ha kul!
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 946
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 291
Senast: WBanna
·
Hästvård En vän ska bli medryttare på en häst som hostar första halva varvet i trav, ca 4-5 gånger. Enligt ägaren slutar hästen med detta när han...
Svar
3
· Visningar
982
Senast: Sirap
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
960
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp