*smått akut* trasiga hagar?

Aionee

Trådstartare
Hej igen (känns som om jag gör trådar stup i kvarten nu, förlåt:o)
Men ja, nu på kvällen fick jag beskedet att hästarna sprängt hagen mellan sig (alltså, det sitter upp en tråd emellan hagarna och den har nu gått sönder för typ den femte gången). Stallägaren säger att det inte går att sätta upp en ny tråd där pga att så många stolpar gått sönder. Vi har velat att de skulle sätta dubbla stolpar från början (så att det blev ett mellanrum mellan hagarna) men det var för fryst i marken så det blev inget av det. Och resultatet är väl där vi är nu.
Alla fem hästar har gått tillsammans förr och nu vill säkert alla i stallet att de ska fortsätta så imorgon. Problemet är att jag absolut inte vill att min häst ska utsättas för det igen. En av hästarna där attackerar honom (grinigt sto + min valack som aldrig gått med ston sen han var ett föl så han förstår inte varför hon inte vill vara kompis) och en annan valack leker för mycket med honom till den gräns där han inte står ut längre, men vågar inte säga ifrån. Förra gången blev han otroligt psykiskt stressad av detta och började bli farlig i hanteringen, alltså jag blev sparkad och bröt nyckelbenet (Värt att nämna att min är en unghäst). Sen särade vi på de och min fick gå med en annan valack som han kommer överens med. Men som sagt, trasiga hagar. Vi åker ut runt 9 imorgon pga hovslagare och kollar själv på hagarna då men tills dess, vad gör man?
1. Jag är rätt så säker på att alla vill att hästarna ska gå tillsammans eftersom det är den lättaste lösningen, det är bara jag som sätter mig på tvären eftersom det är min häst som råkar illa ut. Därför vill inte jag att det här ska vara alternativet.
2. Vi lagar en liten del av hagen där nere, men då blir det en väldigt liten fyrkant min får gå ensam i. Inte optimalt men det skulle väl fungera typ tillfälligt? Jag vet dock att min helst vill ha stora ytor och är väldigt social av sig, men vad gör man?
3. Vi kollar över hagen och ser om det går att laga på något vis så deras gamla hagar kan bli uppsatta, och då helst med dubbla stolpar. Vi får se vad stallägaren säger. Saken är ju den att marken är stenhård och plaststolpar håller inte. Det här kommer vi väl göra ändå så gott vi kan, men ja.
4. Sista alternativet är väl att byta stall men alltså... måste man verkligen göra det bara för att min häst (som var där först tillsammans med valacken han går i hagen nu med) inte kan gå i en blandflock med fem hästar, alla med broddar? (borde inte det nästan vara självklart) Det låter verkligen inte attraktivt för mig eftersom jag älskar det här stallet och stallägarna jättemycket. Det är min mamma som frågade om just den här punkten.

Hua, hur gör man? Finns det någon annan lösning jag inte tänkt på? Snälla hjälp. :nailbiting:
 
Jag har aldrig nånsin under alla år stött på resonemanget att "hagen har gått sönder och krånglig att laga så vi släpper ihop alla hästarna istället " ...

Självklart går det inte med plaststolp i minus osv, men Jordborr fungerar ju att komma igenom och under tjälen och rentav få ner trästolp .

Om alla i ditt stall tycker lösningen är att släppa ihop alla i morgon hade jag nog valt att byta stall , hur trevligt det än må vara utöver det . Känns inte seriöst någonstans. Inte heller att ni haft problem sen tidigare med enbart enkelt staket trots att hästarna gått igenom flertalet gånger .

Om stallägaren inte tyckt det behöver fixas sen långt tidigare är det nog ett problem .
Om stallägaren kan jordsborra/är villig att fixa lösning närmsta dygnen hade jag låtit hästarna gå ute i skift under tiden/stå inne i skift . Kort omak och väldigt okomplicerat för alla jmf med att släppa ihop alla/flytta .
 
Senast ändrad:
  • Gilla
Reactions: Sar
Det går att driva ner stålstolp med en sån där stolphammare, vet inte vad den heter. Har själv varit med och gjort det en vinter i norra norrland. Vi skottade bort minst 50 cm snö, kokade vatten för att tina marken lite och sen bankade de ner stolp med en stor hammare på en traktor. Det tog tid men det gick till slut...
 
Min pappa som jobbar med att laga kablar (alltså gräva året runt) kom med förslaget att värma med kol. Mamma vidarebefodrade meddelandet om att vi då skulle komma ut på fredag kväll, lägga kolen och sen imorgon bitti innan hästarna kommer ut så sätter vi ner nya stolpar (alltså när värmen från kolen tinat marken där vi lagt ut det). Vi fick svaret att vi kan försöka men då kanske vi får göra samma sak nästa vecka igen... suck. Men ja, jag tycker också att det är oansvarit att släppa ihop alla hästar bara för att hagen går sönder. Men jag är ju bara 17 år, så det känns som om man riskerar att bli sönderpratad. :(
 
Skotta bort snön, ta en slagborr, borra hål i marken, tryck ner en plaststolp med metallpinne.

Fungerade för mig förra vintern :)
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Min pappa som jobbar med att laga kablar (alltså gräva året runt) kom med förslaget att värma med kol. Mamma vidarebefodrade meddelandet om att vi då skulle komma ut på fredag kväll, lägga kolen och sen imorgon bitti innan hästarna kommer ut så sätter vi ner nya stolpar (alltså när värmen från kolen tinat marken där vi lagt ut det). Vi fick svaret att vi kan försöka men då kanske vi får göra samma sak nästa vecka igen... suck. Men ja, jag tycker också att det är oansvarit att släppa ihop alla hästar bara för att hagen går sönder. Men jag är ju bara 17 år, så det känns som om man riskerar att bli sönderpratad. :(

Jag har inte förstått i dina trådar att du är så ung . Inte för att det spelar roll i sak men nog utifrån trygghet och förvissning man kan kräva att ha ang krav/förväntningar på ngn man hyr stallplats av .

Jag tror inte det gynnar ngn utifrån situation om stallägaren struntar i ansvaret , att dina föräldrar tar kontakten .... Om övriga i stallet vill lösa det med att släppa ihop hästarna pga trasig hage och du är den enda som inte vill det så tror jag du hade farit bättre av att stå uppstallad på annan plats faktiskt . Hade nog satsat på ett stall som inte är kollektivt med frånvarande stallägare som jag tolkar det är läget du har på detta ställe .

Utifrån sprängda hagar osv om än enkelstaket : har ni ens bra el i trådarna ?
 
Har ni bara EN tråd emellan? Isf är ju lösningen sätta flera trådar, ett riktigt stängsel. Och högt (inga huvuden ska kunna sträckas över) samt tätt mellan trådarna.
Hur är det med elen? Det fungerar dåligt med jordningen i mycket snö, lösningen är att dra ut en jordtråd på stängslet.
 
Gamla skrotade småbils däck med fälg är utmärkta att använda till att göra stabil lagning med, man köper färdigblandad cement och blandar i en hink, häller sedan massan i fälgen och sätter stolpen i hålet på fälgen, torkar det i värme så går det att använda efter bara ett dygn, på stolparna kan du sedan sätta en tvärbräda på 130cm som du sätter isolatorer på bägge ändarna och sedan sätta tråd på bägge sidorna så hästarna inte kan komma åt varandra, enklare än man tror :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 878
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 218
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 935
Senast: nullo-modo
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 378
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp