Smått chockad och lite arg. (lång)

M

memmalotta

Jag ska snart släppa ut min häst på bete några veckor. I god tid ringde vi till en kvinna som har hand om lite marker härkring - och fick klartecken att våra hästar skulle få stå på ett ställe som jag spanat, inga problem! Vi kom överens om att vi själva skulle sätta upp stängsel, men material och allting fick vi låna av dem. Hyran av marken skulle kosta oss 400:-/månad och häst. Fine, jätteglad att vi slapp köpa material för flera tusen och att vi får låna en fin beteshage.

För några veckor sedan då jag åkte förbi så var hagen uppsatt, jaså? Jag blev förvånad, men glad - då hade vi ju en sak mindre att tänka på. Men dagen efter när jag åkte förbi stod det kossor där! Jaha? Jag tänkte att det var väl ite så himla schysst att inte informera oss, men whatever, det dödar ju inte våra hästar att det har stått kor där. MEN de sstod fortfarande kvar i förrgår, bara en vecka innan vi ska släppa våra hästar. Vi ringde upp henne och pushade på - hon berättade att hon var försenad - och jag sade att det var OK så länge hon flyttade dem så gräset hann växa upp lite (vill ju inte betala om inte det finns gräs!)

Vå bestämde möte idag så hon skulle visa vart jag kunde öka ut hagen (hon förstod väl att jag var lite besviken över att det var rätt avbetat) och jag såg då att en del av hagen blivit jäkligt blöt! Jag påpekade detta och frågade snällt om jag kanske kunde flytta in stängslet en bit så dom slapp gå i sörjan (såg nästan lite myr-markigt ut, som om de skulle kunna fastna) men då hävde hon ur sig att "hästar är inga idioter, tyvärr är människor det". Okej? Tack för den passen - men jag är inget vidare sugen på att min tävlingshäst fastnar i nån jävla blötmark! Förklarade detta men hon sa att marken var helt okej.

Min häst står i ett jättefint stall med stora fina boxar, hästkompisar och hagarna är så tilltagna de kan bli i förhållande till den mark som hör till stallet. Men denna kvinna hade mage nog att häva ur sig att hon varit SÅÅÅÅÅÅ nära att anmäla stallet till djurskyddsmyndigheten, FÖR ATT DE HADE TÄCKEN PÅ SIG! :eek::confused::crazy: På sommaren iofs, men vadå? Om det regnar så tycker jag absolut inte det är fel att ha täcken på dem!
Hon påstod att det stod i djurskyddslagen att man inte får ha täcken på hästen på sommaren, what? :confused: Har nån jävla LAG bestämt att MIN häst inte fryser när det regnar? Nej fy sjutton vad matt jag blev, orkade inte ens argumentera - hon körde över mig totalt och kallade mig nästan idiot rakt ut. Till saken hör väl att hon själv har nordsvenskar - inget ont mot dem, men de brukar tåla liiiite mer än nättare tävlingshästar.

Jag åkte hem och lade samtalet bakom mig - då ringer hon upp och säger att det finns andra marker jag kan sätta upp hagen på, eftersom jag var missnöjd med blötmarken i hagen (med en väldigtt vänlig ton, det lyser genom att hon vill ha kvar korna för att slippa extra arbete) men jag log för mig själv och sa att det är heeeeelt okej, jag har funderat på det och det kanske inte var så farligt som det ser ut. Hon blir smått desperat och försöker och försöker, men jag stod på mig och sa att jag vill ha det betet!

Ojoj, nu vart det låååååångt, men jag fick lov att skriva av mig lite - blev så otroligt matt! Droppen var när hon sa att hon var sååå nära att anmäla stallet - alltså, hästarna har det så bra de bara kan där! :) Kommentera vad ni vill - jag vet inte riktigt vad jag är ute efter, kanske om den där lagen stämmer? Kanske om jag överreagerade på allting? Eller kanske om jag är en idiot som vill ha täcke när det regnar? vadsomhelst är välkommet att diskutera! :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Smått chockad och lite arg. (lång)

Vad har du för liten nätt tävlingshäst som inte tål lite sommarregn ?

Tycker du ska vara glad att du får hyra mark , för det känns inte riktigt som jag faktiskt hade velat hyra ut till dig med den attityden men jag kanske missuppfattat något ?:)

Mvh Mia
 
Sv: Smått chockad och lite arg. (lång)

Jag förstår dig precis! Ni hade ju bestämt innan hur det skulle vara, klart man blir besviken när det en dag plötsligt går kor som betar ner jättemycket!
Och vilket larv att kvinnan tänkte anmäla erat stall för att hästarna har täcke på sommaren! Herre gud! Det kan vara kyligt på sommaren om det regnar!

Lycka till och hoppas allt går bra:)
 
Sv: Smått chockad och lite arg. (lång)

Intressant! Förklara på vilket vis min attityd borde avskräckt henne? :)

Jadu, haha, en som skakar ;) Om hon gör det för att hon fryser eller för att hon ska hålla värmen INNAN hon börjar frysa spelar ingen roll, jag vill inte att hon ska göra av med energi på att huttra - den behövs mycket bättre till annat :p Jag vet inte om alla hästar är lika, men min blir väldigt kall över hela ryggen, länden och korset, och det känns absolut inte bra.

Men jag är glad att du skrev och hoppas du svarar igen, det kanske kan ge mig någon slags klarhet i varför hon betedde sig såhär mot mig? :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Smått chockad och lite arg. (lång)

ja klart jag blev besviken - iallafall när hon valde att inte informera mig om att korna skulle ut där!

Mmm, tro mig - spöregn och 8° - huuuuuuuh! :crazy:
 
Sv: Smått chockad och lite arg. (lång)

Jag förstår dig precis. En av mina hästar måste ha täcke när det regnar om det är under ca 12 grader i alla fall. Annars fryser han så han skakar och spänner sig. Så är det bara! Han går heller inte in under tak om ingen annan gör det för det smattrar ju lite otäckt på taket på "rasthuset". Jobbigt att bevaka täckesgrejen bara...för det går ju inte när det är soligt förståss...
 
Sv: Smått chockad och lite arg. (lång)

Knapplån

det verkar ha gått vissa förbi att hästar har päls.
 
Sv: Smått chockad och lite arg. (lång)

som jag skrev innan så huttrar min och blir kall över hela ryggen. du får gärna kommentera det :)
för naturligtvis vet jag att hon har päls - men det verkar ju inte hjälpa alla gånger :confused:
 
Sv: Smått chockad och lite arg. (lång)

som jag skrev innan så huttrar min och blir kall över hela ryggen. du får gärna kommentera det :)
för naturligtvis vet jag att hon har päls - men det verkar ju inte hjälpa alla gånger :confused:

Din häst huttrar på sommaren för att det regnar?
Jag tycker att du ska prata med en veterinär.
 
Sv: Smått chockad och lite arg. (lång)

har du allvarligt aldrig träffat en häst som huttrar? här är det många som gör det. som jag skrev tidigare vet jag inte om alla gör så för att de fryser eller för att de inte ska börja frysa. :)
 
Sv: Smått chockad och lite arg. (lång)

läs även inlägg ovan - "spöregn och 8°"

inte någon medelhavsvärme precis :angel:
 
Sv: Smått chockad och lite arg. (lång)

Det jag erfarit när det gäller huttrande hästar är att det ofta ligger nåt annat problem i botten. En frisk häst klarar kyla så länge den får bra foder och det gäller alla typer/raser (jag har haft både kallblod/fullblod/araber o.s.v.). Det som kan störa förmågan att hålla sig varm är mag- och tarmirritationer, ryggproblem (och då bör man kontrollera vad för problem och inte "bara" täcka), muskelproblem, tandproblem etc. Det behöver alltså inte vara ett problem som är synbart men som påverkar hästens förmåga att hålla sig varm. Så länge problemet finns kommer hästen att behöva täcke men jag utgår från att alla (???) forskar i vad som är fel och gör nåt åt det så man slipper täcka i sommarregn iallafall...:cool:

När det gäller hagproblemet, om det nu är ett problem, så tycker jag nog att markägaren varit bussig som är villig att upplåta mark för bete. Ingenting som vederbörande är skyldig att göra. Hon kanske trodde att du inte ville ha marken eftersom ingen (?) tog tag i hagbygget i tid t.ex. Har man ingen egen mark får man nog köra med rejält fjäsk till de som har;)
 
Sv: Smått chockad och lite arg. (lång)

har du allvarligt aldrig träffat en häst som huttrar? här är det många som gör det. som jag skrev tidigare vet jag inte om alla gör så för att de fryser eller för att de inte ska börja frysa. :)

Jag tycker helt allvarligt att du ska ta det där med en veterinär.
En häst med normal päls ska inte behöva frysa på sommaren, inte ens om det regnar.
 
Sv: Smått chockad och lite arg. (lång)

När det gäller hagproblemet, om det nu är ett problem, så tycker jag nog att markägaren varit bussig som är villig att upplåta mark för bete. Ingenting som vederbörande är skyldig att göra. Hon kanske trodde att du inte ville ha marken eftersom ingen (?) tog tag i hagbygget i tid t.ex. Har man ingen egen mark får man nog köra med rejält fjäsk till de som har;)

Det är inte hennes mark, hon bara delar ut den ÅT ägaren :p Nej, hon väntade inte på att vi skulle bygga, vi hade sagt ett datum då vi skulle släppa hästarna och skulle höra av oss närmre inpå. ca 4 veckor INNAN så står korna där :confused:

Jag tycker helt allvarligt att du ska ta det där med en veterinär.
En häst med normal päls ska inte behöva frysa på sommaren, inte ens om det regnar.

okej, du kan ha rätt! har träffat på så många hästar som gör så att jag inte ens reflekterat över det, liksom vi huttrar ibland så kan väl hästar det? :)
 
Sv: Smått chockad och lite arg. (lång)

Ja ha ja.. Ngr av mina tidigare hästar har oxå huttrat i blåst o regn på sommaren, och andra årstider med, fast jag har aldrig vetat att veterinärerna kunnat råda bot på det! Tack, ska genast ringa och höra i förebyggande syfte, så att jag vet vad jag ska göra vid nästa oväder:D
 
Sv: Smått chockad och lite arg. (lång)

Din häst huttrar på sommaren för att det regnar?
Jag tycker att du ska prata med en veterinär.

Min häst är likadan. Veterinärens råd var att lägga på henne ett tunt regntäcke när det börjar regna, eftersom hon är frisk och fräsch på alla sätt och vis. Troligtvis var det för att hon var så musklad och inte hade något fettlager som tog kylan.

Hästar är som vi människor olika individer och tål olika grader av kyla osv. Därmed inte sagt att de ska ha tjocka täcken på sig "bara för att".
 
Sv: Smått chockad och lite arg. (lång)

absolut inte! det har inte min heller :)

fett har damen inte överflödigt av, så det där med att de kan frysa mer ju mera muskler de har låter ju troligt. :idea:
 
Sv: Smått chockad och lite arg. (lång)

Jag kan nog tycka att du överreagerar lite. Ni tycker olika och har olika uppfattning om det mesta men då tycker jag att man konstaterar att det är så, diskuterar för att se om man kan komma överens eller kan man det inte och låter det vara. Utan att bli upprörd.

Vissa hästar fryser säkert en sval och regning sommar men det lät ju som om hela stallet lät hästarna gå med täcke jämt och generellt går nog många hästar med täcken i onödan, utan att veta något om just era hästar.

Däremot tycker jag att om ni kommit överens om betet så ska det inte vara bete så det räcker också och inte låta andra djur beta där precis innan

Sen kan jag tycka du är lite fjompig med den blöta marken. Hästar går inte ner sig i första taget.
 
Sv: Smått chockad och lite arg. (lång)

Ja ha ja.. Ngr av mina tidigare hästar har oxå huttrat i blåst o regn på sommaren, och andra årstider med, fast jag har aldrig vetat att veterinärerna kunnat råda bot på det! Tack, ska genast ringa och höra i förebyggande syfte, så att jag vet vad jag ska göra vid nästa oväder:D

Tja, om de står ute i spöregn och blir blöta in på skinnet, utan skydd, kanske de blir kalla. Mat brukar som Piraja säger hjälpa dem att hålla värmen. Under träd kan de ta skydd.
En veterinär kan hjälpa till med att ta reda på om hästen inte är frisk, vilket du säkerligen förstod. Åtminstone hoppas jag att du förstod det.
Menar du att dina hästar står i sommarvärmen och fryser så att de behöver täckas?
 
Sv: Smått chockad och lite arg. (lång)

Min häst är likadan. Veterinärens råd var att lägga på henne ett tunt regntäcke när det börjar regna, eftersom hon är frisk och fräsch på alla sätt och vis. Troligtvis var det för att hon var så musklad och inte hade något fettlager som tog kylan.
Hästar är som vi människor olika individer och tål olika grader av kyla osv. Därmed inte sagt att de ska ha tjocka täcken på sig "bara för att".

Då har du ju förklaringen! Förmodligen menar du omusklad.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 621
Senast: Lhas
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 999
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 104
Senast: Mabuse
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
3 634
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp