småttingarna - hur långt sommarlov?

mino

Trådstartare
hur gör ni med era småttingar typ under 4 år under sommaren? Ett litet syskon ska landa någon gång i början/mitten av juli och jag funderar på vilken tid dottern som fyller två år i maj ska vara hemma. Jag misstänker starkt att det inte kommer att funka att ha henne hemma när jag är i slutet av graviditeten så jag funderar på om hon kan gå på dagis tom juni ut. Hon ska sen byta dagis (äntligen!) och börja på nytt fom 20e augusti. Men lite beroende på hur vädret är så känns det inte helt bra att låta henne gå på dagis hela juni, helst skulle jag vilja att hon var hemma hela sommaren och hade det skönt (till saken hör ju att vi just nu har ett kasst dagis, hade det varit bra hade jag nog varit mindre tveksam). Hur resonerar ni, hurdant sommarlov får era småbarn?
 
Sv: småttingarna - hur långt sommarlov?

Det jag mest funderar på är om man MÅSTE ha minst 4 veckors sommarlov till barnen. Det vill sig så illa nu att jag ska jobba 8 timmar hela sommaren med EN veckas semester ( har inte rätt till mer betald semester). Vet inte riktigt hur jag ska göra.
 
Sv: småttingarna - hur långt sommarlov?

kommunala dagis borde rimligen inte kunna ställa såna krav, man kan ju behöva ta ut sin semester under vintern.
 
Sv: småttingarna - hur långt sommarlov?

Måste man ha ett visst antal veckor?

Jag ska ha tre veckor, det är vad jag kan få ihop eftersom jag var föräldraledig tom augusti förra året. Men det sas ingenting om att mina tre veckor var för lite!?

*kl*

Som sagt så kommer jag att ha tre veckor i augusti. Sen blir det någon vecka till längre fram i höst när jaktsäsongen börjar (sambon jagar). I övrigt får vi försöka utnyttja de dagar vi har ledigt i veckorna tillsammans. Barnen går 3 dagar i veckan hos dagmamma.

/Timsetim
 
Sv: småttingarna - hur långt sommarlov?

Om man är föräldraledig eller arbetslös så måste barnen vara lediga 4 veckor under sommaren, jobbar du så har du rätt till dagis precis som vanligt.

Mina har fått långa sommarlov, från midsommar till mitten av augusti, den sommaren jag väntade Fredrik fick Elin dock börjar 1 augusti, men det blev inte många dagar hon gick förrens till mitten av augusti. Först var min mamma här, sen gick hon en dag, skulle gå dagen efter men då hade vi åkt in till BB och svärmor var här och tog hand om Elin, sen kom min mamma igen.

I år blir det oxå från midsommar har jag tänkt, sen får vi se hur vi ska göra i augusti, Elin ska börja fritids på nytt ställe och sedan 6 års verksamheten så jag vill passa in hennes början med hur verksamheten ser ut där.
 
Sv: småttingarna - hur långt sommarlov?

nej du måste inte ha sommarlov från förskolan (om den är kommunal) däremot kanske du inte blir erbjuden ordinarie personal och avdelning oftast blir det så kallat sommardagis där flera förskoleavdelningar samlas då det inte är så många barn som har förskola mitt i sommaren samt att det då inte finns så mkt personal att tillgå.

På mitt område är det alltid vår skola som blir "sommardagis" och "sommarfritids" då vi har 100 meter till sjön :) och klart bättre omgivningar än några av de andra förskolorna.
 
Sv: småttingarna - hur långt sommarlov?

Om man är föräldraledig eller arbetslös så måste barnen vara lediga 4 veckor under sommaren, jobbar du så har du rätt till dagis precis som vanligt.

.

Ibland delas det ut dispenser för särskilda fall men då ska det vara särskilda ex där familjer behöver avlastning av olika skäl.
 
Sv: småttingarna - hur långt sommarlov?

Jag har sju veckors semester (men en tar jag ut i samband med flvak) och min sambo sex veckor och vi brukar ta en vecka omlott då vi är själva med barnen så de har ett långt sommarlov.
Kanske det kan passa att köra med halvdagar/halvtid m.lediga dagar för er under juni?
 
Sv: småttingarna - hur långt sommarlov?

Ja så kanske man kan göra! Allra helst skulle jag kunna tänka mig att ha ganska långa morgnar hemma och låta dottern vara på dagis mer på eftermiddagen, men jag vet inte om det går (tex 11-16). Hon är alltid mycket lättare på förmiddagarna innan dagis än efter då hon är busig och travar i väg på egna utflykter, svårt att springa efter och bära när man är i slutet av grav:en *pust*.
 
Sv: småttingarna - hur långt sommarlov?

Ibland delas det ut dispenser för särskilda fall men då ska det vara särskilda ex där familjer behöver avlastning av olika skäl.

Japp jag hade tänkt skriva det oxå, men av någon andledning försvann det ur hjärnan sen... :o:D
 
Sv: småttingarna - hur långt sommarlov?

Hör med förskolan om det är o.k. för dem. Annars brukar en vanlig tid för 15 h-barn vara 8-11 (ordentlig sovmorgon om mannen kan lämna på morgonen- jag var sjukskriven sista delen av min tvillinggraviditet och hade ett enormt sömnbehov) eller 9-3 tre dagar per vecka.
Lycka till!
 
Sv: småttingarna - hur långt sommarlov?

Jag har förstått det som att barnet får gå sin normala heltid tills dess att syskonet är en månad gammal, alltså hela graviditeten ut? Detta kanske skiljer sig mellan olika kommuner. I sthlms kommun har vi i alla fall 30 timmar barnomsorg vid föräldraledighet, inte 15 som många andra kommuner har. Får kolla upp vad som gäller, helt enkelt.
 
Sv: småttingarna - hur långt sommarlov?

Varför tror du inte det kommer att funka att ha syskonet hemma? Jag har en son som är 2 år 3 mån och väntar nr 2 när som helst. Vi har ingen barnomsorg, jag har arbetat 2 dagar/vecka jan-feb och varit hemma heltid hela mars. Visst, vi har inte varit ute supermycket sista veckorna men nog går det.
 
Sv: småttingarna - hur långt sommarlov?

Varför tror du inte det kommer att funka att ha syskonet hemma? Jag har en son som är 2 år 3 mån och väntar nr 2 när som helst. Vi har ingen barnomsorg, jag har arbetat 2 dagar/vecka jan-feb och varit hemma heltid hela mars. Visst, vi har inte varit ute supermycket sista veckorna men nog går det.
Min "etta" var knappt 2 år när "tvåan" föddes.
Min "tvåa" var 15 månader när "trean" föddes.

De har aldrig varit på dagis och jag har dessutom varit själv hemma med dem ganska mkt eftersom maken mestadels jobbat på "annan ort" (10-50 mil hemifrån) under småbarnsperioderna.
Och vi har 10 hästar och en liten fårflock också.

Det går om man inte gör det till ett problem redan på förhand!
 
Sv: småttingarna - hur långt sommarlov?

Ja jag tycker att det är ganska jobbigt att jaga och lyfta henne redan nu i 6e månaden, hon piper iväg rejäla sträckor. Hon är aktiv och behöver aktiveras ordentligt så att bara hålla sig inne känns inte som ett bra alternativ. Då är det bättre att hon är på dagis i alla fall på halvtid. Ev får vi kalla upp mormor.
 
Sv: småttingarna - hur långt sommarlov?

Under "sommarstägningen" så brukar vi ha mellan 3-7 barn som mest. Lite ruljerande. Varje barn är där kanske 2-3 veckor. Resten är lediga hela sommaren och det rör sig om ca 100 barn. Vi har dessutom mest sommarpersonal och få ordinarie. Så det kanvara värt att kolla upp hur det fungerar på er förskola. Om det kommer att finnas känd personal etc. Annars tycker jag att sommaren är otroligt soft och skön. Vi gör utflykter med de äldre barnen och allt är väldigt lugnt och behagligt och barnen bestämmer takten och dagarna :)
 
Sv: småttingarna - hur långt sommarlov?

Min man är lärare så min dotter får långa lov och det funkar inget vidare alls. Förra året fick vi, efter mycket tjat, dispens och fick ha henne 2x2 timmar i veckan i två veckor innan jobbet började igen. Det tog oss nästan 2 månader innan vi kunde lämna utan att hon var ledsen. Hon startade på riktigt samtidigt som alla barn som skulle skolas in började och det var ingen bra idé.
Helst skulle vi ha henne 15 timmar/vecka hela sommaren utom stängningsmånaden, men det får vi inte.
Annars går det ganska fort innan de glömmer dagis och kompisarna och då blir det läskigt att vara på dagis.
 
Sv: småttingarna - hur långt sommarlov?

Vad var det som inte funkade? Återstarten eller att vara hemma? jag tolkar det som att starta dagis igen men ni kanske menar att vara hemma.
 
Sv: småttingarna - hur långt sommarlov?

Det har jag inte ens tänkt på, att de skulle få så långt sommarlov att de så att säga avskolas från dagis!
 

Liknande trådar

Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 143
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 035
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 158
Senast: __sofia__
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 949
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp