Smeknamn till häst

OliviaOliv

Trådstartare
Hej!
Min nya häst kommer i veckanen häst som kommer i veckan, vid namn Helena-Lina. Men detta kommer jag ju inte kalla henne, utan jag skulle vilja hitta ett smeknamn som hon kan gå som.
Jag tar tacksamt emot alla förslag! (Hon är ett pampigt dressyrsto, så ett smeknamn som man kommer ihåg är att föredra. Men det behöver nödvändigtvis inte vara ett hästigt namn, utan ”människonamn” fungerar precis lika bra)
 
Jag säger kalla henne va du vill, måste inte var något relaterat till befintligt namn.
Hästen jag hade hette något helt annat men kallade henne Tanten för att hon var som en tant. :angel: 😂
Inget smeknamn som kom precis när jag fått hem henne, tog ett tag, föll naturligt sen när vi hade lärt känna varandra och hon lyssnade sedan på det namnet när jag ropade på henne osv. :)
 
Senast ändrad:
Smeknamn brukar falla sig naturligt när man umgås mer och mer med sitt nya djur :)

Min fd häst Zinzano kallade jag för Vit eller Z när jag skrev om honom här. De flesta kompisar till mig kallade honom Zäta i "verkligheten" men själv i stallet kallade jag honom för Pongo :)
Kärt barn.........

Helena-Lina är ju ett jättefint namn! Ingen aning vad jag själv skulle kalla en häst med det namnet men förmodligen något helt orelaterat :D
Tant Brun kanske? (Om den är brun alltså )
 
Håller helt med föregående. Det där att bestämma ett smeknamn blir sällan bra. De växer fram utifrån hästens personlighet. Min ena har et namn som passar henne så hon har inget smeknamn trots att hennes namn är rätt krångligt (om nu inte kärring, tant o dyl räknas som smeknamn). Den andra har ett smeknamn som inte har det minsta lilla med hans riktiga namn att göra.
 
Våra hästar får smeknamn efter ett tag då man märker något personligt med dem. Tex Dushagar blev bullen ;). BoldBob blev Bobbilibob osv
 
Jag hade nog kort och gott sagt Lina

Troligtvis med dubbelnamn Lina-Pina om det visare sig att hon har humör :D

Pampiga hästar klarar sig alldeles utmärkt med korta/tråkiga/fula namn tycker jag personligen som väninnans otroligt fina häst som verkligen väcker uppmärksamhet av alla pga av sina rörelser och + för färgen (svart med lite vita tecken) Pelle plutt är dennes smeknamn. Maffig 180 häst med stoora rörelser :D
 
Som en del andra sagt så tror jag att ett smeknamn kommer med tiden. Hade det varit min häst och jag hade jag antagligen börjat med att använda HeL för att ha något kortare att skriva (som bonus är det utöver att vara en förkortning även namnet på en gudinna).
 
Säger som så många andra, det kommer nog naturligt med tiden :)

Min ena katt heter Albus. Han kallas för Linus eller Ida. Eller Linus-Ida :angel:
 
Vardagsnamnen kommer med tiden och kan även förändras. Jag hade nog börjat med att kalla den för Lina.
En av mina uppfödningar heter Millimina och kallades så fram till typ 7-8 års ålder. Jag tyckte inte att hon var nån "Milla" och kom inte direkt på något annat, förrän det blev "Pillis", orsakat av att hon var helt makalös på att pilla på och tugga sönder saker....
En annan uppfödning heter Gilbert Grape, vilket blev Julle från första dagen. (Gibbe hos ägaren efter)
 

Liknande trådar

  • Omröstning
Hästmänniskan 😟 Är det okej att kalla sin häst nånting annat än det uppfödaren namngett den? Min häst har ett kort, "ovanligt" namn i passet, efter...
4 5 6
Svar
119
· Visningar
9 906
Senast: sweep
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
8
· Visningar
944
Senast: BornAgain
·
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
788
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 096

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp