Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Att man som barn i någon period haft ett smeknamn är väl knappast ovanligt. Men hur är det nu i lite "äldre" ålder? Är det någon som fortfarande har något smeknamn? Och i sådana fall, finns det någon historia bakom?

Själv kallas jag, förutom mitt riktiga namn, för Rapunzel. Eventuellt kan mitt ca. 100 cm långa, guldfärgade hår ha någon koppling till det :angel: :grin:
Detta kallas jag främst för av sådana som inte vet mitt riktiga namn/inte kommer ihåg det, eller av kompisar som vill skoja med det. Rapunzel ligger fö. väldigt långt från mitt egentliga namn.
 
Att man som barn i någon period haft ett smeknamn är väl knappast ovanligt. Men hur är det nu i lite "äldre" ålder? Är det någon som fortfarande har något smeknamn? Och i sådana fall, finns det någon historia bakom?

Själv kallas jag, förutom mitt riktiga namn, för Rapunzel. Eventuellt kan mitt ca. 100 cm långa, guldfärgade hår ha någon koppling till det :angel: :grin:
Detta kallas jag främst för av sådana som inte vet mitt riktiga namn/inte kommer ihåg det, eller av kompisar som vill skoja med det. Rapunzel ligger fö. väldigt långt från mitt egentliga namn.

Jag går under namnen "Roland", "Farbror" och "Bubbis" av min PT. Och han är väl nog den enda som gett mig smeknamn under hela min livstid tror jag :D :rofl:
 
Jag går under smeknamnet/ovve-namnet Ernst, ibland PR Ernst. Anledningen till att jag blev tilldelad Ernst är från Ernst Kirchsteiger och hans förmåga att kläcka ur sig underbara/konstiga citat (vilket även jag kan göra), jag är lagd åt det mer pyssliga hållet samt att jag äger saker ur hans design-kollektion. Tillägget PR är på grund utav min förkärlek för mötesformalia och liknande. PR = ParagrafRyttare :D
 
Jodå, jag har kvar mitt smeknamn men kallas bara det av dom som kallade mig det när jag var liten. Jag fyller 30 i år.
Mitt smeknamn är en förkortning på mitt riktiga namn och är ett rätt givet smeknamn om man heter det jag gör.
Mina syskon, föräldrar och vänner från förr kallar mig det men ingen annan.
 
Jag har alltid haft ett trååååkiiigt kort namn så jag har aldrig fått något coolt smeknamn. :(
 
Jag har heller aldrig fått något ballt smeknamn..
Vanligt på Camilla är ju Milla, och det kallar jag ofta mig själv i text, men om någon ropar "Milla" så reagerar jag knappt :p
 
Jag gillade inte mina smeknamn som barn så de har fallit bort. På gymnasiet fick jag några nya, men jag umgås inte med dem annat än när vi gick i skolan, så de används inte heller. Hittade på ett eget smeknamn eller snarare ett nytt namn som jag hade i vissa kretsar när jag var runt 20 för att jag ledsna att behöva säga mitt namn 100 gånger i vimlet på krogen och folk ändå inte hörde vad man sa och sen kan de inte stava det, så jag tog något enklare. Används egentligen inte av någon längre, förutom mig själv när man ska hitta på alias typ på internet och sånt.
 
Jag har en barndomskompis som heter samma namn som jag. Eftersom att vi var tajta då vi växte upp la vi till ett lill framför ena, och stor framför andra, eftersom att det skiljde lite i ålder mellan oss. Jag är lill. Vilket är ganska roligt, för jag är nu en halvmeter längre än henne, och vi umgås fortfarande, och lill och stor hänger av. Jag lovar, att ingen som träffat mig i vuxen ålder skulle få för sig att kalla mig för lill ;)
 
Jag har jättesvårt för att använda smeknamn, även om det är givna såna som typ davva till david, fredde till fredrik osv. Använda efternamnet som smeknamn eller smeknamn byggt på efternamnet är sådant jag öht inte gör. Ligger jättedåligt i munnen och blir alltid knäppt betonat i meningar osv. Resultat: ingen vet vilken markus jag pratar om, när "alla" markus i umgängeskretsen "heter" smeknamn osv.

Har själv inga smeknamn, heter kort namn som är otacksamt att förkorta ytterligare. familjen kallade och kallar mig fortfarande i viss mån, första stavelsen i namnet.
 
Jag heter ju Mikaela och kallades Mickis som liten, så de som hänger kvar sedan dess kallar mig fortfarande Mickis. Ett par stycken envisas med Mickan nu på senare år, med anknytning till Solsidan-Mickan vilket jag inte vet hur jag skall tolka ;)
 
Jag heter Ida, vilket är fånigt att försöka förkorta. Ett par stycken har istället försökt vända och vrida på det, det blev Idi och Ådi, men det var ingenting som egentligen fastnade. Det enda ordentliga smeknamn jag har är en kompis till mig som, med begränsade kunskaper i svenska, råkade kalla mig Lilla Valen, när han egentligen försökte uttala mitt efternamn. Dum som jag är upplyste jag honom vad han just sagt och sen dess är det det jag heter :cautious:
 
Pga samma nick på halva internet (och halva världen utanför) lystrar jag till Andro och Andrå :D
(Och i enstaka fall när folk vill vara fina i kanten, hela nicket.)

I verkligheten har jag också ett långt namn (nio bokstäver) men jag är inte så förtjust i förkortningar av det. Jag heter ju vad jag heter och jag finner pondus i mitt drottningnamn ;)
 
Numera är det rätt få som kallar mig för smeknamn men ett par vänner från högstadietiden, det är +10 år sedan, kallar mig fortfarande för Cattis. Under min uppväxt blev det rätt ofta Katastrofen för att jag var extremt klumpig.

Numera har jag förkortat mitt namn och det är inte så många som försöker ändra på det men jag blir ibland kallad Kid-Kid (en knasig fonetisk förenkling av Kitty-Kitty) eller Katten.
Min sambo envisas med "Klappa-katteeen" med tillgjord röst emellanåt och har gjort det sedan långt innan vi blev ett par :p.
 
Jag har ganska många smeknamn inser jag nu...

- Wee One kallas jag av några kompisar eftersom att jag är liten och bor i Skottland (wee = liten på skotska) och en bartender en gång frågade högt och tydligt "And what does the wee one want?" och syftade på mig... Jag tyckte det var jättepinsamt först, men såhär 3 år senare har det blivit ett ganska gulligt smeknamn som jag inte har något emot.

- Elan kallas jag av min bror, då han inte kunde säga mitt hela namn (Mikaela) när han var liten. Min bror är 26 och jag är 23 år gammal, men det här smeknamnet går liksom aldrig ur tiden. Jag kan knappt minnas om han någonsin kallat mig vid mitt fulla namn faktiskt!

- KaylaMac kallas jag av min chef och de flesta på jobbet och det kommer som ett resultat av att min chef skulle vara lite rolig och ge alla hiphop-namn inför en personalfest en gång (MacKayla är ungefär så de uttalar mitt namn på engelska på jobbet, och sedan jazzade han upp det lite från det). Mitt var tydligen det enda som funkade tyckte de, och sedan dess har jag fått stå ut med att vara KaylaMac inom jobbets dörrar. Jag tycker det låter rätt coolt :D

- Mickis kallas jag av en av mina äldsta barndomsvänner, för det kallades jag i skolan när jag var typ 7-8 år gammal. Det här smeknamnet hatar jag dock då jag tycker att det låter som om jag vore just 7-8 år gammal, men det har jag inte hjärta att säga till vännen!

- Mickey kallas jag av kompisarna från gymnasiet, som tyckte det var hur kul som helst att sjunga Carolas låt med samma namn närhelst jag var i närheten. Jag har inget emot det, men jag är förbannat trött på den där låten! :p

- Blondie är ännu ett smeknamn jag fått på jobbet men som till min fasa har spridit sig. Jag har alltid haft min naturliga hårfärg vilken är väldigt blond och använder själv ganska ofta uttrycket "nu var jag lite blond här och tänkte..." så jag får kanske skylla mig själv.
 
Nu för tiden så har jag faktiskt inga smeknamn kopplade till mitt riktiga namn, utan brukar formellt kallas mitt riktiga namn. Vilket jag inte har någonting emot, då jag gillar att vara lite formell ibland.

Men i kompiskretsen kallas jag Röda Faran. Dels för att jag har varit rödhårig de senaste tio åren, och dels för att jag kan ha ett ganska... spännande humör. :angel:
 
Bengt/Bengan har jag kallats sedan högstadiet. Förr var det vanligare använt än mitt tilltalsnamn men nu är det vissa som använder det. Kommer från mitt efternamn och att jag bara umgicks med killar i skolan.

Tant är nog mest använt nu för tiden. Kommer utav att jag på fyllan hade en lång och djup utläggning om att jag inte kunde se mig som flicka/tjej (för ungt) eller kvinna (så vuxet :nailbiting:) men tant kändes bekvämt. Jag gillar att fika och tanter är söta :idea:
 
Jag har ett smeknamn som är en naturlig förkortning av mitt namn, jag hatade det när jag var liten men gillar det rätt mycket idag.
Min lillasyster har sedan 12 år tillbaka kallat mig för B vilket är helt ologiskt eftersom det ite finns något B alls i mitt namn. Det sitter dock i och hon nämner mig aldrig vid mitt riktiga namn. Det har gått så långt att även mina föräldrar och min storasyster börjat kalla mig för B även utan min lillasysters närvaro.

Min bästa vän kallar mig för Bossen vilket också är en högst oklar historia då hon bara från en dag till en annan började kalla mig det och försökte inbilla mig att det var ett smeknamn jag haft länge och att jag höll på att bli psykiskt sjuk som inte mindes...
Nåja, det sitter också i, alla smeknamn fastnar på mig för att jag har ett relativt långt namn.
 
Jag kallades aktivt för Nisse under högstadiet/gymnasiet, 4 år sedan jag tog studenten och framförallt min bff envisas med att hålla kvar vid smeknamnet, ibland undrar jag om ens han vet vad jag heter på riktigt:rofl:

Hur smeknamnet växte fram kommer jag inte riktigt ihåg, men det mesta man gjorde under högstadiet känns idag ganska underligt så finns väl någon konstig historia bakom som jag valt att förtränga:p
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 479
Senast: Grazing
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 396
Övr. Hund Nä, jag måste nog skriva av mig lite... Detta blir långt och jag vet egentligen inte vad jag ”vill” ha för respons. I vilket fall, om...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 035
Senast: Iamia
·
Ridning (förlåt mig om jag lagt denna tråd på fel plats, jag är ny här på buke!) Att rida är bland det bästa som finns, men ibland känns det...
2
Svar
27
· Visningar
4 476
Senast: AW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp