Smidig grindlösning

cello

Trådstartare
Jag har många grindar i mina hagar, många olika delar som jag kan öppna/stänga till. Gillar inte riktigt tråd-/bandgrindar till grindar som ofta ska stå öppna, för det är svårt att få dem att hänga bra. På vissa ställen är stängslet bredvid grinden utformat så att det inte går att få samma avstånd som grinden. Rörigt att förklara, men då blir det alltså en massa slappa trådar hängande som hästarna skulle kunna fastna i.

Har därför haft slanor som jag lätt kan lägga åt sidan när det ska stå öppet. Mycket smidigt! Tills jag skaffade russ som promenerar igenom slanor när de känner för det. :devil:

Så det behöver vara åtminstone två eltrådar framför slanorna. Något man kan rulla upp? Men det är nog 10 grindar så färdiga grindupprullare blir lite dyrt. :crazy: Förr testade jag elastiska grindar och det funkade bra till en början, men de blev slappa efter en vinter. Eller finns det elastiska grindar som håller bättre?
 
Jag hakar av grindarna. Rullar ihop dem och tar in dem. Hänger sedan upp dem när de behövs igen. Skulle det kunna vara en möjlighet för dig? Jag använder vanligt elrep. Gör en ögla i änden och fäster med skarvbleck. Vanligt grindhandtag på andra sidan. Grindisolatorer på båda grindstolparna.
Annars kanske man kan skruva upp typ, plaströr på grindstolparna och stoppa ner elrepsgrindarna där, så de ligger skyddade. Handtaget uppåt så att det går att fiska upp dem igen vid behov. Men båda lösningarna kräver att elen är
avstängd, helst 😁...
 
Är det inte enklast att bara slå ner en extra stolpe med isolatorer på på det avstånd som grinden är på? Alltså att den stolpen inte är i staketet utan bara bredvid för att hänga trådarna på? 10 stolpar borde blir billigare än 10 grindupprullare 😊
 
Jag hakar av grindarna. Rullar ihop dem och tar in dem. Hänger sedan upp dem när de behövs igen. Skulle det kunna vara en möjlighet för dig? Jag använder vanligt elrep. Gör en ögla i änden och fäster med skarvbleck. Vanligt grindhandtag på andra sidan. Grindisolatorer på båda grindstolparna.
Annars kanske man kan skruva upp typ, plaströr på grindstolparna och stoppa ner elrepsgrindarna där, så de ligger skyddade. Handtaget uppåt så att det går att fiska upp dem igen vid behov. Men båda lösningarna kräver att elen är
avstängd, helst 😁...
Jag brukar också haka av grindarna, men har inte 10 stycken utan typ tre och de är aldrig öppna samtidigt 😄
 
Jag hakar av grindarna. Rullar ihop dem och tar in dem. Hänger sedan upp dem när de behövs igen. Skulle det kunna vara en möjlighet för dig? Jag använder vanligt elrep. Gör en ögla i änden och fäster med skarvbleck. Vanligt grindhandtag på andra sidan. Grindisolatorer på båda grindstolparna.
Annars kanske man kan skruva upp typ, plaströr på grindstolparna och stoppa ner elrepsgrindarna där, så de ligger skyddade. Handtaget uppåt så att det går att fiska upp dem igen vid behov. Men båda lösningarna kräver att elen är
avstängd, helst 😁...
Ja det kanske är rätt smidigt ändå, ska testa det på ett par av grindarna! 😊
 
Är det inte enklast att bara slå ner en extra stolpe med isolatorer på på det avstånd som grinden är på? Alltså att den stolpen inte är i staketet utan bara bredvid för att hänga trådarna på? 10 stolpar borde blir billigare än 10 grindupprullare 😊
Det går på ett par av genomgångarna, men på de flesta så svänger hagen så att avståndet bredvid grinden är för kort..
 
Jag tar bort när jag öppnar till aktuell del och sätter upp igen när jag stänger. Eftersom det ändå ska öppnas resp stängas måste jag ju ändå gå dit liksom.

Har aldrig gillar hängande grindar/staket så tror aldrig jag lämnat en grind öppen om inte folk tydligt bett om det utan öppnat o stängt när hästar passerat eller som nu när vi har öppet olika delar på olika tider på dygnet tagit av grinden helt.
 

Liknande trådar

Anläggning Vi har idag 5 mm elrep som stängsel i våra hästhagar, men av säkerhetsskäl och hänsyn taget till förmåga att leda ström, så funderar jag...
Svar
16
· Visningar
10 303

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp