Smidig säkerhetsväst för större byst?

Ja, det är det. Och nu tänkte jag iofs att den rosablå Komperdellen också var mest ryggskydd i praktiken och mer marknadsförs som "i andan av en säkerhetsväst", men den har ju paneler och där står 360° skydd ser jag. @Elendil Tycker du den ger bra skydd runtom?

Jag har för mig att alla paneler är lika tjocka men ska ta mig en extra titt i morgon i stallet.

Har bara testat ryggpanelen i ”skarpt läge” eftersom jag har en förmåga att alltid landa på ryggen :confused: men inga brutna revben trots hjärnskakning.

Den här modellen är ju längre i ryggen än den svarta som du beställde så att du vet om det, är den för lång vet jag en som tog sin till en skomakare och fick hjälp att korta av den.
 
Jag tycker inte om att rida utan min väst längre för även då jag alltid rider med sport-bh så kan det göra ont i brösten att sitta ner i trav utan västen, icke så med västen på då den håller om så stadigt, jag upplever också att den stabilaste typen av sport-bh kan få det att kännas som att jag inte kan andas, medans västen håller tuttarna på plats men känns inte jobbig runt revbenen. Jag har storlek 32DD/E och min säkerhetsväst är en Hansbo Sport Jr (finns i vuxen också), den är inte formad för bröst men har snörning i sidorna som man justerar en gång och sen kan man pilla in snörändarna om man inte vill ha en snörningsrosett under armen (inget jag har märkt av dock). Det jag gör när jag sätter på mig västen är att dra dragkedjan halvvägs upp, sen in med handen innanför västen och justera brösten lite upp så de ligger bra när man drar igen västen hela vägen upp, då ligger brösten stabilt och framförallt bekvämt under västen. Har för övrigt åkt av två gånger med den västen så den är testad in action så att säga.

Jag provade alla säkerhetsvästar på Hööks och ingen av de passade min kropp, Hansbo tog jag en chansning på pga bra pris under tusenlappen och beställde från Granngården utan att ha provat och det blev den som passade absolut bäst och såg snyggast ut på mig också då jag är kort. Att den är justerbar över axlarna är nog det som gör att den sitter så bra, de flesta andra västarna följde inte min kropp över axlarna utan antingen satt med ett stort hålrum eller tryckte och gjorde ont.

Om jag skulle komplettera med en mjukare väst med mindre skydd, kanske till tävling eller tryggare ridpass skulle jag nog köpa The Shadow som nämnts tidigare, skyddar rygg men inte framtill. Har haft ett öga på den ett tag och tycker den är snygg.
 
Jag har en Racesafe i storlek S dam. Den passar mig bra som har D/E-kupa och storlek 36 i kläder. Alla andra västar som jag provade var för långa i ryggen :meh: jag är 163 cm lång med kort överkropp.
 
Rosa komperdell har tjockare ryggpanel och tunnare paneler på sidor och fram.

Och är inte en säkerhetsväst utan ett ryggskydd (ett rackarns bra sådant om man får tro testerna 😀).

@Nytant, är det en säkerhetsväst (klass 3, godkänd för terräng) du ska ha, eller "lite allmänt skydd" där ett ryggskydd mycket väl kan vara ett bättre val?

Jag har en komperdell ballistic och deras andra modell med samma ryggplatta men med bara stretchigt tyg framtill. På mig sitter faktiskt ballistic bättre, men den är ju varmare.

Vid terräng har jag en Provent 3.0. Nu har jag visserligen inte byst så att det hindrar, men lite knepig kroppsform i övrigt så de plockade ihop en väst med olika storlek på framsidan och baksidan åt mig. Luftigare kan man nog inte få (jag rider hellre i den än i ryggskyddet när det är riktigt varmt ute), men den är ju rigid i sidorna och över revbenen när man har den på sig, så det är inget att rida dressyr i...
 
Jag är inte helt säker men har inte säkerhetsvästar har märkningen 13158 och finns med klasserna (level) 1,2 och 3 och då är den säkraste klass 3?

Det finns även ryggskydd och då har en del även tunnar plattor på andra ställen (så de ser ut som smidigare väst). Men de har märkningen 1621-2 för ryggskydd, så de har inte samma skydd som säkerhetsväst men är smidigare.

Men en del butiker kallar tyvärr alla dessa typer för säkerhetsväst eller skyddsväst, oavsett om det är säkerhetsväst av någon klass eller ryggskydd.
 
Och är inte en säkerhetsväst utan ett ryggskydd (ett rackarns bra sådant om man får tro testerna 😀).

@Nytant, är det en säkerhetsväst (klass 3, godkänd för terräng) du ska ha, eller "lite allmänt skydd" där ett ryggskydd mycket väl kan vara ett bättre val?

Jag har en komperdell ballistic och deras andra modell med samma ryggplatta men med bara stretchigt tyg framtill. På mig sitter faktiskt ballistic bättre, men den är ju varmare.

Vid terräng har jag en Provent 3.0. Nu har jag visserligen inte byst så att det hindrar, men lite knepig kroppsform i övrigt så de plockade ihop en väst med olika storlek på framsidan och baksidan åt mig. Luftigare kan man nog inte få (jag rider hellre i den än i ryggskyddet när det är riktigt varmt ute), men den är ju rigid i sidorna och över revbenen när man har den på sig, så det är inget att rida dressyr i...
Först tänkte jag säkerhetsväst klass 3 i alla lägen ungefär, men nu tänker jag att jag nog kommer kunna nöja mig med ryggskydd vid viss ridning. Så jag tar tacksamt emot alla tips! Är det denna du menar med Komperdells andra modell, med stretchigt tyg?
 
En dame jeg kjenner, som selger både Komperdell og Racesafe, sammenlignet Komperdell med en papp plate, og sa at hun aldri ville anbefale den til noen. Men hun hadde det i butikken fordi det var det ungdommen ville ha.
Hadde selv en jente på stallen som gled av hesten (ikke ramlet av, gled av i skritt) og brakk ribbena med en komperdell. Skjønner at folk synes de er behagelige, men jeg hadde ikke giddet bruke penger på en.
 
Prövade du Komperdell i dam eller unisexmodellen?

Jag har D-kupa och på mig sitter den här bra.

Visa bifogad fil 89433

Jeg har en racesafe pro vent 3.0 og jeg har mellom E og G cup. Den passer perfekt når jeg har sportsbh og beskytter skikkelig. Den har ikke snøring, men strikk i sidene, og den er lett å justere.
Kupstorleken på bh:ar varierar ju beroende på omkretsen under byst så det går inte att dra några slutsatser baserat på kupstorleken.
 
Har en Komperdell rosa/svart, den är lite stel först och känns trång över bysten, men formar sig snabbt efter kroppen. Otroligt bekväm, tycker jag! Har storlek 75 E/F i BH för referens.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp