Smink- och hudvårdskunniga! Face mist.

R

Raderad medlem 6459

Jag har generellt sett problem med jättetorr hy, särskilt såhär på vintern, och när jag flyger så blir ansiktet verkligen knastertorrt. Jag vet att man inte ska ha smink på sig egentligen när man flyger, och att man ska dricka mängder med vatten etc, men flyger jag dagtid vill jag gärna ha lite puder mm på mig. Så jag funderar på att köpa en face mist att ha med på planet och i väskan en vanlig dag och sådär. Funkar såna? Eller sprayar man bara typ parfymerat vatten på sig själv? Har någon ett tips på en bra sådan? Jag vill att den ska gå att spraya ovanpå sminket utan att det blir sabbat. Helst inte superparfymerat.

Någon med koll? :)
 
Jag har generellt sett problem med jättetorr hy, särskilt såhär på vintern, och när jag flyger så blir ansiktet verkligen knastertorrt. Jag vet att man inte ska ha smink på sig egentligen när man flyger, och att man ska dricka mängder med vatten etc, men flyger jag dagtid vill jag gärna ha lite puder mm på mig. Så jag funderar på att köpa en face mist att ha med på planet och i väskan en vanlig dag och sådär. Funkar såna? Eller sprayar man bara typ parfymerat vatten på sig själv? Har någon ett tips på en bra sådan? Jag vill att den ska gå att spraya ovanpå sminket utan att det blir sabbat. Helst inte superparfymerat.

Någon med koll? :)

Jag gillar Mario Badescus facial spray med aloe, herbs and rosewater (ogillar stark doft men tycker den är helt ok) många verkar gilla deras olika! Den är ju mer åt skincare hållet än att den ska hålla sminket men den har inte alls förstört mitt smink ens när jag haft "full glam" nu har jag dock inte problem med jättetor hy så hur mycket den hade hjälpt för dig är svårt att svara på men som sagt den verkar poppis på olika hudtyper med och jag tror jag läst flera som gillar den just för flygning

tillägg, tror den jag har är den med minst doft, tror dom har nån med lavendel nu och det hade ju inte jag sprayat i ansiktet :crazy::crazy:
 
@Hazel Tack för tipset! För mig behöver inte misten vara för att fixa sminket, så länge det inte sabbar det :). Jag tänker att jag vill ha en som kan återfukta ansiktet lite när jag flyger, att jag kan gå in och spraya på ett par gånger så ansiktet inte känns som en mask som ska gå sönder :crazy: utan att sminket blir förstört.

Ska googla den på en gång! :)
 
@Hazel Tack för tipset! För mig behöver inte misten vara för att fixa sminket, så länge det inte sabbar det :). Jag tänker att jag vill ha en som kan återfukta ansiktet lite när jag flyger, att jag kan gå in och spraya på ett par gånger så ansiktet inte känns som en mask som ska gå sönder :crazy: utan att sminket blir förstört.

Ska googla den på en gång! :)

Den borde absolut funka för det. Den har bra mist också så det inte känns som att nån slänger en näve vatten i ansiktet på en :p
 
Den borde absolut funka för det. Den har bra mist också så det inte känns som att nån slänger en näve vatten i ansiktet på en :p
Åh perfekt :D. Jag googlade den och såg dessutom att den inte är så dyr. Super!!
 
Finns också en som heter Pixi Rose Glow mist som är rätt poppis, men jag har inte provat den själv eftersom jag inte har problem med torr hy och den är nog svårare att få tag på i Sverige. Har dock andra av deras produkter och dom är bra.
 
Jag har också torr hy och puder är det absolut värsta jag kan ha. Det är som om det suger upp all fukt och fett från huden. Jag använder hellre någon typ av BB-cream eftersom det inte torkar ut på samma sätt. Om du inte har provar är det ett tips, från en torris till en annan. Fuktspray använder jag i torra miljöer och tycker det hjälper hålla lite fuktighet. Har en relativt billig från ACO som doftar milt.
 
@Hellas Tack för tipset! Jag sminkar mig dock sällan så det får vara okej för min del :). Men tack ändå!
 
För mig är whamisa deep rich den absolut bästa fuktgivare. Den kommer inte i spray, men om du grundar med den morgon och kväll behöver du inte spreja med något sedan. Vill du ändå ha något så tipsar jag om akin hydrating mist. Finns i reseförpackning båda dessa två.
 
@95johsv Tack för tipsen! Jag vill absolut ha nåt att spraya med på planet men ska kika på den första du nämnde också :),
 
@95johsv Tack för tipsen! Jag vill absolut ha nåt att spraya med på planet men ska kika på den första du nämnde också :),

https://www.naturisimo.com/products.cfm?id=1956& Denna är det jag menar för spray. Den finns i mindre, här tex https://www.naturisimo.com/products.cfm?id=2842&

Här finns whamisa i mini om du vill testa https://www.skinid.se/products/deep-rich-essence-toner-deluxe-mini

Jag har atopiskt eksem, ytorrhet och hud som spricker. Jag flyger minst en gång i månaden och förr var det en öken. Nu med whamisa deep rich och denna ibland är det helt borta! Sedan, tack för dina råd ang pendling. Så uppskattat! :heart
 
Om man tycker det är roligt så är det inte jättekrångligt att göra egen face mist :) Jag har blandat aloe vera-destillat, hamamelissavatten, vegetabilisk glycerin, rosenblomsvatten, jojobaolja, e-vitamin-olja och några droppar hyaluronsyra från The Ordinary i en liten sprayflaska. Tycker inte att sminket far illa av det :up:
Har dock bara gjort en liten batch åt gången eftersom jag inte haft i konserveringsmedel mer än e-vitamin. Lite meckigare än att köpa färdig förstås, men ville ändå tipsa :)
 
Jag har en från Body Shop, har den inte med mig nu men den är orange och har något med clementiner att göra :D Jag blir torr som fnöske på vintern och ac på kontoret hjälper inte - denna gör det, dock. Sprayar några gånger om dagen och har märkt stor skillnad (köpte den i slutet på oktober så har testat ett bra tag).
 
Jag blir oljig på jobbet, asjobbigt. Känns som det bara flyter i ansiktet. Undrar om det skulle hjälpa med återfuktande face mist, troligen så produceras jättemkt talg pga den torra inomhusmiljön?

Någon annan oljig typ som testat?
 
Jag blir oljig på jobbet, asjobbigt. Känns som det bara flyter i ansiktet. Undrar om det skulle hjälpa med återfuktande face mist, troligen så produceras jättemkt talg pga den torra inomhusmiljön?

Någon annan oljig typ som testat?
Inte ett återfuktande alternativ, men för att inte bli oljig så fungerar Urban Decays setting spray De-Slick superbra för min del.
 
Inte ett återfuktande alternativ, men för att inte bli oljig så fungerar Urban Decays setting spray De-Slick superbra för min del.
Den har jag redan, är jättebra men hjälper inte fullt ut i alla lägen. Just vid resor och på jobbet, dvs tillfällen när många andra blir torra.
 
Åh, du får utvärdera det du testat sen, @niphredil
Jag har samma typ av torra hud och skulle bli överlycklig om jag hittade nåt som funkade som återfuktning under dagen/i flygplan whatever, när man är sminkad!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp