Smink tips?

L

LiviaFilippa

Hoppas att ni inte tycker att dethär är jätte dumma frågor. Men jag ska börja en ny skola nästa vecka. Och då vill jag kanske ha lite smink ifall jag orkar. Alltså inte jätte mycket men bara lite så jag kanske ser liiite mindre ful och konstig ut.
Men jag har nästan inget smink och jag har inte så jätte mycket erfaren het att ha smink. Så jag vet inte vad som är bra att ha ifall man bara har lite smink och som är enkelt och så.
Men ja jag undrar bara iallafall om kanske några här har tips. Så både vilka saker som är bra och ganska enkelt och ifall ni har tips om billigt smink som är bra. Och helst så skulle jag vilja ha tips som går att köpa på ganska vanliga ställen så kanske jag kan köpa det imorgon. Så HELST inte som man måste skicka efter men såna tips går såklart också!
 
Jag är ingen stor sminkanvändare direkt med concealer och allt vad det är folk använder :p. Har på senare tid börjat använda lite smått med foundation på flaska- True match, den gillar jag :). Sen har jag mest egentligen bara kajalpenna och mascara för att markera/lyfta fram mina ögon, ibland ögonskugga i en passande färg för mina ögon :).
 
Min dotter på 16 använder till vardags en lätt serum foundation från the ordinary - lite! Hon använder en rouge/bronzer från Dollarstore på kindben, och sidan av pannan samt lite på näsan och Loreal teleskopic mascara. På läpparna använder hon vanlig vaselin. Om hon har mycket akne använder hon ibland concealer (tror från maybelline, men det är jag lite osäker på). Hon ser ganska osminkad ut, inget "lager" med smink eller så. Hoppas det var till någon hjälp!
 
Alldeles enklast att börja med är en dagkräm för ansiktet med lite färg som jämnar ut litegrann. Och om en har ljusa ögonfransar en brun mascara. Mer behövs inte.
 
Som vardagssmink använder jag BB-cream och mascara. BB-cream jämnar typ ut hudtonen lite, utan att vara så täckande som en foundation. Jag använder svart mascara för det är det jag är van vid.

Det brukar gå att köpa båda delar i större mataffärer :)

Just nu använder jag den här BB-creamen:
1664964918616.png
 
True match gillar jag också. Akta för att sätta för mycket, sätt lite på svampen och dutta ut rejält (klassiskt tonårsmisstag att ta för mycket). Har du fin hy så skit i foundation. Har du en tendens att bli blank så kanske ha lite lite puder.

H&M har bra och billig flytande eyeliner.

Man kommer långt med en tunn eyeliner från kanten av iris och utåt, och lite puder.

Sen så kan smink vara en superrolig hobby också, men det tar tid att lära sig alla tricks :).
 
Jag håller med @Andromedae - med lite BB-kräm eller CC-kräm och mascara kommer man långt! Skillnaden är att CC-kräm är ännu mindre täckande än BB-kräm. För mig som har bra hy men mest bara vill jämna ut hudtonen lite (jag har en tendens att bli väldigt röd runt framförallt näsan) räcker det bra med CC-kräm, men det gör man som man tycker. Jag använder också L'Oreal och då ser den ut såhär:

1664974541601.png


Den finns att köpa nästan överallt och är väldigt lätt att använda - jag tar en rejäl klick på vardera kind samt en i pannan och en liten klick på hakan. Sedan smörjer jag in ansiktet på samma sätt som jag gör med en helt vanlig ansiktskräm, och när det är klart kollar jag så att det inte behöver jämnas ut någonstans. Tar typ 5 minuter totalt!

I mascara-väg använder jag en svart från Maxfactor, den är billig och bra!
 
Om du inte brukar sminka dig så ofta så tycker jag att mascara räcker gott och väl :)

Denna brukar jag använda, det en helt vanlig mascara som är riktigt bra och som brukar kunna köpas t.ex på ica maxi .
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20221005-151245~2.png
    Screenshot_20221005-151245~2.png
    42,9 KB · Visningar: 24
Jag är ingen stor sminkanvändare direkt med concealer och allt vad det är folk använder :p. Har på senare tid börjat använda lite smått med foundation på flaska- True match, den gillar jag :). Sen har jag mest egentligen bara kajalpenna och mascara för att markera/lyfta fram mina ögon, ibland ögonskugga i en passande färg för mina ögon :).
Okej tack för svaret! ❤️ Har du nån speciell mascara som är bra?
 
Min dotter på 16 använder till vardags en lätt serum foundation från the ordinary - lite! Hon använder en rouge/bronzer från Dollarstore på kindben, och sidan av pannan samt lite på näsan och Loreal teleskopic mascara. På läpparna använder hon vanlig vaselin. Om hon har mycket akne använder hon ibland concealer (tror från maybelline, men det är jag lite osäker på). Hon ser ganska osminkad ut, inget "lager" med smink eller så. Hoppas det var till någon hjälp!
Tack för svaret och ja det var bra hjälp! ❤️ Vet du ifall hon tycker att det från dollar store är bra? För jag tänkte kanske kolla där iallafall.
 
Som vardagssmink använder jag BB-cream och mascara. BB-cream jämnar typ ut hudtonen lite, utan att vara så täckande som en foundation. Jag använder svart mascara för det är det jag är van vid.

Det brukar gå att köpa båda delar i större mataffärer :)

Just nu använder jag den här BB-creamen:
Visa bifogad fil 102268
Okej tack för svaret! Om man är ganska röd ibland i ansiktet kan man ha sån då eller tar inte det bort det röda såmycket?
 
True match gillar jag också. Akta för att sätta för mycket, sätt lite på svampen och dutta ut rejält (klassiskt tonårsmisstag att ta för mycket). Har du fin hy så skit i foundation. Har du en tendens att bli blank så kanske ha lite lite puder.

H&M har bra och billig flytande eyeliner.

Man kommer långt med en tunn eyeliner från kanten av iris och utåt, och lite puder.

Sen så kan smink vara en superrolig hobby också, men det tar tid att lära sig alla tricks :).
Har du alltid på foundation med en svamp? Eller är det bättre motför tillexempel en smink borste eller med fingrarna?
Och jag har inte fin hy alls så jag vill nog iallafall ha nån foundation eller nåt sånt.
 
Jag håller med @Andromedae - med lite BB-kräm eller CC-kräm och mascara kommer man långt! Skillnaden är att CC-kräm är ännu mindre täckande än BB-kräm. För mig som har bra hy men mest bara vill jämna ut hudtonen lite (jag har en tendens att bli väldigt röd runt framförallt näsan) räcker det bra med CC-kräm, men det gör man som man tycker. Jag använder också L'Oreal och då ser den ut såhär:

Visa bifogad fil 102278

Den finns att köpa nästan överallt och är väldigt lätt att använda - jag tar en rejäl klick på vardera kind samt en i pannan och en liten klick på hakan. Sedan smörjer jag in ansiktet på samma sätt som jag gör med en helt vanlig ansiktskräm, och när det är klart kollar jag så att det inte behöver jämnas ut någonstans. Tar typ 5 minuter totalt!

I mascara-väg använder jag en svart från Maxfactor, den är billig och bra!
Tack för svaret! ❤️ Funkar den fast man är ganska mycket röd också? Och dethär kanske är en konstig fråga man blir man som en färgad i hela ansiktet med sånt eller ser det ändå ganska naturligt ut eller hur man ska säga?
Och sen en sak bara men jag fattar att dom sakerna ni tipsar om kanske är billiga motför många andra smink märken och så! Men det är ganska dyrt motför tillexempel på dollar store eller vissa billiga som man kan skicka efter men dom kanske är mycket bättre också så det är värt det iallafall eller?
 
Om du inte brukar sminka dig så ofta så tycker jag att mascara räcker gott och väl :)

Denna brukar jag använda, det en helt vanlig mascara som är riktigt bra och som brukar kunna köpas t.ex på ica maxi .
Okej tack för svaret! ❤️
Dethär är en dum fråga om mascara men om man har ganska lätt att börja gråta är det bäst med vatten fast då?
 
Den där True Match är det jag använder med, tror den är från L'oreal? Den är en pumpflaska så jag använder bara 1 pump eller MAX 2 i hela ansiktet.

Brukar smeta ut det med fingrarna, för jag tycker det är enklast. Jag är oftast ganska röd i ansiktet, men den täcker och jämnar ut det bra. Det är viktigt att hitta rätt nyans för sin hy, jag brukar gå för en som är aningens ljusare i färgen mot vad jag är, då jag tycker det "dämpar" det röda bättre.

Vi har inte dollarstore här, men jag köper den på en motsvarande affär och då ligger den på kanske 150 kr(?) för en flaska som brukar räcka ett par månader. Men tror jag sett den för allt mellan 99 - 199.
 

Det är många som inte använder mascara idag, det är en trend med naturliga fransar och bryn nu. Du ska dock göra precis hur du vill. Personligen hade jag satsat på ett fint läppstift som inte är uttorkande. Alltid snyggt med lite färg. I övrigt hade jag undvikit att täcka hyn med för mkt produkter. Jag är ett fan av naturlig hy. Satsa istället på hudvård.
 
Hoppas att ni inte tycker att dethär är jätte dumma frågor. Men jag ska börja en ny skola nästa vecka. Och då vill jag kanske ha lite smink ifall jag orkar. Alltså inte jätte mycket men bara lite så jag kanske ser liiite mindre ful och konstig ut.
Men jag har nästan inget smink och jag har inte så jätte mycket erfaren het att ha smink. Så jag vet inte vad som är bra att ha ifall man bara har lite smink och som är enkelt och så.
Men ja jag undrar bara iallafall om kanske några här har tips. Så både vilka saker som är bra och ganska enkelt och ifall ni har tips om billigt smink som är bra. Och helst så skulle jag vilja ha tips som går att köpa på ganska vanliga ställen så kanske jag kan köpa det imorgon. Så HELST inte som man måste skicka efter men såna tips går såklart också!
Vill du sminka dig för att du tycker att det är lite roligt (minns någon gammal tråd när du nämnde ansiktsmasker och sånt pyssel, dvs. på nivån att du verkade tycka att det var kul), eller för att med dina ord se lite mindre ful och konstig ut? Känner du att det liksom är ett måste, för att passa in på nåt vis tycker jag det är en dum idé överlag. Men tycker du att det är roligt så tycker jag att det är bara att köra på, smink kan vara riktigt roligt! :heart
 

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
746
Senast: Rosett
·
L
Relationer Jag skulle vilja fråga om tips om saker som jag och min pojkvän skulle kunna göra. Det är kanske lite mera speciella be hov för att jag...
Svar
9
· Visningar
646
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 112
Senast: LiviaFilippa
·
L
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 545

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp