Sminktråden

Mirre

Trådstartare
Vi behöver en tråd för okunniga människor som mig, som inte har en aning om vad jag ska ha för något.
Har bestämt mig för att faktiskt börja använda smink, ibland åtminstone. Det kan vara trevligt att se lite mindre död ut när jag ska göra någonting annat än vara hemma. 😄 Men jag har inte sminkat mig någonting överhuvudtaget sedan tidiga tonår så jag kan ingenting och har noll koll på vilka produkter som är värt att köpa. Eller vilka färger och nyanser jag ska ha.

Vilken mascara rekommenderar ni?
Vad är bäst för att täcka under ögonen?
 
Vi behöver en tråd för okunniga människor som mig, som inte har en aning om vad jag ska ha för något.
Har bestämt mig för att faktiskt börja använda smink, ibland åtminstone. Det kan vara trevligt att se lite mindre död ut när jag ska göra någonting annat än vara hemma. 😄 Men jag har inte sminkat mig någonting överhuvudtaget sedan tidiga tonår så jag kan ingenting och har noll koll på vilka produkter som är värt att köpa. Eller vilka färger och nyanser jag ska ha.

Vilken mascara rekommenderar ni?
Vad är bäst för att täcka under ögonen?
Jag har nyligen börjat sminka mig mer igen.
Kan rekommendera Margareta Grääs på youtube för smink- och produkttips. Hon har stenkoll!
Har även kollat jättemycket på TikTok för tips och rekommendationer både för hur man sminkar sig slant vilka produkter som är bra respektive dåliga.

Jag bokade faktiskt en tid på Kicks för en bas-sminkning. Kostade 250kr och sedan fick man 20% rabatt på fem produkter. Fick även med en produkt gratis att testa. Kan verkligen rekommendera det! Hon sminkade mig jättelänge ge och gav massa tips och färgrekommendationer. Jag är jättenöjd med dom produkterna jag köpte då, en blandning mellan lite dyrare och billiga produkter. Fick även hjälp att välja rätt borstar och verktyg. Det är såklart inget tvång att köpa något.

Vad gäller concealer så kan jag rekommendera Nyx Bare With Me (billig) och Nars Radiant Creamy Concealer (dyrare). Båda är väldigt populära och fungerar även bra för lite mognare och torr hy.
 
Snapscara utgick, så nu är jag tillbaks till klassikern "rosa och grön". Jag har tjocka ögonfransar och behöver bara lite extra färg på topparna, har jag volymmascara blir det för mycket för en vardagssmink (+obehaglig känsla av tyngd).

Bra att du startade den här tråden, för jag hade tänkt be om råd om en ögonskuggepalett. Vill ha en med fina neutraler, hög kvalitet på pigmentet, men det behöver inte vara 16 olika nyanser utan kan vara en mindre palett.
 
Precis som @Malibu_Stacy skrev, kolla Grääs YT! Jag har lagt om min sminkrutin helt jämfört med hur jag sminkade mig för typ 20 år sen 😝. Köpt massor på Make up mekka som ofta har bra kampanjer så jag har kunnat prova mig fram utan att känna att jag slänger ut massor av pengar om det nåt jag inte gillar. Har otippat börjat gilla lipgloss vilket jag verkligen hatat tidigare och älskar mina läppoljor så det kan löna sig att testa lite olika även om man haft preferenser tidigare.
Jag gillar färgglatt och mycket pigment i ögonskuggan så där har jag köpt lite olika.
 
Vi behöver en tråd för okunniga människor som mig, som inte har en aning om vad jag ska ha för något.
Har bestämt mig för att faktiskt börja använda smink, ibland åtminstone. Det kan vara trevligt att se lite mindre död ut när jag ska göra någonting annat än vara hemma. 😄 Men jag har inte sminkat mig någonting överhuvudtaget sedan tidiga tonår så jag kan ingenting och har noll koll på vilka produkter som är värt att köpa. Eller vilka färger och nyanser jag ska ha.

Vilken mascara rekommenderar ni?
Vad är bäst för att täcka under ögonen?
Jag tycker jag ser så jäkla elak ut med svart mascara. Så jag brukar ha en från YSL mkt pga den är lite lilabrun. Den ser mörkbrun, nästan svart ut på. Men jag ser snällare ut. Nu tog den slut och jag ryckte åt mig en mascara som iaf fanns i mörkbrun från Loreal i mataffären. Jag såg att den fått bra kritik på tiktok etc. Kan inte riktigt bestämma mig för om jag gillar eller ej. Den är lite blöt upplever jag och mina fransar tappar då böjen innan mascaran torkat. Men för folk utan spikraka, ynkliga fransar verkar den bra. Den förlänger fint. Heter Loreal Lash Paradise.
Jag böjer alltså fransarna innan med en franstång iom att mina är spikraka.

Jag älskar YSL Touche Eclat under ögonen. Den innehåller ljusreflekterande pigment och gör verkligen att man kan gå från att se döende ut till fräsch. Dock är den rätt dyr. Jag har sett att en hel del hyllar Maybellines Instant Anti Age The Eraser Concealer och säger att den är en budget-kopia på YSL. Den ska fungera fint på lite mer mogen hud också och ger fukt etc. Jag beställde faktiskt en sådan här om dagen iom nyfiken. Borde komma i morgon. Kan återkomma då med recension.

Jag tycker det kan göra mycket för att se lite piggare ut med lite bronzer utöver ev concealer/foundation.
Isa Dora har ett bronzer-puder som är matt och ger ett naturligt resultat. Jag har använt det i många år och tycker det är väldigt prisvärt och lika bra som många betydligt dyrare produkter.
 
Jag älskar YSL Touche Eclat under ögonen. Den innehåller ljusreflekterande pigment och gör verkligen att man kan gå från att se döende ut till fräsch. Dock är den rätt dyr. Jag har sett att en hel del hyllar Maybellines Instant Anti Age The Eraser Concealer och säger att den är en budget-kopia på YSL. Den ska fungera fint på lite mer mogen hud också och ger fukt etc. Jag beställde faktiskt en sådan här om dagen iom nyfiken. Borde komma i morgon. Kan återkomma då med recension.
Den är ju inte alls som Touche Eclat? Ibland ter sig jämförelserna folk gör som lite märkliga, även om den från Maybelline inte alls är dålig! Den är mer som en vanlig concealer med medium till full täckning, jämfört med den ganska lätta täckningen den från YSL har och mer täckande än ljusreflekterande etc.
 
Snapscara utgick, så nu är jag tillbaks till klassikern "rosa och grön". Jag har tjocka ögonfransar och behöver bara lite extra färg på topparna, har jag volymmascara blir det för mycket för en vardagssmink (+obehaglig känsla av tyngd).

Bra att du startade den här tråden, för jag hade tänkt be om råd om en ögonskuggepalett. Vill ha en med fina neutraler, hög kvalitet på pigmentet, men det behöver inte vara 16 olika nyanser utan kan vara en mindre palett.
Vad är neutralt för dig? Tänker att det är väldigt individuellt. Jag är helt kär i min nouveau-palett från Anastasia Beverly hills (ofta rea på den). Jag har alltid tänkt att ABH inte kan vara värt priset men den är magisk. En bra vardagspalett, tycker jag. Man kan göra många olika typer av looks och även de mörkare färgerna är enkla att tona ner genom att bara ta pyttelite. Kräver dock att man tycker shimmerskuggor är neutrala :angel:
 
Den är ju inte alls som Touche Eclat? Ibland ter sig jämförelserna folk gör som lite märkliga, även om den från Maybelline inte alls är dålig! Den är mer som en vanlig concealer med medium till full täckning, jämfört med den ganska lätta täckningen den från YSL har och mer täckande än ljusreflekterande etc.
Där fick jag för att jag inte kollat upp det bättre!🙈
Den var ju billig iaf. Och så sliten som jag är nu kanske den blir kanon iaf med mer täckning. :laugh:
 
Den är ju inte alls som Touche Eclat? Ibland ter sig jämförelserna folk gör som lite märkliga, även om den från Maybelline inte alls är dålig! Den är mer som en vanlig concealer med medium till full täckning, jämfört med den ganska lätta täckningen den från YSL har och mer täckande än ljusreflekterande etc.
Håller med. Har den från Maybelline i tre nyanser och har även haft Touche eclat tidigare, helt olika. Maybelline har en tendens att kaka sig på mig trots att jag tar väldigt lite och använder fingrar eller bortse. Däremot gillar jag verkligen den rosa färgen som jag använder under ögonen när jag har mörka ringar under ögonen och har en bronzerfärgad som bronzer ibland.
 
Där fick jag för att jag inte kollat upp det bättre!🙈
Den var ju billig iaf. Och så sliten som jag är nu kanske den blir kanon iaf med mer täckning. :laugh:
Alltså, jag brukade använda den från YSL förr om åren men gillar tbh tex. den du köpt mer. Så dålig är den inte, men lite annorlunda bara. Finns nog mer uppenbara dupes från tex. Elf. :)
 
Köpte nyligen en helt ny oanvänd LH cosmetics infinity palette på Tradera och tycker att det är en perfekt nybörjarpalett. Den går att använda som ögonskugga, rouge, highlighter, bronzer, eyeliner och för att fylla i ögonbryner. Finns två versioner beroende på om man är mer ljus eller mer mörk.

Essence och Catrice har otippat bra ögonskuggspaletter för ett lågt pris. Även Revolution som finns bland annat på normal är bra.
 
Maybelline Sky high är min go to-mascara nu, väljer den över typ alla andra märken och jag har inte varit rädd att köpa apdyra varianter innan, men den här är bättre helt enkelt.

Jag har en liten smidig palett från Dior (Backstage cool neutrals) som jag använder jämt till vardags! 9 färger, både matta och lite skimmer, jättefin kvalitet (jag har även här testat MYCKET olika, var lite av en sminkjunkie förr) och den håller verkligen måttet. Annars har jag i princip alla ABH men de är ju rätt bulkiga i storlek så inte lika smidiga att ha med sig, men använder dem väldigt mycket när jag sminkar mig hemma.
 
Vad är neutralt för dig? Tänker att det är väldigt individuellt. Jag är helt kär i min nouveau-palett från Anastasia Beverly hills (ofta rea på den). Jag har alltid tänkt att ABH inte kan vara värt priset men den är magisk. En bra vardagspalett, tycker jag. Man kan göra många olika typer av looks och även de mörkare färgerna är enkla att tona ner genom att bara ta pyttelite. Kräver dock att man tycker shimmerskuggor är neutrala :angel:

Beige och brunt, både matt och skimmer :).

Jag är nästan medelhavsig i min hudton (har samesläktingar), brun/gröna ögon.

Mossfärgat är ganska neutralt på mig också. Orange blir dramatiskt mot mina ögon.
 
Beige och brunt, både matt och skimmer :).

Jag är nästan medelhavsig i min hudton (har samesläktingar), brun/gröna ögon.

Mossfärgat är ganska neutralt på mig också. Orange blir dramatiskt mot mina ögon.
Kolla Dior Backstage Amber neutrals, rätt dyr men mycket användbar.
 
Beige och brunt, både matt och skimmer :).

Jag är nästan medelhavsig i min hudton (har samesläktingar), brun/gröna ögon.

Mossfärgat är ganska neutralt på mig också. Orange blir dramatiskt mot mina ögon.
Då tror jag spontant att nouveau hade varit svinsnygg på dig! Jag är väldigt ljus, har samma hudton som den ljusaste färgen i paletten, med gröna ögon och på mig måste jag tona ner de mörkare färgerna för att de inte ska bli dramatiska. Men flera av skuggorna har gröna toner och är åt det varmare hållet, vilket gissningsvis både du och jag passar i.
 
Jag rostar for att ga till nagon sminkbutik (MAC, Kicks etc) som saker har nagon slags sminkkurs - oftast brukar man kunna kopa produkter for samma varde som kostnaden av lektionen, sa egntligen har du en timme dar ett proffs hjalper dig att hitta ratt produkter, matcha foundation osv, och sen kan du bara kopa de grejena som du gillar och som du nu vet hur du ska anvanda
 
Jag älskar YSL Touche Eclat under ögonen. Den innehåller ljusreflekterande pigment och gör verkligen att man kan gå från att se döende ut till fräsch. Dock är den rätt dyr. Jag har sett att en hel del hyllar Maybellines Instant Anti Age The Eraser Concealer och säger att den är en budget-kopia på YSL. Den ska fungera fint på lite mer mogen hud också och ger fukt etc. Jag beställde faktiskt en sådan här om dagen iom nyfiken. Borde komma i morgon. Kan återkomma då med recension.
Har inte provat YSLs, men lumenes motsvarande, och jag tycker att den har varit bra. Så den är kanske ett lite billigare alternativ för de som vill prova
 
Jag är helt kär i min nouveau-palett från Anastasia Beverly hills (ofta rea på den). Jag har alltid tänkt att ABH inte kan vara värt priset men den är magisk.

Jag får tvinga mig själv bort från den varenda gång jag går på KICKS. Så himla fin, verkligen! :love: Men jag har redan så många paletter varav flera ABH.
 
Jag stämmer in i hyllningskören för Anastasia Beverly Hills. Jag har både Soft Glam och Modern Renaissance av de neutrala och personligen föredrar jag Soft Glam. Jag köpte mina för ca halva priset jämfört med vad de kostar i Sverige, på ABH:s egna hemsida och under någon kampanj. Tull ingick när jag beställde, men det kan ha ändrat.

Om man vill ha en lite mer smidig palett med väldigt bra och lättjobbade skuggor kan jag rekommendera Natasha Denonas minipaletter. ND gör stora paletter också, men jag äger bara två små.

ABH och ND är överlägsna jämfört med andra märken jag testat genom åren, men jag är ingen Grääs som äger 300 paletter precis 😅 Grääs är för övrigt också väldigt förtjust i ABH och ND.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 566
Senast: Tofs
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Egentligen förstår jag inte hur jag kunde komma på tanken… Det är trots allt emot mina principer… Det började med att jag har anmält...
Svar
6
· Visningar
1 687
Senast: AraSlei
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
17 596
Senast: sorbifolia
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 120
Senast: Urigurien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp