Smitta från Valencia konstaterad i Sverige

Är det inte dags att ifrågasätta hur vi åker med hästar kors och tvärs över världen? Både ur djursynpunkt, risk för smittspridning och för att dra ner på utsläpp.

Det är väl kanske så att arrangörerna borde tänka över hur de bygger stallarna på tävlingsplatserna. Jag läste att på en av dem var alla boxarna i samma stora tält. Många små stallar är ju bättre ur smittsynpunkt eftersom man då kan isolera hästar.
 
Det är väl kanske så att arrangörerna borde tänka över hur de bygger stallarna på tävlingsplatserna. Jag läste att på en av dem var alla boxarna i samma stora tält. Många små stallar är ju bättre ur smittsynpunkt eftersom man då kan isolera hästar.
Håller helt med dig att såna åtgärder är bra. Men jag tror ändå att om man skall kunna argumentera för att tävlingar är nödvändiga i framtiden så behöver hela upplägget omprövas.
 
Är det inte dags att ifrågasätta hur vi åker med hästar kors och tvärs över världen? Både ur djursynpunkt, risk för smittspridning och för att dra ner på utsläpp.
Word! Skrämmande utveckling när numera ”kreti och pleti” släpar hästar till Spanien för att hoppa 110.... Bara för att man vill, kan och har råd betyder det inte att det är rätt 😠🤷🏻‍♀️
 
Hoppas verkligen GHS ställs in nu pga dessa bekräftade fall. Senast igår läste jag att det än så länge ska genomföras pga inget här i Sverige.
Jag tror hela idén med att släcka ner tävlingar i tio länder med slutdatum precis innan GHS var för att rädda tävlingen. FEI har pumpat in mycket pengar för att den ska kunna köras. Men med den nya händelseutvecklingen i Florida, Doha och Vejer de la Frontera (Sunshine Tour) kommer det nog bli svårt att få ihop det.
 
Vem vill ens stalla upp sina hästar med hästar från övriga världen i nuläget? Särskilt som prover visar negativt på sjuka hästar.
Som fortsättning, så är "falskt negativt" provsvar tyvärr inte alltför ovanligt gällande EHV-1 och ställer krav på veterinären som tar proverna att det tas vid rätt tidpunkt osv. Jag hoppas innerligt att folk tar sitt ansvar och inte agerar som att negativt provsvar = frisk häst.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter I Hästonsdag berättar Per Skoglund och statsveterinären Gittan Gröndahl om att det är förkylningstider för hästar. Och det fruktade...
Svar
0
· Visningar
100
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter På flera platser i Sverige har det smittsamma hästviruset EHV-1, även kallat abortvirus, konstaterats. Än så läge har inga travstall...
Svar
0
· Visningar
165
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Fästingsjukdomen piroplasmos är en vanlig sjukdom bland hästar i södra Europa. Hästen kan bli väldigt sjuk, men än så länge finns inte...
Svar
4
· Visningar
582
Senast: Iamia
·
  • Artikel
Hästnyheter Det är länsstyrelsen i Västernorrlands län som meddelar att det i veckan konstaterats EHV-1 hos en häst i Sundsvalls kommun. Det är...
Svar
0
· Visningar
373
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp