Smittar hö?

Hmm... Ägarna av stallet där jag står bedriver företag och både producerar eget foder, driver inackorderingsverksamhet och säljer foder och strö till andra, ändå hittar jag inte dem listade bland godkända foderföretagare. Borde de inte stå listade där?
Jo det skulle dom och många har missat att det här har införts, vilket kan bli dyrt vid en kontroll.
LRF gick stort till sina medlemmar i höstas för att man inte skulle missa att registrera sina gårdar/företag.
 
Inte lika viktigt att inte dra med eventuell smitta från hemstallet till träningsanläggningen tydligen.
Men hallå. Misstänker du någonting så ska du givetvis stanna hemma! Däremot kan du inte räkna med att alla tänker så och har full koll på utrustning mm. Det du kan göra är att ha regler om du väljer att ta emot besökare eller ej.
 
Tack! Det var en förklaring som jag kan förstå. Däremot så får du gärna förklara det där med halmen också för det var absolut inte självklart för mig.
I mitt fall var det flera anledningar. Dels en sommarhage (jag lägger ut halm i ligghallarna på vintern men det är i vinterhagen och endast i hallarna).
Dels har jag bekostat halmen och hade för avsikt att ha det till vinterhalvåret. Dels är det skitjobbigt att kratta upp rester av halm som hästar ratar och gräset blir nertryckt och det växer dåligt på de platser.
Vid en kontroll hade det blivit en ekonomisk förlust. Sedan sprider även halm rester och det blir inte samma sorts gräs som växer upp sedan.
Det är jättemycket jobb att behöva göra om, tänka om, planera om och gå miste om den marken.
 
Jag har också stått i ett sånt stall...Höet var från början inte mögligt, utan det blåstes upp på skullen löst och med riktiga fläktar. Kruxet blev när gubben inte tömde skullen varje år utan bara fyllde på nytt. Vi i stallet skottade undan det gamla hört längst bak på skullen varje år då det som legat i botten mest var bös, men gubben vägrade tömma det.

Det gick väll an några år då vi aldrig gjorde av med årets hö så vi kom aldrig fram till det gamla, men efter en vinter med fullt stall, och nästan bara stora hästar som åt 14-16 kilo om dagen i hop med en dålig sommar så tog ju årets nya hö slut, och vi började närma oss det gamla. Det var då flera år gammalt hö,dammigt, och eländigt, men gubben blev skogstokig när vi påpekade att det måste slängas!

Jag köpte då eget hö, och då gick han i taket och gapade och skrek att det var INGET fel på hans hö, och dög det inte så kunde jag flytta! Höet ingick i hyran, men jag hade aldrig ens nämt att jag ville ha lägre hyra eller liknande, och det fanns huuuuur mycket plats som helst på skullen så mina 5,6 småbalar jag hämtade åt gången stod verkligen inte i vägen...

Tillslut så gick jag upp på loftet och packade en säck med hans hö, gick ut till han när han stod och höll på med traktorn och släppte ner den hårt i marken vilket resulterade i ett dammoln runt oss, sen frågade jag om han fortfarande tyckte vi skulle fodra djur med detta foder. Då blev han tyst först och började ruska och titta i påsen, sen sa han själv att njae, det kanske var lite dammigt.... Jag snöt mig sen då det dammat så mycket och det var alldeles svart...

Sen kom våren och sommaren och då tömde han allt det gamla på loftet för första gången på flera flera år innan han hade upp det nya höet.

Jag förstår fortfarande inte vart skon klämde. Som sagt, det fanns plats för annat hö, och jag krävde aldrig någon sänkning av hyran. Jag GISSAR att han ville att vi skulle tömma loftet helt så han slapp göra det bara....
 
Men hallå. Misstänker du någonting så ska du givetvis stanna hemma! Däremot kan du inte räkna med att alla tänker så och har full koll på utrustning mm. Det du kan göra är att ha regler om du väljer att ta emot besökare eller ej.
Självklart stannar jag hemma om någon av mina har förhöjd temp eller annat, skulle jag stå där andra har sina hästar så skulle jag inte springa runt och kolla allmentillståndet hos alla på gården innan jag åker.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 047
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 178
Senast: Karamello30
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 234
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 717
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Annonsera mera VII
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp