Smittar inkar?

Corax

Trådstartare
Ja ni ser ju rubriken...
Jag kan aldrig för mitt liv komma på att jag varit med om att inkar smittar från häst till häst, men nu är det i alla fall vad en vän påstår. Men endast när de är "öppna" och såriga...

Hur ligger det egentligen till?
 
Sv: Smittar inkar?

OM jag fattat saken rätt så orsakas inkar av ett virus - som man tydligen inte kan bli av med :smirk: )
Och då kan det naturligtvis smittas.
Men jag tror att det krävs direktkontakt från blödande ink till öppet sår - fast HÄR kan jag mycket väl vara ute och cykla.. :p
 
Sv: Smittar inkar?

Med största sannolikhet inte. Det räcker inte med att exponeras för det misstänkta viruset för att få en kronisk ink utan det måste fler saker till. Man har kunnat överföra inkliknande förändringar till sår från inkar men de har skrumpnat bort. Det måste troligen foreligga en viss genetisk egenskap hos hästen för att den ska få en kronisk ink dels troligen flera ännu okända faktorer.
 
Sv: Smittar inkar?

Enligt den veterinär som behandlat min häst för inkar så varken smittar det eller är ärftligt.
 
Sv: Smittar inkar?

mårran skrev:
Enligt den veterinär som behandlat min häst för inkar så varken smittar det eller är ärftligt.

Fast så är det faktiskt. Benägenheten att få en ink i närvaro av viruset är ärftlig.
Apropå ditt inlägg i den andra inktråden – om du söker på det engelska namnet sarcoid så hittar du mer info..HH
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
608
Hundhälsa Min vovve Strider har ett sår vid ögat som kommer och går. Den här gången har det varit där i över en vecka utan att läka. Det brukar...
Svar
3
· Visningar
469
Senast: Kilauea
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 194
Hästmänniskan Under en lång tid nu har jag känt att jag inte vill ha häst längre. Jag pratar nu inte månader utan snarare år. Problemet är att jag...
Svar
11
· Visningar
1 431
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp