Smittskydd och tävling

Problematisk

Trådstartare
Alla som tävlar garanterar ju iochmed anmälan att man inte kommer med en häst som kan vara smittbärare.
"Samtidigt intygar du på heder och samvete för varje häst du har anmält att den under de tre senaste veckorna - räknat från denna dag - inte har visat några tecken som kan tyda på smittsam sjukdom, att den under samma tid inte har vistats i ett stall där en smittsam hästsjukdom dig veterligen har förekommit, att den under samma tid inte heller på något annat sätt har varit i kontakt med en häst, som såvitt känt kan misstänkas ha haft eller ha en smittsam sjukdom
Så långt inga konstigheter.
Men vad gäller för arrangören?
Om en häst på en anläggning uppvisar förkylningssymptom, prover tas och anläggningen stänger i väntan på provsvar. Får den anläggningen, beroende på vad provsvaren visar, anordna tävling inom 21 dagar?

Jag tänker spontant nej eftersom anläggningen haft en häst som misstänkts ha en smittsam sjukdom, men jag hittar inget för om samma regler gäller för arrangörerna. Eller kan de, beroende på vad proverna visar, bli "clear" och ha tävling som planerat även inom 21 dagar? Någon som vet?
 
Jag har inget regelverk att luta mig mot, men eftersom en stängd anläggning innebär att inga hästar utifrån får komma dit, så borde väl ett tävlingsarrangemang falla på det.

Om inte annat så borde det ligga i allas intresse att undvika risk för att få med sig eventuella smittsamma sjukdomar hem.
 
Jag har inget regelverk att luta mig mot, men eftersom en stängd anläggning innebär att inga hästar utifrån får komma dit, så borde väl ett tävlingsarrangemang falla på det.

Om inte annat så borde det ligga i allas intresse att undvika risk för att få med sig eventuella smittsamma sjukdomar hem.

Anläggningen är stängd i väntan på att provsvaren ska komma. De kan ju välja att öppna direkt svaren kommit, beroende på vad det visar? Så det är så jag menar, om provsvaren kommer tillbaka och inte visar på något som "tvingar" dem att hålla anläggningen stängd, får de då anordna tävlingar inom 21 dagar?

Håller helt med dig om att det borde ligga i allas intresse att undvika, men det är en rätt stor tävling inplanerad som jag tror kan vara viktig för en inte obetydlig mängd ekipage.
 
Ja det får dom.

Så om provsvaren visar på inget smittsamt får de anordna, och om de visar på nåt smittsamt får de inte? Eller?
Hur funkar det ens egentligen, antar att de tar prover på det allvarligaste först typ ehv-1, kvarka, hästinfluensa, ehv-4, eller testar man för ALLT på en gång? Hur brukar man göra?
 
Så om provsvaren visar på inget smittsamt får de anordna, och om de visar på nåt smittsamt får de inte? Eller?
Hur funkar det ens egentligen, antar att de tar prover på det allvarligaste först typ ehv-1, kvarka, hästinfluensa, ehv-4, eller testar man för ALLT på en gång? Hur brukar man göra?
Man brukar testa för allt på en gång. Finns något snabbprov där man får ett preliminärt svar på typ 1 dygn.

Normalt brukar arrangörer ställa in redan vid misstanke om något smittsamt. Som jag tolkar TR är det så man ska agera också.
 
Håller helt med dig om att det borde ligga i allas intresse att undvika, men det är en rätt stor tävling inplanerad som jag tror kan vara viktig för en inte obetydlig mängd ekipage.
En tävling kan aldrig vara viktigare än att undvika att sprida smittor.
Jag personligen hade inte velat åka till en tävlingsplats där arrangören chansar på att köra tävlingen om någon häst har hostat nära före tävlingen ifråga. Näver Bäver! Även om det inte är kvarka, influensa eller EHV, så är även en förkylning smittsam.

Och, om regeln inte finns redan nu så är min bestämda uppfattning att ridsportförbundet borde införa en sådan karensregel för tävlingsarrangörer också. Hästfolk generellt tar alldeles för lätt på smittrisken numera!
 
En tävling kan aldrig vara viktigare än att undvika att sprida smittor.
Jag personligen hade inte velat åka till en tävlingsplats där arrangören chansar på att köra tävlingen om någon häst har hostat nära före tävlingen ifråga. Näver Bäver! Även om det inte är kvarka, influensa eller EHV, så är även en förkylning smittsam.

Och, om regeln inte finns redan nu så är min bestämda uppfattning att ridsportförbundet borde införa en sådan karensregel för tävlingsarrangörer också. Hästfolk generellt tar alldeles för lätt på smittrisken numera!

Håller med dig helt och hållet, och hoppas att det finns en regel om karens även för arrangörer. Om 200 ekipage vistas på en anläggning där det finns även "bara" förkylning, hur många kan inte då dra med sig det hem till sina stall, sina träningskompisar osv... Det kan förstöra mycket mer än att inte kunna åka på EN "viktig" tävling.
 
Den enda dressyrtävlingen jag skulle rida i höstas blev inställd pga många av de anmälda ekipagen hade tävlat på en anläggning helgen innan som stängdes pga smitta på måndagen efter deras tävling. Men en del av de ekipagen åkte ju bara till en annan tävling? Där tog ju den arrangören sitt ansvar men det hjälpte ju inte...
 
Det tråkiga är väl att de mest tävlingsgalna beger sig till andra platser i landet istället.
Den enda dressyrtävlingen jag skulle rida i höstas blev inställd pga många av de anmälda ekipagen hade tävlat på en anläggning helgen innan som stängdes pga smitta på måndagen efter deras tävling. Men en del av de ekipagen åkte ju bara till en annan tävling? Där tog ju den arrangören sitt ansvar men det hjälpte ju inte...
Bedrövligt, att folk inte tar smittrisken på allvar! :rage::meh:

Jag tror faktiskt att det ligger något i det som nån av mina vänner spekulerade om. Förr, när jag var ung och började tävla, fick man skriva på en hästägarförsäkransblankett och lämna i sekretariatet på varje tävling. Något senare gjordes anmälningsblanketten om så att hästägarförsäkran stod på blanketten, men fortfarande tydligt utskriven.
Nu i internetanmälanstider antar jag att man bara behöver kryssa för en ruta, utan att egentligen "se texten" tydligt vid varje anmälan. Man blir liksom aldrig påmind om vad hästägarförsäkran innebär...
(jag har inte tävlat själv på typ 20 år, så jag har ingen koll längre... :p)
 
Bedrövligt, att folk inte tar smittrisken på allvar! :rage::meh:

Jag tror faktiskt att det ligger något i det som nån av mina vänner spekulerade om. Förr, när jag var ung och började tävla, fick man skriva på en hästägarförsäkransblankett och lämna i sekretariatet på varje tävling. Något senare gjordes anmälningsblanketten om så att hästägarförsäkran stod på blanketten, men fortfarande tydligt utskriven.
Nu i internetanmälanstider antar jag att man bara behöver kryssa för en ruta, utan att egentligen "se texten" tydligt vid varje anmälan. Man blir liksom aldrig påmind om vad hästägarförsäkran innebär...
(jag har inte tävlat själv på typ 20 år, så jag har ingen koll längre... :p)

Nä du gör ingenting, du bara kryssar vilka klasser du ska starta. Det finns en text men du behöver inte ens läsa den. Men jag håller helt med om det!
 
Längst ner i den blå rutan står hästägarförsäkran bland en massa annan text och jag lovar att inte många läser den

Screenshot_20190214-005532.png
Screenshot_20190214-005532.png
 
Alla som tävlar garanterar ju iochmed anmälan att man inte kommer med en häst som kan vara smittbärare.

Jag vill bara förtydliga lite.......man garanterar att man så vitt man vet inte har en häst som kan bära på smitta. Även om andemeningen är densamma så är det en viss skillnad. Det är ju för att få fast de som vet men skiter i det.
 
Jag är helt förundrad över egoismen och drivet att få tävla till varje pris.
Vi hade kvarka i vårt stall för ett par år sen och folk var helt jävla galna. Vissa ansåg att de med sjuka hästar skulle kompensera de med friska hästar eftersom de fick sin tävlingsäsong spolierad (vi var isolerade mellan september och november - en häst dog)
 
Längst ner i den blå rutan står hästägarförsäkran bland en massa annan text och jag lovar att inte många läser den

Visa bifogad fil 25380Visa bifogad fil 25380

Sen har det att göra med hur man tolkar ordet 'stall' också, iom att det hänvisar till att ingen häst i stallet där du har din häst har haft/visar tecken på smittsam sjukdom.

Jag tolkar i detta fall 'stallet' som gården/anläggningen där min häst befinner sig, även om anläggning har flera olika stallbyggnader/lösdrifter. Hade en häst i gamla stallet haft feber/andra tecken på sjukdom hade jag inte åkt ut, även om min häst står i nya stallet, eftersom de står på samma anläggning som jag och därför är risken för smitta stor, iom att samma personal hanterar hästarna i båda stallen.

Det finns ju dock de som tolkar 'stallet' i texten som 'den byggnaden som min häst sover i, och ENDAST den byggnaden'. I våras var det ett fall där en ryttare tävlade med häst där ett sto på gården kastat föl strax innan (visade sig vara virusabort). De hävdade att de gjort rätt eftersom stoet i detta fall gick ute i hagen och inte vistades (just nu) i den byggnad där tävlingshästen sov.
 
Jag är helt förundrad över egoismen och drivet att få tävla till varje pris.
Vi hade kvarka i vårt stall för ett par år sen och folk var helt jävla galna. Vissa ansåg att de med sjuka hästar skulle kompensera de med friska hästar eftersom de fick sin tävlingsäsong spolierad (vi var isolerade mellan september och november - en häst dog)

Det är fan helt ofattbart!!
Jag har mer och mer sett de tendenserna i det mesta i både hund- och hästvärlden. Det kan gälla skador på hästar och täcken och jag vet inte vad. Som om man bussat på sin häst på andras.
 
Står i litet stall i skåne men vi har bestämt gemensamt att vi inte sen några veckor tillbaka åker nånstans med hästarna om det inte är akut. O vi tar inte in folk i stallet som inte kan garantera att de bytt kläder osv.
 

Liknande trådar

Hästvård Vi fick ta bort en av våra hästar som hastigt blev sjuk förra veckan. Vad den blev sjuk i kommer vi nog tyvärr aldrig få veta eftersom...
Svar
14
· Visningar
4 430
Senast: lizzie
·
Tävling Jag flyttade ut från ett stall där en häst fick streptokockinfektion. Mina hästar gick ute på bete 200 m från stallet då vet...
Svar
8
· Visningar
1 520
Senast: Roheryn
·
Tävling Jag har en fundering kring TR och vaccination. På grund av krockad dragbil har jag blivit tvungen att avboka den inbokade vaccinationen...
Svar
5
· Visningar
1 636
Senast: stjarnfrugt
·
Utrustning Nu har de uppdatera TR-en kommit för 2012 och där är en (misstänker jag) ganska stor ändring angående Märkesplacering på...
19 20 21
Svar
400
· Visningar
35 824
Senast: kopparberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp