Smittskydd och tävling

Anläggningen där jag står har beslutat att stänga stallet för utomstående elever och utresande inackorderingar. Känns jättebra och jag hoppas att alla tar smittorisken på allvar och förstår vad konsekvenserna att inte göra det kan leda till.
 
Jag är anmäld till tävling i Småland, äntligen efter sådär 3 år sen sist. Är kluven. Vill väldigt gärna tävla och har inte hört om nån smitta här, så vi får väl se
 
Hörde på avvägar om en stallägare som rekommenderade en hästägare att inte ta ut veterinär till en förkyld häst. Anledningen var att det är så många uppstallade där som tävlar och de blir då krångligt för dem om stallet behöver stängas....:eek: detta är ett stort stall som förra året var stängt i omgångar pga sjuka hästar. Jag trodde inte det var sant när jag hörde det :cry:
 
Hörde på avvägar om en stallägare som rekommenderade en hästägare att inte ta ut veterinär till en förkyld häst. Anledningen var att det är så många uppstallade där som tävlar och de blir då krångligt för dem om stallet behöver stängas....:eek: detta är ett stort stall som förra året var stängt i omgångar pga sjuka hästar. Jag trodde inte det var sant när jag hörde det :cry:

Men va :eek::rage: Borde inte sånt gå att anmäla nånstans?
 
Hela sthlm verkar stänga nu. Idag har minst 6-7 anläggningar på södra sidan stängt helt, även för externa tränare. Norra sidan verkar göra likadant.

Samtidigt så kör travet vidare som vanligt. Någon representant hade uttalat att de noga följde utvecklingen, och ingen travhäst har hitills drabbats. Samtidigt rör sig massor med hästar inom travet så om/när det får fäste där så...

Men det ligger ju enorma summor i trav, även i form av spel, V75 osv så jag förstår det ligger långt bort. Men mardrömmen vilken spridning som skulle kunna ske....
 
Jag är helt förundrad över egoismen och drivet att få tävla till varje pris.
Vi hade kvarka i vårt stall för ett par år sen och folk var helt jävla galna. Vissa ansåg att de med sjuka hästar skulle kompensera de med friska hästar eftersom de fick sin tävlingsäsong spolierad (vi var isolerade mellan september och november - en häst dog)
Föreningen jag är ordförande i arrangerar ponnyutställningar och det var tydligen en ponny (ung) som blivit förkyld efter att ha varit med på utställningen ifråga. Ponnyns ägare ansåg att vi som förening skulle kompensera hens veterinärkostnader osv för att både ponnyn och hens andra häst (tävlingshäst) hade varit sjuka i ett par månader efter det. Hen påstod att någon annan ponny hade hostat på platsen, vilket ingen annan hade något minne av. (vi blev kontaktade flera månader efteråt och ingen hade heller påpekat något till någon av oss om en hostande ponny)
Det är ju liksom alltid en risk att få med sig smittor hem när man åker till ställen där det samlas många hästar. Det borde alla hästägare vara medvetna om. Om arrangörerna skulle tvingas ersätta alla som eventuellt möjligen samlat på sig veterinärkostnader för att en ponny blivit sjuk efter att ha varit på utställning eller tävling, då skulle det inte finnas några arrangörer.

Ja, jag är också less på folk som bara tänker på sig själva och inte kan se sitt eget ansvar.

Tillägger:
Jag personligen har bestämt att jag inte kommer åka ut och chipmärka föl eller utföra id-kontroll av importer förrän våren är här och smittrisken minskat betydligt. Det är inte värt risken, även om den är liten.
 
Senast ändrad:
Samtidigt så kör travet vidare som vanligt. Någon representant hade uttalat att de noga följde utvecklingen, och ingen travhäst har hitills drabbats. Samtidigt rör sig massor med hästar inom travet så om/när det får fäste där så...

Men det ligger ju enorma summor i trav, även i form av spel, V75 osv så jag förstår det ligger långt bort. Men mardrömmen vilken spridning som skulle kunna ske....

Enligt de travinsatta jag pratat med har de generellt MYCKET bättre koll på smittspridning än på ridsidan. De isolerar direkt vid minsta misstanke, just för att inte riskera något när det är så mycket pengar inblandade.
 
Jag undrar mer över träningar än tävlingar.

Det verkar ju vara många som åker på träningar med sina hästar, är inte smittrisken stor där med? Och folk med hästar i olika stall - hur noga är dom med klädbyten etc?

Sen funderar jag på om det finns nån smittospårning på hästsjukdomar? På människor läggs ju rätt ordentligt med tid på att hitta var det började och sen följa hur smittan utvecklas, hur funkar det på häst? Har vi nåt gäng veterinärer som lägger tid på att försöka klura ut hur hästarna blivit smittade?
 
Enligt de travinsatta jag pratat med har de generellt MYCKET bättre koll på smittspridning än på ridsidan. De isolerar direkt vid minsta misstanke, just för att inte riskera något när det är så mycket pengar inblandade.

Det är ju bra! Där är ju problemet på ridsidan, att övriga inte vill stanna hemma om en häst har feber.

Jag står i travstall och det reageras direkt om en häst hostar till. I ridstall har det varit mer ”den är nog dammkänslig”
 
Jag undrar mer över träningar än tävlingar.

Det verkar ju vara många som åker på träningar med sina hästar, är inte smittrisken stor där med? Och folk med hästar i olika stall - hur noga är dom med klädbyten etc?

Sen funderar jag på om det finns nån smittospårning på hästsjukdomar? På människor läggs ju rätt ordentligt med tid på att hitta var det började och sen följa hur smittan utvecklas, hur funkar det på häst? Har vi nåt gäng veterinärer som lägger tid på att försöka klura ut hur hästarna blivit smittade?

Ehv finns hos många hästar. De flesta hästar smittas redan som unghäst. Som allt annat herpesvirus ligger det sen latent i kroppen men kan blossa upp av stress osv. Dvs det är ingen riktig vits att försöka smittspåra så, att finna ”the host”
 
Så om provsvaren visar på inget smittsamt får de anordna, och om de visar på nåt smittsamt får de inte? Eller?
Hur funkar det ens egentligen, antar att de tar prover på det allvarligaste först typ ehv-1, kvarka, hästinfluensa, ehv-4, eller testar man för ALLT på en gång? Hur brukar man göra?
Om man provtar så är man isolerad tills svaren kommit men är det ingen.sjukdom som kräver isolering så blir ju anläggningen öppen igen. Ingen.smitta har ju funnits då.
 
Tycket det är intressant hur stor skillnaden är på rid och travsidan när det kommer till sjukdomar.
Travsidan vet var varje häst har i vilopuls, vad varje häst har i normaltemp och det tas tempen innan avfärd till banan för start (iallafall i dom travstall jag varit i).
Ridhästsidan, behöver jag skriva mer att veterinären blev förvånad när jag nämnde just den hästens normaltemp.
 
Tycket det är intressant hur stor skillnaden är på rid och travsidan när det kommer till sjukdomar.
Travsidan vet var varje häst har i vilopuls, vad varje häst har i normaltemp och det tas tempen innan avfärd till banan för start (iallafall i dom travstall jag varit i).
Ridhästsidan, behöver jag skriva mer att veterinären blev förvånad när jag nämnde just den hästens normaltemp.
Just normaltemp har de flesta hästägare jag umgås med koll på. Däremot vilopuls mm vet de flesta inte. Helt ärligt inte jag heller förutom de jag haft pulsmätare på
 
Vi tempar alltid hästarna om de ska åka någonstans ( travhästar ) så vi har bra koll tycker jag nog. De lämnar aldrig gårdsplanen om de visar minsta förskylningstecken och Peppar peppar de ända vi drabbats av under alla år en vända med Rhino virus. Lite kluven ska köra iväg min unghäst på inridning om två veckor men en så länge har vi inte haft något fall av EVH här i området. Men för ett par år sedan snart så drabbades ett stall i vår stad och två gick åt på kuppen men de isolerade sin gård jäkligt bra och de spreds aldrig.
 
Hörde på avvägar om en stallägare som rekommenderade en hästägare att inte ta ut veterinär till en förkyld häst. Anledningen var att det är så många uppstallade där som tävlar och de blir då krångligt för dem om stallet behöver stängas....:eek: detta är ett stort stall som förra året var stängt i omgångar pga sjuka hästar. Jag trodde inte det var sant när jag hörde det :cry:


Det lär garanterat vara sant, finns massor med folk som resonerar så.

Skrev i en annan tråd om min vän som jobbar på veterinärstation. De blir fullständigt nedringda varje gång ngn häst insjuknat och provtagning gjorts, av andra inackorderade i stallet som gnäller att ”varför är proverna inte klara ännu de måste åka och tävla som planerar i helgen!”
(Vanliga hobbylättklassryttare).

Sen har vi även ett par kända profiler i höga klasser som tar väldigt lätt på sjuka hästar i stallet och åker och tävlar ändå 😎
 

Liknande trådar

Hästvård Vi fick ta bort en av våra hästar som hastigt blev sjuk förra veckan. Vad den blev sjuk i kommer vi nog tyvärr aldrig få veta eftersom...
Svar
14
· Visningar
4 405
Senast: lizzie
·
Tävling Jag flyttade ut från ett stall där en häst fick streptokockinfektion. Mina hästar gick ute på bete 200 m från stallet då vet...
Svar
8
· Visningar
1 516
Senast: Roheryn
·
Tävling Jag har en fundering kring TR och vaccination. På grund av krockad dragbil har jag blivit tvungen att avboka den inbokade vaccinationen...
Svar
5
· Visningar
1 633
Senast: stjarnfrugt
·
Utrustning Nu har de uppdatera TR-en kommit för 2012 och där är en (misstänker jag) ganska stor ändring angående Märkesplacering på...
19 20 21
Svar
400
· Visningar
35 769
Senast: kopparberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp