Smittspridning/kvarka

Miiikaela_

Trådstartare
Jag har med ny häst i stallet sett fram emot en säsong av träning och tävling men känner just nu att jag knappt tycker det känns roligt att lämna gården.

Det jag syftar på är kvarka. I västra Götalands län är det riktigt många konstaterade fall och flera misstänkta. Stall stänger för sjukdom, stall stänger för in/utsläpp i förebyggande syfte och det känns som att det bara ploppar upp fler och fler fall och fler och fler stall håller sig isolerade. Det känns varken kul eller lönt att åka iväg. Om jag skulle vara anledningen till att vårt stall drabbas skulle jag må riktigt dåligt. Varje gång utomstående i form av hovslagare, tränare eller bekanta till de i stallet dyker upp så får vi typ ont i magen. Vi har ett stort stall (ca 25 hästar) och kvarka hos oss hade verkligen inte varit roligt. Just nu känns det som att det är fler fall än vad det varit på många år och vi hör varje vecka om nya konstaterade/misstänkta fall.

Är det här problem hos er också? Hur förhåller ni er till smitta? Vaksamma? Vidtar vissa åtgärder när ni är iväg eller när människor kommer till er? Är jag kanske bara onödigt nojjig? :nailbiting:
 
bästa sättet att undvika smittspridning är att stanna hemma och undvika smittade anläggningar
Mina hästar åker ändå ingenstans på vinterhalvåret och det finns ingen som tränar och tävlar i min närhet, så risken för smitta är liten just hos mig.

Här finns SVAs kvarkakarta http://www.sva.se/smittlage/kvarkakarta
 
Jag är extremt nojig i nuläget. Känns som det är kvarka på alla håll runt oss, bleh. Förstår precis din oro.

Är ibland i ett större stall med stor omsättning o rider. Har en uppsättning skor, chaps o 2 par handskar som jag bara har där. De står på en hylla i hallen (mina hästgrejer har jag annars ute i stallet). Kläderna jag haft där lägger jag i tvätten, inkl mössan.

Har bara 2 hästar hemma varav andra hästen inte lämnar gården o ägaren är sällan i andra stall. Så har ju bra koll på vad jag utsätter vårt stall för.

Har bra koll på ställena som är snabba m info o lite kontakt m andra hästägare. Ser dock till att inte sprida rykten o ifrågasätter andra som gör. Det är så lätt att ringa länsstyrelsen o få all info!

Har inte åkt iväg med min häst ännu av andra orsaker men jag kommer dra mig för att ta in honom i stall osv. Kan hellre göra klar vid släpet o bara rida min träning tex.

Sjukt nojig m hovslagare o har frågat hen en massa, haha. Brukar ha första tiden på dagen o det känns iaf väldigt bra i nuläget.
 
Jag har läst att det ju trolige beror på att folk är mer uppmärksamma och att man lättare kan konstatera Kvarka nuförtiden men jag undrar jag.

Här runt börjar stallen också isolera sig och tar inte in instruktörer, man får inte längre rida i deras ridhus och de får inte lämna sitt stall för att träna någonannanstans.

Är det verkligen inte fler fall? Är det verkligen så att isolering utan anledning är bra?
Hur går det med tävlingar då?
 
Jag tycker inte att du är nojjig, jag tycker att du är klok!

Mina hästar bor i Vallentuna norr om Stockholm och där finns kvarka på flera ställen. Jag tycker att det är jätteviktigt att man är försiktig och gör allt man kan för att inte sprida smitta.
 
Jag är inte nojig. Men jag åker runt med min häst heller. Jag har honom hemma, jag vet vilka som är här. Jag åker eventuellt iväg till privata stall med bara egna hästar för nån gemensam träning eller så åker jag själv på clinic som fotfolk. Finns många små stall runt oss, utan inackorderingar. En jobbar på ridskola visserligen, men vi har ingen kontakt med varandras hästar annat än att vi kanske använder samma ridvägar.
 
Jag har läst att det ju trolige beror på att folk är mer uppmärksamma och att man lättare kan konstatera Kvarka nuförtiden men jag undrar jag.

Här runt börjar stallen också isolera sig och tar inte in instruktörer, man får inte längre rida i deras ridhus och de får inte lämna sitt stall för att träna någonannanstans.

Är det verkligen inte fler fall? Är det verkligen så att isolering utan anledning är bra?
Hur går det med tävlingar då?

Jag tycker det känns som fler fall men det är ju min känsla som amatör. Jag tänker lite kring att är det verkligen så att man missade flera fall förr? Är inte symtomen ganska tydliga? Svårt att missa så pass sjuka hästar? Eller är det otydligt? Jag har fått för mig att det är både tydliga och vidriga tecken på sjukdom? Men det kanske bara är i de värsta fallen? Jag har (peppar peppar) inte varit i nära kontakt med kvarka eller drabbade hästar så jag kanske har helt fel?
 
Fy :eek:! Nu blev jag orolig, får hem hovis i morgon men jag hoppas verkligen att han har koll på vilka stall han besöker. :crazy:
 
Är det här problem hos er också? Hur förhåller ni er till smitta? Vaksamma? Vidtar vissa åtgärder när ni är iväg eller när människor kommer till er? Är jag kanske bara onödigt nojjig? :nailbiting:

Upplysa alla i anknytning till stallet att inte åka mellan stallar under perioden helst och om man måste det, så absolut inte samma kläder (inte ens skor eller hjälm) man får ha olika uppsättningar, byta om i stallarna dvs byte av "privatkläder" också i mellan och duscha mellan stallen i så fall.

Att inte vara och klappa runt på hästar som mycket, rör dem bara nödvändigt och absolut inte låna utrustning i mellan

Informera hovslagare om att vara försiktiga. Veterinärer brukar ha bra koll ändå.

Undvika att möta främmande hästar ute på nära håll.

Låta bli anläggningar och ridhus så långt det är möjligt under kvarkatider iom att alla inte är fullt så försiktiga och så vips har man smittan själv i stallet. Många anläggningar bommar igen för utomstående också när larmen går i rent förebyggandesyfte iom att en kvarkaisolering kan vara förödande för en verksamhet..

Kalla det noja men det är dumt att chansa också för det är kostsamt och innebär väldigt mycket arbete att bli av med. Då kanske utebliven tävling el träning inte gör så jättemycket under den tid kvarkan härjar i sitt närområde..att tänka på alla och inte bara på sig själv, alla blir drabbade om det slår till i eget stall.
 
Senast ändrad:
Det handlar nog snarare om att stallen ska informera o sluta mörka... tyvärr :(

Kvarka är anmälningspliktig sjukdom.
Veterinär kommer anmäla och troligtvis så tar man ut vet när man märker att sin häst är dålig. Man får hoppas i alla fall.

Härikring tycker jag man är betydligt mer observant än förr..detta för några år sedan då det slog mycket hårt på en anläggning här som låg i karantän i många, många veckor.

Däremot kanske vart informationen finns bör förbättras rent centralt för hästsverige..Jag vet att stc haft en väldigt bra update på smittsamma sjukdomar över hela landet och vart i så fall. Inte sett något liknande på tex svenska ridsportsförbundet utan man fick leta runt på anläggningars information i sitt närområde ..men det kanske finns idag?
 
Länsvet rapporterar fortf direkt till svensk travsport men de är inte lika snabba som förr. Det borde inte ligga på dem utan finnas ett intresse av central uppdatering som du säger. Vi har en vetklinik som också är snabba ut m info men annars är ju såklart det bästa o ringa direkt till länsvet. Jag fick prata med en mycket hjälpsam o informativ person när jag tyckte det lät som väl mkt rykten (vilket det också var).
 
Jag tycker det känns som fler fall men det är ju min känsla som amatör. Jag tänker lite kring att är det verkligen så att man missade flera fall förr? Är inte symtomen ganska tydliga? Svårt att missa så pass sjuka hästar? Eller är det otydligt? Jag har fått för mig att det är både tydliga och vidriga tecken på sjukdom? Men det kanske bara är i de värsta fallen? Jag har (peppar peppar) inte varit i nära kontakt med kvarka eller drabbade hästar så jag kanske har helt fel?

Symtomen kan vara otydliga. Det är inte alla hästar som får bölder och blir jättesjuka. Endel får enbart feber, näsflöde och blir hängiga. Vissa tar inte så allvarligt på att hästen får feber utan väntar bara ut det och då missas kvarkan. Förhoppningsvis uppmärksammas sjukdomen mer nu så fler blir varse om hur allvarlig den kan vara och tar ut veterinär för provtagning vid misstanke.

Det är fler fall som diagnostiseras nu och till viss del kan det bero på säkrare och bättre provtagning.

Tyvärr är det alltför många som inte tänker på smittspridning alls utan glatt tar in sin häst i främmande stall, klappar på andras hästar, åker runt med samma kläder i olika stall och låter sin häst greja på andra hästars saker. Sist jag var på klinik med min ena häst var det en tjej som lät sin häst gå fram och lukta på min hästs täcke (som han inte hade på sig då eftersom han fick behandling). Jag blev riktigt irriterad av hennes obetänksamhet. Så gör man bara inte! Lite vett får man faktiskt ha.
 
Symtomen kan vara otydliga. Det är inte alla hästar som får bölder och blir jättesjuka. Endel får enbart feber, näsflöde och blir hängiga. Vissa tar inte så allvarligt på att hästen får feber utan väntar bara ut det och då missas kvarkan. Förhoppningsvis uppmärksammas sjukdomen mer nu så fler blir varse om hur allvarlig den kan vara och tar ut veterinär för provtagning vid misstanke.

Det är fler fall som diagnostiseras nu och till viss del kan det bero på säkrare och bättre provtagning.

Detta är iallfall vad Tidningen ridsport refererar till när det skrivs om det i tidningen @Miiikaela_

Jag tycker som jag tror de flesta tror, att det verkar vara betydligt fler fall av kvarka. Men å andra sidan har jag ingen erfarenhet av varken kvarka eller hur mycket det var förr. Känslan är att det sprids som en löpeld och att fallen är många, många fler.
 
Upplysa alla i anknytning till stallet att inte åka mellan stallar under perioden helst och om man måste det, så absolut inte samma kläder (inte ens skor eller hjälm) man får ha olika uppsättningar, byta om i stallarna dvs byte av "privatkläder" också i mellan och duscha mellan stallen i så fall.

Att inte vara och klappa runt på hästar som mycket, rör dem bara nödvändigt och absolut inte låna utrustning i mellan

Informera hovslagare om att vara försiktiga. Veterinärer brukar ha bra koll ändå.

Undvika att möta främmande hästar ute på nära håll.

Låta bli anläggningar och ridhus så långt det är möjligt under kvarkatider iom att alla inte är fullt så försiktiga och så vips har man smittan själv i stallet. Många anläggningar bommar igen för utomstående också när larmen går i rent förebyggandesyfte iom att en kvarkaisolering kan vara förödande för en verksamhet..

Kalla det noja men det är dumt att chansa också för det är kostsamt och innebär väldigt mycket arbete att bli av med. Då kanske utebliven tävling el träning inte gör så jättemycket under den tid kvarkan härjar i sitt närområde..att tänka på alla och inte bara på sig själv, alla blir drabbade om det slår till i eget stall.

I mitt fall är det ganska svårt. Vi är lika många hästägare som hästar så när som vilket innebär runt 20 viljor. Absolut är det inga nötter jag delar stall med och de flesta är också oroliga, tänker sig för mer än en gång etc men faktum kvarstår, jag kan inte be 20 personer hålla sig och sina hästar hemma. Det är lite väl magstarkt. Att vi hjälps åt och göra det bästa av situationen, absolut det tror jag vi alla är rörande överens om men att avbryta all aktivitet känns lite magstarkt även om man blir orolig.

Vi har ju i alla fall fördelen att vi har ridhus och ridbana på gården och våra ridvägar får bara vi använda mer eller mindre och anläggningen är så gott som stängd för andra ekipage (förutom återkommande elever till några som står uppstallade) så vi är ju inte ute och ränner dagligen men det händer ju. Det är både träningar och tävlingar på agendan!
 
@TinyWiny Fast är det verkligen människor som är så pass naiva? Det är ju i mitt tycke skrämmande. En häst med feber och näsflöde och som verkar hängig är ju inget att blunda för? Kvarka eller ej, jag hade varit orolig över min häst oavsett. Vi kan ju absolut hoppas att det blir bättre och att vi hästägare tar ansvar.

@Efwa jo jag läste det också. Jag är dock inne på samma som dig i min åsikt och det är att fallen faktiskt är fler. Jag tror inte alla helt plötsligt blivit varsamma och rapporterar bättre för det känns som att allt hänt över en natt. Som att någon helt plötsligt kommit på att sprida kvarka. Oavsett är det i mitt tycke obehagligt!
 
Jag har med ny häst i stallet sett fram emot en säsong av träning och tävling men känner just nu att jag knappt tycker det känns roligt att lämna gården.

Det jag syftar på är kvarka. I västra Götalands län är det riktigt många konstaterade fall och flera misstänkta. Stall stänger för sjukdom, stall stänger för in/utsläpp i förebyggande syfte och det känns som att det bara ploppar upp fler och fler fall och fler och fler stall håller sig isolerade. Det känns varken kul eller lönt att åka iväg. Om jag skulle vara anledningen till att vårt stall drabbas skulle jag må riktigt dåligt. Varje gång utomstående i form av hovslagare, tränare eller bekanta till de i stallet dyker upp så får vi typ ont i magen. Vi har ett stort stall (ca 25 hästar) och kvarka hos oss hade verkligen inte varit roligt. Just nu känns det som att det är fler fall än vad det varit på många år och vi hör varje vecka om nya konstaterade/misstänkta fall.

Är det här problem hos er också? Hur förhåller ni er till smitta? Vaksamma? Vidtar vissa åtgärder när ni är iväg eller när människor kommer till er? Är jag kanske bara onödigt nojjig? :nailbiting:
Jag ringde SVA för någon månad sedan för att fråga om förekomsten av kvarka är mycket högre nu än normalt. Enligt dem är det inte det men eftersom media har uppmärksammat ganska mycket på senare tid kan man få det intrycket. Den främsta smittorisken är fortfarande importhästar.
Det man alltid ska göra är att isolera nya hästar i stallet ca två veckor, inte låta hästar utifrån gå in i stallar, inte låna ut vattenhinkar el liknande, alltid byta kläder och skor om man åker till ett annat stall. Detta ska man alltså alltid göra oavsett.
 
Jag ringde SVA för någon månad sedan för att fråga om förekomsten av kvarka är mycket högre nu än normalt. Enligt dem är det inte det men eftersom media har uppmärksammat ganska mycket på senare tid kan man få det intrycket. Den främsta smittorisken är fortfarande importhästar.
Det man alltid ska göra är att isolera nya hästar i stallet ca två veckor, inte låta hästar utifrån gå in i stallar, inte låna ut vattenhinkar el liknande, alltid byta kläder och skor om man åker till ett annat stall. Detta ska man alltså alltid göra oavsett.

Fick samma svar inkl att det alltid går i vågor hur många "aktiva" fall det är igång.
 
I mitt fall är det ganska svårt. Vi är lika många hästägare som hästar så när som vilket innebär runt 20 viljor. Absolut är det inga nötter jag delar stall med och de flesta är också oroliga, tänker sig för mer än en gång etc men faktum kvarstår, jag kan inte be 20 personer hålla sig och sina hästar hemma. Det är lite väl magstarkt. Att vi hjälps åt och göra det bästa av situationen, absolut det tror jag vi alla är rörande överens om men att avbryta all aktivitet känns lite magstarkt även om man blir orolig.

Vi har ju i alla fall fördelen att vi har ridhus och ridbana på gården och våra ridvägar får bara vi använda mer eller mindre och anläggningen är så gott som stängd för andra ekipage (förutom återkommande elever till några som står uppstallade) så vi är ju inte ute och ränner dagligen men det händer ju. Det är både träningar och tävlingar på agendan!

Ja det är magstarkt.

Men är man oroad och absolut inte vill ha smittan kanske man får med gemensam kraft göra det som krävs för att skydda sig.


Eller så kör man på som vanligt och hoppas på att inte få smittan. Inget fel i det heller men är man så pass orolig så finns en rad sätt att förhålla sig när man hör att smitta finns i närheten för det är långt från alla som är försiktiga och du vet aldrig hur brydd andra är med kläder tex när de far mellan stallar
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 521
Senast: Fiorano
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
21 309
Senast: Klara
·
  • Artikel
Hästnyheter Det fortsätter att florera smitta på flera orter - under veckan har man konstaterat kvarka hos flera hästar i Västra Götalands och...
Svar
0
· Visningar
271
Senast: Gunnar
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 020
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp