Smörgåstårterecept

De smörgåstårtor jag gillat bäst är gjorda på vitt formbröd. (det stället använde landgångsbröd men det kanske är svårare att få tag på)

De gjorde gegga med creme fraiche och leverpastej och bredde på bottnarna. Eller med mjukost med skaldjur etc.
bottnarna fick stå till sig över natten för att safta till sig innan de las ihop till tårtor och garnerades.
 
Jag gillar mest smörgåstårtor med fisk/skaldjur. Framför allt inte blanda för mycket olika saker på samma tårta utan ha ett tydligt tema.

Jag brukar alltid använda formbröd/rostbröd som jag skär av kanterna på. Sedan gör jag några olika röror, t.ex. räkor, creme fraiche, majonnäs, dill, salt och peppar. En annan röra med t.ex. varmrökt lax, creme fraiche, gräslök, salt och peppar. En tredje variant kan vara tonfisk, purjolök, creme fraiche, salt och peppar.

Sedan varvar jag rostbröd med de olika rörorna, breder på ett tunt lager med créme fraîche och sedan garnering. Garneringen kan vara allt från salladsblad, gurka, citron till räkor, kallrökt lax, stenbitsrom och dillkvistar.

Senast hittade vi ett tips på att hyvla gurka och göra ett korgmönster med det och sedan garnera med lite räkor, rädisa, stenbitsrom m.m. Det blev jättefint!
 
Åh bara äääääälskar mammas smörgåstårtor :d :love: . Ska vara med vitt rostbröd och givetvis bortskurna kanter. Olika fyllningar tex leverpastej med grädde, skinkost, äggsmulor med majonnäs, är mina favoriter :d. Låta det stå och safta till sig över natten sen på med grädde och ost/skinka/räkor/tomat/vindruvor/isbergssallad/apelsin/gurka el vad man nu vill ha :love:.
 
Fick recept av @Cattis_E mamma. Det blev mycket gott!!

IMG_20210626_180419_397.jpg
 

Bifogade filer

  • received_160684352649476.jpeg
    received_160684352649476.jpeg
    85,8 KB · Visningar: 62
Pluspoäng för den paprikadoppade osten 😇.
Jag är ju partisk, men för mig är mammas tårta svårslagen, och Ninnurur har ju samma saker i så det enda som skiljer lite är väl dekorationen.
Så den håller nog hög klass 😁.
Min ost ville inte vara rullar, den bara sprack eller rullade upp sig :down:
 
Köpte färdigskivad eftersom vi inte är så storkonsumenter av ost annat än typ prästost.
Aha. Kanske för tjocka skivor? De färdigskivade är ofta tjockare skivor och därmed mindre flexibla..
Men det lär ju ha smakat lika.
Ska du göra en som måste vara vacker någon gång får du köpa vanlig ost 😇.
 
Brukar bara göra en mycket enkel fyllning med rivet äpple, avrunnen krossad ananas som blandas med gräddfil och majonäs till en lagom tjock röra. Lägger dem på alla nivåer dagen innan den ska ätas och sen dekorera med massor av godsaker. Blir alltid mycket uppskattat. Brukar använda fiberrost eller liknande bröd där jag skär bort kanterna.
 

Liknande trådar

Mat Det finns ju en svamptråd redan men den verkade mer handla om svampplockning. Men jag är nyfiken (och hungrig 😁😆) på hur ni äter er...
Svar
3
· Visningar
364
Senast: Tilly_85
·
Mat Så börjar det äntligen dra ihop sig och det är dags för årets höjdpunkt på Strömsholm och Österängarna - Svenskt Grand National. :bump...
2
Svar
20
· Visningar
895
Senast: Kilauea
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 335
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Jag har alltid sovit dåligt men med åren har det eskalerat och tyvärr har jag fått noll respons från vården när jag tagit upp det...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
7 381
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp