Smörja hovar?

MiniLi

Trådstartare
Smörjer ni hästarnas hovar regelbundet? Varför och med vad?

Min häst har bra hovar och jag brukar inte göra något alls, men funderar ibland på om det kanske vore bra att smörja ändå. Särskilt nu när det är så torrt?

Har tänkt tanken länge men så står jag och velar framför hyllan med alla hovprodukter, har dålig koll på vad som är bra 😆
 
Jag tänker att är det inget problem så är det inte och då gör man inget. Risken finns alltid att produkten eller handhavandet blir fel och man skapar problem istället. Behöver hästens hovar smörjas ska de få suga åt sig vatten först (och då inte dutta lite utan helst stå i vatten i minst 15 minuter) och sedan penslas olja på för att hålla fukten inne. Vanlig rapsolja fungerar bra så det behöver inte vara några speciella hovprodukter. Låter man inte hovarna suga åt sig vatten först utan bara penslar på olja förhindrar man fukten att komma in och då skapar man verkligen ett problem och hoven blir torr.

Tillägg, är det väldigt torrt är det ett tips att hälla ut överblivet vatten i hagen så att hästarna står i det när de dricker.
 
Jag behöver nog få förklarat för mig hur man använder hovolja.
Jag har en tjärluktande som jag använder i hoven runt strålen om hoven luktar lite illa.
Den burken används någon gång om året.
Utanpå hoven kan väl ingen olja tränga in någon längre bit. Det är väl mest för att det ser snyggt ut och är en annan typ av hovolja. Där det kan tränga in är väl kronranden och om hoven har sprickor. Nu när det är torrt så blir hovarna spolade efter ridtur med vatten. En kompis blev rekommenderad Lanolin till hästens hovspricka. Men kan en olja vara stärkande för hoven genom att penslas på utsidan på torr sprickfri hov?
 
Nej, jag är skeptisk till att det hjälper. Fick råd från veterinär när hästen började få hovsprickor att smörja med lanolin (ullfett) och det hjälpte möjligtvis lite, men var absolut inget mirakelmedel.

Nä, tror mer på att hovhälsa kommer inifrån plus påverkas av underlag och hagomständigheter, inte för att vi är där och kladdar. Men motbevisas gärna :)
 
Vad jag har lärt mig är något förenklat att hoven tar upp fukt främst genom sulan och avsöndrar genom hovväggen. Är det för blött så ska man stoppa fukten underfrån med tjära och är det torrt kan man blockera porerna på utsidan. Smörja kronranden med fet salva kan ha viss effekt men det kan även ha att göra med att man masserar där. Det här kan dock vara hur fel som helst :D
 
Jag tänker/gör som Tinywiny säger. Min ena häst har problem med hovsprickor så när det är riktigt torrt ute blöter jag framhovarna rejält och smörjer sen på rapsolja. Vet inte om det hjälper men jag vill iallafall försöka hjälpa 😊
 
Jag låter ibland mina hästar stå i vattenbad och har jag ridit i en paddock med paddex så spolar jag alltid av både utanpå och i hoven så säga. Smörjer ibland med Kevin Bacon hovfett och om det skulle lukta konstigt vid strålen (det gör det tack och lov typ aldrig) så penslar jag med Kevin Bacon hoof solution.

Tillägg, tar bara hovolja om jag vill göra dem extra fina inför visning osv. Provade hovlack en gång men aldrig mer. Blev snyggt men fick slitas bort och hovarna såg inte så fina ut under tiden 😑
 
Smörjer ni hästarnas hovar regelbundet? Varför och med vad?

Min häst har bra hovar och jag brukar inte göra något alls, men funderar ibland på om det kanske vore bra att smörja ändå. Särskilt nu när det är så torrt?

Har tänkt tanken länge men så står jag och velar framför hyllan med alla hovprodukter, har dålig koll på vad som är bra 😆

Har hästen inga problem ser jag inte varför man skulle hålla på.

Jag har inte ägt och i stort sett inte haft någon i träning som haft besvär med torra hovar, sprickor etc. Oavett om det varit väldigt torrt eller ej.
Känner att if it ain't broke liksom..
De få som haft problem får man ju givetvis försöka hjälpa genom rätt hovis, rätt foderstat och om det inte räcker tex vattenbad och hovfett. Men jag tycker det är rätt få hästar som behöver det.

När jag jobbade på travet för tretusen år sedan så spolades hästarna väldigt ofta och man smorde hovar och kronrand. Men efter det, i ridvärlden, har jag knappt gjort det.
 
Brukar ta någon av matoljorna och pensla på. Märker ingen skillnad men så har jag ingen häst med problem med hovarna utöver att jag tycker hovarna blir snyggare😀.
Om det börjar bli hovröta så använder jag kopparpasta.
 
Har flera burkar med "hovsmörja" som bara ligger och samlar damm 🙈 Min hovis brukar pensla på vanlig rapsolja efter verkning/skoning.
 

Liknande trådar

Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 514
Senast: Stereo
·
Hästvård Hej! Behöver lite råd och tips!☺️ Köpte ett halvblod på 17år för 1 månad sedan. Ej igångsatt, har inte blivit riden regelbundet på flera...
Svar
12
· Visningar
1 021
Senast: KAROLIJNAH
·
Hästvård Jag hittar bara gamla trådar om Biotin och dåliga hovar och tänkte passa på att starta en ny då min häst har problem med framförallt...
Svar
18
· Visningar
1 633
Senast: skiesabove
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
545
Senast: Murray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp