Smörja mulen med?

Dopy

Trådstartare
Min häst verkar tycka det kliar väldigt mycket på mulen, funderar om han kan ha blivit "solbränd" eller liknande eftersom det varit väldigt varmt och soligt hela veckan. Ser dock inte konstigt på mulen. Vi har även brännässlor i hagen, men det borde väl inte ge klåda?

Tips på något jag kan smörja mulen med ifall det är så att huden är irriterad av sol/brännässlor?
 
Min häst verkar tycka det kliar väldigt mycket på mulen, funderar om han kan ha blivit "solbränd" eller liknande eftersom det varit väldigt varmt och soligt hela veckan. Ser dock inte konstigt på mulen. Vi har även brännässlor i hagen, men det borde väl inte ge klåda?

Tips på något jag kan smörja mulen med ifall det är så att huden är irriterad av sol/brännässlor?
Jag hade en häst med ljus mule en period som jag smörjde in med helosan med solskyddsfaktor. Det fungerade fint för hennes känsliga mule.
 
Jag hade en häst med ljus mule en period som jag smörjde in med helosan med solskyddsfaktor. Det fungerade fint för hennes känsliga mule.
Ja, han har en ljusfläck på mulen långt ner (vid läpparna/framtänderna), när jag ser att huden på den ljusa fläcken är "påverkade" brukar jag använda helosan sol, men han ser fin ut i huden. Men helosan sol kanske även funkar emot klåda?
 
Ja, han har en ljusfläck på mulen långt ner (vid läpparna/framtänderna), när jag ser att huden på den ljusa fläcken är "påverkade" brukar jag använda helosan sol, men han ser fin ut i huden. Men helosan sol kanske även funkar emot klåda?
Helosan Sol är dock inte jätteeffektiv som solskydd eftersom den bara har SPF 10. Bättre då att köpa en solcreme för bebisar med SPF 50 eller liknande.
 
Helosan Sol är dock inte jätteeffektiv som solskydd eftersom den bara har SPF 10. Bättre då att köpa en solcreme för bebisar med SPF 50 eller liknande.
Helsosan sol brukar räcka på min, hans vita fläck får väldigt lite sol på sig eftersom den sitter så långt ner :)
Däremot verkar han inte vara solbränd nu eftersom huden ser fin ut, bara kliar.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst har haft mkt problem med mugg senaste året men tillfrisknat. Sedan kom regnet....i veckor och mängder, som ni vet. Hagen blev...
Svar
7
· Visningar
665
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
9 191
Senast: TinyWiny
·
Hundhälsa Tid till vet är bokad på onsdag. Bilder kommer ikväll Golden hane 7,5 år. Kastrerad Äter senior/light foder. Ett foder han ätit sen...
2
Svar
22
· Visningar
1 988
Senast: Rugge
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
12
· Visningar
1 402
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp