Smörjtips

NovaW

Trådstartare
Hej, har precis köpt en ny sadel och därför blivit mer noggrant med mitt smörjande. Jag har hört från så många olika håll att man inte ska smörja in sadeln för ofta för att det få kan göra mer skada än nytta. Stämmer detta eller är det bara en "myt"? Vad ska jag smörja in med, olja eller fett? Hur ofta? Vissa säger att man inte ska smörja på sätet eller under sadeln, stämmer det också? Kom gärna med era bästa smörjtips :)
 
Smörj med måtta. Lädret skall vara lite "mättat" och smidigt, så undvik att det torkar ut.

Olja högst två gånger per år, och var noga med att använda produkter som håller god kvalité.
Vad för slags sadel har du köpt?
 
Smörj med måtta. Lädret skall vara lite "mättat" och smidigt, så undvik att det torkar ut.

Olja högst två gånger per år, och var noga med att använda produkter som håller god kvalité.
Vad för slags sadel har du köpt?
Efter man har ridit i regn eller bara ha bättre hållbarhet på sadeln och allt läder brukar jag smörja in det med ekololja och låta toka i ett dygn det finns överallt som på hööks. Det gör jätte fin verkan lädret blir lite mer mjukare och smidigt och länger hållbarheten på det
 
Efter man har ridit i regn eller bara ha bättre hållbarhet på sadeln och allt läder brukar jag smörja in det med ekololja och låta toka i ett dygn det finns överallt som på hööks. Det gör jätte fin verkan lädret blir lite mer mjukare och smidigt och länger hållbarheten på det
Kan verkligen rekommendera att byta ut ekololjan mot Neatsfootoil! Ekololja gör visserligen lädret mjukt men det blir matt och fult.
Någon sadelmakare sa att petroleum produkter hör hemma i bilmotorer och inte på naturmaterial såsom läder och skinn. 😊
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Vad är era bästa läppomada/läppmask/lipbalmtips? Gärna i billigare änden, men tar också emot tips på dyrare/lyxigare varianter...
Svar
15
· Visningar
454
Senast: MCP
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
428
Senast: tessan.g
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 694
Senast: Badger
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 282
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp