Red_Chili

Trådstartare
Så, jag har tänkt börja med lite matiga, nyttiga smoothies. Eller bara något som är lite nyttigare än typ.. glass :p Jag har en blender som verkar jättebra... och nu då?

Tidigare när jag gjort smoothies så har jag haft i banan, hallon och lite blåbär. Troligen yogurt eller liknande också. Det var gott iaf. Jag tycker inte(!) om mango, ananas och "liknande" tropiska frukter.

Så, har ni några recept och idéer på vad jag kan hitta på?
 
Jag äter inte mejeri längre så jag gör på 1 banan, frysta bär, kokosmjölk, ingefära. Ibland har jag i en avokado. Ibland lite jordnötssmör. Toppar med kokosflakes eller nötter.

Förr hade jag i nåt sorts proteinpulver istället för kokosmjölk, eller tog kvarg eller yoghurt. Men sånt tål jag inte längre.

Edit: Jag har slutat göra i blender för det blir så slabbigt. För en portion tycker jag att det är mkt smidigare med stavmixer, gör direkt i mixerbägaren och äter ur samma.
 
Senast ändrad:
Allt blir bra med ett ägg och några matskedar syrad grädde.

Tex äpple, morot, selleri, vitkål och ingefära blir både fräscht, lite drag, mycket smak men inte så sött. Alltså jag juicar frukten/grönsakerna först. Ananas, morot, ingefära! Äpple och hallon. :d
 
Edit: Jag har slutat göra i blender för det blir så slabbigt. För en portion tycker jag att det är mkt smidigare med stavmixer, gör direkt i mixerbägaren och äter ur samma.
Att jag slutade med smoothies förut var för att det blev så slabbigt och så mycket disk för så lite smoothie (hade en väldigt liten, dålig blender). Nu har jag köpt en sån här i hopp om att det ska gå smidigare. Där är alltså behållaren en sportdryckflaska, så man slipper att först göra smoothien i en behållare, få över det till en annan osv.
68106434609182.jpg

68106434543646.jpg
 
Allt blir bra med ett ägg och några matskedar syrad grädde.

Tex äpple, morot, selleri, vitkål och ingefära blir både fräscht, lite drag, mycket smak men inte så sött. Alltså jag juicar frukten/grönsakerna först. Ananas, morot, ingefära! Äpple och hallon. :d
Ägg har jag hört att många har, och aldrig vågat prova! Har du alltså i ett rått ägg? eller kokar du det först eller så? Jag har ingen aning :D Likadant med ingefära, det ska visst vara populärt och jag tycker det är läskigt :p
 
Ägg har jag hört att många har, och aldrig vågat prova! Har du alltså i ett rått ägg? eller kokar du det först eller så? Jag har ingen aning :D Likadant med ingefära, det ska visst vara populärt och jag tycker det är läskigt :p
Jag har rått ägg. Det ska tydligen vara bra hjälp till kroppen att hantera juicernas lite utdrivande effekt, har jag läst. Utöver det ger det konsistens och mättnad.

Kokt tror jag inte på, svårt att få slätt i en kall mix.

Edit: det går ju att börja med del av ett ägg, tex gulan och halva vitan. Jag tycker inte det smakar något men gör det lite krämigt och fluffigt.
 
Brukar köra ingefära som i kryddburk istället för färsk.

Gillar vaniljyoghurt i. Har en sån mixer som du men behöver skaffa en ny behållare:D
 
Jag/vi äter (eh, dricker?) smoothie till frukost eller lunch nästan varje dag. Min upplevelse är att det känns lite bökigt och stökigt i början, men när man väl får rutin på det är det en extremt smidig frukost/lunch, särskilt om man som vi har en blender med flera behållare som även funkar som muggar (= mindre disk). Det tar typ 3 minuter för mig att göra en smoothie och standardreceptet här hemma är som följer:

0,5dl helfet grekisk yoghurt, 0,5 dl hallon, 0,5 dl blåbär, en rejäl näve babyspenat (brukar köpa färsk och frysa in så att den håller sig fräsch), 1 msk chiafrön, 2 msk havregryn och uppskattningsvis ca 1 dl mjölk. De dagar jag tränar eller behöver hålla mig mätt lite extra länge tar jag även en skopa vassleprotein (då behövs det mer mjölk för att det inte ska bli för trögflytande).

Maken har även banan i sin, och då blir det såklart ännu mer näringsrikt och mättande, men tyvärr avskyr jag smaken av banan.

Ibland lyxar vi till det med en skvätt apelsinjuice och i juni-juli har vi alltid färska jordgubbar i vilket blir underbart gott! Det är också väldigt gott att byta ut en del av mjölken till kefir eller fil.
 
Dricker smoothie varje morgon! Har i:
Banan
Hallon
Fryst ingefära
Spenat
1 ägg
Proteinpulver
Havremjölk
Gott, mättande och känns nyttigt!
 
Jag kör den här varje morgon:

100 gram blandade bär från coop
100 gram hallon
1 banan
150 gram svensk vaniljkvarg
1 dl mjölk
20 stycken cashewnötter (osaltade)
1/2 dl proteinpulver med vaniljsmak
Vatten till bra konsistens
 
Att jag slutade med smoothies förut var för att det blev så slabbigt och så mycket disk för så lite smoothie (hade en väldigt liten, dålig blender). Nu har jag köpt en sån här i hopp om att det ska gå smidigare. Där är alltså behållaren en sportdryckflaska, så man slipper att först göra smoothien i en behållare, få över det till en annan osv.
68106434609182.jpg

68106434543646.jpg
Ja de där verkar mkt smidigare :)
 
Så, jag har tänkt börja med lite matiga, nyttiga smoothies. Eller bara något som är lite nyttigare än typ.. glass :p Jag har en blender som verkar jättebra... och nu då?

Tidigare när jag gjort smoothies så har jag haft i banan, hallon och lite blåbär. Troligen yogurt eller liknande också. Det var gott iaf. Jag tycker inte(!) om mango, ananas och "liknande" tropiska frukter.

Så, har ni några recept och idéer på vad jag kan hitta på?


Jag gör ofta smoothies men är så inte förtjust i det söta, särskilt inte om smoothien är som del i en måltid istället för som dessert. Så jag har inte i mejeriprodukter som mjölk/yougurt i normalfallet, utan vatten. Gärna grönkål, svartkål, broccoli eller liknande (det som finns i kylen), och typ ett äpple, morot och en apelsin för sötning (beror också på vad jag har hemma), samt lite jordnötssmör eller tahini för att få fettet i som ger en matigare känsla.

Så mina smoothies blir mer syrliga, vilket jag gillar. Har en stabil mixer och juicar ingenting utan kör allt i mixern direkt.
 
Lånar tråden lite, hoppas det är okej 😊

Ni som har ingefära i smoothies, ger det mycket smak?

Jag har färsk, tar kanske en bit som är minst 1 cm hög och 1,5 cm i diameter men ofta större. Jag är ju van vid smaken nu efter 10 år med det, men är man ovan så ta bara lite mindre. Det ger ffa sting men såklart lite smak med.
 
Så, jag har tänkt börja med lite matiga, nyttiga smoothies. Eller bara något som är lite nyttigare än typ.. glass :p Jag har en blender som verkar jättebra... och nu då?

Tidigare när jag gjort smoothies så har jag haft i banan, hallon och lite blåbär. Troligen yogurt eller liknande också. Det var gott iaf. Jag tycker inte(!) om mango, ananas och "liknande" tropiska frukter.

Så, har ni några recept och idéer på vad jag kan hitta på?
När jag gör smoothie har jag (ungefär) lika delar frysta bär, grekisk youghurt och vispgrädde. Lite vaniljpulver också. Ska det vara ännu mer mättande har jag i ett ägg.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 172
Senast: Amha
·
  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 061
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 028
Senast: tuaphua
·
Mat Nu när jag jobbar lite mer hemifrån så tänkte jag börja med smoothies på morgonen för en liten extra boost. Jag har alltid haft ganska...
2
Svar
21
· Visningar
1 488

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp