Smörja jordhpurs skorna?

silverblom

Trådstartare
Hur tar ni hand om era jodhpurs skor?

Jag har tvättat med lädertvål och smörjt med läderbalsam men är det bra?
 
Bäst är att använda riktiga skovårdsprodukter. Jag borstar rent dem (vid mycket smuts använder jag den rengöring som finns tillhands, lädertvål eller såpa, för att lösa upp) och putsar sedan med skokräm i respektive färg.
 
Jag spolar av lera m vattenslang och mindre smuts borstar jag av m någon av hästens borstar. Sen kör jag samma produkter som till sadel och träns.
 
Hur tar ni hand om era jodhpurs skor?

Jag har tvättat med lädertvål och smörjt med läderbalsam men är det bra?
Lädertvål och balsam är toppen. Sedan rekommenderar jag ett skovax också som vattentätar och skyddar skorna lite mer mot allt äckligt man kliver i. Jag använder samma som till vandringskängorna, Meindl sportvax och Timberland vax.
 
Skovårdsprodukter är det bästa för skorna.
Jag borstar rent och använder en fuktig trasa, sen putsar jag med skokräm. Ibland är jag lat och då torkar jag av med samma lädertvål som jag har till tränsen, men det känns inte riktigt rätt :o
 
På island använde vi ngn slags olja efter tvätt, det funkade riktigt bra! Användes till skor, chaps, sadlar, träns och allt av läder inför tex långturer.
 
Det beror på vilken typ av läder. Grova, av typen Blundstones - samma lädervårdsprodukter som sadlar och träns. Fina, av samma typ som ridstövlar - skovårdsprodukter.
 
Jag använder också samma produkter som till sadel och träns. Det gör jag på alla mina skor som håller länge. Vill jag ha lite glans på skorna putsar jag med mirakeltrasa.
 
Tvättar av med fuktig svamp, ibland med sadeltvål om riktigt skitiga. När jag använt tvål putsar jag dem med skokräm. Skovårdsprodukter till skor, sadelvårdsprodukter till hästutrustning!
 

Liknande trådar

Utrustning Hur tar ni hand om era läderridstövlar? Har ett bar Clifton från CRW, som jag putsar av efter varje ridpass, samt har stövelbockar till...
Svar
19
· Visningar
677
Senast: warg
·
Utrustning Jag behöver ett par nya ridskor, vattenavstötande, mjuka, lätt fodrade, trevliga att gå i och mocka med Och som INTE är i läder :(. Har...
Svar
6
· Visningar
661
Senast: Emma-pemma
·
Kläder & Bli fin Då jag redan sörjer min vecka i alperna så tröstar jag mig med att leta nya vandringskängor. Det är en djungel och jag är en newbie i...
Svar
3
· Visningar
423
Senast: Karfitsa
·
Småbarn Vad har era barn på fötterna i höst? Min 1.5-åring har hittills haft sina tunna skor i läder från Kavat alternativt gummistövlar när det...
Svar
13
· Visningar
860
Senast: lykke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp