Smörja Ridstövlar

_Peplis_

Trådstartare
Nu när jag införskaffat så fina nya ridstövlar idag i kalvläder undrar jag hur man på bästa sätt ska rengöra dem efter användning??

Mina förra läderstövlar smörjde jag m glycerintvål o sadelfett..Men dom blev inte direkt blanka..
Men sen fick jag ett tips att de bara skulle torkas av med en fuktig trasa och sedan putsas rena med en nylonstrumpa så skulle dom bli blanka o fina..
har även hört något om skokräm..
Så hur gör ni med era läderstövlar??

Sv: Smörja Ridstövlar

Läs den överstatråden om läderrengöring eller testa och använd sökfunktionen och kolla om du får några napp, har för mig det varit rätt många stöveltrådar här förut just ang. skötselråd och tips.

Jag sig dig förut föresten! Men det skrev jag ju i utrustningstråden med :p

mina torkar jag av med en fuktig trasa sen sen skokräm och gnugga med ett lakan tills händerna värker och jag har mer skokräm på mig än stövlarna sen är det blankt och fint=)

Jag gör rent dom med tvål varje gång jag har andvänt dom och sen typ innan jag ska tävla smälter mamma ner en burk kiwi skokräm och så hjälps vi åt att gnugga upp dom med nylon strumpa. Brukar bli jättebra

Du ska INTE smörja dem som du smörjer sadeln! Lädret är behandlat på ett helt annat sätt. Blir de jättesmutsiga så visst kan d dra av dem med tvål, men annars ska du sköta dem som ett par skor för att behålla glansen.
Ju mer sadelfett du trycker på, ju mattare blir dem.
Helst ska du bara torka av dem med vatten, smörja dem med svart skokräm (gärna Kiwis på liten plåtburk) borsta in och gnugga bort med en fktad nylonstrumpa. Då får du fram glansen!Undvik att sätta skokräm på insidan för att inte färga sadeln, plus att det gnisslar så förbannat om man gör det.

Japp jag köpte dom i Göteborg, jättefina med snörning och dragkedja, det var ngt italienskt märke Roberto Porecca.
Kompisen har haft likadana och dom har varit jättebra!

Liknande trådar

Utrustning Jag googlade på skoputsning då jag ville putsa upp mina Petrie som fortfarande är som nya men fortfarande lika matta som de var när jag...
Svar
7
· Visningar
2 701
Senast: Hast-hund
·
Utrustning jag har hittat 2 gamla, smutsiga selar i lagårn som jag har tänkt att rengöra o smörja. men jag behöver tips på hur jag ska göra. ja har...
Svar
5
· Visningar
4 064
Senast: Vivo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka