Smugglad ponny?

misscocos

Trådstartare
Hejsan
Jag köpte här i veckan en minishettis. Det visade sig att han hade okänd ålder och härkomst, och när jag frågade varför framkom det att ponnyn antagligen var smugglad. Den är uppskattningsvis 4 år gammal och med säkerhet varit i Sverige i 2½ år. Den har inget pass men är chipmärkt i Danmark. Chipnumret är kört i både svenska och danska register och ingen ägare finns registrerad.
Hur fungerar det nu? Vi håller på att ordna pass på honom, och ponnyn är ju köpt av mig med kvitto och kontrakt. Kan en fd ägare från Danmark plötsligt dyka upp och hävda att ponnyn är hans? Eller är ponnyn i och med köpet min?

Tacksam för svar!
Cocos
 
Sv: Smugglad ponny?

Du köpte den alltså i vetskap att den förmodligen var smugglad? Redan där borde ju varningsklockorna överröstat allt annat.

Jag vill nog säga att det kan vara så att annan person har rätt att få tillbaka sin häst, om det är så att den visar sig stulen. Du måste rimligen förstått att det fanns/finns en risk att hästen kommit hit på oärlig väg.
 
Sv: Smugglad ponny?

Du köpte den alltså i vetskap att den förmodligen var smugglad? Redan där borde ju varningsklockorna överröstat allt annat.

Jag vill nog säga att det kan vara så att annan person har rätt att få tillbaka sin häst, om det är så att den visar sig stulen. Du måste rimligen förstått att det fanns/finns en risk att hästen kommit hit på oärlig väg.

Stoet köpte jag i Småland och hon har där ägts av två personer. Båda dessa har köpt hästen med kvitto och kontrakt. Därförinnan kommer den felande länken: Den familj den andra tjejen köpte hästen av är antagligen första ägarna i Sverige och hade inga papper på den (De har nu flyttat och går inte att kontakta)

Ponnyn är köpt endast som sällskap för en billig peng och skulle en dansk ägare mot all förmodan dyka upp är det ingen jättekris att behöva lämna ifrån mig stoet, men jag ville lyfta frågan för att se vilka rättigheter jag har som nybliven "ägare" ;)
 
Sv: Smugglad ponny?

Fast det fanns ju ingen registrerad ägare på den?

Nej men det betyder inte att den var utan ägare för det. Det står många hästar med felaktig reggad ägare bara här i Sverige, men de har sina ägare som kan visa det med kvitto/köpehandling.
 
Sv: Smugglad ponny?

Men om två tidigare ägare kunnat visa upp köpehandlingar som styrker ägandet så måste väl TS ha gjort den bakgrundskoll som man rimligen kan begära... eller förutsätts man kontrollera varje försäljningsled från hästens födelse? :confused:
(Däremot skulle jag själv nog förhört mig om ålder och härkomst innan jag köpte en häst.)
 
Sv: Smugglad ponny?

Varför misstänker du att den är smugglad? Den kan lika gärna vara såld på en hästmarknad i Danmark till någon i Sverige. Då kan det vara lite si och så med vetskapen om ålder och ursprung.
 
Sv: Smugglad ponny?

Varför misstänker du att den är smugglad? Den kan lika gärna vara såld på en hästmarknad i Danmark till någon i Sverige. Då kan det vara lite si och så med vetskapen om ålder och ursprung.

Nja det är väl inte jag som misstänker egentligen utan det vsr något damen jag köpte ponnyn av sade. Att det kunde vara så, eftersom den är danskt chipmärkt med saknar både danskt och svenskt pass. Men det kanske inte krävs pass föratt köpa och transportera häst över gränsen mellan Danmark och Sverige?
 
Sv: Smugglad ponny?

(Däremot skulle jag själv nog förhört mig om ålder och härkomst innan jag köpte en häst.)

Jag visste om att ålder och härkomst var okänd innan jag skrev på pappren, men valde att ta chansen eftersom det två led bakåt fanns papper på köpen.
 
Sv: Smugglad ponny?

Jag visste om att ålder och härkomst var okänd innan jag skrev på pappren, men valde att ta chansen eftersom det två led bakåt fanns papper på köpen.

Varför krävde du inte att säljaren fixade pass (som det är lag på att alla hästar ska ha) ?
 
Sv: Smugglad ponny?

Jag tror inte att den är stulen, sannolikheten är större att uppfödaren inte brytt sig om/varit för snål för att registrera den. Hingsten kanske inte var godkänd och så har man ingen lust att lägga de pengarna på en häst som man bara får ett par tusenlappar för. Gränskontrollen mellan Sverige och Danmark vad gäller hästar är väl dessutom inte överdrivet nitisk, så det är inget större risktagande att åka över med en papperslös ponny. Smuggling? Nja, det är fri rörlighet på varor inom EU. Däremot ska ju alla hästar ha pass i alla fall, och man ska ha friskintyg och transportplan (men det har med djurskydd att göra, inte smuggling).

Registreringsprocessen kan ju ha påbörjats någon gång av någon ägare men avbrutits innan pappren skickats in, därav chipet.

Så nej, jag tror inte att det kommer att dyka upp någon arg ägare.
 
Sv: Smugglad ponny?

KL
En sak som tycks missas i den här tråden är ju att även TS köpt den olagligt. Man får inte sälja eller ens transportera hästar utan pass. Så visst kan det blir problem att registrera den.
Nu brukar ju inte SH hålla så hårt på reglerna men enligt lagarna borde det faktiskt inte gå att skaffa pass till den. Man brukar också kunna utläsa vilket land ett chip kommer ifrån. Jag vet att Jordbruksverket har lite koll på det. Men att vända sig dit gör ju också att man vänder sig till den myndighet som kan lagföra för att inte allt är gjort som det ska göras.

Sedan kan ju ponnyn vara stulen och det bara för att den kommit från Danmark är ju det inte lika med att den är född där. Den finns här nu utan pass och då är den "smugglad" till Sverige vilket TS då är medveten om och även tidigare ägare tycks vara det. Så då handlar det om ett brott som heter "olovligbefattning med smuggelgods" också.

Med andra ord så kan inte någon i den här röran hävda varken god tro eller att de gjort vad man kan för att säkerställa att den inte är stulen. Det bästa rådet är att hålla sig så långt borta som möjligt från en sådan här ponny.
 
Sv: Smugglad ponny?

Gränskontrollen mellan Sverige och Danmark vad gäller hästar är väl dessutom inte överdrivet nitisk, så det är inget större risktagande att åka över med en papperslös ponny. Smuggling? Nja, det är fri rörlighet på varor inom EU. Däremot ska ju alla hästar ha pass i alla fall, och man ska ha friskintyg och transportplan (men det har med djurskydd att göra, inte smuggling).
Där har du fel, enligt reglerna är det så att hästar som har alla krav uppfyllda inte har anmälningsskylldighet när reser över gränsen till Sverige från Danmark, vilket t ex hundar alltid har. Men om en häst som i det här fallet inte har allt i ordning, då ska man stanna och anmäla det vid gränspassagen. Det är av den anledningen som det inte görs så många kontroller av hästar vid gränsen utan bara någon gång då och då. Man har från lagstiftarnas sida ansett att man kan lita på de som reser med hästar mer än de som kommer med hundar och katter.

Om man ändå kommer med en häst som inte har allt i ordning och stannar och anmäler det självmant, så är brottet just smuggling eller lite finare "brott mot smugglings lagen"
I juridisk mening är det smuggling när man för in något till Sverige som det finns restriktioner på oavsett från vilket land. Vilket det gör för hästar de ska ha pass och hälsointyg eller intyg om tävling. Om det är en häst som kommer från ett icke EU-land så kan det dessutom bli tullbrott som innebär undandragande av avgifter. Så det är mycket vanligare att man försöker fuska där. Kanske TS ska undersöka om ponnyn istället är norsk från början?
 
Sv: Smugglad ponny?

Nu brukar ju inte SH hålla så hårt på reglerna men enligt lagarna borde det faktiskt inte gå att skaffa pass till den.
Men enligt lag så ska ju alla hästar ha pass så SH kan väl inte neka att utfärda ett..? Om det gamla är försvunnet får de väl göra ett nytt för pass ska den ju ha hur som helst.
 
Sv: Smugglad ponny?

KL
En sak som tycks missas i den här tråden är ju att även TS köpt den olagligt. Man får inte sälja eller ens transportera hästar utan pass.

Köpt olagligt har de ju inte gjort? Det är väl olagligt att sälja hästar utan pass men inte att köpa utan pass. Är snarare säljaren som varit olaglig.
 
Sv: Smugglad ponny?

Om ett pass kommer bort ska det inte göras ett nytt utan det ska göras en kopia av det första. Det är den som utfärdat och registrerat hästen från början som ska göra kopian. Så om ponnyn är chipad och det inte finns någon koll på vem som gjort är det inte säkert att SH utfördar något pass.

OK om jag uttryckte mig fel, men det är förbjudet att sälja hästar utan pass och inte att köpa dem. Men det är förbjudet att ha hästar utan pass om de inte är föl och födda under året alt är under sex månader. Så TS är "olaglig" ändå även om själva köpet inte var det.
 
Sv: Smugglad ponny?

Du har fått en hel del bra svar, men jag vill bara tillägga att om hästen är smugglad till Sverige så betyder ju inte det nödvändigtvis att den är stulen i sitt hemland. Så, nej, jag tror inte heller att någon rättmätig ägare kommer och vill ha tillbaka hästen, för jag tror att den "rättmätiga" ägaren var den som "smugglade"/lät smuggla in hästen i Sverige.

Så få passet fixat och ha glädje av den lilla i framtiden :)
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Efter lite eftersökningar på internet behöver jag få hjälp att bringa klarhet i bör/skall registrera min importerade ponny i Sverige...
Svar
5
· Visningar
1 794
Senast: Masse
·
Ekonomi & Juridik Har precis köpt en ny ponny. När vi pratade om ägarbyte sa säljaren att de inte gjort något mer än skriva kvitto när de köpte hästen...
Svar
5
· Visningar
1 397
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Min b-ponny är importerad från Danmark från början. 2007 el. 2008 om jag har fattat det hela rätt. Första Svenska ägarbeviset är reggat...
Svar
3
· Visningar
2 162
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Har köpt en ponny med okänd stam. Import danmark. När han kom till sverige vet jag inte men tror 99. Ponnyn har ett pass, jag skulle i...
Svar
4
· Visningar
1 381
Senast: Hedda_007
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp