Bukefalos 28 år!

Smutsskydd

Fossing

Trådstartare
Min häst går på lösdrift och vi är ute och tävlar ibland. Inte en bra kombo då han är världens värsta smutsgris! Så även om vi är rena dagen innan är vi inte det på tävlingsdagens morgon... Han är dessutom vit på alla utsatta delar!

Vad finns det för alternativ? Täcke med hals? I England finns det "pyjamaser"/huvor men jag vet inte om de finns här eller om de funkar utomhus. Han är dessutom bra på att få lera på magen, bogen, bringan samt att få upp bajs under täcket på rumpan.

Benen har jag gett upp, jag tvättar dem på tävlingsdagen men man är ju inte så sugen på heltvätt av häst kl 5 en söndagmorgon....

Han har också ett specialtrick som går ut på att man bajsar på bommen i transporten och sedan gnuggar man in det hela resan så att man har ett fint brunt streck på hela rumpan när man kommer fram.
Svanspåse/linda skyddar ju svansen, men inte rumpan. Svanslapp på täcket funkar ibland men är inte bombsäkert. Gladpack? ;)

Han avskyr att stå inne och att ha honom inne natten före tävling skulle inte vara bra uppladdning, så ingen föreslår det :)
 
Kroppsstrumpa för häst
Finns med huva hål för ögon o täcker som exemtäcke hals mage o bakdel. Borde funka med ett regntäcke på utsidan( tänker på ev dagg) . O en ren på tävlings dagen innan ni åker.
Bara en ren fundering. Kanske inpregnera den på utsidan där hästen brukar få brun rand?
 
Min häst går på lösdrift och vi är ute och tävlar ibland. Inte en bra kombo då han är världens värsta smutsgris! Så även om vi är rena dagen innan är vi inte det på tävlingsdagens morgon... Han är dessutom vit på alla utsatta delar!

Vad finns det för alternativ? Täcke med hals? I England finns det "pyjamaser"/huvor men jag vet inte om de finns här eller om de funkar utomhus. Han är dessutom bra på att få lera på magen, bogen, bringan samt att få upp bajs under täcket på rumpan.

Benen har jag gett upp, jag tvättar dem på tävlingsdagen men man är ju inte så sugen på heltvätt av häst kl 5 en söndagmorgon....

Han har också ett specialtrick som går ut på att man bajsar på bommen i transporten och sedan gnuggar man in det hela resan så att man har ett fint brunt streck på hela rumpan när man kommer fram.
Svanspåse/linda skyddar ju svansen, men inte rumpan. Svanslapp på täcket funkar ibland men är inte bombsäkert. Gladpack? ;)

Han avskyr att stå inne och att ha honom inne natten före tävling skulle inte vara bra uppladdning, så ingen föreslår det :)

Har du testat ett tunt regntäcke med fasthals och kombinerat med bandage? kanske skyddar bättre än inget? :confused: Eller som Pudlan skriver, typ ett eksemtäcke/flugtäcke som täcker.
 
Regntäcke med ordentlig hög hals, och vissa täcken kan man köpa magplatta till.
Glansspraya benen och röven också, det gör att skiten inte biter fast så jäkligt, och skimmelspray när det är dags att åka.

Eller vänta. Det bästa tipset jag har att ge, efter att ha ägt en skitskimmel i 18 år, är KÖP EN HELBRUN HÄST!
 
Har inga tips mer än att ha ett täcke som täcker så mycket som möjligt av hästen. Dock ska du vara glad över att du har en att göra ren på tävlingsdagen, jag har inte sällan 5 och lämnar gården klockan 3-4 på morgonen. Det är kul ska jag säga..
 
Jag kör på ett bra exemtäcke där man stoppar i öronen i halsen från PE. Hade tänkt köpa en lång luva också som täcker även huvudet, Shires har en vettig tex. Regntäcke ovanpå när det inte blir för varmt.

Min gör samma med rumpan. Det råder man inte bot på. Eller ja om jag skulle köpa en liten lastbil utan bom där han åker baklänges, då är han ren.
 
Jag har Snuggy Hoods Weatherproof kroppsstrumpor till min kritvita utställningsponny, de är ganska dyra men superbra och håller ute vatten och lera. De leverar inom EU om du shoppar via deras hemsida. Kan vara värt en titt.
 
Jag kör på regntäcke med hals. Mycket pälsgarns på ben och rumpa. Flätar svansen efter den är tvättad dagen innan, hellångt skydd i transporten. En svamp och liten dunk med vatten + torrschampo och handduk för snabb fix av bajsiga rumpor när vi kommit fram. Sen får man blunda lite, helt vit är han aldrig:meh:
 
Jag har Snuggy Hoods Weatherproof kroppsstrumpor till min kritvita utställningsponny, de är ganska dyra men superbra och håller ute vatten och lera. De leverar inom EU om du shoppar via deras hemsida. Kan vara värt en titt.

Är jag blind eller finns de inte med ben? Förstår faktiskt inte hur det ska vara så svårt att hitta. Borde ju vara varje skimmelägares dröm!
 
Är jag blind eller finns de inte med ben? Förstår faktiskt inte hur det ska vara så svårt att hitta. Borde ju vara varje skimmelägares dröm!

Du har nog rätt, de verkar inte finnas med ben just nu, jag vet att de har funnits förut dock. SH är ganska litet och kör ganska mycket säsongprodukter, så det är möjligt att de kommer snart igen.

Själv kör jag huvud, öron, hals, kropp och mage och har hagboots på dagen innan show (han går ute på natten). Under bootsen kör jag med talk blandat med vatten till en tjock sörja som torkar och funkar som ytterligare en barriär mot smutsen.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hejsan! Det är väl inte så ovanligt att ha lastproblem nuförtiden, men det finns säkert många duktiga som kan hjälpa också, så därför...
Svar
14
· Visningar
2 212
Senast: Thrillie
·
Hästvård I onsdags förra veckan opererades min häst, och när jag hämtade henne nästa dag gick hon inte riktigt bra, korta steg, speciellt neråt...
Svar
8
· Visningar
1 873
Senast: snofflan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp