Smygdjurrättsaktivism under hållbarhetsstämpel?

Jo absolut. Vi har blivit extremt mycket bättre men att säga "vi klarade oss förr" tycker jag är märkligt.
Vi klarar oss ju inte heller riktigt nu om man ska leta dödsfall. Nu äter vi ihjäl oss, vissa svälter ihjäl, andra tar livet av sig och en del dör i cancer och andra olyckor så vi dör ju också 😉
 
@Stekspaden Men trollar du nu? "Vi klarade oss bra förr", verkligen? Du ser ingen skillnad på t ex befolkningsmängd och var/hur folk bor idag?
Herregud. Lite glimten i ögat!

Men nej jag tror inte svenska folket där av att vi börjar producera mat här osv. Skulle det bli importstopp tror jag snarare att det är sjukvården som kommer döda först när medicinerna tar slut osv.
 
Herregud. Lite glimten i ögat!

Men nej jag tror inte svenska folket där av att vi börjar producera mat här osv. Skulle det bli importstopp tror jag snarare att det är sjukvården som kommer döda först när medicinerna tar slut osv.

Vi producerar ju mat i Sverige? Det förändrar ju dock inte det faktum att en del råvaror inte är gjorda för att odlas i det svenska klimatet.
 
Det han inte alls berör är orsakerna till att betes- och åkermark växer igen, planteras med gran eller förstörs på annat sätt eller att vi numera importerar en stor del av det vi äter - det beror inte (eller ytterst lite) på "Djurens rätt" och liknande organisationer.

Nej så är det naturligtvis.
 
48% av nötköttet är importerad, 32 % griskött ca 30 % av fågeln och 65% av lammköttet. Detta kött skulle vi ju kunna ta bort helt och bara äta svenskt utan att störa privatekonomin. Mejeriprodukter är svårare att tolka för vi importerar nästan lika mycket som vi exporterar, vilket verkar vara i runda slängar 1/5 av mjölken (som importeras och exporteras). Äggen har också en låg importandel vilket förklaras av salmonellaproblemen utomlands ca 12%. Trenden går också mot att vi äter mer svenska animalier vilket är bra, med tanke på både miljö, djurhälsa och antibiotikaresistens.
Men om man rakt av tittar i köttdisken i affären, med köttbitar, tycker jag det är mycket svenskt kött. Känns som mer än i siffrorna ovan.

Kan det vara så att den överväldigande majoriteten importerat kött äts i färdigmatlådor, falukorv, kycklingbullar, restaurangmat, lunchrestaurang, skolmatsalar, fängelser. De har väl en mycket stor andel importerat kött de två senare pga offentlig upphandling bland annat och de tidigare pga att ingen kollar varifrån köttet kommer i de produkterna och importerat är billigare.

tex äter vi inte Danskt fläskkött, men när jag tänker efter har jag aldrig kollat varifrån köttet i Falukorven egentligen kommer.... (börjas med om det går.) Om det är så så hjälps det inte riktigt vad konsumenten gör utan även lagen måste hjälpa till så att man kan få köpa kött med vissa hållbarhetskrav och djurhållningskrav även i offentlig upphandling tex och branschen kanske måste bli tydligare med ursprungsland för ingredienser i processad mat.

Och hamburgerierna är ju bra på att berätta om svenskt kött, men lunchrestaurangen på hörnet kan servera häst och giraff från Danmark utan att jag märker det.
 
Men om man rakt av tittar i köttdisken i affären, med köttbitar, tycker jag det är mycket svenskt kött. Känns som mer än i siffrorna ovan.

Kan det vara så att den överväldigande majoriteten importerat kött äts i färdigmatlådor, falukorv, kycklingbullar, restaurangmat, lunchrestaurang, skolmatsalar, fängelser. De har väl en mycket stor andel importerat kött de två senare pga offentlig upphandling bland annat och de tidigare pga att ingen kollar varifrån köttet kommer i de produkterna och importerat är billigare.

tex äter vi inte Danskt fläskkött, men när jag tänker efter har jag aldrig kollat varifrån köttet i Falukorven egentligen kommer.... (börjas med om det går.) Om det är så så hjälps det inte riktigt vad konsumenten gör utan även lagen måste hjälpa till så att man kan få köpa kött med vissa hållbarhetskrav och djurhållningskrav även i offentlig upphandling tex och branschen kanske måste bli tydligare med ursprungsland för ingredienser i processad mat.

Och hamburgerierna är ju bra på att berätta om svenskt kött, men lunchrestaurangen på hörnet kan servera häst och giraff från Danmark utan att jag märker det.

Ja det mesta utländska köttet serveras i lunchrestauranger och i skolor/annan offentlig verksamhet.
 
Ja det mesta utländska köttet serveras i lunchrestauranger och i skolor/annan offentlig verksamhet.
Eller inte gilla kanske, men då hade jag i alla fall fått rätt känsla. Det händer ju inte jämt direkt :).

Men då är ju konsumentinsatser och konsumentupplysning en krånglig väg att gå jämfört med regleringsändringar. (tex att man ska berätta även på restauranger och det där med upphandling, som jag väl tror de arbetar med iofs.)
 
Eller inte gilla kanske, men då hade jag i alla fall fått rätt känsla. Det händer ju inte jämt direkt :).

Men då är ju konsumentinsatser och konsumentupplysning en krånglig väg att gå jämfört med regleringsändringar. (tex att man ska berätta även på restauranger och det där med upphandling, som jag väl tror de arbetar med iofs.)

Utan att ha några siffror framför mig så tror jag att andelen svenskt kött i offentlig verksamhet har ökat ganska mycket under de senaste 5-6 åren. Men visst känns det knäppt att man kan upphandla produkter som inte följer svensk lagstiftning (det gäller såklart på flera områden men just djurskydd ligger ju samhällsdebatten väldigt varmt om hjärtat).

Restaurangbiten är svårare tror jag. Där är det väldigt priskänsligt och än så länge väldigt få som frågar efter ursprung. Själv äter jag nästan alltid veg el fisk på restaurang men jag fuskar där ibland också.
 
Ja det mesta utländska köttet serveras i lunchrestauranger och i skolor/annan offentlig verksamhet.
Och detta är ju helt sinnessjukt. Om det offentliga ställer (jämförelsevis) höga krav på hur kött ska produceras, och sedan köper kött som är producerat enligt betydligt slappare regler, blir ju konkurrensen HELT snedvriden. Det är knappast paranoia av svenska bönder att känna sig svikna och förfördelade av samhället.
 
Ja det mesta utländska köttet serveras i lunchrestauranger och i skolor/annan offentlig verksamhet.
Det känns faktiskt som att väldigt mycket av miljöproblemen och uppvärmningen läggs på "enskild konsument" som ska välja rätt el och försöka navigera allmänt ålmos i vattenkraftverk och utrotad torsk på helt egen hand. Vi ska ändra resor genom dyrare bensin och sluta flyga för att vi är duktiga och äta mindre och miljövänligare kött -på fritiden men absolut inte i skolan (och samtidigt kompensera för att barnen inte kan röra sig på rasten (för liten skolgård) och inte får röra sig på jumpan (massa teori) hemma, oj bisak. Och får mycket god och importerad gräddig mat från djur med tveksam uppfödning.).

Vi ska ha gratis bussar för att uhm sluta promenera och cykla? -det är ju inte bussbiljetten som är en dealbreaker mot bilen direkt. Vi ska ha elcyklar för att vi inte orkar cykla i uppförsbackar :D

Det känns (säkert helt omotiverat) som att regeringar kunde tvinga Vattenfall att sluta mosa ålar, tvinga fiskarna att sluta fiska ut torsken, tvinga flygen att släppa ut mindre uhm avgaser (flygskatt liksom? kan man inte sätta ett utsläppskrav år X och så blir det väl dyrare av sig självt om det är svårt för flyget att uppnå). Bilarna känns ju positivt nu, jag tror elbilen är inne om ett par år när folk har råd med de som kan köra långt så där finns inte mycket tvång kvar. Tvinga fabrikerna att släppa ut mindre i skorstenar-utsläppsrätter verkar fungera sådär. Tvinga sig själva att ta tåget istället för flyget till konferenser (politikerna) och tvinga sig själva att inte åka taxi så mycket.
 
Det gjorde vi ju inte. Folk svalt ihjäl och emigrerade, och vi var mycket färre människor då. Dessutom åt alla kött.
Nja de som hade råd åt kött och betydligt mer sällan än vad vi gör idag. Det var ju därför det var en sådan fest med kött tillexempel vid jul. Det var liksom fin mat. Idag äter vi kött varje dag vid varje mål så har det verkligen inte alltid varit och är inte heller något man bör sträva efter att bibehålla utifrån många kategorier. Jag förstår inte varför LRF inte jobbar mer för att folk ska sänka sin köttkonsumtion och använda sin ekonomi för att äta rätt kött men i mindre mängd. Vi skulle kunna öka konsumtionen av svenskt kött och ändå minska den totala konsumtionen av kött i Sverige utan några som helst problem. Då skulle bönderna även kunna höja priset för etiskt och hållbart producerat kött för det skulle bli ett utrymme i vardagsekonomin att göra det på.
 
Och detta är ju helt sinnessjukt. Om det offentliga ställer (jämförelsevis) höga krav på hur kött ska produceras, och sedan köper kött som är producerat enligt betydligt slappare regler, blir ju konkurrensen HELT snedvriden. Det är knappast paranoia av svenska bönder att känna sig svikna och förfördelade av samhället.
Ja det finns en hel del för LRF att göra där, man skulle tex kunna utbilda politiker som är de som tar besluten om vad maten i kommunal omvårdnad får kosta. Man skulle kunna utbilda kostchefer och upphandlare för hur man lagmässigt kan ställa krav i upphandling för etisk och hållbart producerat livsmedel. Man skulle kunna ersätta en del kötträtter med vegetarisk dito för att ha råd med det goda köttet tex helt utan att förlora näringsmässiga fördelar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp