Snabb fråga - hur hade ni gjort? (sko/inte sko)

Alexandra_W

Trådstartare
Welsh, 3 år. Plattfotad. Gått oskodd fram till 1½ års ålder då vi blev tvugna att sko en period pga påfruset knäggel och han fick sulläderinflammation (eller vad det heter). Då fick han sko + sula (och brodd) fram. Skickade skorna rätt frekvent, på fyra veckor skickade han iväg 3 skor. Sen hade det dock kommit snö så han slapp dem.

Fortsatt oskodd tills senhösten/vintern nu 2008, då knögglet kom igen och han började ömma. Fick skor fram + tunna, böjliga sulor (+ brodd). Tappade inga skor den svängen, och var tydligt nöjd med skorna, rörde sig betydligt bättre. Sen dess har han varit skodd fram, dock togs sulorna bort förra skoningen.

Han har sen han kom som åring ömmat på grusväg, även med liten del grus. Även typ stallplaner utanför ridhus etc har han ömmat på. Inte ridhus, gräs eller ästampat jordgolv'. Jag har dock inte ansett det vara tillräckliga skäl att sko en åring/tvååring om jag inte måste. Utan har istället skippat att tömköra, låta honom gå som handhäst etc.

Nu har han som sagt varit skodd sen i vintras, och min tanke har varit att låta honom fortsätta vara det, då han ju ska ridas in osv nu, och jag vägrar ha en unghäst som ömmar vid allt arbete han gör.

Det finns ett 'men' dock. Han biljarderar med skor. Inte i skritt, minimalt vad jag kan se i galopp, men ganska tydligt i trav. Varken jag eller hovslagaren hittar någon annan anledning att han gör det än att han reagerar just på skorn, tyngden eller så. Naturligtvis är det bekymrande med biljarderingen.

Igår tappade han en doja, och av en invigelse provade jag om han kunde låna en av fbl reservhjul (easyboots), och den sitter kvar med nöd och näppe (är en storlek för stor). Jag har inte provat eb på honom tidigare då jag varit övertygad om att han skulle ta av dem. Endera hade jag fel eller så har han växt till sig (han har tidigare plockat av boots och benskydd etc på under tio min, benlindor går bra). Han har dock låtit den vara helt ifred.

Så där väcktes tanken om att sko av honom igen och ha EB på det jobb han gör (vilket ju kommer uppgå till max 30 min ridning 3 ggr per vecka). Men naturligtvis finns ett 'men' där med. Han biljarderar värre med EB än med sko, och rör sig generellt sämre med EB än med skor (med res för att den här inte är riktigt optimal).

Så, nu velar jag vilt hur jag ska göra imorgon. Sko om honom, eller sko av honom?

Sko av:
Fördelar - slippa ha skor på en ung häst och att han biljarderar inte barfota.
Nackdelar - risken han ömmar en del till och från i hagen, inte så man 'märker' det men så han sparar sig. Att han biljarderar rejält med easybbots, och alltså kommer göra det under all träning. Och jag är allergisk eg mot unghästar som inte har optimala förutsättningar just vid inridning och grundutb, accepterar inte ens 'tassighet' eg.

Sko om:
Fördelar - minst biljardering under träning, mindre klumpigt än eb. Ingen risk ömmar i hagen
Nackdelar - biljarderar även i hagen, ha ung häst skodd

Förr eller senare, senast till vintern, kommer han dock hursom åka på skor runt om, vilket också spelar in.

Jag känner mig aningens stressad just nu och kör fast i mina egna tankar, så lite utomstående input skulle vara bra.
 
Sv: Snabb fråga - hur hade ni gjort? (sko/inte sko)

Jag tycker du skall sko om honom. Enda nackdelen är egentligen att han briljaderar i hagen, men springer han så mycket där nu när gräset börjar spira?
Många 3-åringar skos ju p.g.a att de ömmar vid arbete. Förstår om han hade varit yngre att du hade tvekat.
Jag tycker som du att de skall ha det bekvämt vid ridning.
 
Sv: Snabb fråga - hur hade ni gjort? (sko/inte sko)

Det busas en hel del i hagen ja. Jag sitter ju inte och glor på dem hela dagarna, men jag ser dem busa iaf 3 - 4 ggr/dag när jag råkar passera förbi. (Sen kommer de ju i full fräs såfort jag visar mig, men förutom det alltså).

Mest orolig vad det gör med växande knän med biljarderingen, och att det ska påverka även i skritt när han dock ser 'ren' ut. Jag stör mig enormt på biljarderingen just därför, gjort hela tiden, men inte sett något alternativ riktigt, utan ihop med hovslagaren försökt lösa det (utan att lyckas dock, tyvärr)

Och absolut, sko en treåring känns inte 'anti-anti' så, det är då mina brukar få skor på sig. Så hade han inte biljarderat med dem hade det varit självklart och jag hade inte ens funderat på det. Men som sagt, just nu vet jag varken ut eller in, och imorgon bitti måste jag ha 'bestämt' mig..
 
Sv: Snabb fråga - hur hade ni gjort? (sko/inte sko)

Men biljarderingen i sej skadar väl inte så speciellt om hästen för övrigt landar så plant som möjligt? Kanske kan ni prova att sko med aluminiumsko för att få ner vikten och därmed minska rörelsestörningen?
Bara en idé :)
 
Sv: Snabb fråga - hur hade ni gjort? (sko/inte sko)

Vi har diskuterat lättviktsskor (aluminium etc). Haken är att vi då kommer få sko om med dubbelt så kort intervall, vilket hovis helst vill undvika. Nu minns jag inte exakta förklaringen, men hängde ihop med att sömma ofta/innan man har fått så mycket tillväxt, man kommer få gamla och nya sömhålen väldigt nära, vilket av ngn anledning jag glömt - men har för mig hängde ihop med att han har tunna väggar, inte var helt önskvärt.

Det är dock inte avskrivet helt att prova sko med ultralätt sko.

Han landar inte helt korrekt iom biljarderingen, landar aningens med *tänka febrilt* utsida (? eller var det insida.. *senil*) först, han hinner inte 'klart' med biljarderingen för att sätta ner plant/korrekt. Men ffa så är den där 'utåtviftningen' inte alls bra för lederna (speciellt carpallederna) och det som bekymrar mest.

Sist provade hovis att ta ner aningens mer på utsidan (? fan jag har fått alzheimers) för att se om det påverkade biljarderingen men nej tyvärr.
 
Sv: Snabb fråga - hur hade ni gjort? (sko/inte sko)

Han landar inte helt korrekt iom biljarderingen, landar aningens med *tänka febrilt* utsida (? eller var det insida.. *senil*) först, han hinner inte 'klart' med biljarderingen för att sätta ner plant/korrekt. Men ffa så är den där 'utåtviftningen' inte alls bra för lederna (speciellt carpallederna) och det som bekymrar mest.

Sist provade hovis att ta ner aningens mer på utsidan (? fan jag har fått alzheimers) för att se om det påverkade biljarderingen men nej tyvärr.

Hmm, sitter med samma problem med min häst. Hovis filmade min häst i rörelse och körde i slowmotion och då ser man att han med ena fram landar på utsidan!!
Han verkade ner utsidan men det hjälpte litegrann men han landar fortfarande på utisidan först. Grubblar över vad man kan göra åt detta?? Har du några tankar kring det?
Man ser faktiskt på filmen hur kotan vrids i nersättningsfasen. :eek: Det fanns inget mer att ta ner på hoven så verka mer på utsidan går inte. Egentligen skulle han behöva en kilsula fast på tvären känns det som, men det kanske är helt vansinnigt??
 
Sv: Snabb fråga - hur hade ni gjort? (sko/inte sko)

Hovis är här nu, är bara inne och hämtar kaffe. Men vi valde att sko av, så kommer hovis och skor på om det blir alldeles skit. Och så provar vi igen i höst, biljarderar han fortfarande med skor då så tänker jag faktiskt ta honom till kliniken, där har de iaf rullband, så man kan försöka få reda på varför.

Vi pratade faktiskt om att just en höghastighetskamera (har inte kliniken dock) skulle vara GULD värt. Då det nämligen var UTSIDAN som blir för hög, vilket är rakt motsatt hur det borde bli pga biljarderingen :confused: Så han måste dels biljardera, men sen landa skumt på något vis, och där skulle ju en höghastighetskamera vara guld värt för att se precis vad som händer.

Kan tyvärr för lite för att våga säga så mkt om det med att kila ena sidan, kan försöka fråga min hovis rent generellt, men lovar inte jag kommer ihåg det (vi diskuterar nämligen för fulla muggar senaste beslagsändringarna för fullblodet, som inte upphör att förvåna *s*)
 
Sv: Snabb fråga - hur hade ni gjort? (sko/inte sko)

Har du provat travskor? Dom är ju lättare än "vanliga" remont skor.
Finns lite olika utbud av material och hållbarhet.
 
Sv: Snabb fråga - hur hade ni gjort? (sko/inte sko)

Min 06:a har varit/är ganska plattfotad(islänning), han har ömmat på grusväg, minsta knöggel när det varit fryst osv. Funderade på att sko men hovis tyckte inte det så länge han inte jobbas.

I leran här i vinter fick han problem med hovböld och hade tillslut ut en annan hovis som tyckte att han var väldigt utfluten och hon kapade ganska mycket på alla ledder plus att hon karvade ut för bölden i lamellranden.
Efter detta var han förståeligt öm.

Senare hade jag ut en "vildhästverkare" (minns inte vilken av disciplinerna hon hör till aanhcp tror jag) till den andra hästen. Jag passade på att be henne kolla 06:an också, hon visade då att han faktiskt hade ganska höga/understuckna trakter, andra hovis hade liksom inte tagit nått där.. Nåja, den här tjejen trodde att det kunde vara orsaken till hans ömhet och tog ner honom i trakten. NU trodde jag säkert att han skulle vara öm, men nej. Nu går han fram obekymrat på alla underlag :bow:

Jag vet inte hur mycket hovbölden spelat in hör förståss, han kanske haft problem av den länge innan den väl kom ut. Fast det förklarar inte de andra benen..

Så, kanske kunde du hitta någon som kan rekommendera en bra hovvårdare i dina trakter, som kunde komma och titta och säga vad h*n tycker och tror iaf?
 
Sv: Snabb fråga - hur hade ni gjort? (sko/inte sko)

Kanske man kan, haken är väl mest att det finns inte en nu existerande hovvårdare JAG skulle släppa nära någon av mina hästar...

Det finns säkerligen bra sådana, men det finns synnerligen o-bra sådana med, och ingen av de människor vars omdöme jag litar på anlitar hovvårdare i någon form. Så att välja en med bra rykte skulle kunna bli bra, eller hur fel som helst då de redan frälsta har kraftigt varierande kunskap. Och den risken är jag inte villig att ta.

Däremot har jag inga som helst problem (och inte hovslagaren med att/om jag gör det heller) ta en eller tre second opinions från andra hovslagare. Vi talade ju om det idag, att låta klinikens hovslagare kolla på honom om det inte ger sig, dels för de har löpband och lite lättare kunna se det jag menar irl, och ur alla möjliga vinklar och på optimalt underlag, och dels just för att få en second opinion, och kanske ny input om vad, hur och varför och vad göra.

Men hovvårdare - näe.
 
Sv: Snabb fråga - hur hade ni gjort? (sko/inte sko)

Har du provat travskor? Dom är ju lättare än "vanliga" remont skor.
Finns lite olika utbud av material och hållbarhet.

Inte nu, men då han skoddes första gången, som 1½ åring pga knögglet gick han med travskor, i järn men tunnare och smalare än ridhästskor/järnåttor. Tyvärr biljarderade han lika vilt med dem. Han hade det första svängen i vintras med, travskor. Sen de två följande (eller vad det blir) har han haft vanliga järnåttor/ridhästskor.

Men om vi måste sko på igen nu (för tofflor inte funkar eller han blir öm eller så) så ska vi göra ett nytt försök med just travskor, då får man samma slitstyrka som vanliga, men får ner vikten lite. (Aluminium t ex slits ju ner så fort så man får sko om så ofta vilket kan ställa till problem)

Men när han hade det då 07 och även nu en period i vintras så var det tyvärr lika illa som nu med vanliga skor. Och jag begriper inte varför :confused: Vi dividerade en lång stund jag och hovis, och teorierna är vikten, eller att det finns avvikelser i benaxeln som man inte ser när han står rakt upp och ner, men som påverkar i rörelse ihop med dojor av ngn anledning/på något vis.
 
Sv: Snabb fråga - hur hade ni gjort? (sko/inte sko)

Varför är det ett problem att behöva sko om lite oftare? Det låter som han skickat skor rätt frekvent oavsett, så det lär ju inte bli värre för hovis att åka ut än förrut. dessutom lär han tappa betydligt mindre utan sulor, dvs bara skor och inte sulor också.

Personligen tycker jag inte det är en bra ide att låta en unghäst som ska ridas in enbart gå med tofflor, om den generellt är öm i sulorna och har känsliga sulor. Ömheten lär påverka den ändå även när den inte jobbar, om det är hårt och stumt i backen. Plus att du som sagt inte kommer över biljarderandet alls, snarare är det väl svårare att få det att gå över, för hästen kommer ju inte heller att vänja sig vid tyngden på hovarna om du bara kör med lös-tofflor då och då.
 
Senast ändrad:
Sv: Snabb fråga - hur hade ni gjort? (sko/inte sko)

Han har inga problem med tappskor numera, det var då när han var 1½ som han skickade dem på löpande band i några veckor där. Sen dess har han haft en tappsko.

Jag minns som sagt inte exakta förklaringen, men om man ska sko om ca varannan vecka, så kommer man få nya och gamla sömhålen väldigt nära varandra, vilket - och det är här jag inte minns exakt - ger problem iom hans tunna väggar.

Det var alltså inte det skulle vara besvärligt att sko om ofta för min eller hovis skull, utan att det skulle ge problem att göra det på honom. Fasiken att jag glömde fråga om det idag, kan iofs ringa och höra om nyfikenheten blir för stor, annars får jag kolla nästa gång.

Han skos med femveckorsintervall nu förresten vintertid, och fyraveckors under icke vintertid. Går han barfota kan han gå på 7 veckorsintervall vintertid (men ligger på 5 v då med ihop med fbl), men ickevinter ligger han på 4-veckorsintervall där med.

Så, precis som du säger, det är ofta nog redan, och ännu oftare, spec när det mest är för att byta ut skorna, är ingen stor grej så. Men det var det där med att peppra med sömhål och hans hovväggar. Annars skulle jag utan tvekan ge aluminiumskor ett försök.

Glömde - sulor hade han mjuka, böjliga två perioder nu i vinter, sen inte haft nu sista perioden (iom att han bara behöver dem när det är påfruset knöggel eller risk för styltor. Törs iom hans platta, tunna sulor INTE lägga hufgrips/snowgrips på honom, så då får han den där hela, töntigt tunna och mjuka hela sulan istället, som fungerar underbart bra mot styltor faktiskt. La likadan ibak på fbl sen efter en period med, just mot styltor)
 
Senast ändrad:
Sv: Snabb fråga - hur hade ni gjort? (sko/inte sko)

Mer tillägg: Att han skulle ömma i hagen är en risk, dock har han aldrig visat sådana tendenser tidigare under de här åren, förutom när det blivit påfruset knöligt. Skulle han ömma minsta i hagen så kommer han åka på skor på endera viset dock. Inte generellt öm i sulorna (förutom då när det var knöggel, innan han skoddes), de är hårda och fina - men platta och tunna. Däremot tassar han på grus etc, men gräs/stampat jordgolv/asfalt/ridhusunderlag går bra. Så känns som det är när något 'sticker upp' minsta i underlaget eller hur man ska säga, t ex grus.

Skulle han trampa rakt på en sten i hagen skulle han säkerligen ömma till just där och då dock, men i övrigt har han som sagr hitills varit helt obekymrad i hagen. (Lite nervös han INTE ska vara det nu dock, iom att han gått skodd i 15 veckor, och det kan räcka med en period för de ska bli tassiga och känsligare sen även för underlag som fungerade innan)

'Vänja sig' verkar det ju dessvärre inte som han gör, så det verkar inte så enkelt som vanesak. Däremot om man har tur kanske det växer bort. Men om han inte vant sig på tre skoperioder i rad (dvs 15 veckor) så ser det inte så ljust ut att han tänker vänja sig på 15 till =/ (Sen, jag har aldrig varit med om just att någon av mina unghästar oavsett ålder behövt på n ågot vis 'vänja' sig med skor, men det var mitt första 'halmstrå', att han kanske vänjer sig, att det bara är ovanan med tyngd på fötterna. Fast jag har fått släppa det nu. Dels verkade han inte vänja sig, då försökte jag klamra mig fast vid att det kanske var brodden, men blev ingen skillnad när brodden togs av.

Dvs travsko eller ridhästsko, sula eller inte sula, brodd eller inte brodd - tycks inte förändra någonting. Utan enda so far vi sett skillnad på är sko/inte sko. Och för stunden är jag mer rädd han ska vänja sig att biljardera, och fortsätta göra det utan sko sen med, än att han med tofflor aldrig vänjer sig av med att biljardera.

Men bästa vore ju om man kunde garantera aldrig öm - och ha noll biljardering oavsett. Tiotusenkronorsfrågan HUR dock..
 
Senast ändrad:
Sv: Snabb fråga - hur hade ni gjort? (sko/inte sko)

Ok, då fattar jag, trodde det var hovis som inte ville åka ut :angel:

jag skulle ändå sko, hellre än tofflorna, av de skäl jag angav tidigare.
 
Sv: Snabb fråga - hur hade ni gjort? (sko/inte sko)

Ah nejdå, hovis är snäll han, han skulle åka ut en gång i veckan om så krävdes (och jag betalade såklart *s*). Dessutom skulle det bara sitta i det så skulle jag kunna åka till hovis smedja med honom. Det hade utan problem gått att lösa om det bara satt i det.

Men hur skulle du se på risken att han helt enkelt 'lär sig biljardera'? Alltså att han iom att han rör sig så hela tiden, musklar sig efter det och lär in det rörelsemönstret eller hur man säger, och sen biljarderar även om man tar av skorna t ex? Det är en av mina 'orosmoment'. Det andra är vad för läskiga saker det kan göra med små växande knäleder, ffa carpus, att biljardera så vilt? Det är liksom inte lite i trav. Nu fick han ju inte dojor på, men annars skulle jag försökt ta ett kort framifrån, så hade jag kunnat visa. Iofs så om det funkar utan skor, och blir 'ridtofflor' kan jag väl slänga på honom dem och fota.

Men ska ge det ett par veckor innan ev toffelinköp, för att se så han är oöm osv i hagen som vanligt - surt behöva betala för dyra tofflor, och sen få sko veckan efter ändå

Finns det inga andra lätta skor mellan travjärnskor och aluminium- eller plastskor förresten?
 
Sv: Snabb fråga - hur hade ni gjort? (sko/inte sko)

Nja jag hade nog tänkt så att om du bara ska rida ca 30 minuter 3 ggr veckan, och säkert nu första året inte i vidare stor omfattning, så är det kanske okej. och sen ta ställning utifrån hur det utvecklar sig. Han kan ju faktiskt få ett annat rörelsemönster under ryttare.

flappskor kanske vore ngt :angel:
 
Sv: Snabb fråga - hur hade ni gjort? (sko/inte sko)

Har ni funderat på guldskor? När jag skor mormor med guldskor så sitter de i 6v för att sedan slås på igen i 6v. Hon rids dess utom 6 dgr/v och vi har grusvägar runt hela stallet.
HUr går det med 3 årstest iår för tandkrämen?
 
Sv: Snabb fråga - hur hade ni gjort? (sko/inte sko)

Jag håller med Welsh...
Prova guldskorna...
Dom finns i en supertunn modell som inte väger mycket mer än alum skor, men är betydligt mer slitstarka pga att det har en cormantrand som är väldigt slitstark!
/Jen
 
Sv: Snabb fråga - hur hade ni gjort? (sko/inte sko)

Nja jag hade nog tänkt så att om du bara ska rida ca 30 minuter 3 ggr veckan, och säkert nu första året inte i vidare stor omfattning, så är det kanske okej. och sen ta ställning utifrån hur det utvecklar sig. Han kan ju faktiskt få ett annat rörelsemönster under ryttare.

flappskor kanske vore ngt :angel:

Ja fast med skor på går han ju i hagen och biljarderar 24 h per dygn.

Däremot med tofflor så biljarderar han ca 30 min 3 ggr i veckan.

Men om han går 24 h per dygn och biljarderar i tre månader till, är ju risken stor han vänjer sig vid det rörelsemönstret sas?
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
956
Senast: Miingla
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 139
Senast: super
·
Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 472
Senast: Nevermind
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 822

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp